How-to: remmen reviseren incl foto's

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.229
3.507
land van maas en waal
Het reviseren van de remmen is bij elke motor wel ooit nodig, bij de ene eerder als bij de andere. Bij motoren die ook in de regen buiten komen zal het wat eerder zijn, dan motoren die alleen nat worden wanneer ze gewassen worden :P
Een indicatie at de remmen aan een revisie toe zijn is wanneer het voorwiel niet meer soepeltjes vrij kan draaien. Dit kun je vooral voelen als het duwen van de motor (flink) zwaarder gaat.
Meestal zal de remschijf dan ook behoorlijk heet zijn na ieder ritje, doordat de blokken tegen de schijf aan gedrukt blijven. Dit veroorzaakt natuurlijk verhoogde slijtage aan de blokken en (wat belangrijker is) ook aan de dure schijf.
Reviseren van de remklauw is geheel niet moeilijk, vraagt geen duur speciaal gereedschap en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal (wanneer ook de remblokken vervangen worden natuurlijk wel wat meer :) ) Een mogenlijk adres voor vervangingsonderdelen is www.motoria.nl

Het materiaal & gereedschap dat nodig is:
• Remmenreiniger
• DOT4 of DOT 5.1 remvloeistof (GEEN DOT 5, tenzij expliciet in de handleiding van de motor vermeldt!!!)
• Aluminiumpoets (Belgom) of commandant 4
• Nieuwe stofringen en keerringen
• nieuwe ringetjes voor de banjobout
• Tubetje kopervet
• Haaks krabbertje (of oude fietsspaak)
• Setje inbussleutels
• Mini-schroevendraaiertje
• Ringsleutel 10, 12 & 14
• Een kleine hamer
• Een metalen staafje van ca. 5mm dia-meter en minimaal 8cm lengte (bijvoor-beeld een oude bout)
• stukje doorzichtige (benzine)slang van ca. 40 cm.
• plastic bakje en glazen potje
• en natuurlijk poetslappen
00001.jpg


De klauw geheel gedemonteerd in onderdelen, van links -> rechts & boven -> onder:
• Nieuwe keerringen en stofringen
• De klauw zelf
• Schetsplaat (bevestigingsarm)
• Remblokjes
• Glijpennen
• Drukveer voor de blokjes
• Aanslagplaatje
• Koperen pakking-ringetjes
• Ontluchtingsnippel & afdekdopje
• Bevestigingsbouten schetsplaat
• Borgplaat & moertje voor de glijpennen
• Zuigers
• Stofhoezen voor de glijbouten
• Glijbouten
• Banjobout
0001.jpg


Het onderwerp van vandaag :)
Als voorbereidend werk haal je de spanning van de banjobout en de borgbout (zit op de foto achter de banjobout verborgen) af nu de klauw nog aan de vork zit. Dan gaat het wat makkelijker straks met het losdraaien van de banjobout.
01.jpg


druk de klauw even zeer stevig tegen de schijf aan om de cilinders wat in te drukken, zodat de klauw dadelijk makkelijker van de schijf schuift.
Draai de bouten waarmee de klauw bevestigd zit los en schuif de klauw van de schijf af.
02.jpg


Leg deze op een krukje/laag werkbankje om verder op te werken, zodat er geen spanning op de remleiding staat. Maak deze nog niet los.
03.jpg


Verwijder de borgbout en het borgplaatje van de glijpennen.
04.jpg


En schuif de glijpennen er uit. Deze kunnen erg stroef gaan. Tik ze er dan VOORZICHTIG uit met een licht hamertje en een pen als drijver.
Maak ze goed schoon en indien nodig schuur je ze licht met fijn schuurpapier voor je ze weer invet met kopervet.
Nu kun je ook de remblokken eruit pakken en indien versleten weggooien.
05.jpg


Nu zie je waarom de remleiding nog vast moest blijven. Gebruik de remhendel om de zuigers er bijna helemaal uit te pompen. Bijna altijd zal er 1 zuiger sneller uit komen als de andere.......
06.jpg


Houd deze dan zolang tegen met een dunne schroevendraaier o.i.d.
07.jpg


Zo zijn ze ver genoeg gepompt......
Zet je remhendel ingeknepen vast met een elastiekje, dit voorkomt het leeglopen van je reservoir.
08.jpg


Zodat je de zuigers er met de hand uit kunt pakken, er zal ook een redelijke hoeveelheid remvloeistof uitkomen, vang deze op.
09.jpg


Maak nu de remleiding los en hang deze boven een opvangbakje. Dit werkt verder wat makkelijker.
10.jpg


Deze stofring ziet er aardig verrot uit en is er oorzaak van dat deze klauw behoorlijk bleef hangen.
11.jpg


Neem ook het veertje voor de blokken er uit en maak het schoon, deze zorgt er mede voor dat de blokken weer vrij komen van de schijf.
12.jpg


Verwijder de stofringen en keerringen met bv een klein schroevendraaiertje.
13.jpg


De eigenlijke oorzaak van de slepende blokken: geoxideerd aluminium. Het uiterste randje van de cilinders staat in contact met de buitenlucht (en dus regen, stof, pekel) waardoor het flink kan oxideren en de stofring klemvast tegen de zuiger drukken.
14.jpg


Het haakje on de oxide mee uit e zittingen van de stofring en keerring te krabben.
Ik heb gewoon een stukje RVS-strip omgebogen, maar een oude spaak of tandartshaakje oid werkt ook prima.
15.jpg


Krabben, krabben, krabben. In beide groeven en netjes rondom werken. Zorg wel dat je de oppervlakte van de cilinder zelf niet beschadigd.
16.jpg


Kijk maar wat een zooi er af komt.
24.jpg


Zo ziet het er al beter uit. tijdens en na het krabben goed spoelen met remmenreiniger, dit verwijderd ook de aanslag van de remvloeistof uit de cilinders.
26.jpg


Mooi hè? Ook even nagepoetst/gepolijst met Belgom ALU.
27.jpg


De zuigers zijn helemaal gepoetst met belgom ALU om alle aanslag van remvloeistof te verwijderen en ze weer mooi glad te maken. Daarna afgespoeld met remmenreiniger.
Hier liggen de nieuwe rubbers en zuigers te "weken" in verse remvloeistof, dit vergemakkelijkt de montage. Of licht insmeren met ATE remmenvet
28.jpg


De nieuwe rubbertjes weer op hun plek, onderaan de keerringen, bovenaan de stofringen en het geheel weer ingesmeerd met verse remvloeistof/ATE.
29.jpg


Schuif de zuigers met de hand weer KAARSRECHT in de cilinders. Druk ze er weer helemaal in, dit scheelt weer bij het ontluchten.
31.jpg


Plaats ook de veer weer terug.
32.jpg


En het Aanslagplaatje op de schetsplaat.
33.jpg


Vet de glijpennen dun in met kopervet en schijf ze gedeeltelijk in de klauw.
34.jpg


Vet de achterkant van de (nieuwe) blokken dun in met kopervet, dit tegen trillen/piepen van de remblokken.
35.jpg


Plaats de blokken in de klauw en schuif de glijpennen volledig op hun plek
36.jpg


Monteer de borgplaat weer.
37.jpg


Maak de glijpennen waarmee de klauw in de schetsplaat zit schoon en smeer er schoon kopervet op. Monteer de klauw weer aan de schetsplaat.
38.jpg


Voorzie de banjo van 2 verse pakkingringetjes.
39.jpg


Monteer de klauw weer op de vorkpoot en monteer de banjo weer.
40.jpg


Zorg dat de hoofdremcilinder netjes horizontaal staat.
41.jpg


Haal het dekseltje van het reservoir af en vul de vloeistof bij.
43.jpg


slangetje aansluiten en het ontluchten kan beginnen. :)
44.jpg


Als laatste van het ontluchten, ontlucht je ook even de banjo aan de hoofdremcilinder.
Dit doe je door heel eventjes met ingeknepen rem de banjobout en klein stukje los en weer vast te draaien. Je hoort hem dan waarschijnlijk even sissen en er loopt wat remvloeistof tussenuit. Zorg dus wel dat je deze opvangt met poetsdoeken e.d. Remvloeistof is prima verfafbijt!
42.jpg
 
Laatst bewerkt:
Oh, je hoeft voor mij niks aan te passen hoor, zonder deze toevoeging lukt het immers ook prima!
mbt het vet, als je 't één keer gebruikt hebt, wil je niet anders meer, dan gaat de montage nóg makkelijker, en de (zuiger/cylinder) spelings-groef wordt dan ook netjes met vet opgevuld, zodat het langer duurt voordat water en pekel weer vat krijgen op hun verwoestende werking.
Dat het geld scheelt in aanschaf met benodigde spullen is meer dan duidelijk, maar uiteindelijk denk ik dat je er tóch beter mee bent.
Bij diverse yamaha rem/koppelings afdichtings-sets zit standaard al een beetje remvet meeverpakt in de set, zouden eigenlijk meer fabrikanten moeten doen.
Ook moet er bij verteld worden voor de harley rijders onder ons, dat de meeste type's hiervan, voorzien zijn met dot5 olie, en da's silicone-olie! je mag deze NIET mengen met non-silicone remolie, ook het remvet mag hierbij niet gebruikt worden, daar is weer speciale stroperige olie voor op de markt.

Dat vet, is dat duur? :? En hoe gebruik je dat? :? Zuinig op de zuigertjes en afdichtingen? :? Of juist een beetje gul smeren? :?
 
Dan zitten aan beide kanten van die cilinders!

Bij het voorbeeld (2 zuiger remklauw) zie je 2 cilinders zitten, bij een 4 zuiger remklauw zitten er aan de andere kant ook nog 2! Meer een tosti-ijzer effect! van beide kanten wordt dan druk geleverd.
Een zeszuiger remklauw kun je vergelijken met een 4 zuiger, maar dan zitten er 3 cilinders langs elkaar en aan de andere kant ook :)

da wist ik ook wel, maar bij de goldline heb je bv 4 imbus bouten die de klauw 'bijeen' houden.
zodat de klauw in 2splijtst, moet je dit doen om de pistons eruit te halen?
greetz nic
 
da wist ik ook wel, maar bij de goldline heb je bv 4 imbus bouten die de klauw 'bijeen' houden.
zodat de klauw in 2splijtst, moet je dit doen om de pistons eruit te halen?
greetz nic

Eerst de zuigertjes zo ver mogelijk naar buiten pompen (wel zorgen dat het remreservoir niet leeg komt), van de andere klauw ook. Beetje met wat hout of een schroevendraaier spelen om ervoor te zorgen dat ze er niet helemaal uit komen en je geen remdruk meer hebt. Daarna klauwen loshalen en de helften uit elkaar halen. Met de helften aan elkaar krijg je waarschijnlijk wel de zuigertjes eruit, maar je kunt er niet goed bij om de klauwen zelf schoon te maken.
 
en kost ca. 20 euro aan onderdelen en materiaal

20 euro :?

ik heb voor mijn zx-9 een aantal onderdelen besteld, dat was voor 1 klauw 139 euro ( incl blokken ) 4 zuigers per klauw. Een stofring koste ong 4 euro, een keerring koste ong 5 euro. verder waren de pennen nogal verroest, zijn dus vervangen, en nog een paar onderdelen die normaal niet vervangen hoeven te worden
 
Laatst bewerkt:
20 euro :?

ik heb voor mijn zx-9 een aantal onderdelen besteld, dat was voor 1 klauw 139 euro ( incl blokken ) 4 zuigers per klauw. Een stofring koste ong 4 euro, die andere ring koste ong 5 euro. verder waren de pennen nogal verroest, zijn dus vervangen, en nog een paar onderdelen die normaal niet vervangen hoeven te worden

Ja t scheelt nogal welke klauwen je hebt. :)
Dan zijn 6 zuiger klauwen toch net even minder cool ineens als je aan de balie staat. :P

Ik ben wel benieuwd naar dat remmenvet trouwens, niemand heeft daar eens zinnig op geantwoord. Hoe gebruik je dat nu precies? :? Alle rubbers er mee inmeren en de groeven? :? Dat is wat ik dnek, maar ik heb het nog nooit gebruikt.En is dat spul iets wat ze ook bij de automaterialenzaken hebben? :? (scheelt meestal nogal met een motorzaak in prijs, vandaar)
 
Erg handig, nette foto's ook.

Weet iemand toevallig hoe het zit met het remvloeistofnivo van de voorrem bij een Cbr600f2?

Wanneer het reservoir horizontaal staat (stuur naa links) is deze netjes op nivo, maar wanneer de motor en stuur recht staan, zegmaar in wegrijstand dan zie je dat het nivo op het kijkglaasje al daalt richting minimum en bij hard aanremmen daalt het nivo zelfs tot onder minimum. Het boekje geeft mijn inziens niet echt een duidelijke uitleg hoe nu af te vullen, bij een horizontaal reservoir of bij een horizontale motor?
 
Reservoir moet horizontaal staan.

Je kunt 'm trouwens wel wat bijvullen (maar zeker niet boven het maximum), zolang je wat er teveel in zit maar weer dr uit haalt als je je remblokken vervangt.

Die zijn trouwens niet (bijna) op ? Want het systeem is normaal gesproken gesloten :P .
 
Ik heb thuis 2 foto's, maar het kijkglas is niets op te zien (voller dan glaasje om lower af te lezen) bij horizontale stand van het reservoir. Echter als je bijv voor een stoplicht staat en kijkt zie je dat het nivo af te lezen is en iets boven lower staat.

Remblokken heb ik pas vervangen trouwens. Dacht dat ik de remolie niet bij mocht vullen (heb dot5 staan thuis) maar dat je m compleet leeg moest maken en vervolgens weer vullen en ontluchten.
 
Netjes beschreven,duidelijke foto`s :} :} :}

Prima handleiding :}
Zot heft al wat correcties toegevoegd, en natuurlijk moet ik ook weer wat te zeiken hebben :+
Het anti piep plaatje wat er genoemd wordt, is helemaal geen anti piep plaatje, maar een stalen aanslag plaatje wat ervoor zorgt dat de remblokken niet in het zachte aluminium slaan, en ook dot 4 remolie is uit de prehistorie, voortaan gebruiken we dot 5.1 da's een beetje moderner spul.

[edit] ook het laten weken of insmeren van de remzuiger afdichtringen is allang (meer dan 20 jaar) backdated, er is ATE remvet in de handel, werkt stukken beter als remolie, en tast geen lak aan.

oooww, ik voel me écht een zeikerd


remvloeistof :X :X ;)

[me]hoffer wilde ook ff zeiken ;) [/me]
 
Remblokken heb ik pas vervangen trouwens. Dacht dat ik de remolie niet bij mocht vullen (heb dot5 staan thuis) maar dat je m compleet leeg moest maken en vervolgens weer vullen en ontluchten.

Als je de blokken vervang moet je 'm natuurlijk wel aanvullen tot het maximum (als het reservoir horizontaal staat).

En opzich is tussendoor bijvullen niet erg, als je het maar niet vergeet als je er nieuwe blokken op zet of de zuigers om wat voor reden dan ook weer terugduwt.
 
LOL brezan zou mischien dat ate remmenvet moeten hebben maar de laatste keer dat ik bezig ben geweest met remmen............. Hadden ze het dus niet :(

schrapertje voor de groefjes...... geslepen afdekplaatje pc insteekkaart stukje zuigerveer(niet met de hand vastpakken gebruik hier een tang voor je snijd je in je vingers)

de zuigers moet je ook goed kontroleren op pitten en goed schoonmaken

verder erg goede howto
 
hallo allemaal

ik heb geprobeerd mn remblokken te vervangen, die waren al versleten van toen mn pa er mee rondreed.
Nu ik mijn (voorlopig) rijbewijs heb, mag ik daarin rondrijden.

Het probleem is dat mijn nieuwe remblokken niet meer terug 'remmen' (of dichtklappen op de remschijf).
Remvloeistof is bijgevuld (dot 4 brake fluid), heb wat aan de rem zitten knijpen, een slang op de ontluchter gezet en goed gezogen (met de mond) maar het wilt niet dichtklappen ....

Ik heb die 2 zuigers er niet afgehaald, enkel naar binnen geduwd zodat de nieuwe remblokken er oppassen en dat de schijf er nog tussen kan ...

iemand een simpele oplossing hiervoor ? alvast bedankt.
Mijn motor is een chopper, honda rebel cmx 250 (125cc)
 
kick

Vraag:

In de how to staat dat je de geleide pennen ook moet invetten met kopervet, dat het op remblokken moest wist ik al, maar het kopervet dat ik ken wordt kei en kei hard, dan wil je dat toch niet op je geleide pennen hebben? :o

Hmz zal dan wel wat anders zijn :X
 
kick

Vraag:

In de how to staat dat je de geleide pennen ook moet invetten met kopervet, dat het op remblokken moest wist ik al, maar het kopervet dat ik ken wordt kei en kei hard, dan wil je dat toch niet op je geleide pennen hebben? :o

Hmz zal dan wel wat anders zijn :X

Dan heb jij ander kopervet, het vet wat ik ken en gebruik zit in tubetjes en blijft erg lang soepel.
 
Super "How To"

vandaag ff mijn voor en achter remmen van mijn vf 750 f gereviseerd. het was zo erg dat het voorwiel met de hand bijna niet meer te draaien was :N

Lekker bezig gind allemaal goed, lekker, lekker
ff ontluchten en heeeee, gatverre damme, allemaal remvloeistof op de grond, maar niet uit het slangetje.
conclusie, iets te wild geweest met het terugduwen van een cilindertje, en een stofring gebroken/afgesneden. Gebruik dus geen hamer ook niet zo'n kleine kunststof |(
kost me 4,30 zo'n k*t ringetje en de zooi kan weer uit elkaar

maar voorderest goede uitleg, heeft me zeer geholpen
dank :}


P.s kwam erg veel van die corrosie troep tegen, lekker krabben en krabben en krabben......
 
hoe druk jij met een hamer je zuigertjes terug dan :?

altijd voorzichtig met een waterpomptang terugknijpen, en voor het demonteren even voorzichtig met een schroevendraaien tussen blokken en schijf "wrikken"
 
hallo allemaal

ik heb geprobeerd mn remblokken te vervangen, die waren al versleten van toen mn pa er mee rondreed.
Nu ik mijn (voorlopig) rijbewijs heb, mag ik daarin rondrijden.

Het probleem is dat mijn nieuwe remblokken niet meer terug 'remmen' (of dichtklappen op de remschijf).
Remvloeistof is bijgevuld (dot 4 brake fluid), heb wat aan de rem zitten knijpen, een slang op de ontluchter gezet en goed gezogen (met de mond) maar het wilt niet dichtklappen ....

Ik heb die 2 zuigers er niet afgehaald, enkel naar binnen geduwd zodat de nieuwe remblokken er oppassen en dat de schijf er nog tussen kan ...

iemand een simpele oplossing hiervoor ? alvast bedankt.
Mijn motor is een chopper, honda rebel cmx 250 (125cc)
Allereerst moet je de remblokken niet zoals bij een auto gewoon terugdrukken. Aangezien de zuigers geen rubber manchetten hebben druk je alle aangekoekte aanslag tussen de stofringen waardoor de zuigers blijven hangen. Normaal gesproken hoef je nooit vloeistof bij te vullen, omdat je door het terugdrukken van de zuigers het reservoir weer vult. Je moet wel alle vloeistof vervangen, dat heeft gegarandeerd een koffiekleur.
Zo aan je verhaal te lezen heb je lucht in je systeem gekregen en weet je eigenlijk niet precies hoe het allemaal werkt. Niet zo'n beste combinatie...... ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan