How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Mag ik hier ook iets vragen over de aanschaf van een auto? Wil volgende week gaan kijken bij een rijk uitgeruste Skoda. Klopt het dat de verkopende partij het eendagskenteken alleen op een Duits adres kan registreren? De dealer geeft namelijk aan dat dit buiten hun macht ligt omdat ik geen DE adres heb, en ben daarom een oprijwagen aan het regelen.

Qua kenteken, ja dit klopt. Voor het 3 daags kenteken (geel vlakje) moet je woonachtig zijn in Duitsland. Niet elk Kreis is hier even streng in, maar het zijn wel de regels sinds een aantal jaar.

Export kenteken (rood vlakje) kan wel. Hiervoor hoef je geen adres in Duitsland te hebben. Deze is echter wel duurder en gebonden aan de auto. De verkoper zal hiervoor ook met de auto fysiek naar de registratie toe moeten..

Qua bpm gaat het eigenlijk alleen om de uitstoot en bouwjaar/maand. De catalogusprijs heeft hier geen invloed op met de huidige reken methoden.
 
Helder, hartelijk dank! De dealer kon vermoedelijk inderdaad niet meewerken aan het gele vlakje. Goed om te horen dat een rood vlakje wel werkt, maar ik denk dat dat die plaat is die 5 dagen geldig is, de prijzen daarvan opgezocht en een oprijwagen die ik met rijbewijs B mag rijden kost hetzelfde. Dat vind ik dan prettiger omdat meteen alles geregeld is, incl vervoer NL
 
Helder, hartelijk dank! De dealer kon vermoedelijk inderdaad niet meewerken aan het gele vlakje. Goed om te horen dat een rood vlakje wel werkt, maar ik denk dat dat die plaat is die 5 dagen geldig is, de prijzen daarvan opgezocht en een oprijwagen die ik met rijbewijs B mag rijden kost hetzelfde. Dat vind ik dan prettiger omdat meteen alles geregeld is, incl vervoer NL
Een maand zelfs geldig dacht ik.

Bij een oprijwagen zit je weer met het gewicht. Al snel te zwaar. Maar vaak ben je te bang...
 
Ik ben even gaan kijken n.a.v. je opmerking. Er zijn dus vrij veel NLse aanbieders die een plaat met geel vlak regelen, maar ze vragen vrolijk 280 euro voor levering thuis. Vind ik vrij gortig. En de dealer zegt: "We can only do short licence plates in Hagen with a German address, so that won't work."

V.w.b. het totaalgewicht zit ik er max 200kg boven. Niet ideaal, maar ga ik me inderdaad niet al teveel zorgen over maken.
 
Even goed gelezen, ik snap hem nu. Als ik de auto zonder oprijwagen ophaal dan moet ik met dealer platen of met zo'n gele plaat naar het lokale RDW bureau. Daar kan ik met alle eigendomspapieren en mijn paspoort een geldig export kenteken aanvragen met een rood vlak. Hiermee mag ik naar Nederland en naar huis, mits ik een ontheffing aanvraag voor de rit in NL. Ik ga even vogelen of ik dit geregeld krijg met de dealer of gewoon met de oprijwagen moet gaan. Voordeel is dat het RDW bureau op 10 minuten van de dealer zit
 
kleine correctie, als je op 'eigene achse' (met de auto wilt) gaan,
"kurzkennzeichen" zijn de witte platen met het gele vlak, zijn 5 dagen geldig.
"ausfuhrkennzeichen" zijn de witte platen met het rode vlak, geldigheid tussen 9 dagen tot max 12 maand.

Niet ingezetenen van D kunnen moeilijk eraan komen, je moet beschikken over een eVB (elektronisch VersicherungsBeweis) van een duitse verzekering, geld óók voor de exportkentekens (rode vlak)!
Zijn wss wel bedrijfjes die je erbij willen helpen, maar voor een D ingezetene kost een kurzkennzeichen gemiddeld 100,- (laatste keer voor mij was 2015, dus kan inmiddels is meer zijn).
 
Ja, dat lees ik ook. Op de dealer platen naar het RDW, dan voor 30e die ausfuhrkennzeichen platen regelen waarbij het verzekeringsbewijs, de doppelkarte, getoond moet worden. Dit kan je online regelen voor ongeveer 40e. De fysieke platen zelf zijn rondom de 20e. Al met al ben je dus 90 euro kwijt, en de oprijwagen kost 205 euro. Kans bestaat dus dat ik alsnog die bus doe om een hoop gedoe in DE te voorkomen. En mijn Duits is ook bar slecht
 
informeer ook bij de Zulassungstelle (wat jij RDW noemt) of je er zonder afspraak terecht kan.
Bij ons is dit NIET het geval en moet je een afspraak maken om het uberhaupt te kunnen regelen.. Weet niet wat de doorlooptijden zijn, maar hier (kort aan de grens met NL) zit de wachttijd voor een afspraak momenteel op ongeveer één week
 
informeer ook bij de Zulassungstelle (wat jij RDW noemt) of je er zonder afspraak terecht kan.
Bij ons is dit NIET het geval en moet je een afspraak maken om het uberhaupt te kunnen regelen.. Weet niet wat de doorlooptijden zijn, maar hier (kort aan de grens met NL) zit de wachttijd voor een afspraak momenteel op ongeveer één week

:^ :^

En als je gelukt hebt zijn ze ook maar 2x per dag 2 uurtjes open.

In de praktijk is het mij nog nooit gelukt om dit zelf te regelen. Is meer iets voor de dealer om vooraf te regelen. En hem dan netjes op het export kenteken aan je af te laten leveren. Hier zal de verkoper dan wel kosten voor rekenen natuurlijk.

Als ie oprijwagen een optie is is dat de handigste weg.
Of even de gele platen van de auto van je vrouw in de tas. Maar dat kan ik niemand aanraden formeel.
 
Nog meer reden om lekker met de bus te gaan. Lijkt een beetje 100-150 euro besparen op een bedrag van 10k+ terwijl ik de kans op gedoe enorm vergroot. Ik raak steeds meer overtuigd van het huren van de oprijwagen.

Edit: @MP_NL ik ga het voor de zekerheid nog even voorleggen bij de verkopende partij. Wellicht dat die dit tegen betaling wel kunnen regelen.

Ben iig heel blij met jullie hulp en inzichten!
 
@RR Vliet verkopende partij kan dat zéker regelen.. Bij ons hebben ze (autohandelaren) zelfs een aparte ingang bij de Zulassungsstelle.
Al kun je het zelf ook:
Hier de website van de regionale Zulassungstelle (terminvorgabe online) tik je vervolgens in, doorloop je het pull down menu (an/ab/ummelding) ik kan nu voor volg. week woensdag bijv. de volgende tijden nog boeken:
1704137370243.png
 
Fantastische info! En weet je of de kosten voor de verkopende partij vergelijkbaar zijn, als in bijna 100 euro incl de platen zelf?
 
HIER is opgesomd wat je nodig bent voor een exportkenteken. Kosten volgens de officiele website 34,50 tot 50,- (per individueel geval berekend)
Schuin tegenover de zulassungstelle zit een drukker van platen, reken daar op 30-40 voor een paar platen en je komt al snel aan het bedrag..
Hoe het met eventuele verzekeringen zit weet ik niet, heb eigenlijk geen zin dat uit te zoeken nu...:+

Maar voor een autohaus zou dit toch gesneden koek moeten zijn? Of laten ze iedereen voor dat bedrag maar aanmodderen en zelf experimenteren? Veel handelaren hebben daarvoor wel een loopjongen in de garage lopen die dat mag afhandelen
 
Lees trouwens net op de gelinkte site van mijn vorige post dat je zelf moet verschijnen @RR Vliet , een exportkenteken die aangevraagd wordt voor iemand met een woonplaats buiten D, moet dit persoonlijk aanvragen...
 
Is een motor die bijna 5 jaar oud is en 1300km op de teller heeft nieuw of bijna nieuw voor de BPM en BTW ?
 
Vraagje, ik heb een Yamaha uit 1996 op het oog uit Duitsland. Klopt het nou dat ik over een oudere motor geen bpm hoef te betalen?
Hoor graag van jullie!
 
Mijn vader had nog een '98 Fireblade staan waarmee hij af en toe meeging naar het circuit met ons. Motor staat inmiddels al enkele jaren stil en heeft hem nu aan mij gegeven. De motor staat op Belgisch kenteken. Plan is om hem rijdbaar te maken en in te voeren naar NL. Echter er is op enig moment een ander motorblok in gegaan van waarschijnlijk een Belgische sloopmotor. Van dit motorblok zijn geen facturen of papieren. Nu begrijp ik dat dit een probleem kan worden bij het invoeren. RDW verwijst naar een reglement met daarin gehighlight:
Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Dit kan bijvoorbeeld met een betrouwbare rekening, waarop tenminste het kenteken- of het chassisnummer van het donorvoertuig staat vermeld.

Iemand hier ervaring mee? Zou ik wellicht aan de hand van het bloknummer nog het oorspronkelijke kenteken of chassisnummer kunnen achterhalen? Ergens werd gemeld dat wanneer het oorspronkelijke kenteken niet als gestolen geregistreerd staat, de motor toch werd goedgekeurd.
 
Mijn vader had nog een '98 Fireblade staan waarmee hij af en toe meeging naar het circuit met ons. Motor staat inmiddels al enkele jaren stil en heeft hem nu aan mij gegeven. De motor staat op Belgisch kenteken. Plan is om hem rijdbaar te maken en in te voeren naar NL. Echter er is op enig moment een ander motorblok in gegaan van waarschijnlijk een Belgische sloopmotor. Van dit motorblok zijn geen facturen of papieren. Nu begrijp ik dat dit een probleem kan worden bij het invoeren. RDW verwijst naar een reglement met daarin gehighlight:
Herkomst motor
In alle gevallen moet u bij de keuring de herkomst van de motor aantonen. Dit kan bijvoorbeeld met een betrouwbare rekening, waarop tenminste het kenteken- of het chassisnummer van het donorvoertuig staat vermeld.

Iemand hier ervaring mee? Zou ik wellicht aan de hand van het bloknummer nog het oorspronkelijke kenteken of chassisnummer kunnen achterhalen? Ergens werd gemeld dat wanneer het oorspronkelijke kenteken niet als gestolen geregistreerd staat, de motor toch werd goedgekeurd.
Je zit bij auto info te kijken gok ik.
Staat nergens een blok nummer op je papieren.
 
Je zit bij auto info te kijken gok ik.
Staat nergens een blok nummer op je papieren.
Dit is wat de RDW doorstuurt. Was altijd in de veronderstelling dat ze kunnen zien of het bloknummer en chassisnummer bij elkaar horen. Aan de andere kant, ik zou niet eens weten waar het bloknummer van m'n eigen motoren staat, en of je die kan vinden onder al dat kuipwerk.
 
Dit is wat de RDW doorstuurt. Was altijd in de veronderstelling dat ze kunnen zien of het bloknummer en chassisnummer bij elkaar horen. Aan de andere kant, ik zou niet eens weten waar het bloknummer van m'n eigen motoren staat, en of je die kan vinden onder al dat kuipwerk.
Dan denk ik dat RDW bij de verkeerde staat te kijken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan