How to: Motor invoeren importeren uit Duitsland en/of België

Inmiddels al enkele reactie teruggevonden op MF dat ze weldegelijk (jaren geleden) de blok en framenummers bekijken of deze bij elkaar horen.
 
Bij mij is er nog nooit maar gekeken.
Ik zou gewoon gaan en het aanzien.

Ik denk ook dat ze bij een bejaarde fiets het niet zo spannend vinden als er een ander blok in zit.
(Tenzij op BE papieren wel een bloknummer staat)
 
Inmiddels al enkele reactie teruggevonden op MF dat ze weldegelijk (jaren geleden) de blok en framenummers bekijken of deze bij elkaar horen.
Klopt ook zo mijn mijn versys 1000gt vorig jaar :Y Gelukkig was het goed want ze zeiden wordt zoveel mee gekloot dat ze gemiddeld 4 per week in veldhoven wel afkeuren
 
Bij hebben ze (vorig jaar) ook het bloknummer gecontroleerd, volgens mij staat het ook op de cvo van de motor.
 
Dat is overigens niets geworden, die Skoda had DSG schade. Uiteindelijk een hele nette zwarte handgeschakelde 1.2 TSI in het oosten van NL gevonden.
 
Ik heb bij de invoer in 2021 ook een foto van blok en framenummer moeten sturen.
Foto sturen? Na de keuring nog?

Klopt ook zo mijn mijn versys 1000gt vorig jaar :Y Gelukkig was het goed want ze zeiden wordt zoveel mee gekloot dat ze gemiddeld 4 per week in veldhoven wel afkeuren
En waar halen ze dat bloknummer vandaan dan?

Bij hebben ze (vorig jaar) ook het bloknummer gecontroleerd, volgens mij staat het ook op de cvo van de motor.
CVO is niet verplicht dus dan die lekker niet mee nemen.
 
Foto sturen? Na de keuring nog?
Gaat toch om keuring bij RDW of zit ik er naast? Keuring is bij mij digitaal gegaan, via een kennis die een auto zaak heeft. Foto gemaakt van fiets in zijn geheel, km stand, frame nummer en blok nummer. Daarna is alles digitaal afgewikkeld.
Uiteraard had ik alle formulieren met matchende nummers.

Edit. Of een bloknummer in mijn papieren staat weet ik eigenlijk niet. En het is nu te laat om te gaan kijken 😴
 
Gaat toch om keuring bij RDW of zit ik er naast? Keuring is bij mij digitaal gegaan, via een kennis die een auto zaak heeft. Foto gemaakt van fiets in zijn geheel, km stand, frame nummer en blok nummer. Daarna is alles digitaal afgewikkeld.
Uiteraard had ik alle formulieren met matchende nummers.

Edit. Of een bloknummer in mijn papieren staat weet ik eigenlijk niet. En het is nu te laat om te gaan kijken 😴
Euh ja, maar bij mijn weten moet je voor een invoerkeuring altijd naar een rdw station?
 
Euh ja, maar bij mijn weten moet je voor een invoerkeuring altijd naar een rdw station?
Check, ik begrijp je verwarring, die had ik eerst ook ;). Langs gaan hoeft dus niet, RDW keurt ook op afstand aan de hand van foto's. Dan moet je hier wel een vergunning / aanstelling voor hebben zoals die kennis van me.
Beetje vergelijkbaar met APK keuring. Voldoen aan RDW richtlijnen en af en toe controle.
 
Check, ik begrijp je verwarring, die had ik eerst ook ;). Langs gaan hoeft dus niet, RDW keurt ook op afstand aan de hand van foto's. Dan moet je hier wel een vergunning / aanstelling voor hebben zoals die kennis van me.
Beetje vergelijkbaar met APK keuring. Voldoen aan RDW richtlijnen en af en toe controle.
Ah oke! Ja ik ga hier uit van ons amateurs. Wist niet dat dit kon. 👌🏻
 
Klopt ook zo mijn mijn versys 1000gt vorig jaar :Y
Gelukkig was het goed want ze zeiden wordt zoveel mee gekloot dat ze gemiddeld 4 per week in veldhoven wel afkeuren
Toch een vreemde zaak.
Het lijkt me toch niet zo raar dat bij een oude motorfiets ooit een keer het blok is gewisseld.

Mijn FZ had paar jaar geleden het uitgaande lager defect.
Ontwerpfout (?) van Yamaha, zowel een te licht lager, als voor vervanging HELE blok te slopen.
Ik kon een blok overnemen met een lagere prijs dan alleen de pakkingset.
Inmiddels al weer 50k gereden met dit blok.

Maw wel een vervangingsblok, maar nota's na aankoop bij een particulier?
=> NJET!!
 
Bij de import naar D van m'n 30 jr. oude VFR destijds (2018) is het bloknr. gewoon opgenomen in het kenteken, dus zo raar is dat niet @mean-machine ..
Ik weet dat je bij honda kunt afleiden a.d.h.v. het bloknr. voor welk bouwjaar het geproduceerd/bedoeld is. Is niet gerelateerd aan het frame nr. (was bij de yamaha rd serie geloof ik wél zo), maar daarmee zijn onregelmatigheden wel redelijk snel te herkennen..

Kan me goed voorstellen dat het andersom ook is, alle 'blauwe ogen' ten spijt, wordt er gewoonweg ontzettend veel gerommeld met 2wielers..
Mooi verhaal ervan existeert hier nog wel ergens op M-F, met iemand en zijn tracer7 of 9, import, omkatten, schadefiets o.i.d.
 
Ik vraag me af hoe het gaat met btw betalen over een nieuwe motor.
Ik woon zelf 5km van de grens en het scheelt niet eens heel veel met de Nederlandse prijs maar het gaat me meer om de snelle levering, in België hebben 2 zaken de motor op voorraad.

Als ik 'm laat keuren als eerste inschrijving met cvo moet ik uiteraard de volledige bpm betalen na aangifte, tot zover geen probleem maar hoe ga ik als particulier btw aangifte doen??

Er van uitgaande dat de Belgische dealer 'm met 0% btw wil uitfactureren vanwege export, maar daar verwacht ik geen problemen mee.
 
Ik vraag me af hoe het gaat met btw betalen over een nieuwe motor.
Ik woon zelf 5km van de grens en het scheelt niet eens heel veel met de Nederlandse prijs maar het gaat me meer om de snelle levering, in België hebben 2 zaken de motor op voorraad.

Als ik 'm laat keuren als eerste inschrijving met cvo moet ik uiteraard de volledige bpm betalen na aangifte, tot zover geen probleem maar hoe ga ik als particulier btw aangifte doen??

Er van uitgaande dat de Belgische dealer 'm met 0% btw wil uitfactureren vanwege export, maar daar verwacht ik geen problemen mee.
Dat zonder btw uit facturen wil de Belgische dealer alleen wanneer jij hem zakelijk koopt. Niet aan een prive persoon.

Makkelijkste is dan toch om hem via iemand met een btw nummer te kopen. Mag een motorzaak zijn, maar een ander bedrijf kan ook
 
Privé persoon kan dat ook @MP_NL
Noemt men een intracommunautaire levering en geldt alleen voor nieuwe motoren/auto’s en dergelijke (tot x maand en 6000 km worden ze gezien als nieuw)

Gedaan met m’n aanhanger vanuit NL naar D..
 
Privé persoon kan dat ook @MP_NL
Noemt men een intracommunautaire levering en geldt alleen voor nieuwe motoren/auto’s en dergelijke (tot x maand en 6000 km worden ze gezien als nieuw)

Gedaan met m’n aanhanger vanuit NL naar D..
Hoe werkt dit precies als particulier?

Stel ik koop een motor in belgie dat 1000km heeft gelopen (wat de belastingdienst als nieuw ziet) , betaal ik dan niet de bpm + btw bij invoer naar NL?
 
Uuuh nee,

je moet juist in NL wel de btw en bpm betalen. Maar de btw in het verkoop land niet.
Echter moet de verkoper aan kunnen tonen dat hij naar het buitenland geleverd heeft, anders mag hij niet btw vrij factureren.
Vaak willen ze hier alleen aan mee werken als je dan een Nederlands btw nummer hebt, zodat ze bij een audit oid aan kunnen tonen aan wie ze geleverd hebben in het buitenland. Maar prive kan theoretisch ook. Hangt nogal van de verkoper af.
 
Terug
Bovenaan Onderaan