Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Mooi gemaakt Gerdien!
Hoeveel kms had je gereden op je reis?
Prachtig filmpje !!Preview van mijn video. Het is nog niet publiek, ik wacht eerst af of er auteursrechtelijke problemen zijn. Ik verwacht van niet.
13 dagen reizen in 15 minuten:
Ok, alvast bedankt voor de info !!De Forza 125 is erg ruim en heeft voldoende plek voor twee personen. Mijn vriendin zit vaak achterop en zit heerlijk, zegt ze.
De scooter is verrassend sterk voor een 125cc en komt op de snelweg goed mee. Ook met iemand achterop.
Prachtige Forza !Inmiddels 2 jaar verder en nog steeds zeer content met m’n Forza 125
Scherm: Puig V-Tech Touring Dark Smoke.
Uitlaat: Akrapovic for Forza.
Bekijk bijlage 1425312Bekijk bijlage 1425313
Ik merk dat dit topic al vrij oud is maar lijkt me het meest geschikt om m'n vraag hier neer te pennen. Hopelijk zijn er nog enkele Forza 125 rijders actief.
Ik wil gerust m'n hele verhaal neerpennen indien dit makkelijker is om een oordeel te vellen maar voorlopig even een korte samenvatting. Door omstandigheden ben ik aan het denken om m'n NC750X om te ruilen voor een Forza 125 i.f.v. woon-werkverkeer.
Vereisten:
Ik kom van verschillende grotere motoren en voel me nu echt een kneusje dat ik een 125CC overweeg en dan nog een scootertje maar alles voor het gezin. Het zou super zijn mochten er hier personen zijn die dit beeld voor me de grond kunnen inboren en me wat meer feedback kunnen geven over de Forza 125. Ik ken echt geen bal van (maxi)scooters dus laat maar horen.
- 125CC (omwille van kindje 3 jaar dat dagelijks enkele straten zal meerijden)
- Véél bergruimte (minstens 2 helmen + motorkledij + rugzakken)
- Uitmuntend voor woon-werkverkeer (25km aan max. 70km/u)
- Budgetvriendelijk
- Mogelijkheid tot kort stukje snelweg indien echt noodzakelijk
- Machine/Bediening die zo min mogelijk belastend is voor het lichaam
- Betrouwbaar (denk dat ik minstens 5 jaar met de Forza moet kunnen doen)
- Moet eventueel andere 125CC of grotere motoren kunnen bijhouden aan legale snelheden
Bedankt Dandev voor de feedback. Klinkt in elk geval niet slecht.
Ik zou met véél plezier naar een zwaarder caliber gaan (denk dan aan Forza 750 of X-ADV) maar in België mag een kind tussen 3 en 8 jaar enkel meerijden op een 125CC met max 15PK als ik me niet vergis. Ik heb zoals je het zegt liever wat extra reserve voor manoeuvres of noodgevallen maar voor de doeleinden die we in gedachten hebben mag het dus max bovenstaande zijn...
Ben zelf uit BE maar dat wist ik niet. Dus heb ik het opgezocht.(...)
Ik zou met véél plezier naar een zwaarder caliber gaan (denk dan aan Forza 750 of X-ADV) maar in België mag een kind tussen 3 en 8 jaar enkel meerijden op een 125CC met max 15PK als ik me niet vergis. Ik heb zoals je het zegt liever wat extra reserve voor manoeuvres of noodgevallen maar voor de doeleinden die we in gedachten hebben mag het dus max bovenstaande zijn...
Ben zelf uit BE maar dat wist ik niet. Dus heb ik het opgezocht.
En je hebt inderdaad helemaal gelijk. Kinderen tot 8 jaar.
De beperking tot max 15 pk vind ik niet terug, enkel de 125cc, maar wat er ook staat is dat de tweewieler moet voorzien zijn van een speciaal kinderzitje.
Ik zou niet weten hoe dat er uitziet. Nog nooit gezien.
Klopt volledig, dat is iets als onderstaande. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen, ook nog aan te raden als ze ouder zijn dan 8 jaar maar nog niet deftig aan de voetsteunen kunnen. Daarnaast moeten ze ook vestimenteel in orde zijn net als de bestuurder. En omdat het kinderen betreft best ook aangepaste kledij en helm voor hun lichaam in groei.
Op zich willen we het uittesten met zoonlief (school is maar paar straatjes door aan 50km/u) maar als ie zelf aangeeft het niet leuk te vinden of ik vind het uiteindelijk niet veilig genoeg dan gebeurt het ook verder niet en ga ik na een aantal jaartjes gewoon weer over naar machientjes met meer reserve. De Forza leek me op zich wel een stevige grotere scooter om zoiets mee te oefenen en qua woon-werkverkeer de eerste jaren zal ie ook wel goed dienst doen als er geen autosnelweg aan te pas komt.
Is maar een gedachtenpiste. Ik vind moeilijk andere gebruikers en zie veel tweedehands machines staan dus zet er een beetje m'n vraagtekens bij.
Lijkt me nogal een gedoe en de meerwaarde voor het kind lijkt me niet zo groot. Zo zie ik geen voetsteuntjes. Die zou ik toch zeker verwachten.Klopt volledig, dat is iets als onderstaande. Je hebt deze in verschillende uitvoeringen, ook nog aan te raden als ze ouder zijn dan 8 jaar maar nog niet deftig aan de voetsteunen kunnen. Daarnaast moeten ze ook vestimenteel in orde zijn net als de bestuurder. En omdat het kinderen betreft best ook aangepaste kledij en helm voor hun lichaam in groei.
Op zich willen we het uittesten met zoonlief (school is maar paar straatjes door aan 50km/u) maar als ie zelf aangeeft het niet leuk te vinden of ik vind het uiteindelijk niet veilig genoeg dan gebeurt het ook verder niet en ga ik na een aantal jaartjes gewoon weer over naar machientjes met meer reserve. De Forza leek me op zich wel een stevige grotere scooter om zoiets mee te oefenen en qua woon-werkverkeer de eerste jaren zal ie ook wel goed dienst doen als er geen autosnelweg aan te pas komt.
Is maar een gedachtenpiste. Ik vind moeilijk andere gebruikers en zie veel tweedehands machines staan dus zet er een beetje m'n vraagtekens bij.
Vereisten:
- 125CC (omwille van kindje 3 jaar dat dagelijks enkele straten zal meerijden)
- Véél bergruimte (minstens 2 helmen + motorkledij + rugzakken)
- Uitmuntend voor woon-werkverkeer (25km aan max. 70km/u)
- Budgetvriendelijk
- Mogelijkheid tot kort stukje snelweg indien echt noodzakelijk
- Machine/Bediening die zo min mogelijk belastend is voor het lichaam
- Betrouwbaar (denk dat ik minstens 5 jaar met de Forza moet kunnen doen)
- Moet eventueel andere 125CC of grotere motoren kunnen bijhouden aan legale snelheden
Gezien je vereisten komen er 2 scooters in me op die op al je punten tot de top behoren:
- Honda Forza 125
- Yamaha XMax 125
Beide betrouwbaar, veel ruimte (zeker de Honda met de originele topcase), snelste in de 125cc klasse en zeer budget vriendelijk.
De Honda zal iets zuiniger zijn (2,2 - 2,5 L) dan de Yamaha (2,5 - 3,0 L) en loopt een paar km harder, verder een kwestie van smaak.
Ik rijd zelf een Honda Forza 125 en een Honda Silverwing 600 en hoewel laatste een erg fijne, krachtige en comfortabele toerbuffel is, heeft tot 100 km/u de Forza 125 mijn voorkeur. Sportiever te rijden, 100kg lichter dus veel beter hanteerbaar en meer bergruimte.
Zowel op een Forza of een XMax rijdt je echt niet voor schut, veel mensen staan verbaasd te kijken als je zegt dat het maar een 125cc is, de meeste denken dat het een > 300cc is.
Natuurlijk heb je op een NC750 meer reserve wat motor vermogen betreft maar een 125cc Forza of XMax kunnen best een stukje snelweg zolang je hun motorische beperkingen kent. Kruisen met 100-110 km/u gaat goed.
Met de Forza 125 rijd ik zo’n 6000km p/j, de Silverwing 600 ongeveer 4000km p/j. Beide probleemloos overigens.
Bedankt iedereen voor jullie feedback Het heeft me echt veel stof tot nadenken gegeven. Aangezien ik nog altijd twijfel of ik het wel veilig genoeg vind voor zoonlief houd ik alle opties open. Tenslotte is hij ook nog in de groei en zelfs een lichte helm aangepast aan jonge kinderen is misschien niet optimaal voor de nek- en ruggenwervels op deze leeftijd. Hij zou het wel super vinden denk ik maar safety first. Als ik niet volledig overtuigd ben dan ga ik er niet voor.
Zo te horen is de Forza wel geen slechte keuze op gebied van 125CC scooters, dat is wel fijn om te horen. Denk dat ik zowiezo wel eens een scooter wil uittesten om te zien of het nu echt comfortabeler/praktischer is dan een motor. Ik houd zowiezo wel van opslagruimte, schuldig.