Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie
Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.
aanvullingen welkom
Vertel de mensen wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op. Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie
Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.
aanvullingen welkom
how-to doorvragen aan je klant:
Als een klant met een motor komt en vraagt om de NAKS te vervangen, vraag dan even wat daarvan de achterliggende gedachte is. Hoort hij bijvoorbeeld een rammeltje waarvan hij denkt dat de oorzaak in een te vervangen NAKS ligt.. of.. ? Denk dan even mee met de klant.
Opgelost, slotje.
Dat ligt er maar net aan wat voor persoon het is. Ik heb er ook schijtirritante mensen tussenzitten die onder het werk mij gaan vertellen hoe ik mijn werk moet doen. Die komen ook rustig binnenlopen en zeggen dat de balhoofdlagers vervangen moeten worden. Dus ik vervang ze, gaan ze rijden, en komen ze terug met het verhaal dat er nog steeds een trilling in het stuur zit.
Trilling in het stuur? Dat had u wel even eerder mogen zeggen! Dat is de gecupte voorband, meneer...
En dan nog vragen of ik de oude balhoofdlagers er weer in wil zetten ook he, zodat ie niks hoeft te betalen.
Als het schijtirritante mensen zijn die denken alles beter te weten (alhoewel dealers / monteurs daar ook af en toe een handje van hebben) dan doe je gewoon wat er gevraagd wordt en dan zoeken ze 't maar zelf uit. En dan komen ze niet meer.. nou, prima toch? Zulke klanten ben je liever kwijt dan rijk lijkt me.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.
Tis toch zo? Ik doe ook het meeste zelf aan de motor maar als ik er niet uit kom al dan niet met behulp van MF dan breng ik em mooi weg. Zoeken ze daar maar lekker uit wat er rammelt. (bijna alles zo ongeveer natuurlijk, tegen die tijd)
Beetje een taboe doorbreken hier
Ik zit meer in de autoreparaties dan motorreparaties,maar het idee blijft een beetje hetzelfde.
Meestal vraag ik ook wel door naar waarom iemand iets vervangen wil hebben.
Maar zoals boven vermeld heb je er van die wijsneuzen tussen zitten die iets op internet hebben gelezen en voet bij stuk houden.
Op zo`n moment geef ik maar gewoon toe en vervang ik wat gevraagd wordt,maar zeg er bij dat het op eigen verantwoording is en zonder garantie dat het probkleem is verholpen.
herkenbaar!
De ergste zijn de internetters, die alles al uitgezocht hebben en hun diagnose al gesteld hebben. Ook de mensen die denken dat die testkast zo kan vertellen wat het probleem is
Met diagnose stellen geloof ik alleen mijzelf, zelfs van collega's ga ik er lang niet altijd van uit dat hun diagnose klopt.
Blij dat ik heel weinig met de klanten te maken heb, kan er ook slecht tegen als ze op mijn vingers aan het kijken zijn
Niks is zo kut als klant om 's morgens drie keer je verhaal moeten doen.Vertel demensende monteur wat je klacht/ probleem is en dring ze niet jouw diagnose op.
Vraag naar het probleem van de klant, als hij je de oorzaak vertelt vraag je het nog een keer. Dat is jouw werk.Voorbeeld. Je hebt een rammetje en denkt dat de naks is. Ga dan niet vragen om je naks te vervangen, maar om het rammeltje eruit te halen. Anders betaal je voor iets wat niet nodig is en je rammeltje zit er nog. Natuurlijk mag je wel zeggen wat jij denkt dat er aan de hands is, maar niet in eerste instantie
Goed plan, jij/de meeste monteurs zien veel meer dan de klanten. Zij blij, jij meer omzet.Loop met de beste man een rondje om je motor ter beoordeling. Dat voorkomt achterafgebel en welles nietus over banden remblokken etc. die vervangen moeten worden of niet.
Vertel je dealer eerlijk wat je zelf al gedaan/verneukt hebt. Dat helpt bij het zoeken.aanvullingen welkom
Motor dealers zijn allemaal afzetters...
de how to moet zijn: leer je motor en bestudeer de techniek(en) en doe het zelf.
toen ik me motor net had ging ik ook naar de dealer voor beurtjes enzo... nou na de rekening te moeten betalen ging ik me maar es verdiepen in de materie en nu haal ik net zo goed zelf hele motorblok uit elkaar als t moet en zorg ervoor dat ie na reparatie weer als een zonnetje loopt
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar het verhaal achter deze post. Ipv allemaal lekker zeiken op dealers en garagisten, laat nu de professionele knutselaar maar eens lekker zijn hart luchten en een spuugvervelende klant afzeiken. MET naam en alles erbij.
Hebben die mannen best recht op.
Met diagnose stellen geloof ik alleen mijzelf, zelfs van collega's ga ik er lang niet altijd van uit dat hun diagnose klopt.
Blij dat ik heel weinig met de klanten te maken heb, kan er ook slecht tegen als ze op mijn vingers aan het kijken zijn
Recht op ? Echt niet, dat gezeik hoort erbij, zit verwerkt in t uurloon !!Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.
Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.
Ik ga alleen naar eenmanszaakjes, daar voelt men nog een bepaalde verantwoordelijkheid voor hun werk ipv die fabriekshallen.
Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.
Ik heb het idee dat het slecht kunnen omgaan met mensen door een goede vakman vooral voor het klanttype "de betweter" geldt.Ik heb dat meer gezien. Hoe beter de monteur hoe slechter ie met mensen kan omgaan.
Werkt 't ook omgekeerd?Topicstarter is ook een behoorlijke hork overigens.
Verder zie ik t als een soort dierenarts.
Dat zijn de beste namelijk.
Kunnen ook niet met hun patienten praten en op een dwaalspoor gezet worden door informatie die de patient zelf geeft.