Kleine daden, grote gevolgen:
1e (helaas uit focus) foto; de 2 topveren zijn los, de olie schraapveren zitten vast geplakt in de groef.
2e en 3e foto: zowel nokkenas als cilinder wand zien er prima uit,nokkenas glimt er over en de cilinder heeftnauwelijks slijtage
4e foto: bovenste schraapveer-gegolfde veer-onderste schraapveer: op de onderste schraapveer is duidelijk in het patroon van de golf veer de opbouw van verbrande olie (cokes) te zien, ik kan de hobbeltjes van de aangebakken olie duidelijk voelen
5e foto: in de olieschraapveer groef in de zuiger is in de diepte van de groef de aangebakken olie te zien.
Ook de 2 topveren hebben behoorlijk wat aangebakken olie in de groef maar ik denk dat dit gevolg is van de niet werkende olieschraapveer.
Alles te danken aan een flesje Shell advance wat ik nog had staan en "toch eens op moest"
Binnen 2000 km had mijn sh die shell olie opgebrand (dipstick geheel schoon) en toen was het kwaad al geschied want vanaf dat moment is het olie verbruik van nul naar 1 liter per 1000 geworden ongeacht wat ik er in gooide.
Dat doen we dus nooooooit meer
Morgen alles eerst maar in de ultrasoon en schoonratelen,dan de hele boel opmeten,er gaan iig nieuwe veren in en wellicht ook een nieuwe zuiger afhankelijk hoe die er aan toe is, een snelle meting met digitale schuifmaat liet niets ernstigs zien maar dat controleer ik morgen wel met een micrometer.
Ik zat voor de demontage al te overwegen om er een malossi bbk op te zetten, weet nu ff niet wat te doen, het idee is aantrekkelijk maar die bbk kost toch wat meer dan een zak kadetjes en in principe is er denk ik niet veel mis met cilinder of zuiger en zo'n setje zuigerveren zal ook niet de kop kosten, keuzes,keuzes....
Oh ja;het druppellader verhaal komt morgen, nu eerst ff de ogen dicht zzzzzzz