Honda X-ADV

Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu ook aan het kijken ben naar reviews van de Africa Twin Adventure Sport met DCT... Tempting... 😍

Ik rij een 2016 AT DCT, en ben er erg tevreden mee! Ge
Ik moet eerlijk toegeven dat ik nu ook aan het kijken ben naar reviews van de Africa Twin Adventure Sport met DCT... Tempting... 😍

Ik rij een 2016 DCT AT, en heel tevreden! Toen ik op zoek ging naar een nieuwe motor ook naar de x-adv gekeken, maar ik vond ze niet aan een goede prijs op die moment...
 
Voor mij zou de AT vooral interessant zijn omdat hij elektronische vering heeft wat het makkelijker maakt om settings in te stellen om alleen te rijden en een andere keer met twee. Geen gesleutel nodig, gewoon een instelling maken.

Bijkomend is het maximale toegestabe gewicht op onze geliefde X ADV vastgesteld op 160kg dacht ik. Daar moet je dan ook nog eens de accessoires vanaf trekken, zoals de top case en alles wat daarin zit. Zet er nog een passagier bij en je zit makkelijk over de limiet.

Ik weet niet wat het maximale gewicht is dat een AT mag meesleuren maar als ik naar de foto's van anderen kijk hangt die toch vaak vol met zijkoffers, topkoffer en passagier zonder probleem. Door zijn sterkste motor ga je er ook minder van merken.

Dit alles maakt hem de grote broer van de X ADV en dus zeker een waardige opvolger. En dan heb ik zijn grootste pluspunt nog niet vermeld, DCT.
 
@ Bulldozer

Ja hoor, tevreden en die kan nog wel een paar jaar mee.
van 0-100km/h weet ik niet, denk wel dat jij sneller uit de startblokken komt, maar daarna ga ik aan de haal :]

Blijft ook een mooie motor de x-adv!
Het ligt eraan met welke motor. Ik heb er inmiddels een tracer 700 bij, dat zal dan lastig worden in de sprint.
Maar ik gebruik de 300 nog steeds voor ‘door de weeks’ en bevalt daarvoor uitstekend!
Heb je de kymco nog?
 
Gisteren een testrit van een uur gaan maken met de Honda Africa Twin Adventure Sport (ATAS) en daarna een uurtje met een Kawasaki Versys 1000. De ATAS rijdt echt wel goed en heel smooth. Heeft duidelijk minder last van putten en bulten in de weg dan onze geliefkoosde X ADV.

Het verschil tussen de verschillende rijmodussen met bijhorende settings voor de agressiviteit van de throttle, de demping vooraan en achteraan, het remmen op de motor, ... voel je echt heel goed! Bij de ene stand is hij super strak afgeveerd en heel aggressief op het gas en bij een andere stand is het een echte toerbuffel die alles uit het wegdek filtert en je gewoon puur laat genieten.

Opvallend is dat door de sterkere motor je heel vlug over de maximale snelheid begint te rijden omdat alles zo makkelijk gaat. Daar zal ik waarschijnlijk niet de enige in zijn denk ik. Met de X ADV houd ik me over het algemeen redelijk goed aan de snelheid maar met de ATAS ging dat er vlotjes over. Kan aan mijn enthousiasme gelegen hebben ook natuurlijk 😋

Wat ik nog vreemder vond was dat ik na een half uurtje de ATAS gewoon omdraaide in een straatje zonder nadenken met passagier achterop. No problem at all. Na een jaar rijden met mijn X ADV kan ik dat nu nog steeds niet zonder een beetje gezonde schrik lol. Heel raar hoeveel vertrouwen de ATAS geeft in stilstaande en snelle bochten.

Een ander voorbeeld was een bocht aan 50km/u waar een deksel in de baan lag op de Apex. De motor gaf geen krimp, ik kon zelfs niet merken dat er een oneffenheid was in het wegdek en dat bij een bocht. Knap staaltje werk van Honda! Mag gezegd worden.

De prijs van al dat leuks in full option is 22.000 EUR. Beetje veel voor mijn portemonnee jammer genoeg 😥. Dus maar even wachten op een tweedehands of een einde reeks over een paar jaar. Ondertussen nog wat cruisen met onze ouwe getrouwe die ook fijn is om mee te rijden.
 
Die 22.000 euro bij jullie is hier circa 23.000 euro, (zo niet meer) maar je krijgt er dan één jaar gratis benzine bij.

Maar, mooie motor en daar kan je ook echt wel mee naar Afrika op vakantie.
En toch heeft het niet de looks van de X-ADV.


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Dat was ook zoiets. Er hing een poster van zo een aktie voor een toerpakket bij een ADV. Maar ja, als een ADV niet te leveren valt in 2020 dan kon er niet gegarandeert worden of dat in 2021 ook nog zo was. De dealer zou zijn best doen. Zo kan ik ook kadootjes weggeven
 
Hi All,

Ben echt toe aan een nieuwe set banden. Lastige keuze aangezien ik eigenlijk het off-road profiel wel erg bij de Adv vind passen, maar er maar een beperkt aantal merken een 15 inch achterband aanbieden, zoals Michelin met hun nieuwe Anakee serie (die zeer goed uit de test komt) bijvoorbeeld niet doet. Las op een Duits forum dat er eigenlijk niet echt een winnaar aan te wijzen is qua performance/duurzaamheid. Zowel de originele TW 152, als de nieuwe Battlax AX41s, als de Pirelli Rally str, als de Dunlop Trailmax mixtour, draaien schijnbaar max rond de 6-7k kilometer..

Welke goede ervaringen hebben jullie qua vervangingsbanden met “off-road” uitstraling. Originele TW vs iets beters? Las dat sommige van jullie weer terug gingen naar origineel na telleurstellende stugge of te snel slijtende alternatieven?

Verneem graag en dank alvast voor jullie reacties!
 
Laatst bewerkt:
Hi All,

Ben echt toe aan een nieuwe set banden. Lastige keuze aangezien ik eigenlijk het off-road profiel wel erg bij de Adv vind passen, maar er maar een beperkt aantal merken een 15 inch achterband aanbieden, zoals Michelin met hun nieuwe Anakee serie (die zeer goed uit de test komt) bijvoorbeeld niet doet. Las op een Duits forum dat er eigenlijk niet echt een winnaar aan te wijzen is qua performance/duurzaamheid. Zowel de originele TW 152, als de nieuwe Battlax AX41s, als de Pirelli Rally str, als de Dunlop Trailmax mixtour, draaien schijnbaar max rond de 6-7k kilometer..

Welke goede ervaringen hebben jullie qua vervangingsbanden met “off-road” uitstraling. Originele TW vs iets beters? Las dat sommige van jullie weer terug gingen naar origineel na telleurstellende stugge of te snel slijtende alternatieven?

Verneem graag en dank alvast voor jullie reacties!

Ben zelf nog aan de originele banden bezig, heb 'pas' 6000km erop zitten
Dus kan je niet helpen aan andere banden-merk(en) ervaring maar zou ook graag andere opties horen..
Ben wel erg tevreden over de originele banden tot nu toe
Zag op Duitse forums dat er BRIDGESTONES onder lagen maar is meer een 100%OnRoad band
 
@WebEngine
Die had ik ook gezien. Maar ik denk dat die iets te scooterig is. Ik ben juist gecharmeerd van een langere veerweg. De ADV vliegt over drempels. Ik heb een C600 gehad en een Beverly350 maar die hebben geen wegligging. Een hobbeltje in een snelle bocht heeft de ADV geen enkel probleem mee.
 
Trouwens, schakelen jullie de smart key uit na het rijden door op het knopje van de afstandsbediening te drukken tot dat het ledje rood wordt? Ik vraag dit aangezien ik pas de batterij heb vervangen en nu al weer na een paar weken de 5 oranje knippers krijg van de sleutel indicator op het stuur, die dus aangeeft dat de batterijspanning nu al te laag wordt..

Verneem graag!
 
@ Mad-X66

Ik niet waarom zou je dat in godsnaam doen?

Sleutel & A.B. zit altijd in mijn zak.
Ik stap af, zet de avonturenfiets "uit" met de knop op 't stuur en 8 seconden later knipperen de gevarenlichten 2X, waarna de startonderbreker is geactiveerd.

Bij opstappen kom ik dus ook niet aan de A.B.: tis gewoon: Contact 'aan' en GO.
Detectie tussen brommer en A.B. vindt automatisch plaats als jij binnen 2 meter van je avonturenfiets staat.

Knoopcel batterij zit er vanaf nieuw bij mij nu ruim 2 jaar in, gebruik die hele A.B. nauwelijks tot niet.

Mvg. Jan
 
Ik doe het net zoals Jan. Geen omkijken naar, gewoon die afstandsbediening zijn ding laten doen. En als je lang genoeg niet in de buurt van je motor komt (+- 2 weken dacht ik) schakelt de AB zich automatisch uit. Als je dan bij je motor komt reageert hij niet en druk je eens op de AB om hem terug te activeren.

Mijn motor heb ik in augustus 2019 gekocht en na een paar maanden had ik het batterijtje al moeten vervangen in de AB. Maar nu gaat alles prima :)
 
Ben altijd bang dat dieven met laptop etc iets kunnen doen ermee als ik niet helemaal blokkeer
(Denk tevaak Opsporing Verzocht gekeken _O-)
 
Ben altijd bang dat dieven met laptop etc iets kunnen doen ermee als ik niet helemaal blokkeer
(Denk tevaak Opsporing Verzocht gekeken _O-)

Daarom heb ik zo'n schijfremslot met alarm op. Heel handig en staat er altijd op als ik hem in de garage parkeer. Vergeet ik het los te doen dan biept het voor ik vertrek en rijd ik mijn schijfrem niet kapot. Wordt het digitaal signaal gekraakt kunnen ze er nog niet mee weg.
 
@ Mad-X66

Ik niet waarom zou je dat in godsnaam doen?

Sleutel & A.B. zit altijd in mijn zak.
Ik stap af, zet de avonturenfiets "uit" met de knop op 't stuur en 8 seconden later knipperen de gevarenlichten 2X, waarna de startonderbreker is geactiveerd.

Bij opstappen kom ik dus ook niet aan de A.B.: tis gewoon: Contact 'aan' en GO.
Detectie tussen brommer en A.B. vindt automatisch plaats als jij binnen 2 meter van je avonturenfiets staat.

Knoopcel batterij zit er vanaf nieuw bij mij nu ruim 2 jaar in, gebruik die hele A.B. nauwelijks tot niet.

Mvg. Jan
Clear Jan!

Ik vroeg het mij gewoon af omdat ik dus vrij snel de batterij weer moest vervangen.. Als na contact aan het oranje sleutellampje niet direct uit gaat maar 5 x knippert, is dat een indicatie dat de batterij spanning te laag is/wordt en je die dus moet vervangen. Nog geen 1.5 maand geleden de knoopcel vervangen en nu dus al weer zwak. Misschien doordat de cel al wat langer geleden geproduceerd was (niet op de houdbaarheid gelet). Nu een verse er in en kijken hoelang hij het blijft doen, zonder te beroeren.

Cheers,

Eric
 
Batterijen zijn rare beestjes. Sommigen gaan jaren mee en anderen slechts enkele maanden. Ik zou me geen zorgen maken over het systeem van Honda of hoe je het gebruikt maar wel over de kwaliteit van batterij die je er in steekt.

Koop eens een goed merk die mss iets meer kosten maar wel meer energie leveren.
 
Terug
Bovenaan Onderaan