Honda MSX125

De nieuwe MSX is er...

eerlijk gezegd, ....:r
Lijkt eerder een Monkey met kogelgaten.
Alles wat de vorige zo mooi/leuk had hebben ze eraf gehaald, is meer een kubus met 2 wielen.-O-

 
Laatst bewerkt:
Ik las wel iets over 5 versnellingen. Ik zie ook een makkelijk bereikbare oliefilter en andere kettingspanners. Display is ook beter, net gearindicator. Die upgrades zouden het waard zijn voor mij ook al is die iets lelijker.

Edit: staat ook allemaal in de link zie ik 😋.
 
De nieuwe MSX is er...

eerlijk gezegd, ....:r
Lijkt eerder een Monkey met kogelgaten.
Alles wat de vorige zo mooi/leuk had hebben ze eraf gehaald, is meer een kubus met 2 wielen.-O-

Is inderdaad geen beauty,lijkt wel een stuk plastic speelgoed,geef mij de oude maar .
 
Persoonlijk vind ik dat Honda een gedrocht heeft neergezet. De eerste MSX was tof, tot het 2e model kwam. Wat een gelikt ding. Gaan ze nu terug naar het eerste model en verneuken ze 'm compleet. Maar goed, dat is persoonlijk hè! Ooit wil ik nog eens de gele 2016 MSX 125 SF kopen... en een Monkey. :]

Moet ook wel lachen op de website van Honda Nederland, maar ook in bijv. de UK (heb verder niet gezocht), dat ze vermelden dat de cockpit nu ook
een toerenteller heeft. :') :') :') :') :') :') Die zit er al op sinds het eerste model. Er zitten flink wat mensen te slapen bij Honda, terwijl ze juist wakker moeten zijn, nu het helemaal niet zo goed met Honda gaat.

Honda-MSX125-2021.jpg
 
Persoonlijk vind ik dat Honda een gedrocht heeft neergezet. De eerste MSX was tof, tot het 2e model kwam. Wat een gelikt ding. Gaan ze nu terug naar het eerste model en verneuken ze 'm compleet. Maar goed, dat is persoonlijk hè! Ooit wil ik nog eens de gele 2016 MSX 125 SF kopen... en een Monkey. :]

Moet ook wel lachen op de website van Honda Nederland, maar ook in bijv. de UK (heb verder niet gezocht), dat ze vermelden dat de cockpit nu ook
een toerenteller heeft. :') :') :') :') :') :') Die zit er al op sinds het eerste model. Er zitten flink wat mensen te slapen bij Honda, terwijl ze juist wakker moeten zijn, nu het helemaal niet zo goed met Honda gaat.

Bekijk bijlage 1556082
Bij Honda flikken ze dat vaak,het eerste model is het mooiste en daarna raken ze een tijd het spoor bijster en soms
komt er dan uiteindelijk weer een mooie,vaak pas vele jaren later.
 
Dus toch een nieuw model :+

Over smaak valt niet te twisten, ik ben altijd groot fan geweest van de 1e generatie grom en deze gaat daar weer iets naar terug in mijn ogen. Ik vind het jammer dat er een beetje 'retro-look' omheen hangt (ik denk door het platte zadel) maar het hele pakket klinkt niet verkeerd. De styling zal ook wel weer wennen na verloop van tijd. Kijkend naar de spec sheet zie ik toch best wat verbeteringen of dingen die ik vaak terug hoor komen als "negatief" voor de huidige generatie.

- 6L tank ipv 5,5L: iets wat ik zelf enorm fijn zou vinden, sta nu toch (te) vaak bij de pomp.
- Oliefilter ipv spinner + gaasje: voor veel mensen een raar en omslachtig iets, waardoor veel mensen voor de kitaco clutch cover gingen
- 2km/h erbij op de top *O*: zal wel marketing zijn, maar alles is welkom
- 5 versnellingen: veelgehoorde kritiek van het oude model zou de 4 versnellingen zijn, persoonlijk vind ik de overgang 3 naar 4 best flink en zou een extra versnelling ertussen niet misstaan. Echter, dan ben je (nog) vaker aan het schakelen en of het in de praktijk verschil maakt betwijfel ik. Eindoverbrenging zou hetzelfde blijven in de hoogste versnelling is wat ik tot nu toe gehoord/gelezen heb. Tandwielverhouding gaat van 15/34 naar 15/38, dus in theorie minder slijtage.
- 0,3pk erbij :+: zie km/h, wel @7200rpm ipv @7000rpm bij het oude blokje. Het originele blok valt redelijk dood na 8000 toeren, dus misschien dat dit iets opschuift en het nieuwe blok wat levendiger maakt, we zullen zien
- Andere kettingstelmechaniek in de achterbrug: alles beter dan wat er nu op zit
- Het nieuwe dashboard: een versnellingsindicator is iets wat veel mensen misten, dat biedt voor mij geen meerwaarde.
- Oliecapaciteit van het blok gaat van 1,0L naar 1,1L :o

Al met al ben ik wel benieuwd, de boring*slag is anders met het nieuwe blok (langwerpiger) en de compressie iets hoger. Er zullen dus wel nieuwe aftermarket producten te koop komen, hopelijk blijft er ook genoeg keus voor de vorige generaties.
Het zou mooi zijn als dit wél aanslaat in Nederland en de grommetjes daardoor iets meer gemeengoed worden in het NL straatbeeld, maar ik heb er een hard hoofd in.
 
Van harte met jouw mooie aanwinst straks.
Daar ga jij heel blij mee zijn en van worden.
Mag ik vragen in welke kleurstelling jij jouw MSX straks krijgt?
Je zult het wellicht al weten maar mijn advies luidt: gooi er van begin af aan E5 benzine in.
Geen E10 meuk want deze Groms verdienen echt het beste wat brandstof betreft.
Vr gr
 
Vind overigens die Honda Grom van 2021 niet mooier dan de 2 voorhene modellen.
Jammer dat de betreffende ontwerper het niet beter heeft gedaan.
Dan zou ik nog liever een Honda Monkey aanschaffen inplaats van die 2021 Honda Grom.
Wat ben ik dan super blij met mijn kleine telg zeg.
Durf haar gerust tijdloos te noemen.

DA133C4D-B540-4065-ADA4-57D440EA0884.jpeg
 
Mooie Grom!!
Ik ga een zwart/grijze krijgen. Zo één als in mijn avatar
Thx de voor de tip. Van E5.

Voorheen een BMW f750GS gehad en daarvoor een cb1000r.
Honda is meer mijn ding. Ik zocht gewoon wat voor de fun, de Grom past me denk ik wel .
 
Ook mooi die zwart/grijze kleurstelling.
Daar zal jij geen spijt van krijgen.
Reed voorheen ook wat zwaardere motoren maar moet je eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig alleen nog maar de Grom heb om me mee te vermaken op 2 wielen.
De machine geeft mij genoeg rijplezier om er geen zwaarder en snellere machine bij te willen hebben.
Voor de rest van ons leven zal het overdag toch maximaal 100 op de snelwegen blijven en heb met mijn huidige 125cc gebakje meer plezier dan ik had van de grotere motorfiets.

Wat ik jou ook adviseer is om jouw nieuwe Grom straks met beleid in te rijden en de olie tijdig te verversen.
Vergeet dan niet om alles goed en geheel te (laten) doen.
Het is geen normale gangbare oliewissel zoals bij een gemiddelde machine.
Vanaf het begin altijd aftanken met E5 benzine is bijna een must.
De Grom verbruikt ongeveer 1 liter peut op 50 kilometer dus om het prijsverschil tussen E10 en de iets duurdere E5 hoef jij het niet te doen.
Zelf heb ik mijn Grom altijd aan een Optimate druppellader staan.
Daarmee houd ik de accu in maximale conditie.
Hoop dat het originele zadel jou gaat bevallen want het is voor veel Grom rijders een dingetje.
We zien de foto’s van jouw machine straks graag tegemoet.
 
ondanks niet standaard oliewissel toch goed te doen zag ik al.
ik wil wat dingetjes aanpassen waarvan de banden als eerste, ik ga denk ik voor Michelin. Als ketting versleten is een o-ring ketting.
Daarna was andere aanpassingen als luchtfilter en uitlaatje waarschijnlijk. Eventueel wat aan spiegels en knipperlichten. De C-tec lader ligt al klaar.
 
Weet zo even niet hoe zwaar jij weegt, maar de wat zwaardere Grom rijders zweren bij stuggere voor en achtervering.
Zelf ben ik 1.83 met 88 kilo en merk soms dat de boel iets doorslaat maar omdat ik een vrij bedeesde rijder bent stoort de originele vering mij niet.
Een korte achterzijde is ook iets wat ik vaak zie gebeuren bij de Honda Grom en geeft de machine een veel mooiere achterzijde.
 
Dat is inderdaad helemaal waar en een waarlijk feit.
Voor degenen die alleen met droog weer rijden zou een korte achterzijde dan geen enkel probleem zijn indien het regent.
Ben daar zelf eerlijk gezegt wel ene van want mijn Grom heeft de laatste 2 jaar hooguit een 4 keer mogen meemaken dat we werden overvallen door een regen/hagelbui.
Een korte achterzijde zou voor mij dan wel een optie zijn.
Het smoelt gewoon een stuk beter dan het originele lange achterspatbord.
Denk dat de meesten het daar wel mee eens zijn.
Voor degenen die ook regelmatig in de regen rijden zou een korte achterzijde een natte nek geven.
 
Weet zo even niet hoe zwaar jij weegt, maar de wat zwaardere Grom rijders zweren bij stuggere voor en achtervering.
Zelf ben ik 1.83 met 88 kilo en merk soms dat de boel iets doorslaat maar omdat ik een vrij bedeesde rijder bent stoort de originele vering mij niet.
Een korte achterzijde is ook iets wat ik vaak zie gebeuren bij de Honda Grom en geeft de machine een veel mooiere achterzijde.
Ach, zal niet zo'n punt zijn, 1,75m en 70 kg.
Maar uiteraard met aftermarket spulletjes is er wel veel te halen op het gebied van wegligging. (bij de meeste motoren wel trouwens..)
 
De Grom kan inderdaad een nog veel betere wegligging krijgen maar denk dat zoiets een investering is van tussen de 4 a 600 euro.
Gelijk de voorzijde en nieuwe achterschokbreker erin zal wonderen doen.
We zijn het erover eens dat het wel een machine is die erg veel upgrades kan gebruiken en waar de nodige centen aan besteed kan worden.
Zie Groms op You Tube rondrijden in Thailand die compleet verbouwd zijn.
Daar zijn onze upgrades maar kinderspel bij.
Complete andere verlengde achterbruggen gaan erin en nog veel meer van dat soort ongein.
Al met al kan men de centen goed kwijt met upgrades voor een Honda Grom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan