How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Je zit sowieso met het gelijkvormigheidsattest. Ik had er nog nooit van gehoord, maar zonder dat attest kun je de motor (blijkbaar) niet invoeren in België.

Ik moest er speciaal 1 aanvragen voor de Belgische koper.
 
Je zit sowieso met het gelijkvormigheidsattest. Ik had er nog nooit van gehoord, maar zonder dat attest kun je de motor (blijkbaar) niet invoeren in België.

Ik moest er speciaal 1 aanvragen voor de Belgische koper.
Jullie hebben geen gelijkvormigheidsattest?
 
Jullie hebben geen gelijkvormigheidsattest?
Nee.

De typegoedkeuring staat bij RDW geregistreerd. Bij ontvangen van een NL plaat, die bij het voertuig blijft, is die goedkeuring getoetst, heb je dus niet meer nodig.

Alleen weer bij uitvoer tbv een ander land, of bij invoer.
 
Nee.

De typegoedkeuring staat bij RDW geregistreerd. Bij ontvangen van een NL plaat, die bij het voertuig blijft, is die goedkeuring getoetst, heb je dus niet meer nodig.

Alleen weer bij uitvoer tbv een ander land, of bij invoer.
En is dat iets wat veel werk/tijd/kosten met zich mee brengt als een verkoper in NL zulk een attest moet aanvragen?

Ik zou denken dat de douane dat hier min of meer zelf doet als je de motor aanbiedt bij hun (de NL papieren bedoel ik dus), ik bedoel dus dat ze daar zelf wel achter komen aan de hand van de NL kentekenplaat? En dat zij daarbij het Belgisch gelijkvormigheidsattest aanmaken? Blijft de NL kentekenplaat trouwens op de motor zitten als je die naar B brengt?

Ik bedoel natuurlijk niet dat ik de motor hier zou inschrijven onder de NL plaat natuurlijk, want dat kan uiteraard niet, maar het werkt misschien zoals bij een voertuig uit de USA, die komen hier binnen met hun USA plaat, maar die vervalt, je rijdt eerst tijdelijk met een transitplaat totdat je je eigen plaat hebt, de USA plaat hang je dan in je garage als souvenir *D
 
Ik heb vorige week een motor verkocht aan een Belg (wordt een circuitmotor, maar wel met de mogelijkheid om hem nog ooit in te schrijven) en dat was in 3 minuten gepiept. Naar de rdw, plaat en kenteken inleveren, ik een vrijwaring en hij zijn papieren. Ik mag aannemen dat dat een gelijkvormingheidsattest was. Kosten 10 euro...
 
En is dat iets wat veel werk/tijd/kosten met zich mee brengt als een verkoper in NL zulk een attest moet aanvragen?
Ja.
Ik zou denken dat de douane dat hier min of meer zelf doet als je de motor aanbiedt bij hun (de NL papieren bedoel ik dus), ik bedoel dus dat ze daar zelf wel achter komen aan de hand van de NL kentekenplaat? En dat zij daarbij het Belgisch gelijkvormigheidsattest aanmaken? Blijft de NL kentekenplaat trouwens op de motor zitten als je die naar B brengt?
Plaat wordt fysiek ingeleverd bij uitvoeren.
Onlangs gedaan.
Natuurlijk kan een land eea zelf doen, maar liever lui dan moe.
Mijn NL voertuigen mag ik echter wel zonder CVO invoeren in BE, ivm verhuizing. Dan kan het weer wel, en heeft men genoeg aan de info die op het NL kentekenbewijs staan.
Ik bedoel natuurlijk niet dat ik de motor hier zou inschrijven onder de NL plaat natuurlijk, want dat kan uiteraard niet, maar het werkt misschien zoals bij een voertuig uit de USA, die komen hier binnen met hun USA plaat, maar die vervalt, je rijdt eerst tijdelijk met een transitplaat totdat je je eigen plaat hebt, de USA plaat hang je dan in je garage als souvenir *D
Registratie van voertuig en kenteken in NL is strak, daarom werkt het ook zo lekker soepel.
Indien kenteken, dan is er in beginsel ook altijd een eigenaar. En omdat eigenaar, ook altijd iemand om een factuur voor wegenbelasting te sturen, en verplichting van verzekering op te leggen. De koppeling tussen verzekerd zijn en registratie van voertuig, wordt dagelijks gemaakt. Zo wordt in NL veel onverzekerd rondrijden tegen gegaan. Tijdelijk schorsen kan. Plaat blijft bij en op voertuig, voertuig mag echter niet op openbare weg komen.

Bij export gaat t voertuig uit het actieve deel van de database bij RDW, dus weg plaat.
 
Dank jullie voor al deze info :t

Ik ga eens opzoeken waar er het dichts bij mij thuis een gepast douane kantoor is en daar ook even horen.

Blijkt het allemaal idd te ingewikkeld te zijn, zal ik maar in B op zoek gaan naar een motor ... wordt echt wel wat moeilijker, want in NL zijn er heel wat mooiere motoren te vinden van het type dat ik zoek, en voor vergelijkbare prijzen.

Maar we zien nog wel, nog genoeg aan mijn hoofd om te verwerken nu :P
 
Ik heb vorige week een motor verkocht aan een Belg (wordt een circuitmotor, maar wel met de mogelijkheid om hem nog ooit in te schrijven) en dat was in 3 minuten gepiept. Naar de rdw, plaat en kenteken inleveren, ik een vrijwaring en hij zijn papieren. Ik mag aannemen dat dat een gelijkvormingheidsattest was. Kosten 10 euro...
Nee. Printje van basisinfo die je ook op rdw.nl op kenteken kan vinden.
GVA of CVO is officieel document:
coc-document-gelijkvormigheidsattest-e1389188317104.jpg
 
Je zit sowieso met het gelijkvormigheidsattest. Ik had er nog nooit van gehoord, maar zonder dat attest kun je de motor (blijkbaar) niet invoeren in België.

Ik moest er speciaal 1 aanvragen voor de Belgische koper.
Het invoeren stelt niets voor, kost je ± 40 € cent en heb je geen gelijkvormigheidsattest voor nodig. Echter om de motor via DIV (dienst inschrijving voertuigen) ingeschreven te krijgen moet je wel een gelijkvormigheidsattest hebben of speciale keuring aanvragen (in Heers of Brasschaat) of een z.g. validatieprocedure ondergaan, dit is puur een administratieve zaak en kost ongeveer 46 € dacht ik. Voorwaarde is wel dat het vermogen in kW op de papieren is uitgedrukt of er een verklaring van de importeur bij is waar die vermogenswaarde in kW is uitgedrukt.
 
Dank jullie voor al deze info :t

Ik ga eens opzoeken waar er het dichts bij mij thuis een gepast douane kantoor is en daar ook even horen.

Blijkt het allemaal idd te ingewikkeld te zijn, zal ik maar in B op zoek gaan naar een motor ... wordt echt wel wat moeilijker, want in NL zijn er heel wat mooiere motoren te vinden van het type dat ik zoek, en voor vergelijkbare prijzen.

Maar we zien nog wel, nog genoeg aan mijn hoofd om te verwerken nu :P
Op zich valt t mee, alleen een GVA verkrijgen is het lastige.
Ik denk dat de NL verkoper die moet gaan opvragen bij de importeur.

Maar er zijn belgen die onlangs NL motor hebben gekocht. Theredone51 bijvoorbeeld (dacht ik). Kun je bij hem ff navragen.
 
Het invoeren stelt niets voor, kost je ± 40 € cent en heb je geen gelijkvormigheidsattest voor nodig. Echter om de motor via DIV (dienst inschrijving voertuigen) ingeschreven te krijgen moet je wel een gelijkvormigheidsattest hebben of speciale keuring aanvragen (in Heers of Brasschaat) of een z.g. validatieprocedure ondergaan, dit is puur een administratieve zaak en kost ongeveer 46 € dacht ik. Voorwaarde is wel dat het vermogen in kW op de papieren is uitgedrukt of er een verklaring van de importeur bij is waar die vermogenswaarde in kW is uitgedrukt.
Kijk, das nuttige info.
kW staat standaard geregistreerd op NL papieren.

Ik ga nu ff kijken op exportdocumenten, of t daar ook op staat...
Op Exportdocument staat t niet. Wel op kentekenbewijs kentekencard
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, das nuttige info.
kW staat standaard geregistreerd op NL papieren.

Ik ga nu ff kijken op exportdocumenten, of t daar ook op staat...
Op Exportdocument staat t niet. Wel op kentekenbewijs kentekencard
Idd, ook bij ons staat het vermogen in kW, al heel lang trouwens.

Ale, als ik het zo zie, is nog niet alle hoop verloren *D
 
Hallo,

Dit kon ik vinden op de belastingdienst.site.

"Met nieuw of bijna nieuw  bedoelen we:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden"

Word een motor als nieuw of bijna nieuw gezien als die bijv. 4500km heeft gereden en bijv. 2 jaar oud is?

.
 
Laatst bewerkt:
Word een motor als nieuw of bijna nieuw gezien als die bijv. 4500km heeft gereden en bijv. 2 jaar oud is?

.
Als ik het goed begrijp wordt dat beschouwd als een tweedehands voertuig (motor).

Het voertuig heeft een van de twee limieten reeds overshreden.

Zo zou het volgens mij ook tweedehands zijn als het voertuig nog maar 3 maand oud is, maar al 6500km gereden heeft.

Maar ik heb er mij nog niet erg in verdiept, dus ik zou het wel eens mis kunnen hebben ...
 
Het gelijkvormigheidsattest kun je in Nederland niet krijgen, ook niet via de importeur. Dit is een Belgische aangelegenheid. Ik heb dus een Belgische dealer (2Wheels) gemaild. Deze heeft het attest geregeld.

Kosten: 100 euro exclusief kosten aangetekend versturen.
 
Hallo,

Dit kon ik vinden op de belastingdienst.site.

"Met nieuw of bijna nieuw  bedoelen we:

landvoertuigen die niet langer dan 6 maanden geleden voor het eerst in gebruik zijn genomen of niet meer dan 6.000 kilometer hebben gereden"

Word een motor als nieuw of bijna nieuw gezien als die bijv. 4500km heeft gereden en bijv. 2 jaar oud is?

.
Het antwoord is bevestigend. In de omschrijving staat namelijk "of" en dat houdt in dat zo gauw het voertuig slechts aan een van de beide genoemde voorwaarden voldoet, het reeds als nieuw wordt beschouwd. In dit geval is derhalve de geringe km-stand bepalend.
 
Ik weet toevallig van een kennis welke een auto van ± 1 jaar oud in Belgie kocht en invoerde naar NL. Toen we de auto in NL invoerden had deze zeer weinig km's iets van 4000 km. Daardoor werd de auto in NL als nieuw betiteld en moest de volle BPM betaald worden. De grens van het kilometrage lag toen in NL op 6000 km om tweedehands te zijn. Achteraf beter het klokje iets verder (laten) zetten.
 
Als mensen nou eens iets moeite doen om de OP te lesen:

goed voor elkaar.
Let er wel op dat de motor meer dan 6 maanden oud is èn meer dan 6000km heeft gelopen (beide dus). Dan hoef je namelijk geen BTW meer te betalen. Ook is het schijn
 
Als mensen nou eens iets moeite doen om de OP te lesen:
De verwarring zit hem in het feit dat de belastingdienst een definitie heeft opgesteld voor "nieuw" en die ook als zodanig hanteert terwijl men hier op dit forum ziet dat die definitie soms wordt herschreven c.q. geïnterpreteerd voor "gebruikt". Dat laatste is mogelijk maar dan voldoet de omschrijving van de belastingdienst niet meer. De belastingdienst hanteert 2 criteria: a) niet ouder dan 6 maanden b) niet meer dan 6.000 km hebben gelopen. Ze stelt daarbij dat wanneer het voertuig aan 1 van deze voorwaarden (OF) voldoet, dit als "nieuw" wordt beschouwd. Dit impliceert echter dat wanneer het voertuig wordt gedefinieerd voor "gebruikt", het aan beide voorwaarden (EN) moet voldoen maar dan met weglating van "niet" in de afzonderlijke voorwaarden. Dus "niet ouder dan 6 maanden" OF "niet niet meer 6.000 km hebben gelopen" voor de nieuw-status kan worden herschreven als "ouder dan 6 maanden" EN "meer dan 6.000 km hebben gelopen" voor de tweedehands-status. Beide definities zijn dus goed maar de belastingdienst hanteert de eerstgenoemde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan