Je bedoeld dat het daar dus wel efficiënt gaat?
Vraagje,
Aangezien ik A beperktrij, dien ik dus 25kw te gaan rijden. Nu wil het zijn dat ik dicht bij de grens woont en overweeg om (ook) een motor te gaan importeren.
Is dit mogelijk en zo ja in welke stadia dient de begrenser ingebouwd te worden om 25 kw op kenteken te krijgen? Zijn er daarnaast nog haken en ogen waarmee rekening moet worden gehouden?
Das een groot woord, maar niet tot 3x toe een nummertje trekken1e optie: Er moet op de Duitse voertuigpapieren staan dat er een typegoedkeuring is voor die motor (dus op de voertuigpapieren niet iets dat geldt voor alle motoren van dat type). En dan kan jij bij het RDW aangeven dat hij als 25kw op kenteken gezet moet worden. Hij hoeft dan nóg niet 25kw te zijn. Dat mag je ook later regelen na de invoering.
2e optie: Hij ís al 25kw op de Duitse voertuigpapieren en dit dan gewoon 1 op 1 over laten nemen. Dit zou mijn voorkeur hebben. Als het goed is kan een Duitser dit zonder kosten/al te veel problemen regelen voor je.
Bedenk alleen wel dat als je die 25kw kenmerking van je papieren af wil hebben je hem eerst moet exporten en dan weer importeren. Dan is het handiger om hem als 25kw fiets te verkopen. Dit kan nu ook anders werken omdat je nu in Lelystad motoren tot max 60kw ook zonder 2e typegoedkeuring officieel op 25kw kan laten zetten.
----
Optie 1
Stelt het gaat om een zx-6r, na mij weten is er voor deze motoren in NL altijd een 2de typegoedkeuring afgegeven voor 25 kw. Ik geef bij het RDW aan dat ik hem graag 25 kw op kenteken wil hebben, zei zeggen oke!. Vermogen wordt niet gecontroleerd, want is je eigen verantwoordelijkheid?
Nu moet ik vervolgens een 25kw setje ergens scoren of dealer om hem in de praktijk ook op 25 kw te hebben, zodat het (toekomstige) verzekeringscontract wetsgeldig is?
Optie 2
Bestaat er in Duitsland dit soort beperkingingssets op motoren die orgineel meer >25kw zijn?
Voor beide opties geldt dat je de kw-beperking er alleen af kunt krijgen met exporteren en importeren?
Verstandigst lijkt me dus de motor op "normaal" vermogen in te voeren en daarna een afspraak maken om 'm als 25kw op kenteken te krijgen. Dan is de motor dus niet "blijvend" 25kw, toch? Blij dat ik dat niet heb zeg.
Verstandigst lijkt me dus de motor op "normaal" vermogen in te voeren en daarna een afspraak maken om 'm als 25kw op kenteken te krijgen. Dan is de motor dus niet "blijvend" 25kw, toch? Blij dat ik dat niet heb zeg.
Kawasaki is de enige die een 25KW verklaring afgeeft aan de dealer. Ik heb zelf in mei een zx6r van 2004 uit Engeland gehaald, toen ik de kentekenpapieren thusigestuurd kreeg was hij gewoon 88kw. Ben naar me dealer gegaan deze heeft me oude papieren ingenomen en kreeg van de RDW 25KW papieren opgestuurd. Heeft me niks gekost dus...
Maareh, je kunt toch gewoon in Duitsland een motor kopen zonder dat je een rijbewijs hebt? En als je de motor dan hier in NL hebt op NL kenteken dan kun je 'm later toch gewoon op 25kw kenteken zetten. Als ik een NL motor van marktplaats koop kan ik 'm toch ook op 25 kw laten zetten en dan naar het RDW gaan met de vraag of zij hem op kenteken 25kw kunnen zetten? Moet je wel 2 keer gaan. Ik zou gewoon even bellen naar het RDW, want misschien hoeft het helemaal niet zo omslachtig.
Oke bij deze is me alles duidelijk geworden, heb namelijk even gebeld met RDW Veendam en vervolgens Lelystad omdat ze me daar verder konden helpen.
Ik neem even verschillende scenarios door:
1.
Kawasaki ZX-6R volvermogen Duitsland
Importeren volgens Roy's verhaal
De motorfiets is nu goedgekeurd en heeft een kenteken voor volvermogen NL
Leuk maar ik wil(/moet) 25 kw
Volgens naar de dealer om een 25 kw set in te bouwen, dit mag je overigens ook zelf doen. Ze willen alleen weten wat er mee is gebeurd om hem zo te knijpen dat hij nu minder vermogen heeft. Dit moet op een degelijk manier zijn gebeurd zonder dat de begrenzer er zo maar "uit" te zetten is.
Maak vervolgens een afspraak in LELYSTAD!!
Om de keuring van volvermogen NL naar 25kw NL te laten plaatsvinden.
Dit blijkt zich nog in de experimentele fase te bevinden, waarbij nu pas de eerste motor in behandeling is.
Bij deze keuring zetten ze de motorfiets op de band om het vermogen te controleren. Bij oke, krijg je een nieuw kentekenbewijs voor 25 kw.
De kosten voor deze keuring zijn nog niet bekend aangezien het nog een experiment is. De geschatte kosten, volgens de beste man, komen uit op ongeveer 200 euro dit geredeneerd naar het feit dat deze keuring zeker twee uur in beslag neemt.
Deze methode lijkt me dus niet voor alle motoren geschikt aangezien de kosten wellicht boven de baten uit zullen stijgen, zeker indien je de reis-kosten en tijden mee telt.
2.
Kawasaki ZX-6R, dit keer staat hij in Duitsland al op 25 kw.
Importeren volgens Roy's verhaal
Dit kan bij elke regulier RDW station en de kosten zijn gelijk aan de kosten voor de volvermogen motorfietsen. De keuring is namelijk gewoon 1 op 1.
3.
Suzuki motorfiets.
Blijkbaar zijn ze bij deze fabrikant zo slim geweest om alles netjes te regelen waardoor een volvermogen motorfiets uit Duitsland in een keer kan worden overgezet naar een 25 kw NL motorfiets, bij een regulier RDW station
Echter zal je dit in praktijk niet voor elkaar krijgen aangezien je hierbij de medewerking van de importeur moeten krijgen. Deze verdient hier geen geld aan en zullen dus dit ook niet gaan doen
------
Scenario 2.
Lijkt me in dit geval dus een meest gunstige overweging.
Eerlijk gezegd begrijp ik jouw verhaal niet helemaal.Hoe heb je dat geregeld met het RDW dan? welke papieren heb je bij de invoer nodig gehad en waar is de vermogenstest (wel of niet) gedaan?
Luister nou es... een INGEVOERDE MOTOR kan niet volgens de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden. Punt.
Een NL MOTOR kan WEL met de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden...YO YO YO, take it easy!
\Luister nou es... een INGEVOERDE MOTOR kan niet volgens de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden. Punt.
Een NL MOTOR kan WEL met de NL 2e TYPEGOEDKEURING op 25kw gezet worden...YO YO YO, take it easy!
RUSTIG!!
Aangezien ik deze week veel vrij ben en me beltegoed van de mobiel er nog niet door is heb ik er nog maar een paar belletjes aangewaagd, dit maal met de importeur van Kawasaki en nogmaals met het RDW,
Die Punt. van je, moet een komma worden en een dikke!!!
Het kan dus wel en zo simpel is het!
De voorwaarden zijn de 2de typegoedkeuring en medewerking van de importeur
RUSTIG!!
Aangezien ik deze week veel vrij ben en me beltegoed van de mobiel er nog niet door is heb ik er nog maar een paar belletjes aangewaagd, dit maal met de importeur van Kawasaki en nogmaals met het RDW,
Die Punt. van je, moet een komma worden en een dikke!!!
Het kan dus wel en zo simpel is het!
De voorwaarden zijn de 2de typegoedkeuring en medewerking van de importeur