Een update.
In een sh150 zit 1.0 liter totaal volgens de manual, bij alleen verversen is het 0.9 liter ,er is dus 0.1 liter die in het blok achterblijft bij verversen, dat komt overeen met mijn eigen ervaring want als ik ververs met een 1 liter fles houd ik altijd ongeveer 100 cc over die ik er dan na 2000 km bij gooide.
Maar als je stokje schoon is en je er 750 cc bij moet gooien(zoals ik ook had met de shell olie) dan is ie aardig leeg maar nog net niet helemaal(250 cc resterend), of dat echt te weinig is weet ik niet, ik merkte toen hij bijna leeg was dat hij wat moeizamer liep tot het punt dat ik het echt merkte en eens olie ging peilen,ik moet daarbij wel opmerken dat ik toen uitsluitend woon-werk reed,zo'n 13 km en met mijn rijstijl betekend dat smorgens (altijd haast
) zo'n 9 minuten en savonds (geen haast
) 14 minuten,erg veel tijd om warm/vast te lopen had ie dus niet
Ik mag hopen dat kayvd niet echt uitgevallen is op olie te kort want dat betekent toch echt wel op zijn minst een warmloper, schade aan glijlagers is 1 van de eerste dingen die je met een viertakt krijgt maar die zitten niet in een sh want die heeft alles in kogellagers en dus is het enige waar hij op kan vast/warmlopen de zuiger en cilinder,das min of meer dus een relatief gelukje want het blok zelf kan dus bijna niet vastlopen door olie te kort,die kogellagers blijven het zonder olie veel langer doen dan de zuiger en cilinder en dus weet je iig redelijk zeker dat je carter niet uit elkaar hoeft en dat evt schade beperkt zal zijn tot zuiger/cilinder.
Het verschil tussen een vastloper en een warmloper is dat bij een vastloper de zuiger echt vastgesmolten aan de cilinder zit (en de motor dus ook daarna echt niet meer wil lopen) terwijl bij een warmloper het aluminium van de zuiger in plastische toestand is gekomen maar nog net niet gesmolten, je ziet dan meestal vegen van uitgesmeerd alu in de cilinderwand maar vaak loopt de motor nog wel, soms merk je erna niets van het voorval en valt het allemaal mee maar soms kun je ook daarna vermogen missen omdat er bv een zuigerveer niet meer helemaal vrij kan bewegen en compressie of verbrandingsdruk gaat lekken,slecht starten komt dan meestal ook erbij kijken.
Je hebt iig wel een niet te tolereren olie verbruik en dus zal hij ,vroeger of later, open moeten om te kijken wat er aan de hand is,al was het alleen maar omdat een pakkingset en het lospeuteren van je olieschraapveren minder kost dan x-aantal liter olie er in gooien en weer kwijtraken,MAAK NIET LOGISCHE FOUT OM ER NU MAAR ALDI OLIE IN TE GOOIEN onder het motto "het maakt nu toch niets meer uit wat ik er in gooi".
Zolang hij echter probleemloos loopt kun je mits je maar op tijd olie bijvult het nog wel een tijdje uitzingen.
Wat voor olie had je er eigenlijk in zitten toen dat gebeurde?
De mijne heeft overigens
geen enkel spoor van schade anders dan de normale slijtage patronen, het olie tekort destijds heeft dus zo te zien op zich geen schade aan gericht buiten de vast geplakte olieschraper die miz puur gekomen is door de slechte kwaliteit olie.
Als de olie niet de schuldige is geweest had ik al veel eerder dit probleem gehad want na die eerste vakantie waarbij het nog veel heter was en ik het ding nog veel harder op zijn donder had gegeven heb ik nog een jaar 15.000 km prima rondgereden en een keer of 3 de olie ververst met castrol zonder enig probleem.
Het is miz echt geen toeval dat het probleem zich openbaarde vanaf het moment dat die foute olie er in zat, het verbruik liep in ene vanaf die verversing op naar bijna 700 cc (oid) in 1000 km en daarna bleef dat constant , dwz dat vanaf het moment dat ik hem ververst had hij olie is gaan gebruiken in dat tempo.
Ik ben dan ook wel erg benieuwd naar jouw probleem en welke olie jij gebruikt(had)?
Ik heb overigens alle data die je hebben wilt in de vorm van een pdf,geef maar ff een pm dan regelen we dat wel.
De algehele staat waar Bulldozer om vroeg: de hele bubs heeft nu in de ultrasoon gelegen en is weer spic en span en er is weinig schokkends aan te zien, de olieschraapveer is er heelhuids uitgekomen en er is geen schade als krassen,scheuren,vreetplekken oid.
Er is wel slijtage,klepzittingen en zuiger/cilinder zitten zo'n beetje aan de grens die de service manual aangeeft, de klepzittingen hebben een afdichtvlak van om en nabij 1,8 mm(de service limiet) en zuigerspeling is +/- 0,05 mm en ook dat is zo'n beetje de service limiet,idem voor de zuigerveer slotruimte,klepgeleiders en seals zijn nog als nieuw evenals nokkenas,slepers ed.
Vooral die klepzitting breedte geeft me redelijk de overtuiging dat de slijtage niet echt komt van zware belasting aangezien die gewoon inhameren door de kleppen en bij een watergekoelde motor de temperatuur niet echt van invloed is aangezien die grotendeels altijd hetzelfde is nl de thermostaat temperatuur.
Ik realiseer me al te goed dat als deze slijtage bovenmatig is dat hoofdzakelijk komt door 49 weken per jaar iedere morgen met een koude motor naar mijn werk te vlammen en niet door de 3 weekjes wel de motor goed warm te draaien(vakantie dus geen haast) maar met wat zwaardere belasting op een frans heuveltje.
Op de rand beschouwd: het is een "woon-werk hok" en geen zondagse funbike,dan had ie maar geen motor moeten worden
Dan komt dus nu de vraag wat te doen?
Ik ben er redelijk van overtuigt dat als ik met een nieuw pakkingsetje,zuigerveren en de kleppen een beetje op schuren de boel weer in elkaar zet hij weer normaal zal lopen, de vermogen teruggang werd denk ik hoofdzakelijk veroorzaakt omdat de vooral de inlaat klep en zitting een enorme laag kool had van al die verbrande olie en dus behoorlijk lek was.
Maar ja: echt tintelfris is anders en de vraag is dan natuurlijk hoe lang hij nog goed blijft lopen met delen waarvan honda zegt dat ze bijna "op" zijn, ik zou eigenlijk toch wel weer 40.000 km willen rijden voordat ik hem weer open moet maken.
het is het typische gedonder dat je krijgt als je een motor open maakt vanwege 1 probleem en dan ook andere dingen ziet en gaat denken "hij ligt nu toch open", als ik die olie er niet in had gegoid had ik nu wellicht nog prima rond gereden zonder ooit wat te weten van slijtage
De klepzittingen zijn opnieuw te frezen mbv 6 klepzitting frezen van honda maar een snelle search leert me dat die zo'n 130 tot 270 eu per stuk kosten terwijl een nieuwe cilinder kop 170 eu kost(kaal maar incl. de klepgeleiders en zittingen),opknappen is dus pointless terwijl ik dit eigenlijk wel erg graag zou willen doen puur vanwege de technische uitdaging.
Nieuwe klep zittingen er in krimpen kan ook maar die moeten dan altijd na gefreesd worden dus dan heb ik toch weer die frezen set nodig
Tja...
Alternatief: cilinder boren/honen+ nw zuiger+ nw cilinderkop+kleppen
Ander alternatief: Malossi BBK+ nw cilinderkop+kleppen.
Ik weet het nog niet....
Overigens; robber57 is geen robber58 geworden
, ik heb zo maar een datum ingevuld zoals ik op iedere website registratie doe want de consumenten bond zegt dat het levensgevaarlijk is om je echte geboortedatum in te vullen,voor je het weet staat al qaida op je stoep
, ik ben eigenlijk geeneens robber50
, die naam is historisch ontstaan en altijd zo gehouden.