Honda Shadow 125cc

de ouders hun reactie was eigelijk nog positief,
zodra ik het financieel aankan mag ik een motor kopen,
maar thuis hebben we geen plaats ervoor dus moet ik
zelf zorgen voor een plaats waar ik hem binnen kan plaatsen.

mijn moeder verwacht wel dat ik het pas doe als ik ga werken
(wat dus wil zeggen vanaf volgend jaar januari).


dus het is opgelost,
het zal gebeuren, enkel nog geld afwachting.

nu nog een laatste vraagje...
waarom is iedereen (of de meeste) pro 125CC 2takt en contra 125CC 4takt??

groeten
een toch bijna toekomstig honda shadow 125cc rijder :)
125cc 2 takt= veel vermogen en veel kosten
125cc 4 takt= minder vermogen en weinig kosten

das het grootste verschil :Y
 
125cc 2 takt= veel vermogen en veel kosten
125cc 4 takt= minder vermogen en weinig kosten

Dat is maar ten dele waar: een 2 takt heeft minder bewegende delen dus kan er ook minder stuk en zit eenvoudiger in mekaar waardoor zelf repareren bijna voor iedereen te doen is.
Je moet alleen om de 20000km de cylinder ontkolen.
Olieverversen: hoeft nooit want zit geen carter in [bij 2 takt zit de smerende olie in de brandstof of in een apart olietankje].
Kleppen stellen: hoeft nooit want zitten er niet op .
Een 2takt krijg je eigenlijk altijd wel weer aan de praat zonder hoge kosten [onderdelen zijn relatief goedkoop].

En een 2 takt is véél krachtiger en pittiger dan een 4takt met vergelijkbare cylinderinhoud.

En vergeet niet : alle Kreidlers en Zundapps etc. waren 2takt en gingen erg lang mee....
Dus ''hoge kosten''... beetje onzin dus ;) .

Er is één maar: met zo'n 2takt racer [Cagiva,Aprilia] moet je niet langdurig volgas gaan rijden, daar houden ze niet van en zijn ze minder voor geschikt.
Aan de andere kant: op het duitse 2takt forum zijn leden die > 120000km hebben gereden met hun 125cc 2taktje!
 
Laatst bewerkt:
uhu, had iets te maken met dat een 2takt op elke beweging voortgaat terwijl een 4takt op elke 2e beweging reageert?

heb er niet echt veel verstand van, maar ik dacht dat het zoiets was?
welk voordeel biedt een 4takt dan?

ik hoef geen acceleratie prestaties, gewoon rustig kunnen rijden...
 
Eventjes alles op een rijtje

Voordelen 2 takt
Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen. Omdat een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.

Nadelen 2 takt
Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.

Voordelen 4 takt
Door het gebruik van kleppen zal een viertakt over het algemeen minder benzine verbruiken. Een viertaktblok beschikt over een aparte olievoorraad (verborgen onder in het motorblok en soms in het frame) die alle draaiende motoronderdelen smeert en koelt. Omdat deze olie niet aan het verbrandingsproces meedoet maar via aparte oliekanalen wordt rondgepompt verbruikt een viertakt geen olie. Een viertakt is minder explosief dan een tweetakt waardoor de techniek minder te lijden heeft.

Nadelen 4 takt
Een viertakt beschikt over minder effectief vermogen dan een tweetakt omdat er meer slagen nodig zijn voordat er weer een ontploffing volgt. Daarom heeft een viertakt meer cylinderinhoud nodig dan een tweetakt om hetzelfde aantal pk's te bereiken. Een viertakt is technisch gecompliceerder en daardoor gevoeliger voor storingen.

(Bron: FAQ:verschil 2 takt-4 takt(werking) - Slechts een scooter site, maar kwam wel betrouwbaar over, correct me if im wrong ;) )


Ook zegt men dat het vermogen van een 2takt in de lage toeren hoger is dan in de hoge toeren, bij een 4takt is dat andersom...
 
Laatst bewerkt:
Dat is een geweldig mooie uitleg
echt, ik had misschien beter kunnen googlen wel,
maar thx...

kortweg, mijn zaakje is beklonke,
zolang ik geen geld heb, is het auto rijden of Harley Trapperson...
zodra ik aan het geld raak om een honda 125cc shadow te kopen komt hij er...
en dan na enkele jaren mss de overstap naar ander rijbewijs...

ik blijf hier wel aktief natuurlijk :p
ik verzien altijd wel nieuwe vragen enzo ;)

groeten.
 
Eventjes alles op een rijtje

Voordelen 2 takt
Als je de werking van de tweetakt met die van de viertakt vergelijkt zul je snappen dat een tweetakt veel eenvoudiger van opzet is. Dit maakt het motorblok ook goedkoper dan een viertakt. Er zijn immers een stuk minder onderdelen nodig. Ook zal hierdoor het gewicht van het motorblok lager liggen. De tweetakt heeft ook minder bewegende delen en zal dus minder makkelijk storingen ontwikkelen. Omdat een tweetakt eens per twee slagen de krukas ronddraait kan een kleine cilinderinhoud al een groot vermogen ontwikkelen, zeker in verhouding tot een viertakt met een gelijke cilinderinhoud die immers maar eens per vier slagen de krukas ronddraait.
:^
Nadelen 2 takt
Een tweetakt beschikt niet over kleppen waardoor hij vaak minder zuinig met benzine kan omspringen dan een viertakt. Omdat een tweetakt niet over een apart reservoir voor de olie die het blok moet smeren beschikt zal deze door de benzine gemengd moeten worden. Een tweetakt verbruikt dus naast benzine ook olie. Tegenwoordig kan deze vaak in een aparte tank worden bijgevuld waarna de motor de olie zelf in de goede verhouding door de benzine mengt. Doordat de verbrande olie via de uitlaat naar buiten komt zie je vaak een blauw rookpluimpje. Tweetaktmotoren zijn door hun benzine- en olieverbruik minder milieuvriendelijk dan viertaktmotoren. Vandaar dat er tegenwoordig (helaas) steeds minder tweetakten gebouwd worden. Omdat een tweetakt meer kracht ontwikkeld dan een viertakt heeft het blok meer te lijden en slijt het sneller.
Klopt ook. Alleen dat het sneller slijt hoeft niet te zijn dat de onderhoudskosten hoger zijn. Je hebt geen kleppen, dus die hoeven niet gesteld te worden. Beurtjes van een 2-takt zijn gewoon veel goekoper. Alleen je moet je zuiger om de 12.000km vervangen.

Nog een nadeel is dat je weinig koppel buiten de powerband hebt.
Voordelen 4 takt
Door het gebruik van kleppen zal een viertakt over het algemeen minder benzine verbruiken. Een viertaktblok beschikt over een aparte olievoorraad (verborgen onder in het motorblok en soms in het frame) die alle draaiende motoronderdelen smeert en koelt. Omdat deze olie niet aan het verbrandingsproces meedoet maar via aparte oliekanalen wordt rondgepompt verbruikt een viertakt geen olie. Een viertakt is minder explosief dan een tweetakt waardoor de techniek minder te lijden heeft.
Alles verbruikt olie ;) al is het maar een heel klein beetje ;)
Nadelen 4 takt
Een viertakt beschikt over minder effectief vermogen dan een tweetakt omdat er meer slagen nodig zijn voordat er weer een ontploffing volgt. Daarom heeft een viertakt meer cylinderinhoud nodig dan een tweetakt om hetzelfde aantal pk's te bereiken. Een viertakt is technisch gecompliceerder en daardoor gevoeliger voor storingen.

(Bron: FAQ:verschil 2 takt-4 takt(werking) - Slechts een scooter site, maar kwam wel betrouwbaar over, correct me if im wrong ;) )


Ook zegt men dat het vermogen van een 2takt in de lage toeren hoger is dan in de hoge toeren, bij een 4takt is dat andersom...

Nee, ,ij een 2-takt heb je weinig vermogen onderin, en veel vermogen bovenin. Bij een 4-takt heb je je vermogen veel meer verspreid liggen, en is daarom beter voor het dagelijks gebruik.
 
dus 2takt trekt lekker door in hogere toeren,
terwijl een 4takt dan het rustigere rijden toelaat?

mag ik dat dan concluderen?
Als M3rcury dat zegt is het wel zo, mijn motor zelf heeft in hoge toeren stuk meer vermogen dan in de lage, maar misschien dat er iets gaar is met de kleppen oid (heb er totaal geen verstand van)
 
Oh hier nog een laatste vraag :p

het gaat eigenlijk meer over het rijbewijs gebeuren.

Dus in belgie mag je met je b-rijbewijs een 125cc besturen.
Ik had gelezen dat dit in Frankrijk en Italië ook zo is.
maar stel dat de 125cc dit aankan, is het dan legaal om via frankrijk naar italie te rijden?
of gewoon in frankrijk rond te touren?

ik weet niet of ik deze vraag ergens anders kan posten op het forum...

Ik weet dat het in nederland niet mag, en dat ik dus ook niet bij jullie kan komen...
maar van frankrijk dacht ik het wel,

dus ziedaar de vraag :D

groeten.
 
als je zegt dat het in frankrijk wel mag, dan mag je daar rijden. je moet je aanpassen aan de wetten van het land waar je reist.
 
Oh hier nog een laatste vraag :p

het gaat eigenlijk meer over het rijbewijs gebeuren.

Dus in belgie mag je met je b-rijbewijs een 125cc besturen.
Ik had gelezen dat dit in Frankrijk en Italië ook zo is.
maar stel dat de 125cc dit aankan, is het dan legaal om via frankrijk naar italie te rijden?
of gewoon in frankrijk rond te touren?

ik weet niet of ik deze vraag ergens anders kan posten op het forum...

Ik weet dat het in nederland niet mag, en dat ik dus ook niet bij jullie kan komen...
maar van frankrijk dacht ik het wel,

dus ziedaar de vraag :D

groeten.

Het zou mij ten zeerste verbazen mocht je niet in Nederland rijden met een 125cc op Belgische plaat met een Belgisch rijbewijs. Als het mag in het land van oorsprong mag het ook in alle andere landen. Zal een andere zaak zijn moest de moto ingeschreven zijn in Nederland ofzo.
 
hou je niet vol...


zeiden ze ook toen ik met een torpedo (je weet wel zo'n fiets met een voorrem en achterrem = achteruittrappen) gemaakt uit puur ijzer (weegt dus te veel) naar de ardennen ging rijden...
wel teleurstelling alom ik deed het toch...

ik zeg niet dat ik het van plan ben, maar het lijkt me een fijn idee dat het mag.
 
Het zou mij ten zeerste verbazen mocht je niet in Nederland rijden met een 125cc op Belgische plaat met een Belgisch rijbewijs. Als het mag in het land van oorsprong mag het ook in alle andere landen. Zal een andere zaak zijn moest de moto ingeschreven zijn in Nederland ofzo.

dat weet ik dus niet zeker, ik kan het ook nergens vinden...
 
Oh hier nog een laatste vraag :p

het gaat eigenlijk meer over het rijbewijs gebeuren.

Dus in belgie mag je met je b-rijbewijs een 125cc besturen.
Ik had gelezen dat dit in Frankrijk en Italië ook zo is.
maar stel dat de 125cc dit aankan, is het dan legaal om via frankrijk naar italie te rijden?
of gewoon in frankrijk rond te touren?

ik weet niet of ik deze vraag ergens anders kan posten op het forum...

Ik weet dat het in nederland niet mag, en dat ik dus ook niet bij jullie kan komen...
maar van frankrijk dacht ik het wel,

dus ziedaar de vraag :D

groeten.
alleen als je autorijbewijs 2j oud is :Y
 
hou je niet vol...

Ligt aan je instelling; als je de leuke, mooie weggetjes uitkiest en de reis ook als vakantie beschouwt kom je met 80 á 90km/u een heel eind hoor!
In mijn studententijd reed ik in een 2cv met mijn vriendin heel Europa door; gewoon de snelwegen zoveel mogelijk mijden en genieten van wat je onderweg ziet...

Het duurt wat langer maar je komt waar je wezen moet :Y :]
 
Als je 2 jaar je autorijbewijs hebt in belgie, mag je idd een 125cc besturen, maar dan alleen op belgisch grondgebied, dus niet in het buitenland.
 
Als je 2 jaar je autorijbewijs hebt in belgie, mag je idd een 125cc besturen, maar dan alleen op belgisch grondgebied, dus niet in het buitenland.

Waarop baseer je je dan? Want ben eens in de wetgeving gaan kijken en kan precies toch nergens vinden dat dit enkel op het Belgisch grondgebied zou gelden.

Dit is wat ik gevonden heb:

"Vanaf 01/03/2007 laat het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.

De situatie die vóór 01 september 2002 van toepassing was, wordt terug in zijn oorspronkelijke versie hersteld.

Dit houdt dus in dat houders van het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, motorfietsen met of zonder zijspan, met een maximale cilinderinhoud van 125 cm³ en met een maximaal vermogen van 11 kW mogen besturen, zonder dat zij houder zijn van het rijbewijs categorie A. Voornoemde personen dienen dus geen bijkomend theoretisch of praktisch examen af te leggen om die voertuigen te mogen besturen.

Er dient geen nieuw rijbewijs afgehaald te worden om voornoemde voertuigen te mogen besturen."

bron: http://wegcode.be/actueel.php?nr=165

En ik veronderstel dat zolang er nergens expliciet staat dat het enkel geldt in België, je er van mag uitgaan dat het net zoals de rest van het rijbewijs geldt in tenminste heel Europa?
 
Al die onduidelijkheid....
zou een belgische rijschool hier het antwoord op weten?
of waar zou ik mijn vraag naartoe moeten mailen?

vind het wel interessant om weten...

ook al denkt iedereen dat ik het niet zou volhouden als het zover is,
als mensen met scootahs vanuit belgie naar italie kunnen rijden, waarom zou een 125cc het dan niet kunnen...
 
Al die onduidelijkheid....
zou een belgische rijschool hier het antwoord op weten?
of waar zou ik mijn vraag naartoe moeten mailen?

vind het wel interessant om weten...

ook al denkt iedereen dat ik het niet zou volhouden als het zover is,
als mensen met scootahs vanuit belgie naar italie kunnen rijden, waarom zou een 125cc het dan niet kunnen...

Hehe als je het antwoord weet moet je het zeker hier posten want had ook al plannen om er eventueel een jaar mee in Frankrijk door te brengen enzo.
Rijschool en missch via die site van de Belgische verkeerswetgeving zal er van de week ook eens naar kijken.

Nu moet ek wel zeggen ben er van de week eens mee naar Brussel gereden (vanuit Antwerpen) en dit was geen lachertje, weer zat ook niet echt mee. Denk wel dat het te doen is maar toch niet heel de tijd over snelwegen want dat is redelijk vermoeiend met een 125ccke en verbruikt ook wel stevig dan :)
 
maar ik zou geen snelwegen nemen,
(ok het plan broeit hier bij mij)

ik zou via secundaire wegen rijden,
zodat het rustig kan,
zodat je wat meer kan zien van omgeving soms...
en mss soms kleine stukken snelweg...
maar het plan broeit, eerst nog de motor hebben, en dan zien natuurlijk....


ik ga er zeker naar opzoek gaan, en als ik duidelijkheid heb laat ik het hier weten :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan