Honda SH300i deel 5 'Het liefje van Italie'

En motul 10W40 half synthetisch MB
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210312-113613_Lightning.jpg
    Screenshot_20210312-113613_Lightning.jpg
    60,1 KB · Weergaven: 12
Bedankt voor de info, tijfel tussen 10W30 motul en 5W40 Castrol MB bijde volsyntheet..!.
Nee, geen 5w.
Je moet het zo zien, een 5w30 is een sae5 basis olie die dikker is gemaakt met polymeer helixen(spiraaltjes) tot sae30, een 10w30 is een sae10 olie die met polymeer helixen dikker is gemaakt tot sae30.
Als de temperatuur omhoog gaat krimpen de helixen in elkaar en word de olie relatief dikker, als de temperatuur lager word zetten de helixen uit en word de olie relatief dunner.
Zo word een 5w(5 in de winter) in de zomer een relatieve sae30 bij een 5w30.

als olie "slijt" gaan de polymeer helixen stuk en daardoor zal de olie terug vallen naar de viscositeit van de basis olie.
Als je dus een 5w30 gebruikt en deze op slijt valt de viscositeit voor altijd dus ongeacht de temperatuur terug naar sae5, dat is te dun in de zomer.
Dus nooit sleutelen aan het eerste getal van de olie spec dat de fabrikant voorschrijft, het tweede getal mag je aan rommelen afhankelijk vd temperatuur.

als je niet te veel wilt gokken houd je vast aan de jaso spec.waarbij voor een scooter zonder natte koppeling geld dat je er ook een jaso ma olie in mag gooien, je haalt dan niet het onderste uit de kan wat betreft brandstof verbruik maar verder is er geen enkel nadeel.
Je kunt dus praktisch gezien iedere motorfiets motorolie jaso mb of ma die je in motorzaken te koop ziet staan in een sh gooien.

MB is olie met frictie verbeteraars en midden tot hoge hoeveelheid saps en bedoelt voor alle motorfietsen ZONDER natte koppeling maar evt met katalisator, de katalisator zal ongetwijfeld geen lange levensduur hebben maar dit soort motoren valt dan ook meestal in de euro1-2-3 klasse waarbij ze ook met een defecte kat nog steeds de specs halen,
De saps maken de katalisator kapot, de platina in de kat verontreinigd en werkt daardoor niet meer, in dat soort motorfietsen is die katalisator eigenlijk een wassen neus en meer voor de show, dergelijke motoren halen ook met een defecte kat maar met injectie zonder problemen de euro 1-2(3) norm.

MA is olie zonder frictie verbeteraars en mid tot high saps en bedoelt voor motoren MET natte koppeling.
MA is dan opgesplitst in ma, ma1 en ma2, de oplopende getallen reeks is voor motoren die een steeds hoger specifiek vermogen hebben, dus meer "opgevoerd zijn, naar mate een motor meer opgevoerd is word een slippende koppeling een steeds groter probleem.
In een chopper gooi je MA, in een cbr600rr stageII gooi je MA2, in een gewone cb500 of een cbr600 die je sportief berijd gaat een MA1.
Bovenstaand voorbeeld hoeft niet waar zijn, ik geef slechts een voorbeeld hoe die getallen en specs werken, je boekje verteld je wat en hoe.

theoretisch kun je in een scooter, dus een motor zonder natte koppeling, een auto olie doen.
Het hangt dan vd de mate van modernisatie in het scooterblok af hoe ver je daar mee gaan kunt, als er nog klep slepers in zit ( de oude sh150i) houd je het best aan een mid tot full saps olie zeg Api SG, dat zijn de normale minerale auto olieen uit zeg de jaren 80-90 van vóór het katalysator tijdperk, de valvoline die je bij de action vind maar ook wel de goedkope eigen merk minerale olie, als je deze regelmatig vervangt kan dat goed werken.
Als je er nieuwere, hogere spec, synthetisch of half syntheet ingooit neem je een risico met de klepslepers maar ook de trochoide oliepomp, de nokkenas kettingspanners en nog wel meer spul dat glijdend belaste of stotende belaste vlakken heeft die kunnen gaan vreten en pitting krijgen.
Een sh300i oud model heeft dan welliswaar rollen op de nokkenas maar er zit nog genoeg ander spul in het blok wat vroegtijdig kapot kan slijten als er te weinig saps in de olie zit zoals de trochoide olie pomp, een trochoide pomp is een binnen vertandings lobben pomp die in vrijwel iedere japanse motorfiets zit, japanners zijn er gek op, nooit helemaal begrepen waarom, wellicht compact en betrouwbaar maar ze zijn kostbaar en lastig om te maken.
AvE legt uit en laat zien, die in een motorfiets is miniscuul vergeleken met de pomp die AvE laat zien, denk aan zo groot als 3 €2 munten op elkaar gestapeld;

En dan is er nu de nieuwe generatie esP motoren van honda, met rollen nokkenas, wellicht een titaannitride gecoate oliepomp?, en dat motortje heeft nog wel meer bijzondere grapjes zoals een uitwendig bevlokte cilinderbus en ik dacht een volledig closed loop breedband lambda en nog veel meer moois om die euro5 te halen.
ik vermoed geschikt voor low of non saps olie want anders gaat de kat stuk en kan het ding nooit voldoen aan euro4-5 en ik ben wel benieuwd wat voor olie daar in moet?, ik heb me er nog niet in verdiept....
Die bevlokte cilinderbus zou een sae 5 olie ook mogelijk kunnen maken.

ik heb ook begrepen dat sommige europese scooters (piaggio) al wat langer die modernere techniek hebben?

uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend, als je gee gedonder wilt en lekker makkelijk koop je gewoon castrol, motul of motorex vd motorzaak in jaso mb of ma, daar is nix mis mee, als je jezelf echt druk wilt maken over olie dan doe je dat beter over de eind transmissie olie.....
 
Laatst bewerkt:
Nee, geen 5w.
Je moet het zo zien, een 5w30 is een sae5 basis olie die dikker is gemaakt met polymeer helixen(spiraaltjes) tot sae30, een 10w30 is een sae10 olie die met polymeer helixen dikker is gemaakt tot sae30.
Als de temperatuur omhoog gaat krimpen de helixen in elkaar en word de olie relatief dikker, als de temperatuur lager word zetten de helixen uit en word de olie relatief dunner.
Zo word een 5w(5 in de winter) in de zomer een relatieve sae30 bij een 5w30.

als olie "slijt" gaan de polymeer helixen stuk en daardoor zal de olie terug vallen naar de viscositeit van de basis olie.
Als je dus een 5w30 gebruikt en deze op slijt valt de viscositeit voor altijd dus ongeacht de temperatuur terug naar sae5, dat is te dun in de zomer.
Dus nooit sleutelen aan het eerste getal van de olie spec dat de fabrikant voorschrijft, het tweede getal mag je aan rommelen afhankelijk vd temperatuur.

als je niet te veel wilt gokken houd je vast aan de jaso spec.waarbij voor een scooter zonder natte koppeling geld dat je er ook een jaso ma olie in mag gooien, je haalt dan niet het onderste uit de kan wat betreft brandstof verbruik maar verder is er geen enkel nadeel.
Je kunt dus praktisch gezien iedere motorfiets motorolie jaso mb of ma die je in motorzaken te koop ziet staan in een sh gooien.

MB is olie met frictie verbeteraars en midden tot hoge hoeveelheid saps en bedoelt voor alle motorfietsen ZONDER natte koppeling maar evt met katalisator, de katalisator zal ongetwijfeld geen lange levensduur hebben maar dit soort motoren valt dan ook meestal in de euro1-2-3 klasse waarbij ze ook met een defecte kat nog steeds de specs halen,
De saps maken de katalisator kapot, de platina in de kat verontreinigd en werkt daardoor niet meer, in dat soort motorfietsen is die katalisator eigenlijk een wassen neus en meer voor de show, dergelijke motoren halen ook met een defecte kat maar met injectie zonder problemen de euro 1-2(3) norm.

MA is olie zonder frictie verbeteraars en mid tot high saps en bedoelt voor motoren MET natte koppeling.
MA is dan opgesplitst in ma, ma1 en ma2, de oplopende getallen reeks is voor motoren die een steeds hoger specifiek vermogen hebben, dus meer "opgevoerd zijn, naar mate een motor meer opgevoerd is word een slippende koppeling een steeds groter probleem.
In een chopper gooi je MA, in een cbr600rr stageII gooi je MA2, in een gewone cb500 of een cbr600 die je sportief berijd gaat een MA1.
Bovenstaand voorbeeld hoeft niet waar zijn, ik geef slechts een voorbeeld hoe die getallen en specs werken, je boekje verteld je wat en hoe.

theoretisch kun je in een scooter, dus een motor zonder natte koppeling, een auto olie doen.
Het hangt dan vd de mate van modernisatie in het scooterblok af hoe ver je daar mee gaan kunt, als er nog klep slepers in zit ( de oude sh150i) houd je het best aan een mid tot full saps olie zeg Api SG, dat zijn de normale minerale auto olieen uit zeg de jaren 80-90 van vóór het katalysator tijdperk, de valvoline die je bij de action vind maar ook wel de goedkope eigen merk minerale olie, als je deze regelmatig vervangt kan dat goed werken.
Als je er nieuwere, hogere spec, synthetisch of half syntheet ingooit neem je een risico met de klepslepers maar ook de trochoide oliepomp, de nokkenas kettingspanners en nog wel meer spul dat glijdend belaste of stotende belaste vlakken heeft die kunnen gaan vreten en pitting krijgen.
Een sh300i oud model heeft dan welliswaar rollen op de nokkenas maar er zit nog genoeg ander spul in het blok wat vroegtijdig kapot kan slijten als er te weinig saps in de olie zit zoals de trochoide olie pomp, een trochoide pomp is een binnen vertandings lobben pomp die in vrijwel iedere japanse motorfiets zit, japanners zijn er gek op, nooit helemaal begrepen waarom, wellicht compact en betrouwbaar maar ze zijn kostbaar en lastig om te maken.
AvE legt uit en laat zien, die in een motorfiets is miniscuul vergeleken met de pomp die AvE laat zien, denk aan zo groot als 3 €2 munten op elkaar gestapeld;

En dan is er nu de nieuwe generatie esP motoren van honda, met rollen nokkenas, wellicht een titaannitride gecoate oliepomp?, en dat motortje heeft nog wel meer bijzondere grapjes zoals een uitwendig bevlokte cilinderbus en ik dacht een volledig closed loop breedband lambda en nog veel meer moois om die euro5 te halen.
ik vermoed geschikt voor low of non saps olie want anders gaat de kat stuk en kan het ding nooit voldoen aan euro4-5 en ik ben wel benieuwd wat voor olie daar in moet?, ik heb me er nog niet in verdiept....
Die bevlokte cilinderbus zou een sae 5 olie ook mogelijk kunnen maken.

ik heb ook begrepen dat sommige europese scooters (piaggio) al wat langer die modernere techniek hebben?

uiteindelijk is het allemaal niet zo spannend, als je gee gedonder wilt en lekker makkelijk koop je gewoon castrol, motul of motorex vd motorzaak in jaso mb of ma, daar is nix mis mee, als je jezelf echt druk wilt maken over olie dan doe je dat beter over de eind transmissie olie.....
Bedankt voor de info, ik heb een nieuwe Honda SH350I esp+ motorblok. Ik ga Motul 10W30 volsynth MB olie gebruiken.nu inloop olie, in de transmissie komt 75W90 GL5 olie.
 
Heldere uitleg wederom. Maar....... nu wil ik het ook graag weten over die eind transmissie olie...
Het boekje schrijft voor dat je er motorolie, ik dacht 10w40, in mag gooien óf sae90 versnellingsbak olie.
Standaard vanaf de fabriek zit er motorolie in.
----->> zo snel mogelijk er uit gooien en een versnellingsbak olie er in doen want je bak gaat stuk, een aantal mensen op het forum, ik ook, weet dat uit ervaring.
Mag alles zijn tussen sae75 en sae 90 of een multigrade zolang het maar een EP gedoopte versnellingsbak olie is.

honda gooit er motorolie denk ik in omdat die dunner is en zo helpt bij het voldoen aan de euro eisen voor co2 emissie, iedere tiende meer verbruik is ook meer co2 uitstoot.
En hij gaat idd een fractie meer gebruiken met monograde, maar als je er een 75w90 GL4 in doet merk je praktisch gezien niets van dat meerverbruik, castrol heeft een hele mooie syntheet 75w90 er voor.
Als je het forum terug zoekt kun je meerdere keren van sh's lezen met een kapotte bak/lagers in de sh150 en 300, dat grapje kost je meestal een paar honderd eu aangezien je bij gruis in je bak alle lagers en keeringen moet vervangen+pakking en dan nog evt een tandwiel of twee, of vier en of een as of twee.

Tap je bak olie af, als die er grijs uitkomt----> dat is slijpsel.
Gewoon bij iedere motorolie ook de bak olie vervangen, je hebt het over 1 euro olie, met een fles kun je een keer of 6 vervangen oid., niet op bezuinigen, dat bakje draait bijna 10.000 toeren op de ingaande as en rwee honderd toeren op de uitgaande as, das gillen vd toeren én een heel hoog koppel, het recept voor slijt, er moet een Extreme Pressure (EP) gedoopte olie in dus een gl4 of gl5 wat goed gaat want er zitten geen koperen delen in de versnellingsbak.
 
Het boekje schrijft voor dat je er motorolie, ik dacht 10w40, in mag gooien óf sae90 versnellingsbak olie.
Standaard vanaf de fabriek zit er motorolie in.
----->> zo snel mogelijk er uit gooien en een versnellingsbak olie er in doen want je bak gaat stuk, een aantal mensen op het forum, ik ook, weet dat uit ervaring.
Mag alles zijn tussen sae75 en sae 90 of een multigrade zolang het maar een EP gedoopte versnellingsbak olie is.

honda gooit er motorolie denk ik in omdat die dunner is en zo helpt bij het voldoen aan de euro eisen voor co2 emissie, iedere tiende meer verbruik is ook meer co2 uitstoot.
En hij gaat idd een fractie meer gebruiken met monograde, maar als je er een 75w90 GL4 in doet merk je praktisch gezien niets van dat meerverbruik, castrol heeft een hele mooie syntheet 75w90 er voor.
Als je het forum terug zoekt kun je meerdere keren van sh's lezen met een kapotte bak/lagers in de sh150 en 300, dat grapje kost je meestal een paar honderd eu aangezien je bij gruis in je bak alle lagers en keeringen moet vervangen+pakking en dan nog evt een tandwiel of twee, of vier en of een as of twee.

Tap je bak olie af, als die er grijs uitkomt----> dat is slijpsel.
Gewoon bij iedere motorolie ook de bak olie vervangen, je hebt het over 1 euro olie, met een fles kun je een keer of 6 vervangen oid., niet op bezuinigen, dat bakje draait bijna 10.000 toeren op de ingaande as en rwee honderd toeren op de uitgaande as, das gillen vd toeren én een heel hoog koppel, het recept voor slijt, er moet een Extreme Pressure (EP) gedoopte olie in dus een gl4 of gl5 wat goed gaat want er zitten geen koperen delen in de versnellingsbak.
Mee eens; echter contact gehad met een technicus van Motul; die geeft aan dat de voorgeschreven 10W30 in de transmissie overeenkomt met een 75W85 en niet een 75W90. overigens heb ik zelf die 75W90 erin omdat ik destijds geen volledig synthetische 75W85 kon vinden.

Motul;
Motorolie en transmissie olie hebben een verschillende manier van het meten van de viscositeit. Om het simpel te houden, de 10W bij motorolie komt enigszins overeen met de 75W van transmissieolie (dus in koude toestand is de olie vloeibaarder dan een 80W transmissieolie, dat heeft u nodig vermoed ik) en de 30 van motorolie komt ongeveer overeen met 85 bij transmissieolie.

i.pv. een 75w90 waar u naar vraagt heeft u dan ongeveer een 75w85 viscositeit.
 
Bedankt voor de info, ik heb een nieuwe Honda SH350I esp+ motorblok. Ik ga Motul 10W30 volsynth MB olie gebruiken.nu inloop olie, in de transmissie komt 75W90 GL5 olie.
Zou dus eerder als je die eenvoudig voor handen kunt krijgen voor een 75W85 gaan.
Let wel; GL5 is niet lief voor “gele” metalen (zoals brons en messing). Voor zover bekend zitten deze niet in de transmissie maar jij hebt de nieuwe 350, geen idee of de eindtransmissie anders is maar ik zou voor een GL4 gaan voor de zekerheid.
 
Ja, die viscositeit is niet zo spannend, als er maar een ep gedoopte versnbak olie in gaat.
als je er sae90 in gooit rijd ie gewoon een tijdjena het starten en wegrijden wat zwaarder, je merkt dat in de winter dat ie een beetje traag word omdat die olie stroop is en eerst warm moet worden, je brandstof verbruik word er wat hoger van en vooral accelereren boven de 90kmh gaat wat trager zolang hij niet warm is, verder is het geen probleem maar als je er aan kunt komen is een 75w85 mooi.
Verkrijgbaarheid is vooral net probleem, motorzaken zijn niet ingericht op scooters en hebben geen jaso mb of 75w90 op de plank staan, je zult een web aankoop moeten doen, dat is ook veel goedkoper maar dan moet je wel een x aantal flesjes tegelijkkopen anders zit je weer met de porto.
 
Ik heb destijds na 250km (nieuwe Forza) de olie vervangen en schrok behoorlijk hoe die fabrieks olie eruit kwam. Zo dun als water en een rare kleur, het leek net koffie met veel melk.
Omdat afgeraden wordt tijdens de inrij periode vol synthetische olie te gebruiken (zou te glad zijn en daardoor de onderdelen niet netjes op elkaar inslijten), ben ik eerst naar een half synthetische olie gegaan van Motul. Ook bij die km stand de transmissie olie vervangen door transmissie olie van Motul.
Bij de tweede olie wissel bij 750km kwam de olie er wel netjes schoon uit, en vervangen door Motul 7100 10W40. Sindsdien vervang ik elke 1000-1500km de olie (motor en transmissie). Misschien allemaal wel een beetje overdreven, ding draait toch enorm veel toeren naar mijn smaak en het is ook een beetje hobby.
Bij de SWT-600 ververs ik elke 2500-3000km olie en filters......

Olie na de eerste 250km, en voordat ik opmerkingen krijg, er zat geen water in de olie volgens een lab test!
 

Bijlagen

  • C1235324-356A-48C9-9245-E6129A650020.jpeg
    C1235324-356A-48C9-9245-E6129A650020.jpeg
    172,3 KB · Weergaven: 11
  • 65BEE0B3-6E6E-4876-9AB1-673B95FE95B3.jpeg
    65BEE0B3-6E6E-4876-9AB1-673B95FE95B3.jpeg
    192,3 KB · Weergaven: 11
Heb je ook laten testen op glycol?
moderne koelvloeistof bevat vrijwel geen water maar is , voor zover ik weet, 100% glycol.
Het ziet er toch wel akelig uit als een suspensie....
 
Heb je ook laten testen op glycol?
moderne koelvloeistof bevat vrijwel geen water maar is , voor zover ik weet, 100% glycol.
Het ziet er toch wel akelig uit als een suspensie....
Geen water, glycol of iets wat niet in olie hoort te zitten. Ik vond het ook een opmerkelijk iets, vandaar een test laten doen. Alle olie die erna ververst is zag er wel normaal uit.
Heb het vermoeden dat Honda niet de beste olie vult af fabriek.....
 
Heel interessant hoor die discussies over olie, maar wat ik liever zou willen weten is hoe de bevalt de nieuwe SH 350 bevalt. Vooralsnog geen echt testverslag gevonden op internet. Is het een verbetering to.v het oude model? Kun je merken dat hij meer pit heeft en is hij inderdaad zuiniger. Is de wegligging verbeterd? Daar ben ik wel benieuwd naar.
 
Ik heb de sh350i. Rijd erg lekker en is zeker sneller dan de sh300. Hebben even een wedstrijdje gedaan vwb optrekken, maar reed de sh300 er makkelijk uit. Ik mis wel een scherm, die is nog niet leverbaar helaas.
 

Bijlagen

  • IMG_20210320_173542.jpg
    IMG_20210320_173542.jpg
    349,7 KB · Weergaven: 32
Ik heb de sh350i. Rijd erg lekker en is zeker sneller dan de sh300. Hebben even een wedstrijdje gedaan vwb optrekken, maar reed de sh300 er makkelijk uit. Ik mis wel een scherm, die is nog niet leverbaar helaas.
Ik mis ook het scherm, maar als het goed is over twee weken zou het leverbaar zijn. Samen met de andere spullen we wachten af.
 
Wel grappig om oud en nieuw in dezelfde kleur naast elkaar te zien staan. Het lijkt net of de nieuwe iets breder is. Is dat zo of is het optisch?
 
Ik heb de sh350i. Rijd erg lekker en is zeker sneller dan de sh300. Hebben even een wedstrijdje gedaan vwb optrekken, maar reed de sh300 er makkelijk uit. Ik mis wel een scherm, die is nog niet leverbaar helaas.
hallo Rodi
Wordt de sh350 nu standaard afgeleverd zonder smart topkoffer ?
 
Ik ben zo benieuwd naar die 350i koppeling blokjes of die even groot zijn als de sh300 blokjes. Heb jij al eens gekeken achter de deksel ? Het zou een verbetering zijn tov de 300 die toch gemiddeld na een jaar begint te bibberen met optrekken.
 
Nee,heb ik niet gezien. Ben niet van zelf sleutelen. Dat doen degene maar die ervoor geleerd hebben😉.
 
Ik heb de afgelopen dagen mijn SH300i een grote beurt gegeven en helemaal alles gecontroleerd. ( op de kleppen na die moet ik nog doen). Aandrijving, lagers, remmen, balhoofd schokbrekers, enz. enz.
De vorige eigenaar heeft hem telkens, bij een bekende motorzaak ( in de Randstad), laten onderhouden. Ik heb alle rekeningen van de afgelopen 5 jaar erbij gekregen bij de aankoop van de Honda. (2016 - 2021) Meer dan € 4700,- aan kosten voor onderhoud, incl. arbeidsloon in 5 jaar. Ik heb alle rekeningen zo precies mogelijk nagelopen en bekeken wat ze gedaan ( zouden) hebben. Het merendeel (grote dingen) klopt wel. Maar wat een oplichters zeg. Ze hebben dingen op de rekening staan die ze zeker niet gedaan hebben en vaste posten die gewoon ronduit belachelijk zijn. Die arme man hebben ze een poot uitgetrokken. Vaste posten zoals: accu opgeladen € 20,-!! WAT??? Testrit € 20,-!! Kleinmaterialen € 17,50. Telkens weer, ook bij een check beurt waar niets vervangen is???? Of ze nu een band verwisselen een grote beurt geven of een check doen. Telkens weer € 17,50 ??? Milieu kosten € 6,50, ook als ze niets vervangen hebben. Waarom??? Elke beurt 1 liter koelvloeistof bij gevuld en 1 liter remvloeistof € 14,50. Voor 1 liter???. Nergens een post waar er op lekage van die 2 is getest hebben. Een liter Remvloeistof BIJVULLEN??? Zat er min 0,7 liter is dan???? Hoe dan?? Ja oke, afgerond. Maar waarom testen ze dan het koelsysteem en het remsyteem niet op lekkage?? En telkens die accu weer opgeladen??? Accu test of dynamo test?? Nee dus. Remschijf opmeten en nazien € 40,75??? ELke beurt MEETKOSTEN??? € 12,50. Wat is er gemeten??? Uitlaatklem 2 x vervangen in 5 jaar. Die gaan vaak stuk zeg??? Bougie kost in 2017 6 euro meer dan in 2020. Inflatie, maar dan andersom?
En als laatste een bout voor de remklauw vervangen. Niet gebeurt, wel een boutje van het beschermkapje achter bij de klauw. ( ook nog met een verkeerde draad/spoed!!!!) Kosten meer dan € 25,-!!! 1 boutje!! Als je dan ook nog eens het arbeidsloon bekijkt. WAT EEN PRIJS, WHAAAAA?? RONDUIT SCHANDALIG! Ik ben blij dat ik alles zelf kan. Dat scheeld heel veel en ik weet zeker dat het gedaan is. En dat voor een van de grootste motorzaken in NL. Zo dat ben ik ff kwijt. :P
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de afgelopen dagen mijn SH300i een grote beurt gegeven en helemaal alles gecontroleerd. ( op de kleppen na die moet ik nog doen). Aandrijving, lagers, remmen, balhoofd schokbrekers, enz. enz.
De vorige eigenaar heeft hem telkens, bij een bekende motorzaak ( in de Randstad), laten onderhouden. Ik heb alle rekeningen van de afgelopen 5 jaar erbij gekregen bij de aankoop van de Honda. (2016 - 2021) Meer dan € 4700,- aan kosten voor onderhoud, incl. arbeidsloon in 5 jaar. Ik heb alle rekeningen zo precies mogelijk nagelopen en bekeken wat ze gedaan ( zouden) hebben. Het merendeel (grote dingen) klopt wel. Maar wat een oplichters zeg. Ze hebben dingen op de rekening staan die ze zeker niet gedaan hebben en vaste posten die gewoon ronduit belachelijk zijn. Die arme man hebben ze een poot uitgetrokken. Vaste posten zoals: accu opgeladen € 20,-!! WAT??? Testrit € 20,-!! Kleinmaterialen € 17,50. Telkens weer, ook bij een check beurt waar niets vervangen is???? Of ze nu een band verwisselen een grote beurt geven of een check doen. Telkens weer € 17,50 ??? Milieu kosten € 6,50, ook als ze niets vervangen hebben. Waarom??? Elke beurt 1 liter koelvloeistof bij gevuld en 1 liter remvloeistof € 14,50. Voor 1 liter???. Nergens een post waar er op lekage van die 2 is getest hebben. Een liter Remvloeistof BIJVULLEN??? Zat er min 0,7 liter is dan???? Hoe dan?? Ja oke, afgerond. Maar waarom testen ze dan het koelsysteem en het remsyteem niet op lekkage?? En telkens die accu weer opgeladen??? Accu test of dynamo test?? Nee dus. Remschijf opmeten en nazien € 40,75??? ELke beurt MEETKOSTEN??? € 12,50. Wat is er gemeten??? Uitlaatklem 2 x vervangen in 5 jaar. Die gaan vaak stuk zeg??? Bougie kost in 2017 6 euro meer dan in 2020. Inflatie, maar dan andersom?
En als laatste een bout voor de remklauw vervangen. Niet gebeurt, wel een boutje van het beschermkapje achter bij de klauw. ( ook nog met een verkeerde draad/spoed!!!!) Kosten meer dan € 25,-!!! 1 boutje!! Als je dan ook nog eens het arbeidsloon bekijkt. WAT EEN PRIJS, WHAAAAA?? RONDUIT SCHANDALIG! Ik ben blij dat ik alles zelf kan. Dat scheeld heel veel en ik weet zeker dat het gedaan is. En dat voor een van de grootste motorzaken in NL. Zo dat ben ik ff kwijt. :P

Je bedoelt gewoon "business as usual @ motoport" ?

je kunt als je het zelf doet, de officiële service manual kopen, een set gereedschap die je nodig hebt voor het onderhoud, dus niet een kar vol maar expliciet uitsluitend alles wat je nodig hebt, van een ordentelijk merk als gedore,hazet of stahlwille kopen incl opvangbakken,poetspapierrol,garagezeep, de benodigde materialen zoals filters,olie,bougies,snaar etc kopen en dan blijft er waarschijnlijk nog geld over voor een mooi dik papieren doe-het-zelf boek over motorfiets/scooter techniek en dan ben je zeer waarschijnlijk nog steeds goedkoper maar iig 1000x beter af dan bij het zooitje prutsers dat in motorzaken rond loopt en "wel ff dat scootertje fixen".
Je hebt geen fuck aan die gasten behalve voor een kopje koffie, een motorjas of handschoenen uit het mode boetiekje of een kek pech-onderweg setje, fucking useless.

ik heb meerdere ervaringen met motoport, de topper @Motoport Goes bij de aanschaf van een gebruikte sh150 na mijn proefritje van een paar minuten en mijn klacht over trillen; "nee meneer, van zo'n scootertje balanceren we NOOIT de wielen".
Een scooter die 120 doet op de snelweg...
fucking prutsers die je je leven kunnen kosten.
 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt gewoon "business as usual @ motoport" ?

je kunt als je het zelf doet, de officiële service manual kopen, een set gereedschap die je nodig hebt voor het onderhoud, dus niet een kar vol maar expliciet uitsluitend alles wat je nodig hebt, van een ordentelijk merk als gedore,hazet of stahlwille kopen incl opvangbakken,poetspapierrol,garagezeep, de benodigde materialen zoals filters,olie,bougies,snaar etc kopen en dan blijft er waarschijnlijk nog geld over voor een mooi dik papieren doe-het-zelf boek over motorfiets/scooter techniek en dan ben je zeer waarschijnlijk nog steeds goedkoper maar iig 1000x beter af dan bij het zooitje prutsers dat in motorzaken rond loopt en "wel ff dat scootertje fixen".
Je hebt geen fuck aan die gasten behalve voor een kopje koffie, een motorjas of handschoenen uit het mode boetiekje of een kek pech-onderweg setje, fucking useless.
Ja klopt. het meeste gereedschap heeft een beetje hobbyist toch al in huis. Ik tenminste wel. Ik doe het onderhoud aan de onze fietsen, motor(en), auto's en de camper zelf. Dus heb eigenlijk alle materiaal al in huis. het werkplaatshandboek ook nog eens gratis gedownload via internet. Het meeste technische onderhoud is bij elke motor wel zo'n beetje het zelfde. dat verschil is niet zo groot.
Nee, geen Motorport maar Hans van Wijk in Zoetermeer. Best een grote zaak zo te zien op Google. Veel motor en auto garage's doen spannende dingen bij klanten die toch geen verstand hebben van auto's en motoren. Dat is mijn persoonlijke ervaring. Uiteraard zijn er wel goede garage's die wel eerlijk zijn. Dat moet ook gezegd worden. Bij ons in noord Limburg ken ik er een paar die ik echt eerlijk en oprecht vertrouw. Maar ja, die weten ook dat ik verstand van zaken heb en zullen mij misschien niet een oor aan durven te naaien. dat kan natuurlijk ook???
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan