Impact nieuwe luchtfilter en uitlaat op moderne motoren

Stevenstunt

MF'er
26 feb 2013
249
3
Brecht (België)
Ik ben echt niet technisch onderlegd op vlak van motoren maar als ik het goed begrijp, kan het installeren van een andere luchtfilter en uitlaat de prestaties van een motor verbeteren. Wat ik ook wel eens heb gehoord is dat deze impact op moderne motoren redelijk beperkt is, dat het dus eerder voor de looks en sound is...klopt dit?

Ik twijfel om een motor te kopen die een super charger filter heeft en cobra uitlaat. Rijdt heel goed maar klinkt iets te luid naar mijn zin. Ik heb dezelfde moto gevonden maar nog standaard hier kan ik geen proefrit mee maken.

Graag jullie ervaring, kennis hierover...
 
Ok, jullie hebben een punt over de verzekering en de proefrit....maardat is eigenlijk helemaal geen antwoord op de vraag :).
Ik kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om die met de nieuwe luchtfilter en uitlaat te kopen en de oorspronkelijke onderdelen terug te laren monteren...maar zou dit het rijgedrag merkbaar veranderen?
 
Ok, jullie hebben een punt over de verzekering en de proefrit....maardat is eigenlijk helemaal geen antwoord op de vraag :).
Ik kan er bijvoorbeeld ook voor kiezen om die met de nieuwe luchtfilter en uitlaat te kopen en de oorspronkelijke onderdelen terug te laren monteren...maar zou dit het rijgedrag merkbaar veranderen?
Ja minder herrie en waarschijnlijk beter lopen,tenzij ook de lucht brandstof verhouding is aangepast aan de vervangingsuitlaat en luchtfilter.
 
De cpu krijgt zijn signaal van de Lambdasonde en kan inderdaad binnen bepaalde parameters het mengsel bijregelen,
maar dat is meestal niet genoeg omdat moderne motoren zo arm mogelijk worden afgesteld ivm de Europese eisen
voor uitlaatgassen,daar het al arm afgesteld staat kom je met een meer open luchtfilter en uitlaat buiten de parameters die de cpu nog kan bijregelen.
Dat had ik bij mijn Ducati ook,ik heb de cpu opgestuurd om te laten flashen zodat de motor rijker kwam te staan,maar dan nog moet
de motor voor het mooie ook nog de testbank op voor fijn afstelling.
Als er aan die XVS niks veranderd is kan je zonder problemen de standaard spullen er weer op zetten.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan