Hallo Rebellers,
Even een verslagje van de werkzaamheden aan Rebel 2 gisteren en vandaag.
Na het verwijderen van zadel tank ontsteking en wat ander klein spul gisteren mijn
kleppen gesteld. Volgens Clymer zou de speling 0.05 mm moeten bedragen en de speling die ik aantrof was links 0.05 en rechts 0.1 dus links niks aangedaan en rechts
de boel op 0.05 gesteld. Daar het makkelijker is de krukas te verdraaien zonder
bougies kwam ik er bij het uitdraaien achter dat beide bougies niet vastgedraaid
zaten leuk om er op deze manier achter te komen de vorige eigenaar had ze waarschijnlijk handvast eringedraaid en vergeten ze echt vast te zetten. Vandaag de
zaak eerst warm gereden omdat ik de olie verversen wilde en filter in de oliepomp
ook wou schoonmaken. Olie was er zo uit en daarna volgens het handboek het rechter
carterdeksel verwijderd en daarna moest de oliepomp los die met drie kruiskopschroeven
vast zit. Een goed passend bitje gezocht en de bovenste tweegingen met een knal los
de onderste was geen beeging in te krijgen tikje met de hamer maar na 10 minuten
was er van het kruisje niets meer over dus maar uitboren. Gelukkig zijn het schroeven
met verzonken kop dus met een verzinkboor de kop weggeboord waarna de pomp
eraf kon en vervolgens met een griptang de schroef eruit gedraaid. Met monteren vervang ik ze meteen door imbusschroeven want ik heb zelf niets met kruiskop daar
je er toch weinig grip op hebt. De pakking scheurde ook aan beide kanten zodat ik
daarvoor een nieuwe moet maken. Al met al leek het aanvankelijk op een klusje van
hooguit een uur of twee maar het kostte mij uiteindelijk bijna de hele dag. Nog een
leuk detail volgens Clymer moet de klepspeling dus 0.05 zijn bij het opruimen van de
werkplaats kwam ik nog het kleine gebruikershandboekje tegen en daar staat dat de
klepspeling 0.08 moet wezen dus kan ik wat het kleppenstellen aangaat nog een
keer de zaak los maken en denk dat ik ze meteen op 0.1 afstel.
Tot zover dit verslagje ik hou jullie op de hoogte van verdere werkzaamheden.
Groet Frits