Hallo MF ers,
Ik ben van plan om in duitsland een gebruikte motor te kopen. Heb al het e.e.a. op dit zeer informatieve forum gelezen maar heb nog wel wat vragen. Volgens mij kun je een motor zonder nederlands kenteken niet verzekeren tegen schade veroorzaakt door jezelf( all risk dus) Ondanks dat je de motor vervoert op een aanhanger is hiervoor m.i geen particuliere verzekering. Gegevens Unive. Dus bijvoorbeeld je aanhanger krijgt een klapband, de boel begint te slingeren , motor aan diggelen op de Autobahn.
Ook een vijfdaags kenteken aanvragen in duitsland in combinatie met een duitse verzekering is m.i. niet de oplossing omdat je alleen een WA verzekering kunt sluiten.
Zie ik iets over het hoofd? Wie heeft tips?
Alvast bedankt.
Vriendelijk groeten
Futuristic
Ik heb destiijds voor mijn auto mijn verzekerings-tussenpersoon gebeld, en die hebben de auto alvast aangemeld/aangenomen op het chassisnummer. Toen de auto eenmaal op kenteken stond, is dat ook in de polis opgenomen.
Wat wel helpt, is dat ik al vanaf mijn 18e (dus 21 jaar nu) bijna al mijn verzekeringen via hen regel, en niet alleen met een moeilijke vraag bij hun kom...
Wat de belastingdienst betreft zou ik denken dan men er in dat geval vanuit gaat dat het voertuig minder dan 6.000 heeft gelopen en daarom nog onder de BTW heffing valt. Tenzij je op een andere manier, misschien aannemelijk kunt maken dat het voertuig daadwerkelijk meer dan 6.000 km heeft gelopen. Wat de RDW in zo'n geval met de KM-registratie doet, zou je het beste daar kunnen vragen.vraagje...
als je de km stand niet kan aantonen, omdat deze geen afstand aangeeft..
en deze is 6 a 8 jaar jong....
wie weet hoe de rdw/ BD dan handelt?
Wat de belastingdienst betreft zou ik denken dan men er in dat geval vanuit gaat dat het voertuig minder dan 6.000 heeft gelopen en daarom nog onder de BTW heffing valt. Tenzij je op een andere manier, misschien aannemelijk kunt maken dat het voertuig daadwerkelijk meer dan 6.000 km heeft gelopen. Wat de RDW in zo'n geval met de KM-registratie doet, zou je het beste daar kunnen vragen.
Ik was begonnen met de vraag te beantwoorden over de mogelijke benadering door de belastingdienst omdat dit de grootste financiële consequenties kan hebben. Maar je hebt gelijk, de RDW komt natuurlijk eerst aan bod en daarna pas de (re)actie van de belastingdienst. Dit blijft overigens een heel opmerkelijk geval; een relatief jonge motorfiets die "geen km stand aangeeft" en waarvan kennelijk ook niet bekend is of hij nu 6, 7 of 8 jaar oud is.......Gaat de belastingdienst niet uit van wat er bij het rdw geconstateerd word?
Ik was begonnen met de vraag te beantwoorden over de mogelijke benadering door de belastingdienst omdat dit de grootste financiële consequenties kan hebben. Maar je hebt gelijk, de RDW komt natuurlijk eerst aan bod en daarna pas de (re)actie van de belastingdienst. Dit blijft overigens een heel opmerkelijk geval; een relatief jonge motorfiets die "geen km stand aangeeft" en waarvan kennelijk ook niet bekend is of hij nu 6, 7 of 8 jaar oud is.......
Is er trouwens wel een kentekenbewijs bij? Zo ja, welk land?vraagje...
als je de km stand niet kan aantonen, omdat deze geen afstand aangeeft..
en deze is 6 a 8 jaar jong....
wie weet hoe de rdw/ BD dan handelt?
Op een Belgisch kentekenbewijs staat altijd een datum van eerste ingebruikname.België...
Ik ben op punt om ook een motor uit Duitsland aan te schaffen.Hieronder mijn nieuwe berekening:
BPM berekening BMW R1200 GS uit 2011: (catalogusprijs gelijk gehouden als die van 2012)
Nieuwprijs: €15.700
BPM 19.4% € 3.045-
€15.700 - €3045 = €12.654
BTW 19%: € 2.404 -
Netto prijs €10.249
Dan kom ik dus in het belasting aangifte formulier uit op de volgende BPM:
Dit is toch wel een verschil met de eerder benoemde. €32 om precies te zijn.
Ik ben op punt om ook een motor uit Duitsland aan te schaffen.
Als ik zelf kijk bij Belastingdienst onder "Aanmelding/ melding/ opgaaf BPM" (na 1jan 2019) kom ik wel bij pdf's .
Bij aanklikken volgt: "Het invullen van formuliervelden wordt niet ondersteund"
Mijn vraag is nu waar ik het inter-actieve formulier wel kan vinden??
Of is bovenstaande berekening allemaal handwerk?
Wat is nu de juiste volgorde; Eerst RDW keuren en vervolgen BPM aangifte doen? Of kan je de BPM aangifte al eerder opsturen?
Om redenen die Roy al aangaf, moet je niet te vroeg zijn met die BPM aangifte. Je mag tot uiterlijk 1 week na de keuring wachten met de BPM aangifte, omdat dit de tijd is waarvan de belasting dienst aanneemt, dat deze nodig is voor het RDW om na de keuring het kenteken op naam te zetten. Daarop is ook de BPM-afschrijvingsperiode gebaseerd. Bij de ondertekening van de aangifte onderaan op pag. 6, kun je dus als aangiftedatum maximaal 'keuringsdag + 7' aanhouden.Wat is nu de juiste volgorde; Eerst RDW keuren en vervolgen BPM aangifte doen? Of kan je de BPM aangifte al eerder opsturen?
In ieder geval is het aanbod aanzienlijk groter.Top topic! Ben druk op zoek naar een zx10r en omdat ik vrij dicht bij de Duitse grens woon kijk ik ook naar Duitse fietsen.
Heel groot prijsverschil ( op een fiets van 10 jaar oud ) is er niet meer.. maar in dld zijn de fietsen technisch vaak veel beter