evolver86
MF veteraan
- 1 aug 2002
- 4.946
- 432
Voor rijbewijs geldt maximaal toegestaan, voor of de auto het mag trekken geldt werkelijk gewicht.
Je hebt gelijk! Bedankt voor de tip.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Voor rijbewijs geldt maximaal toegestaan, voor of de auto het mag trekken geldt werkelijk gewicht.
Even n soort van bevestiging zoeken:
Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.
Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.
Even n soort van bevestiging zoeken:
Wanneer je n motorfiets op een trailer achter je auto vervoerd. Ben je dan verplicht om het motorkenteken af te plakken/dekken? Want je rijdt feitelijk met twee kentekens zichtbaar aan de achterzijde rond.
En zorg er alsjeblief voor dat de losbreekreminrichting of hulpkoppeling GOED bevestigd zit, dus niet gewoon los over de kop van de trekhaak gegooid
En ga je met de aanhanger naar het buitenland, kàn het zijn dat je een reserve breekkabel bij je moet hebben.
En zit je kabel niet goed bevestigd kun je er een prent voor krijgen, als ik me niet vergis.
Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.Werkt zo'n breekkabel eigenlijk wel?
Zijn de krachten als een aanhanger losbreekt niet zo groot dat die kabel ook gewoon knapt?
Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.
Een ander systeem is de zgn hulpkoppeling. Dit is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen.
En om te voorkomen dat de hulpkoppeling en/of de breekkabel niet dat doen waar ze voor ontworpen zijn, moeten deze vastgemaakt worden aan een vast onderdeel van de auto en mogen ze niet zomaar over de kogel gehangen worden.
Maar ook daar is e.e.a. gewijzigd de laatste jaren. Heeft een ongeremde aanhanger geen hulpkoppeling (staaldraad of ketting), dan is het ook niet verplicht. Zit deze er wel op, dan ben je ook wel verplicht deze op de juiste manier te gebruiken.Dat is de bedoeling van zo'n kabel nou net. Op het moment dat je aanhangwagen los raakt van de kogel, moet de kabel de losbreekreminrichting van de aanhangwagen aantrekken. Als je materiaal fatsoenlijk werkt, doet die dat ook. Vervolgens, als de aanhangwagen op de rem slaat, moet de kabel breken, om te voorkomen dat je de aanhangwagen alsnog achter je auto mee trekt.
Een ander systeem is de zgn hulpkoppeling. Dit is een dikkere staaldraad die ervoor zorgt dat als de aanhangwagen losbreekt, deze alsnog achter de auto blijft hangen.
En om te voorkomen dat de hulpkoppeling en/of de breekkabel niet dat doen waar ze voor ontworpen zijn, moeten deze vastgemaakt worden aan een vast onderdeel van de auto en mogen ze niet zomaar over de kogel gehangen worden.
Rijbewijs B
Met rijbewijscategorie B mag u met een auto:
een aanhanger van maximaal 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken;
een aanhanger zwaarder dan 750 kilo (leeggewicht + laadvermogen) gebruiken als de auto en aanhanger samen niet boven de 3.500 kilo (leeggewicht + laadvermogen) uitkomen.
De aanhanger mag zwaarder zijn dan de lege auto.
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...en-motorvoertuig-met-aanhangwagen-besturenDat is handig, want ik heb een AHW met een max gewicht van 1100kg en ik zat nu telkens te vragen of de auto zwaar genoeg was maar dat boeit niet mee.
FOUT FOUT FOUTtotaal komt de combinatie op 3145kg, in theorie.
Werkt zo'n breekkabel eigenlijk wel?
Zijn de krachten als een aanhanger losbreekt niet zo groot dat die kabel ook gewoon knapt?
Mensen maken wel eens de fout om een breekkabel met zo'n dun haakje direct aan de auto te klikken. Zo'n haakje overleefd dat nooit en de rem zal dan ook niet voldoende worden aangetrokken voordat het haakje stuk gaat.
Wat ik wel geestig vond is dat mijn E rijbewijs instructeur dat niet wist
Als er een dun haakje aan de kabel zit moet je hem in een lus doen
[afbeelding]