Honda CRF 250 Rally

Jep. denk ook dat de kleppen nagekeken moeten worden. Zal proberen de bougie er weer in te krijgen en de boel weer te installeren. En dan nog even de motor weer proberen. Maar, dan moet hij toch langs de garage voor zulke dingen. Ik kan helaas niet alles zelf doen :P

Er zijn mensen die tot 30 000 km rijden voor ze eens aan kleppen stellen denken, lijkt mij niet voor de hand liggen hoor met zo'n lage km stand.
En zou het ook andersom moeten zijn dan start ie koud moeilijk, en eenmaal als ie warm is beter.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn mensen die tot 30 000 km rijden voor ze eens aan kleppen stellen denken, lijkt mij niet voor de hand liggen hoor met zo'n lage km stand.
En zou het ook andersom moeten zijn dan start ie koud moeilijk, en eenmaal als ie warm is beter.
T is ook raar. Bij de eerste keer na 2 week stil is gewoon starten en dan valt ie dus na 30 seconden uit. En daarna wil die alleen aan met extra gas geven. De garage zal t wel weten
 
Sorry als het al omschreven is, maar heeft iemand al ervaring met rijden op zowel de 250 als de 300 en in hoeverre de extra cilinder inhoud merkbaar en de moeite waard?
 
Sorry als het al omschreven is, maar heeft iemand al ervaring met rijden op zowel de 250 als de 300 en in hoeverre de extra cilinder inhoud merkbaar en de moeite waard?
Maatje van mij heeft een 300cc Ik vind de looks er wel leuker uitzien. Maar, hij heeft wel gereden op mijn 250cc en hij zegt dat het niet gelijk merkbaar is. Maar, als ik nog geen 250cc had gehad, dan was ik wel voor de 300cc gegaan.
 
Sorry als het al omschreven is, maar heeft iemand al ervaring met rijden op zowel de 250 als de 300 en in hoeverre de extra cilinder inhoud merkbaar en de moeite waard?
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar:

<spreadsheet aan>

2020 2021
CRF250L CRF300L
22.8HP 27HP
22Nm 26.6Nm
146kg 142kg
<spreadsheet uit>

Ik denk dat, gezien het vermogenverschil van de L versie (niet de Rally) het merkbaar wordt als je echt het maximale uit het rijden van de motor gaat halen. De topsnelheid van de 300 zal iets hoger liggen, je bent iets sneller weg bij een stoplicht, en wanneer je omkiepert krijg je em een paar kg makkelijker opgetild.

Ik denk dat het, gezien het gewicht en verschil in vermogen procentueel gezien, merkbaar moet zijn. Maar iedereen's gevoel is anders, dus mocht je het echt willen weten, dan zou ik je aanraden om beide motoren eens proef te rijden (indien mogelijk direct achter elkaar). Het zal niet zo merkbaar zijn als wanneer je op de CRF300L stapt en daarna op een CRF1100L stapt. Maar of het merkbaar is kun je het beste voor jezelf bepalen :) .
 
Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar:

<spreadsheet aan>

2020 2021
CRF250L CRF300L
22.8HP 27HP
22Nm 26.6Nm
146kg 142kg
<spreadsheet uit>

Ik denk dat, gezien het vermogenverschil van de L versie (niet de Rally) het merkbaar wordt als je echt het maximale uit het rijden van de motor gaat halen. De topsnelheid van de 300 zal iets hoger liggen, je bent iets sneller weg bij een stoplicht, en wanneer je omkiepert krijg je em een paar kg makkelijker opgetild.

Ik denk dat het, gezien het gewicht en verschil in vermogen procentueel gezien, merkbaar moet zijn. Maar iedereen's gevoel is anders, dus mocht je het echt willen weten, dan zou ik je aanraden om beide motoren eens proef te rijden (indien mogelijk direct achter elkaar). Het zal niet zo merkbaar zijn als wanneer je op de CRF300L stapt en daarna op een CRF1100L stapt. Maar of het merkbaar is kun je het beste voor jezelf bepalen :) .
dankjewel.
Als de 300 nou zwaarder was geworden had dat bijna het vermogensverschil te niet gedaan.
Ik las pas dat je bij de 250 beter voor de latere types kan gaan, wat dat inhoud heb ik nog niet uitgezocht maar ik vermoed de 2017 met de andere kleurtjes :P

De rally schijnt een stuk zwaarder te zijn , de led koplamp vooral, misschien dat ik dat hier wel gelezen heb, maar die heeft voor mij eigenlijk geen meerwaarde.
250's van 2012 zie je net onder de 5000 bij bedrijven staan , 1 van 2017 bij Jager in
Hoogeveen en als er een 300 op MP komt staat die binnen een dag gereserveerd.
Als de complete motor zo slecht leverbaar is vraag ik mij ook af hoe verder als je ergens met een defect staat.
In Portugal heb ik 2 weken op een pakkingset moeten wachten zowel die lokaal besteld werd door de garage als de set die ik zelf besteld heb bij mijn leverancier die ik lief aankeek ( door de telefoon nog wel) om die naar portugal op te sturen.

De originele kopbouten en andere oem onderdelen waren hier dan weer binnen 5 dagen binnen, maar als het dus niet in NL al ligt ...

Als ik eerlijk moet zijn vind ik nog steeds het uiterlijk en de rode kleur voor mij het belangrijkste verschil om een 300 te willen, lekker oppervlakkig he :P
 
dankjewel.
Als de 300 nou zwaarder was geworden had dat bijna het vermogensverschil te niet gedaan.
Ik las pas dat je bij de 250 beter voor de latere types kan gaan, wat dat inhoud heb ik nog niet uitgezocht maar ik vermoed de 2017 met de andere kleurtjes :P

De rally schijnt een stuk zwaarder te zijn , de led koplamp vooral, misschien dat ik dat hier wel gelezen heb, maar die heeft voor mij eigenlijk geen meerwaarde.
Ik heb het even erbij gezocht, en de CRF300L Rally weegt "rijklaar" 153kg. Dan heb je de precieze specs ;) . Let wel, dit is inclusief een grotere tank en wat meer windprotectie dan de gewone enduro-variant. Dus dat verklaart het gewicht een beetje :) .
 
Ik las pas dat je bij de 250 beter voor de latere types kan gaan, wat dat inhoud heb ik nog niet uitgezocht maar ik vermoed de 2017 met de andere kleurtjes :P
Ik heb een 2013 versie en daar is niks mis mee, perfecte motor.
Zal best een paar pekaatjes minder hebben dan de latere modellen maar het zou me verbazen als iemand dat verschil voelt.
 
Ik heb het niet nagekeken en ik heb met geen van beide types ervaring maar ik zou me kunnen voorstellen dat de 300 iets meer koppel heeft.
Vind 153 kg overigens best veel.
 
Ik heb het niet nagekeken en ik heb met geen van beide types ervaring maar ik zou me kunnen voorstellen dat de 300 iets meer koppel heeft.
Vind 153 kg overigens best veel.
Dat is voor de Rally maar die heeft 12.8L tank. De L is 142 kg rijklaar.
Vind je dat veel? Met wat vergelijk je 'm dan natuurlijk.
Een 100kg motor daar kun je niet fatsoenlijk mee op de weg rijden dus moet je altijd met een aanhanger.
Is wel veel lichter dan bv een T7 of CB500X van rond de 200kg.

Tis wel een mooi compromis vind ik. Licht genoeg om op te pakken en comfortabel genoeg voor op de weg.
Ik zou geen andere motor weten die vergelijkbaar is.

Maar goed wil je veel pk's en KTM power dan is dit niet geschikt natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat is voor de Rally maar die heeft 12.8L tank. De L is 142 kg rijklaar.
Vind je dat veel? Met wat vergelijk je 'm dan natuurlijk.
Een 100kg motor daar kun je niet fatsoenlijk mee op de weg rijden dus moet je altijd met een aanhanger.
Is wel veel lichter dan bv een T7 of CB500X van rond de 200kg.

Tis wel een mooi compromis vind ik. Licht genoeg om op te pakken en comfortabel genoeg voor op de weg.
Ik zou geen andere motor weten die vergelijkbaar is.

Maar goed wil je veel pk's en KTM power dan is dit niet geschikt natuurlijk.
Vergelijkbaar met de CRF300L (Rally) is bijna geen enkele motor op dit moment. Dan heb ik het vooral over maintenance. De AJP PR7 is qua gewicht lichter dan de CRF300L (Rally), heeft wat features die wel nice zijn, (veel) meer vermogen, maar heeft wel een olie-service-interval van 5000km, terwijl de CRF300L (Rally) elke 12600km verse olie waardeert. Maar goed, komt er nog altijd op neer dat de CRF300L (Rally) redelijk uniek is in deze klasse.
 
Vergelijkbaar met de CRF300L (Rally) is bijna geen enkele motor op dit moment. Dan heb ik het vooral over maintenance. De AJP PR7 is qua gewicht lichter dan de CRF300L (Rally), heeft wat features die wel nice zijn, (veel) meer vermogen, maar heeft wel een olie-service-interval van 5000km, terwijl de CRF300L (Rally) elke 12600km verse olie waardeert. Maar goed, komt er nog altijd op neer dat de CRF300L (Rally) redelijk uniek is in deze klasse.

De PR7 stond ook op mijn lijstje en heb ik ook een proefrit op gedaan voordat ik de 250L kocht maar het eventuele gebrek aan onderdelen en wat online issues toen over betrouwbaarheid een paar jaar geleden deed mij besluiten om die niet te kopen waarmee ik niet wil zeken dat dat (nog) klopt want de huidige PR7 schijnt behoorlijk goed te zijn maar ik heb gewoon meer vertrouwen in een Japanse motor.

Ik heb overigens een paar maanden terug een CB500X besteld voor de wat langere trips over het asfalt en wat licht gravel/greenlaning routes.
Ben benieuwd wanneer die binnen komt, kan wel eens het voorjaar worden ben ik bang.. ;)
 
T is ook raar. Bij de eerste keer na 2 week stil is gewoon starten en dan valt ie dus na 30 seconden uit. En daarna wil die alleen aan met extra gas geven. De garage zal t wel weten

Ja apart iets, komt nauwelijks voor geloof ik, misschien water in de tank of vuil of zo, Honda dealer kan wel uitsluitsel geven als ze 'm aan de laptop hangen.
 
Sorry als het al omschreven is, maar heeft iemand al ervaring met rijden op zowel de 250 als de 300 en in hoeverre de extra cilinder inhoud merkbaar en de moeite waard?

Ja ik heb met beide gereden, een middagje dan op de 300, en zo'n 36000 km op m'n eigen Rally.
Ook ergens hier een uitgebreide omschrijving gegeven over de verschillen, maar das alweer een tijdje geleden.

Maar kort samengevat , de 300 is wat geciviliseerder, spel ik dat goed? dan de 250, dat komt door de krukasmassa en de langere slag.
En daardoor gooi en smijt je wat scherper bochten in off road met de 250 omdat een 250 krukas nou eenmaal minder graag rechtdoor wil dan een 300 lange slag blokje, op de snelweg voelt de 300 dan meer aan als een volwassen motor en is ook stiller dan de 250 en gaat op het asfalt weer iets scherper, kortere veerweg.
Het plastic van de 300 vindt ik een beetje tegenvallen, erg dun, en daar is het gewicht bespaart, maar dat zie na twee dagen al niet meer, dus je de 250 tikkie meer enduro motor hooligan gevoel en de 300 is meer allroad motor, en dus comfortabeler voor lange asfalt tochten.
Mijn 250 loopt 130, en de 300 geloof ik 137 of zo, m'n 250 is bij 120 nog comfortabel en houd die snelheid ook vast, de 300 daarboven.
Na de 20.000 km gaat de 250 beduidend beter trekken, komt gewoon lekker los, dat merk je erg in bergen, en duo, de 300 weet ik niet want die had 15 km op de teller😅
Das mijn indruk van de twee, waren wel de Rally versies
 
Laatst bewerkt:
@Relic : zie mijn signature. Ik heb onder andere een NX250, dat is de voorloper van de CRF250. Mijn NX weegt rijklaar 130 kg (zelf gewogen). Maar die heeft inderdaad maar een 9 liter tank :).

Voor 'KTM Power' pak ik dan inderdaad een andere motor, inderdaad een ... KTM *O*
 
Ja, als ik m'n 250 niet had gehad dan had ik erg graag de 300 Rally willen hebben, maar ik ben inmiddels vergroeid met dat ding dus vindt het prima zo, ik heb verder ook totaal geen andere motorwensen hoor, ongeacht de prijs, de betrouwbaarheid, rijgemak, offroad capaciteiten, en dan nog het brandstof verbruik ook, ik kan gewoon elk pad met vertrouwen inrijden, zonder een ploeg vrienden, en als t moet de wereld rond zonder een steeksleute mee te hoeven nemen.
 
@Relic : zie mijn signature. Ik heb onder andere een NX250, dat is de voorloper van de CRF250. Mijn NX weegt rijklaar 130 kg (zelf gewogen). Maar die heeft inderdaad maar een 9 liter tank :).

Voor 'KTM Power' pak ik dan inderdaad een andere motor, inderdaad een ... KTM *O*
Gaaf, die zijn inmiddels schaars aan het worden lijkt me.
 
Vergelijkbaar met de CRF300L (Rally) is bijna geen enkele motor op dit moment. Dan heb ik het vooral over maintenance. De AJP PR7 is qua gewicht lichter dan de CRF300L (Rally), heeft wat features die wel nice zijn, (veel) meer vermogen, maar heeft wel een olie-service-interval van 5000km, terwijl de CRF300L (Rally) elke 12600km verse olie waardeert. Maar goed, komt er nog altijd op neer dat de CRF300L (Rally) redelijk uniek is in deze klasse.
Ik zag net dat er een 300 bij Adventure bike experience in Heeten staat.

Ik had deze reactie gisteren al getypt, bedankt iedereen voor de reacties.
 
@Relic : zie mijn signature. Ik heb onder andere een NX250, dat is de voorloper van de CRF250. Mijn NX weegt rijklaar 130 kg (zelf gewogen). Maar die heeft inderdaad maar een 9 liter tank :).

Voor 'KTM Power' pak ik dan inderdaad een andere motor, inderdaad een ... KTM *O*
Ik vind zelf de xr serie de voorganger van de crf serie. De nx heeft zijn eigen clubje waaronder de nx650 Dominator.
Waarbij de eerste echt offroad zijn en de nx ' en meer allroad.
Beetje wat Yamaha heeft met de xt en tt serie.
 
Ik zag net dat er een 300 bij Adventure bike experience in Heeten staat.

Ik had deze reactie gisteren al getypt, bedankt iedereen voor de reacties.
Nice nice, ze hebben een CRF250L, CRF300L en CRF1100. Ik mis alleen de CRF1000L, dan zou de reeks compleet zijn. Maar in dat geval heb je daar in ieder geval een adres waar je beide eens kunt proefrijden :) . Al zou ik dan wel snel zijn, want in tegenstelling tot supersport en naked bikes zijn enduro/adventure motoren het hele jaar door in de trek qua aan/verkoop. En gezien de gewildheid van de CRF300L (Rally), zal ook deze snel foetsie zijn.
 
dankjewel.
Als de 300 nou zwaarder was geworden had dat bijna het vermogensverschil te niet gedaan.
Ik las pas dat je bij de 250 beter voor de latere types kan gaan, wat dat inhoud heb ik nog niet uitgezocht maar ik vermoed de 2017 met de andere kleurtjes :P

De rally schijnt een stuk zwaarder te zijn , de led koplamp vooral, misschien dat ik dat hier wel gelezen heb, maar die heeft voor mij eigenlijk geen meerwaarde.
250's van 2012 zie je net onder de 5000 bij bedrijven staan , 1 van 2017 bij Jager in
Hoogeveen en als er een 300 op MP komt staat die binnen een dag gereserveerd.
Als de complete motor zo slecht leverbaar is vraag ik mij ook af hoe verder als je ergens met een defect staat.
In Portugal heb ik 2 weken op een pakkingset moeten wachten zowel die lokaal besteld werd door de garage als de set die ik zelf besteld heb bij mijn leverancier die ik lief aankeek ( door de telefoon nog wel) om die naar portugal op te sturen.

De originele kopbouten en andere oem onderdelen waren hier dan weer binnen 5 dagen binnen, maar als het dus niet in NL al ligt ...

Als ik eerlijk moet zijn vind ik nog steeds het uiterlijk en de rode kleur voor mij het belangrijkste verschil om een 300 te willen, lekker oppervlakkig he :P
Mijn crf is ook rood. Zit alleen geen blauw in xD
 
Nice nice, ze hebben een CRF250L, CRF300L en CRF1100. Ik mis alleen de CRF1000L, dan zou de reeks compleet zijn. Maar in dat geval heb je daar in ieder geval een adres waar je beide eens kunt proefrijden :) . Al zou ik dan wel snel zijn, want in tegenstelling tot supersport en naked bikes zijn enduro/adventure motoren het hele jaar door in de trek qua aan/verkoop. En gezien de gewildheid van de CRF300L (Rally), zal ook deze snel foetsie zijn.
het is met de 1000 begonnen he, de 1100 is een upgrade qua capaciteit.
Iemand die op ik reis heb ontmoet had een nieuwe crf1000 gekocht en volgehangen met spullekes, maar hij vond de motor niet spannend genoeg, hij had ervoor een cb900 hornet, wat men weer een saaie naked fireblade vond in de tijdschriften. Hij kon mij ongeveer bijhouden op een 650 vstrom en vond dat ik aardig sportief reed. Nou was het wel andersmans motor maar had toch echt het voornemen die in 1 stuk terug te brengen .
nou weet ik dat ik geen getalenteerd motorrijder ben, maar alles is dus relatief. Hij heeft nu een Blackbird naar volle tevredenheid.

Om maar een de TET als voorbeeld te nemen , wat niet kan omdat dat niet een begrip is wat je zo maar kan omschrijven ( vind ik) , dan denk ik persoonlijk dat een ktm 690 het beste compromis is om daadwerkelijk van uiterst Noord naar uiterst Zuid te rijden.

Maar ik hou niet van regen dus ik rijd niet naar het noorden :+
Beglie :P is leuk voor friet maar niet voor offroad dus dat slaan we over.
Frankijk ga ik hopelijk de komende maanden nog meemaken , maar als ze daar zelfs een fiets stelen van iemand die helemaal vanujit Pakistan naar Europa was gefietst, hoef ik daar geen 10k + motor met een ketting aan mijn oude busje te leggen, met het oog op diefstal.
( Hoewel die fiets in Parijs is gestolen, dus tja :P )

Daarnaast vind ik het nogal wat om een motor van meer dan 7000 euro zonder bekommering door de blub en andere meuk te rijden met het mogelijk risico dat hij een keer over de kop gaat.
niet dat ik daar op zit te wachten met een crf300, maar met een yamaha T7 is dat qua bedrag dubbel zo zuur en vanwege de kans dat je iets krom rijd vanwege het hogere gewicht ook niet aantrekkelijk.

Gelukkig is dat voornamelijk een kwestie van persoonlijke perceptie, zoals ze dat zo mooi zeggen en zijn er genoeg mensen die een nieuwe offroad kopen en daar vrolijk mee gaan blubberen tot ze wat anders leuk zien wat ze zich kunnen veroorloven zodat wat meer economisch ingestelde mensen ( arm ;) ) zoals ik daar verder mee kunnen gaan .

* beetje algemeen verhaal, ik had niet hoeven citeren, het liep wat uit ;) *
 
Ik rijd met de T7 de gravel paden met plezier. Heb 'm voor de zomer omgelegd op straat, niet offroad. Beide kanten wat krassen, koffers stuk en inderdaad door het gewicht vork krom. Rekening van €5000.

Voor blubber heb ik een drz400 van €1500 staan.
Die valt iedere rit 3x en raap je dan gewoon weer op.

IMG_20220710_200517.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan