Sinds 2 weken heb ik een SH 150 van 2008 met 38000 km op de teller,(ipv. Dylan) van een kennis overgenomen die zelf liever zijn SH 300 rijd, jammer natuurlijk maar begrijpelijk dat hij deze zelf houd. Dat wordt misschien in de toekomst .
Hoewel deze 150 er beter uitziet dan zijn 300, de 150 heeft een jaar gestald gestaan en gelukkig droog in de schuur.
Alles werkt goed en verwacht voorlopig niet veel kosten behalve wat sappen vervangen en misschien Accu die het opeens begeeft.
verder alleen wat poets en bescherm middellen aanbrengen ,maar gelukkig geen plastic rammels.
Nu ga ik de SH voornamelijk in de stad gebruiken en kan gelukkig grote tassen kwijt op de vlakke treeplank want dat was groot gemis bij de Dylan.
Bij 2 korte ritten over de snelweg merkte ik wel dat het behoorlijk spannend is door windgevoelig heid en dat het behoorlijk eng aanvoelt.
moet wel bekennen dat ik ritten met een lege originele topkoffer maakte en die zal ook liefst gemonteerd blijven.
zijn er SH rijders die zinvolle aanpassingen hebben gedaan om de SH wat minder dartel te maken?
Er zijn Michellin banden gemonteerd ,verder kan ik alleen bedenken progressieve veren voor en vervanging originele achterschokbrekers ,denk dat stuurdempers niet bestaan voor scooters !? Maar weet van mijn motor tijdperk dat het veel uitmaakte.
en ja eventueel zoveel mogelijk zonder topkoffer, het wind scherm is origineel.
mijn 2006 150i word wat dweilerig met versleten citygrips en met dunlops nog erger, vooral een platte gesleten achterband maakt hem richel gevoelig(dweilen over dikke witte strepen) , de originele dunlops zijn beter maar worden na 5000 km heel veel slechter, michelin citygrips zijn aanvankelijk ietsje minder dan de dunlops maar houden wel dat wat mindere niveau heeeeeel lang vast en na 5000 km doen ze het absoluut beter dan de dunlops, ik rijd sportief en doe gemiddeld 8-10 k met een setje, voor de prijs hoef je het niet te laten op het internet kun je citygrips goedkoper vinden dan een knappe bromfiets band, 40 eu ps oid.
Ik weet dat andere rijders er tot 25k mee kunnen doen en een poolse meneer spant de kroon met 45 k op 1 setje, laatste km stand van hem was 175.000 km in polen(pekel,ijs,-38C enzo ), zijn verbruik is ook krankzinnig laag met 1:48, ik doe gemiddeld 1:25/1:30 oftewel 185 km op 1 tank
achter veren op zijn zwaarst( ik weeg 100 kg) en met passagier zeker, als je beide handen vh stuur haalt gaan sh(150+300) enorm (gevaarlijk) zwabberen met het stuur, het stuur komt in oscilatie en als je het stuur niet bijtijds weer vast grijpt ga je onderuit, het is een gevolg vh doorstap model, de vlakke treeplank en daardoor het weinig ruimtelijke frame onder de treeplank dat kan flexxen.
Merkwaardig genoeg doen ze het niet allemaal, sommige mensen hebben er geen last van, een stuurdemper zou het oplossen maar voor zover ik weet bestaat die niet en zelf iets knutselen gaat niet mee vallen, er is geen ruimte voor aanwezig.
Ik weet niet hoeveel ervaring je hebt met 150cc maar de sh150i heeft grote 16 inch wielen en is daarmee 1 vd meest stabiele 150cc scooters en rijd van allemaal nog het meest als een normale motorfiets.
De pcx voelt wel veel stabieler aan maar is praktisch gezien inferieur kwa weg ligging.
als je wat vlotter vooruit wilt kan ik je van harte 9,2 of 9,8 grams rollen aanbevelen van leovince(easy parts) of malossi.
Met de 9,2 gaat hij in eerste instantie ietsje te hoog in toeren maar dat settelt na een paar duizend km tot exact goed voor max koppel, de 9,8 gram doen het meteen perfect maar komen na een paar duizend km net ietsje te laag in toeren uit voor maximaal koppel.