Hulp nodig bij Yamaha XV 250 Virago uit '92

Thwizzle

MF'er
26 mrt 2015
153
63
Amersfoort
Beste MF's,

Enkele weken geleden heb ik een Yamaha XV 250 uit 1992 gekocht als sleutelmotor. Een leuk ding om te zien voor niet teveel geld, € 750,-.

Mijn plan is/was om een handboek te downloaden, wat gereedschap kopen en zo mezelf wat dingen aanleren. Eigenlijk iets wat ik al jaren wilde doen na een keer een sleutelcursus te hebben gevolgd bij Erik van Lent. So far so good, want de bougies, luchtfilter, oliefilter, remschijf en stalen remleidingen zitten erop. De nieuwe remblokken liggen klaar, maar eerst een probleem.

De zuiger van het revisie setje past net niet. Het scheelt een haar, maar hij is te dik. Een vriend was even aan het meekijken en dacht, ik druk hem er even in. En nu zit hij een stukje in de zuiger, zo vast als een huis. We krijgen hem er niet uit met een tang dus dacht ik, ik monteer de klauw aan de stalen remleiding en pomp hem er wel uit. Maar de nieuwe remvloeistof loopt niet door de leiding omlaag. Ik vul het bakje, pomp de remhendel, open de nippel, sluit de nippel en laat de rem weer los. Dat heb ik zo'n 20 tot 30 minuten gedaan maar er is geen druppel de remleiding in gegaan.

Is de remcilinder kapot of doe ik iets verkeerd? Wie kan helpen?

ps. Ik heb geen compressor dus ik kan de zuiger er ook niet uit blazen.

Woon trouwens in Amersfoort, mocht jij die persoon zijn die wilt komen helpen op 1,5 meter afstand :)
 
Het euvel is opgelost. Aangezien de motor al naar een specialist zou gaan omdat de vorige eigenaar de olie aftapschroef te vast heeft gezet moest er nieuw schroefdraad in. De specialist in kwestie heeft ook de remklauw meegenomen en de zuiger eruit gehaald. Blijkbaar was de zuiger een tiende van een mm te dik. Ebay verkopers kun je dus niet vertrouwen. Enfin, hij heeft het verschil tussen zuiger en remklauw opgemeten en de zuiger van binnen ietsje groter gemaakt. Het remsysteem heb ik opgebouwd met RVS remleiding en een nachtje op druk gezet. Geen druppel lekkage!
 
Lekker dat het is opgelost, Je moet zeker blijven sleutelen, door schade en schande wordt je steeds beter, iedereen heeft die prijs betaald en we betalen hem soms nog.
Hieruit moet je leren dat er een schuifmaat moet komen , nieuw is niet altijd maar goed en meten is weten. Een tapsetje gebruik je niet superveel maar wel heel handig.Je zuiger was er kracht ingezet of getikt. hoe heeft de monteur de zuiger eruit gehaald?
 
Lekker dat het is opgelost, Je moet zeker blijven sleutelen, door schade en schande wordt je steeds beter, iedereen heeft die prijs betaald en we betalen hem soms nog.
Hieruit moet je leren dat er een schuifmaat moet komen , nieuw is niet altijd maar goed en meten is weten. Een tapsetje gebruik je niet superveel maar wel heel handig.Je zuiger was er kracht ingezet of getikt. hoe heeft de monteur de zuiger eruit gehaald?

Ha, dat heb ik hem ook gevraagd. Maar omdat hij een specialist is op gebied van oude motoren geeft hij zijn 'recept' niet zomaar af. Ik vermoed gewoon met een vetspuit eerlijk gezegd:)

DDM Service uit Renswoude heeft hem gemaakt.

En mijn originele vraag heb ik via andere kanalen uit kunnen vinden. Het blijkt dat er geen remvloeistof in het systeem kwam door twee zaken. 1; De zuiger zat er niet helemaal in waardoor die niet alles luchtdicht afsloot en 2; omdat die zuiger er niet in zat kon ik de klauw niet op de schijf monteren. Daardoor moest ik hem heel onhandig vlakbij de motor houden maar daardoor stond die nippel niet omhoog. De nippel moet blijkbaar omhoog richten in verband met de manier hoe lucht beweegt.

Eenmaal de remklauw weer op de schijf was het een fluitje van een cent met precies de handelingen die ik eerder heb beschreven. YouTube video's zijn blijkbaar niet zo gek.

Veel geleerd, en daar doen we het dus voor. Ik ga er lekker mee door. Next up: voorvork keerringen vervangen. Daar zal vast veel mis gaan omdat het een oud, roestig ding is van 28 jaar oud. Maar dat is precies waarom ik het doe.
 
Ik vind het een rare opmerking die je maakt over mijn kennis en gereedschap. En daarbij, iedereen moedigt menig ander aan om zelf te sleutelen. Gewoon wat dingen kopen en beginnen. Vallen en opstaan. Daar leer je van. Het is demotiverend om te lezen hoe jij erover denkt..
Ik zeg er nog bij,niet vervelend bedoeld...
Verder geef ik je tips om mee verder te gaan en om ons op de hoogte te houden.
Jammer dat je het niet als aanmoediging kunt zien om bv.te investeren in gereedschap (altijd handig bij het sleutelen..) .Al doende leert men,inderdaad. Dus ,veel succes .Fijn dat je probleem is opgelost.
 
Ik zeg er nog bij,niet vervelend bedoeld...
Verder geef ik je tips om mee verder te gaan en om ons op de hoogte te houden.
Jammer dat je het niet als aanmoediging kunt zien om bv.te investeren in gereedschap (altijd handig bij het sleutelen..) .Al doende leert men,inderdaad. Dus ,veel succes .Fijn dat je probleem is opgelost.

Je hebt nul gereedschap/spullen en niet heel veel meer technische kennis ,zoals ik het lees.

Ook al bedoel je het niet vervelend, het komt zeer vervelend over.

Ik ga zeker door met sleutelen. Mijn motoren gaan zo min mogelijk naar de motorzaken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan