How to: Motortrailer, bepalen welk rijbewijs benodigd is

Even n soort van bevestiging zoeken:

Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.

:?


Ik zou het afplakken als je er zo mee zit. 8-) ;)
 
Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.

Lijkt me stug. Bergers plakken het kenteken ook nooit af als ze die achterop de auto zetten.

In geval van een foto is de bewijslast toch ook nog eens heel simpel?
 
bovendien, als je het goeie kenteken afplakt kun je veel harder op de snelweg ;)
 
Even n soort van bevestiging zoeken:

Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.

:?

Nee.

Heb ooit een traject controle gemist |( en ik had een motor op een AHW met eigen kenteken staan en de bekeuring kwam zelfs op mijn naam (en kenteken van de auto) binnen. Systeem zal er van de leg door zijn, maar dan bekijkt een mannetje hem wel en bepaald welke snelheid geldt en wat er betaald moet worden.
 
En zorg er alsjeblief voor dat de losbreekreminrichting of hulpkoppeling GOED bevestigd zit, dus niet gewoon los over de kop van de trekhaak gegooid


En ga je met de aanhanger naar het buitenland, kàn het zijn dat je een reserve breekkabel bij je moet hebben.

En zit je kabel niet goed bevestigd kun je er een prent voor krijgen, als ik me niet vergis.
 
En ga je met de aanhanger naar het buitenland, kàn het zijn dat je een reserve breekkabel bij je moet hebben.

En zit je kabel niet goed bevestigd kun je er een prent voor krijgen, als ik me niet vergis.


Werkt zo'n breekkabel eigenlijk wel?
Zijn de krachten als een aanhanger losbreekt niet zo groot dat die kabel ook gewoon knapt?
 
Werkt zo'n breekkabel eigenlijk wel?
Zijn de krachten als een aanhanger losbreekt niet zo groot dat die kabel ook gewoon knapt?
Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.

Een ander systeem is de zgn hulpkoppeling. Dit is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen.

En om te voorkomen dat de hulpkoppeling en/of de breekkabel niet dat doen waar ze voor ontworpen zijn, moeten deze vastgemaakt worden aan een vast onderdeel van de auto en mogen ze niet zomaar over de kogel gehangen worden.
 
Laatst bewerkt:
Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.

Een ander systeem is de zgn hulpkoppeling. Dit is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen.

En om te voorkomen dat de hulpkoppeling en/of de breekkabel niet dat doen waar ze voor ontworpen zijn, moeten deze vastgemaakt worden aan een vast onderdeel van de auto en mogen ze niet zomaar over de kogel gehangen worden.


Oh... :$
 
Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.

Een ander systeem is de zgn hulpkoppeling. Dit is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen.

En om te voorkomen dat de hulpkoppeling en/of de breekkabel niet dat doen waar ze voor ontworpen zijn, moeten deze vastgemaakt worden aan een vast onderdeel van de auto en mogen ze niet zomaar over de kogel gehangen worden.
Maar ook daar is e.e.a. gewijzigd de laatste jaren. Heeft een ongeremde aanhanger geen hulpkoppeling (staaldraad of ketting), dan is het ook niet verplicht. Zit deze er wel op, dan ben je ook wel verplicht deze op de juiste manier te gebruiken.
 
Welk rijbewijs heb ik nodig om met een aanhanger, oplegger of caravan achter mijn auto te rijden?
Rijbewijs B

Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.

De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.

Dat is handig, want ik heb een AHW met een max gewicht van 1100kg en ik zat nu telkens te vragen of de auto zwaar genoeg was maar dat boeit niet mee.
 
Ja ho.....uiteraard mag je nooit meer trekken dan dat je auto op kenteken mag trekken,
anders mag je dus met een Fiat Pinda ook tot max 3500kg trekken :N
 
Valt mee, er zijn voldoende auto's te vinden met een toegestane maximale massa van 2000 kg die toch 1500 kg mogen trekken. Dat is weliswaar geen volgeladen kermiswagen, maar je komt er in de meeste gevallen toch een heel eind mee. En anders toch E achter B halen, zo'n groot obstakel zal dat voor de meesten niet zijn.

Ik hoop dat de link werkt: Caravantrekker.nl Informatie over Trekauto en caravan
 
Laatst bewerkt:
met mijn Saab 9000 (leeg 1345kg) mag ik 1800kg trekken, volgens de fabrikant. of IK dat verstandig vind, is een andere vraag. totaal komt de combinatie op 3145kg, in theorie. komt nog bij: het gewicht van inzittenden en belading van de auto. en dan kom je al akelig dicht bij de 3500kg (of zelfs er overheen).

helaas zit er geen trekhaak onder, en heb ik naast de 9000 nog een Eend (Citroën Xantia 1.8 16v) met trekhaak. hoeveel daar aan mag hangen weet ik eigenlijk niet.
 
Laatst bewerkt:
totaal komt de combinatie op 3145kg, in theorie.
FOUT FOUT FOUT

Voor de vraag of je het mag rijden zonder E achter B is niet het leeggewicht van belang maar de toegestane maximale massa (leeggewicht + maximaal toegestaan laadvermogen). De tmm zal iets van 1940 kg zijn (link, leeggewicht klopt al mag die versie maar 1600 trekken). In dat geval mag de toegestane massa van de aanhanger niet meer dan 1560 kg zijn, anders is BE nodig.

Ook bij de aanhanger geldt maximaal toegestaan, heb jij een aanhanger die tot 1600 kg beladen mag worden dan mag je daar met deze Saab NIET zonder E rijbewijs mee rijden. Zelfs niet als ie leeg is.


Voor de vraag of de auto het mag trekken geldt wel het werkelijke gewicht. Heb jij een auto die 1000 kg mag trekken en de tmm van de aanhanger is 1500 kg? Geen probleem, zolang aanhanger + lading maar niet boven de 1000 kg uit komen. Of de bestuurder B of BE heeft is niet van belang, max 1000 kg trekken = max 1000 kg trekken.
 
Werkt zo'n breekkabel eigenlijk wel?
Zijn de krachten als een aanhanger losbreekt niet zo groot dat die kabel ook gewoon knapt?

Mensen maken wel eens de fout om een breekkabel met zo'n dun haakje direct aan de auto te klikken. Zo'n haakje overleefd dat nooit en de rem zal dan ook niet voldoende worden aangetrokken voordat het haakje stuk gaat.
Wat ik wel geestig vond is dat mijn E rijbewijs instructeur dat niet wist :P

Als er een dun haakje aan de kabel zit moet je hem in een lus doen
image007.jpg
 
@Saabert: ik heb ook zo'n Zweedse klasse-bak (slagje kleiner). Mijn 9-3 weegt leeg 1320kg, maar maximaal 1870kg. Hij mag 1600kg trekken. Ik mag dus met een B-rijbewijs de paardentrailer (don't ask) trekken met een max. gewicht (eigen gewicht + laadvermogen) van 1600kg (want dat staat op het kenteken van dat ding). Samen dus 3470kg. Verstandig genoeg: trailer zelf weegt ong. 650kg en de reuzenknol 750kg. Dat redt de SAAB wel.
 
Mensen maken wel eens de fout om een breekkabel met zo'n dun haakje direct aan de auto te klikken. Zo'n haakje overleefd dat nooit en de rem zal dan ook niet voldoende worden aangetrokken voordat het haakje stuk gaat.
Wat ik wel geestig vond is dat mijn E rijbewijs instructeur dat niet wist :P

Als er een dun haakje aan de kabel zit moet je hem in een lus doen
[afbeelding]

Dat lipje is er juist voor dat het open buigt en de auto van de aanhanger scheidt.
Als dit niet werkt, loopt je oplooprem veel te zwaar.

Daarnaast als je zo je losbreekkabel vast maakt kan je ook een prent krijgen.
Dat lipje moet aan een oog of nog liever nog aan een carabijnhaak, aan de auto worden vastgemaakt.

Die beugel is voor als je een ongeremde aanhanger trekt.
Hieraan moet dan een ketting of een kabel vast gemaakt worden die niet breekt.
 
nee het zwakke punt die de kracht bepaald is het breekpunt bij de remhevel al het andere moet sterker zijn. de haak plus kabel blijf dus ook vast zitten aan de auto als het goed is. en de manier van monteren van de foto is ook nog eens goed. hij moet om de trekhaak gelust zitten voor de kracht met dit soort haken en het hulpstuk is voor de nederlandse wetgeving omdat hij hier niet van de trekhaak af mag kunnen schieten in geval van nood. of hij moet zijn vastgehaakt aan een vast oog van de auto en dan hoeft hij niet gelust te worden maar dat is met dit soort haken wel aan te raden.
en nog even een leuk filmpje om het allemaal wat te verduidelijken met vanaf een minuut of 4 wat leuke tests
 
Laatst bewerkt:
op aangepast met de opmerkingen van hierboven
 
Terug
Bovenaan Onderaan