Hoort het ABS lampje op het dashboard bij contact/langzaam rijden te branden?

Munchy

Rookie
29 apr 2019
12
0
Hoi allemaal! Ik heb sinds een ruim een maand eindelijk mijn eerste motor (Suzuki bandit gsf 650 uit 2006 met ABS) en nu loop ik tegen wat dingen/vragen aan die nieuw zijn voor me, waaronder het volgende:

Moet het ABS lampje op het dashboard gaan branden als ik contact maak en/of als ik langzaam rijd (<10km/u)? Bij mijn motor heeft het lampje namelijk überhaupt nog niet gebrand (volgens mij) en ik twijfel nu of er iets mis mee is. Ook omdat ik al een paar keer het gevoel had weg te slippen bij het remmen en ik een geschaafd stuk zie op mn achterband (van slippen?) wat voor mijn gevoel niet moet gebeuren met ABS, of heb ik dat mis?

Hoor graag wat jullie er van denken!
 
ABS hoor je niet te kunnen uitschakelen.
Alleen bij een slipschool bouwen ze een schakelaar in om ABS te kunnen uitschakelen.
Wellicht is de ABS pomp defect en heeft de motor geen ABS meer.
Zoals al gemeld: de functie van ABS is niet meer en niet minder dan voorkomen dat een wiel niet meer draait terwijl de motor nog in beweging is.
Om de kans op slippen van het achterwiel te verkleinen is er traction control of stabiliteits controle: dit regelt het koppel op het achterwiel.

Op elke sportieve danwel offroad achtige fiets kan je ABS uitschakelen, wat wel of niet 'hoort' lijkt me niet relevant. Er zijn best situaties te noemen buiten de openbare weg waar ABS juist een hindernis is.
 
Quote "When the ignition switch is turned to ON, the ABS
indicator light lights up even if no malfunction has
occurred, to indicate that the bulb is not burnt out. It
will go off after the motorcycle is ridden at more than
10 km/h (6.2 mile/h)"

Cintroleer of je lampje niet kapot is dit is vrijsimpel te controleren.
Maar aangezien je het idee hebt dat de de abs niet werkt kan het ook in de abs module zitten.
Meet even met het contact aan of je spanning hebt tussen pin 16 en 24(dit is de voeding van de unit), en tussen pin 21en 24 (dit is het circuit van het lampje).

En je kunt de massa meten, haal de accu min los en meet contiuniteit tussen pin 24 en 25

Succes
IMG_20190502_215436.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank weer iedereen! Ik ga dit weekend iig kijken naar het lampje!
@jort17 kan je me vertellen waar ik de ABS module/computer kan vinden? Ik heb helaas nog wat weinig ervaring hiermee en ik heb alleen een handleiding kunnen vinden voor de bandit zonder ABS.

Heb em bij een particulier gekocht, dus kan helaas niet terug voor garantie.

Beetje offtopic voor wat de openingspost betreft (tenzij er een verband is?), maar ik heb inmiddels ook last gekregen van haperingen/verlies van power als ik em in een versnelling zet. Eerst een keer per rit dat ie geen power meer had en afsloeg, maar na opnieuw starten deed ie weer normaal. Inmiddels is het zo erg dat ik niet meer kan rijden omdat ie meteen afslaat bij in versnelling zetten en opnieuw starten helpt niet meer... Kan dus ook niet meer testen op een grindpad of de ABS het doet. |(Na wat onderzoek lijkt het er op dat een van de twee bobines kaduuk is, want twee cylinders worden heel traag warm (1 en 4), terwijl de andere twee (2 en 3) wel meteen heet worden.
 
Laatst bewerkt:
Zo te lezen is het echt beter voor de suzuki en voor jou om hem weg te brengen en te laten repareren door een vakman.
Anders wordt dit een byzonder tegenvallende ervaring met deze suzuki waarbij het van kwaad tot erger gaat
 
Misschien zie ik het verkeerd, maar je kunt toch makkelijk testen of het abs werkt door gewoon effe flink te remmen? Even op een rustig weggetje, in ieder geval zonder achterop komend verkeer en de achterrem even flink hard intrappen. Daarvoor hoef je echt niet veel snelheid te hebben, werkt met 20km/u ook wel. Merk je snel genoeg of het werkt of niet. Als het dan werkt is het lampje gewoon stuk.
 
Als je dat gewoon op rustig tempo doet ga je echt niet zomaar onderuit hoor. Als je het maar met achter doet en niet voor. Je hoeft geen spoor van 100 meter te trekken. Heel je dashboard strippen en evt kosten voor de dealer voor iets wat je in 10 seconden zelf kan constateren.
 
Oeh, naming and shaming, ik pak de popcorn vast.
Je hebt gelijk. Ook al bedoel ik het echt niet zo en hoopte ik op iets van input waardoor het duidelijk wordt wat het probleem is, is het netter om dat via persoonlijk bericht te vragen en niet de naam te noemen/bericht ten linken (had ik gedaan zodat ie een notificatie zou krijgen). Ik zal even de naam en bericht eruit editen en via persoonlijk bericht hem vragen of ie iets weet.

Ik kan op dit moment helaas niet testen op een rustig weggetje omdat de motor kuren heeft (denk dus bobine). Denk dat ik maar een afspraak ga maken bij een garage dan en dit weekend nog even kijken naar dat lampje. Dan weet ik dat iig al wel. Hebben jullie een tip wat betreft garage in of rondom Amsterdam?
 
Je hebt gelijk. Ook al bedoel ik het echt niet zo en hoopte ik op iets van input waardoor het duidelijk wordt wat het probleem is, is het netter om dat via persoonlijk bericht te vragen en niet de naam te noemen/bericht ten linken (had ik gedaan zodat ie een notificatie zou krijgen). Ik zal even de naam en bericht eruit editen en via persoonlijk bericht hem vragen of ie iets weet.

Ik kan op dit moment helaas niet testen op een rustig weggetje omdat de motor kuren heeft (denk dus bobine). Denk dat ik maar een afspraak ga maken bij een garage dan en dit weekend nog even kijken naar dat lampje. Dan weet ik dat iig al wel. Hebben jullie een tip wat betreft garage in of rondom Amsterdam?

Je kunt niet eens de ABS unit vinden , waarom denk je nu dat de bobine kapot is ? Breng dat ding naar een monteur dat is inderdaad het beste idee. 👍
 
Mijn vader komt al jaren bij Motoport Uithoorn (de bedrijfsleider zat eerst bij Floor Verbruggen en toen die daar weg ging is hij mee gegaan) en is daar heel tevreden over
 
Je kunt niet eens de ABS unit vinden , waarom denk je nu dat de bobine kapot is ? Breng dat ding naar een monteur dat is inderdaad het beste idee. 👍
Ik hoef niet iets te kunnen vinden om het theoretisch wel te snappen (plus ik heb dat probleem met iemand besproken die er wel meer verstand van heeft) ;) Maar ik ben er zeker wel van overtuigd dat ik dit beter aan een monteur kan overlaten hoor!

Mijn vader komt al jaren bij Motoport Uithoorn (de bedrijfsleider zat eerst bij Floor Verbruggen en toen die daar weg ging is hij mee gegaan) en is daar heel tevreden over
Thx!
 
De bandit 650 2006 test bij aan gaan of de abs werkt. Lampje staat dan aan op het dashboard, ga je rijden dan gaat bij 10km per uur het lampje uit. Ik heb zelf namelijk ook een 650 uit 2006 en zo werkt het bij mij.
 
De bandit 650 2006 test bij aan gaan of de abs werkt. Lampje staat dan aan op het dashboard, ga je rijden dan gaat bij 10km per uur het lampje uit. Ik heb zelf namelijk ook een 650 uit 2006 en zo werkt het bij mij.
Duidelijker kan niet; thx!

Haal het zadel eraf, maak een foto en post hem hier?
Hieronder een tweeluik en ik zie inderdaad niet iets wat op dat plaatje wat @jort17 hierboven lijkt.. Heeft @MasterTommy gelijk en heb ik geen abs module, of kan je dit niet zien als het zadel er af is en moet ik de zijpanelen er afhalen? Ik zie wel een CDI /ECU unit zitten (waar al die draadjes uit/ingaan in die tweede foto) maar is dat alles wat ik onder het zadel zou moeten aantreffen voor wat betreft de ABS?

@Meneer_deff: heb je toevallig ook ABS op je bandit? Zo ja: zie jij hetzelfde onder je zadel of heb jij wel een "ABS unit" onder je zadel? Ik zie namelijk ook niet echt een duidelijk "gat" waar het heeft gezeten.
1391484


1391485
 
Ga eens naar je achterrempedaal en volg de remleiding, dan moet je vanzelf bij de abs unit uitkomen. Of indien deze er niet zit kom je rechtstreeks bij je rem cylinder.
 
Duidelijker kan niet; thx!


Hieronder een tweeluik en ik zie inderdaad niet iets wat op dat plaatje wat @jort17 hierboven lijkt.. Heeft @MasterTommy gelijk en heb ik geen abs module, of kan je dit niet zien als het zadel er af is en moet ik de zijpanelen er afhalen? Ik zie wel een CDI /ECU unit zitten (waar al die draadjes uit/ingaan in die tweede foto) maar is dat alles wat ik onder het zadel zou moeten aantreffen voor wat betreft de ABS?

@Meneer_deff: heb je toevallig ook ABS op je bandit? Zo ja: zie jij hetzelfde onder je zadel of heb jij wel een "ABS unit" onder je zadel? Ik zie namelijk ook niet echt een duidelijk "gat" waar het heeft gezeten.
Bekijk bijlage 1391484

Bekijk bijlage 1391485
Tussen het achterwiel en het blok zit de abs pomp. Bijna recht onder de accu.
Het ziet er dus precies hetzelfde uit onder mijn zadel en ik heb ABS op de Bandit. Er is dus nog hoop :).

Je kunt ook nog even kijken of boven het voorwiel de voorremleidingen ook eerst naar achter gaan in plaats van direct naar de voorrem.
 
Ok, dit is niet mijn week: ik kan het sleutelen even vergeten want ik zit nu met een pols in het gips en met gekneusde/gebroken ribben. |( Dank voor al jullie hulp maar ik kan de checks voorlopig helaas niet echt lekker uitvoeren. Wilde het even melden omdat jullie zoveel moeite al hebben genomen om me te helpen wat ik zeer waardeer. Aangezien ik het zeer waarschijnlijk ook niet makkelijk zelf kan fixen en wel veilig wil rijden over niet al te lange tijd, ga ik maar gewoon meteen een motorzaak zoeken. Nogmaals dank voor jullie meedenken; ik weet in elk geval dat het ABS systeem ook gecheckt moet worden! :)

Voor de volledigheid: ik heb nog wel wat dingen geprobeerd te achterhalen.

Ik heb geprobeerd de remleiding van de achterrem te volgen, maar doordat ik nu niet echt kan sleutelen kom ik niet verder dan de zijpanelen er afhalen en dan loop ik helaas dood op een soort zwarte plastic "bak" onder de accu (zie stukje daarvan aangegeven met rode pijl in foto hieronder). Heb jij dit ook @Meneer_deff en kan die pomp daar inzitten? Of moet ik de ABS pomp zonder al te veel moeite en sleutelwerk kunnen zien zitten?

Als ik de voorremleiding volg lijkt die wel eerst naar achteren te lopen (de body in zeg maar), maar ik kan ook die niet goed volgen doordat het al gauw achter dingen loopt die ik er nu niet makkelijk af kan halen.

Ik kom overigens wel een paar losse dingen tegen (dacht heel misschien heeft het er mee te maken; excuus als dat niet zo is en het nu te ver off-topic gaat): twee connectortjes (eentje met zwart kapje erover en eentje open; groene pijlen in foto hieronder) en twee losse slangen (zie blauwe pijlen in foto's hieronder). Weten jullie toevallig wat die zijn? Ter context: een slang loopt tussen de linker twee carburateurs (dat zijn het toch?) en de ander tussen de rechter twee; zijn die ontluchtingsslangen of heeft daar die ABS pomp aan gezeten?

Losse connectortjes (degene zonder kapje heeft een teken er opstaan (P of R denk ik) zie rechter foto; misschien dat dat jullie iets zegt?):
1391868
1391873



Losse slangen:
1391850
1391855


Hier komt de linker slang zeg maar tussen de linker twee carburateurs naar boven en eindigt er dan tussen
1391866
 
Beterschap dan maar eerst.

Die slangen horen los, overloop slangen. Leidingen vanaf de ABS pomp zijn van metaal.

De losse connector kan van de ecu of een accessoire aansluiting zijn en hoeft niet te betekenen dat deze vast hoort te zitten.

De abs heeft meestal op de pomp een computer zitten, gezien destekker welke eerder geplaatst is (lijntekening) is dit niet de stekker die je zoekt en heeft de pomp idd zijn eigen computer op de behuizing zitten. Ze zitten niet direct in het zicht vanaf het achterwiel gezien, zal ongetwijfeld een stuk plastic tussen zitten.

Op de foto's zie ik niets wat hint op een pomp, deze zal dus verder verstopt zitten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan