in één ruk naar de Alpen?

ik zie die rit inderdaad als noodzakelijk kwaad.

In de berm slapen heb ik al ervaring mee, maar toen was ik lichtelijk verdoofd, dus ik weet niet of dat telt :)

(sindsdien driunk ik wat minder als ik nog moet fietsen :+ )
 
Voordat ik nieuwe zuigers in mijn Ace had vebruikte hij 1 liter op 500km. Geloof me ik weet dus uit ervaring dat je overal makkelijk aan olie kan komen.
Wel even goed opletten dat je niet zo maar wat pakt.
 
Ik ben bijna 2 jaar geleden samen met een maatje naar Spanje gegaan op de motor. Heen binnendoor in 3 dagen (geweldige ervaring).
Terugweg over de autoroute du soleil naar huis (ongeveer 1600-1700 km, staat nog ergens in een ander topic). De terugweg hebben we in 1 dag gedaan. Rond 4 uur in de ochtend weg, en rond 11 uur in de avond thuis. We hebben eerst een groot stuk gedaan, meteen 200-250 km ongeveer. Toen tanken. Daarna hebben we iedere keer getankt en een extra stop er tussendoor. Iedere keer na een km of 150 een korte stop. Veel drinken en eten is het advies. Ik kocht iedere tankstop een halve liter water en een reep chocolade o.i.d.
's Avonds even rustig wat gegeten en toen nog even het laatste stuk (dat is het meeste afzien, maarja dan ben je bijna thuis).

Maar als het enigzins kan zou ik binnendoor gaan, al zijn het de N-wegen (dan schiet je nog redelijk op). Je hebt dan geen tol en hebt echt supermooie routes. Hotelletje voor onderweg is ook goed te betalen, ongeveer 25 euro is wel goed mogelijk. Succes.
 
Ben een jaar geleden in één ruk doorgereden naar de Dolomiti ... 1600km op één dagje ... op een Laverda750SFormula (lees Italiaan inclusief gereedschapsset :+ ).
Dat was eigenlijk wel te ver op één dag (zowel snelweg als binnendoor gehad), maar dat was voornamelijk omdat ik zo'n last had van mijn polsen (zelfde zithouding als op een Ducati 748). Verder was het best te doen voor een keertje. Ik kan me voorstellen dat het op een toermotor een stuk comfortabeler is (alhoewel je helm dan wel meer wind vangt waarschijnlijk ...

Op de motor val je in elk geval niet zo snel in slaap als in een auto :)
 
ik ha ergens in de search gelzen dat motorfietsolie nog wel eens lastig verkrijgbaar is, vandaar.

dit zou de route zijn:

(Afbeelding)

waarvan alleen de laatste 50-100 km binnendoorwegen zijn.

De ANWB gebeld, zij doen niet aan tijdelijke pechulpverzekeringen, moet je eerts een jaar lid worden en dat zie ik niet zitten, want binnen nederland gebruik ik ze toch niet.



Is zeker weten te doen.

Ben vorig jaar vanuit Maastricht naar Kopenhagen gegaan in 12 uur tijd. En dat was inclusief een uurtje op de boot.
Tocht was geloof ik net geen 1000 km (950 ofzo). We waren een paar keer beetje verkeerd gereden enzo dus laten we er 1000 van maken.

Je bent dan wel redelijk kapot.Maar het was dan ook niet superwarm met af en toe regen, dus zolang het weer mee zit is het zeker te doen!
 
Ik heb vorig jaar dezelfde route gereden in een dag.
Houd er wel rekening mee dat je kapot bent als je bij de laatste 100 km aankomt, en dan beginnen de bochtjes etc. Realiseer je goed dat je concentratie op dat moment 0,0 is (Of in ieder geval bij mij).

Ik zelf probeer op lange ritten altijd licht te eten en zo weinig mogelijk rotzooi (Cola, koffie, peuken) Mijn ervaring is dat je er op de lange duur alleen maar duffer van wordt.

Meestal halen wij een gemiddelde snelheid van rond de 90 km per uur, terwijl we 160 rijden. Ik gooi dat altijd op de rook, plas en eet pauzes van mijn vrienden ;)

Qua schade, ik zou een banden reperatie setje meenemen en de mobiele telefoon. en natuurlijk de bekende tie raps en ductape.

Tank mogelijkheden op de peage staat goed aangegeven en er zijn er voldoende (Staan borden bij hoever de eerst volgende 4 tankstations zijn). 250 km moet je makkelijk halen, al zou ik om de 150 km stoppen.

Mocht je s'nacht rijden (Wat ik zelfs het fijnste vindt), schrik je niet kapot als je in een klap een flits in je smoel krijgt. samen met het feit dat er geen straat verlichting staat, duurde het bij mij ongeveer 2 minuten voordat ik weer de achterlichten van mijn vrienden voor me kon onderscheiden :(


Mooi gebied daar, das zeker,....

 
Laatst bewerkt:
Lange stukken rijden is en kwestie van veel korte pauze's maken. Net genoeg om even je kont weer rond te krijgen en je bloed weer goed te laten stromen.
Zwitserland wil ik ook in 1 dag proberen; is "maar" een kleine 900 km, maar lang genoeg om flink kramp en last te krijgen van je lijf.

Plan geen eindtijd, ga gewoon lekker vroeg weg (ik ga meestal rond een uur of 5 's ochtends) dan ben je voor alle ellende antwerpen en brussel voorbij. Dat is rond de ochtendspits behoorlijk druk. Als je daar eenmaal langs bent valt het wel mee, dan heb je de grote rondwegen rond steden voorlopig even gehad.

Omdat ik ook niet van plan ben om voor die ene week lid te worden van de anwb zit ik erover te denken om via duitsland te rijden. Repatrouillering van de motor zit in de wa beperkt casco verzekering en pechhulp in de reisverzekering; het enige wat ik niet heb is een wegenwachtservice om ter plekke langs de kant van de weg problemen op te kunnen laten lossen.
Voor de auto heb ik zoiets niet nodig, wordt gratis als extra bij het onderhoud geleverd. Zolang ik hem daar laat onderhouden is pechhulp gratis. Maar daar heb ik met de motor niks aan.
Misschien route mobiel??
 
Is zeker makkelijk te doen, zelfs grotendeels binnendoor. Heb ik al een paar keer gedaan (Grenoble of Guillestre, diep in de Alpen) met een GS500e en een KTM LC4. De beste ervaringen heb ik met de LC4, vooral op de binnenwegen. Rij dan de 'gele' wegen op de Michelin wegenkaarten. Kun je soms tot 200 km een bepaalde wegnummer volgen, hoef je dus helemaal niet te stoppen om kaart te lezen. En op die wegen blijf je een stuk fitter!
Soms rij ik ook wel eens na Nancy naar Epinal en vanaf daar verder over de Route National(RN)-wegen. Scheelt je de tol en schiet ook nog wel aardig op. Je moet dan trouwens geen angst hebben om in te halen, anders kun je beter de 'rode' wegen mijden. Auto's laten je trouwens wel zeer makkelijk langs.

Ik rij nooit zo hard 120-130 op de GS500e, maar ook dan haal je makkelijk gemiddeldes van 100 km/u omdat het dan veel minder vermoeiend is en je dus minder vaak hoeft te stoppen.
Zorg er wel voor, zoals eerder al door iemand gezegd, dat je voldoende drinkt. Vochtgebrek gaat je op den duur echt opbreken, veel meer dan vermoeidheid.

Trouwens, die motor van jou had toch pas 1500 km op de teller? Dan verwacht je er toch geen echte problemen mee?

Over de Franse 'Wegenwacht': die bestaat niet. Als je lid bent van de ANWB kunnen ze wel bemiddelen in hulp en gedeeltelijk de kosten betalen, maar in Frankrijk wordt je altijd afgesleept. Het is in Frankrijk namelijk niet toegestaan om 'noodreparaties' uit te voeren langs de weg, zoals de Wegenwacht hier doet. Dus als er echt iets is wordt je motor op een wagen geladen en naar een motorzaak gebracht. Als je pech hebt is hij net gesloten en is het morgen zondag...

In ieder geval veel plezier en gewoon gaan. Je kunt er een leuk ritje van maken, oa door de Jura! :]
 
Ik kan weinig zeggen over de vermoeidheid op de motor. Ben redelijk ervaren op het gebied van lange afstanden rijden maar dat was in de auto. Dan kan je eigenlijk gewoon constant doorrijden als je met zijn tweeen bent.

Lid van de ANWB is echt niet nodig. Zorg voor voldoende geld op je rekening of een creditcard. Komt alles goed.

Oh ja, als de rit inderdaad een noodzakelijk kwaad is, waarom dan niet met de auto?? Of is dit vloeken in de kerk??? Dan weet je zeker dat je het in een dagje MAKKELIJK gaat redden.
 
Trouwens, stond op Motorfreaks niet een poosje geleden een artikeltje over een gast die 3000 km binnen 24 uur had gereden? Dus niet aanstellen, in 1 dag naar de Franse Alpen! ;)
 
ja, sta ik daar midden in de alpen.... met een koekblik B|

Ik was niet van plan echt te gaan knallen, afgezien van het vermoeiendzijn en het extra verbruik ooknnog eens knas op boetes, dan zou het duur worden.

de reden dat er maar 1500 km op het blok staat en dat ik zo huiverig ben is dta ie de laatste 3-daagse motortrip dus stuk gegaan is, dat blijft knagen.

tja, en binnenoor of peage... Ik wil gewoon zo snel mogelijk daar zijn, kan ik lekker uitrusten om echt in een TOP omgeving te gaan touren de volgende dag.


pechhulp + buitenland kjan voor 40,- per jaar bij mijn verzekering kreeg ik net te horen, hmm, twijfel, teijfel... Hij zou helemaal goed moeten zijn, blokkie is nog jong en zorgvuldig ingereden voor het gedeelte dat ik ermee gereden heb en hij is op de testbankk geweest waarbij hij ietsje te rijk bleek te staan, maar niet dramatisch. Ik heb er inmiddels op aanraden van de tuner een K&N filter in gezet wat ik nog had liggen. Voor de zekerheid doe ik als ik ga sowieos eerst nog een fuel/air meting
 
ja, sta ik daar midden in de alpen.... met een koekblik B|

..knip..

Had niet gelezen dat je daar ook lekker wou gaan :] Ja, dan gewoon in een keer die Peage afknallen. Cash geld mee voor de gatverdammerie en GO GO GO!!! (zo doen wij het in koekblik :P )
 
pechhulp + buitenland kjan voor 40,- per jaar bij mijn verzekering kreeg ik net te horen, hmm, twijfel, teijfel... Hij zou helemaal goed moeten zijn, blokkie is nog jong en zorgvuldig ingereden voor het gedeelte dat ik ermee gereden heb en hij is op de testbankk geweest waarbij hij ietsje te rijk bleek te staan, maar niet dramatisch. Ik heb er inmiddels op aanraden van de tuner een K&N filter in gezet wat ik nog had liggen. Voor de zekerheid doe ik als ik ga sowieos eerst nog een fuel/air meting

Dat dacht ik ook, heb net een rondje op internet en aan de telefoon achter de rug, pechhulp zoals die wordt aangeboden bij een reisverzekering is exclusief vervoer naar garage e.d. Voornamelijk kosten van vervangend vervoer, overnachting e.d. en vaak pas na 48 uur.

ANWB kost bijna 70 euro, route mobiel 75 euro (route mobiel heeft dan wel vervangend vervoer..)
Ik zit er ook erg over te twijfelen (heb er even een nieuw topic voor geopend),
70 euro is best een smak geld, maar als je in het weekend een sleepdienst of berger nodig hebt kost het vele malen meer..
 
Het is wel te doen, dus ga je gang.

Mijn advies punten:
Word lid van de ANWB, kost niks in vergelijking met evt omkosten bij pech.

Ga door Duitsland. De stuk op jouw route door Belgie en Luxembourg zuigt, Frankrijk is niet veel beter. Je maak meer kms, maar de autobahn kost niks,navigatie is makkelijker, en je heb veel meer (en beter) rustplaatsen/wegrestaurants. En je kan lekker knallen....

Denk aan ketting spanning en invetten !! Elke 500km, dus plan voor een ketting onderhoud stop. Kan gelijke je oliepeil controleren. Neem een kleine fles olie mee, je weet maar nooit.

Geniet ervan, dude.
 
Wij zijn net terug van de route des grandes alpes (www.routedesgrandesalpes.com) en hebben vanaf Geneve de tolwegen terug gepakt. Volgsn mij was het iets van 32 euro ofzo. Viel best mee.

Waar je rekening mee moet houden is dat als je van de hoofdroutes afgaak (de tolwegen bedoel ik) je na pak-m-beet acht uur 's avonds niet meer kunt tanken want dan is er geen bemanning meer en kun je alleen met FRANSE pasjes tanken. Nix visa of giroblauw ofzo.

Qua uitlaten: ik heb met m'n nieuwe superpole's zonder db-killers gereden en geen gelazer gehad. Ik ga wel voor de zekerheid altijd naar lage toeren in hoge versnelling en weinig gas als er plizie in de buurt is want aandacht trekken is altijd een slecht idee. Ze klonken trouwens wel geweldig de col's op (en af) zo tussen de bergen })
 
In 1 ruk naar de Alpen kan wel.. maar het lijkt me met jouw fiets wel een uitdaging..

Zelf rijd ik dat soort einden ook in 1 dag, maar ik cruise met 160-200 kmh.. dus dat betekent elke 1.5 uur stoppen om te tanken.
Als je het toch van plan bent.. vertrek gewoon retevroeg. Als je inkakt heb je dan nog de tijd om even ergens een half uur je ogen dicht te doen.
Tip... doe dat dan niet bij Lyon. De snelwegen rond Lyon zijn berucht vanwege de overvallen... Dus tank vol voor Lyon en tank pas weer stukken na Lyon.

En... laat je motor misschien toch nog even nakijken voor vertrek en vertrek met goede banden.. sportbandjes kunnen flink slijten op de snelweg.. en voor snelweg gebruik doe ik altijd tweetiende bar meer in de banden.. scheelt in slijtage.
 
ben dit jaar voor het eerst met de motor naar Le Mans gereden, totaal iets van 1100km afgelegd op 1 dag (kon niet de meeste korte route nemen). Was voor mij mijn eerste echt lange rit, ben gewoon aan het rijden gegaan en eigenlijk alleen maar hoeven stoppen om de tank weer vol te gooien. 's Avonds nergens extreem last van, tuurlijk voel je het altijd wel iets maar ik vond het goed te doen. :)
Moet natuurlijk zeggen dat mijn fiets iets minder 'hardcore' is dan je YZF750 (gok ik zo).

De tol viel me hard mee en die wegen zijn wel ideaal rijden (lees, lekker doorrijden 8-) ). Onze blauwe vrienden heb ik daar weinig gezien, maar als ik kijk met wat voor een dempers de Fransen zelf rondcrossen zou ik me ook over het geluid niet al te druk maken (had zelf niet eens de moeite genomen om er een DB killer in te frotten).
 
Laatst bewerkt:
Kun je direct de Franse Bakstenen bezoeken om aangifte te doen van vermissing van je persoonlijke eigendommen... O-) Mogelijk kun je dan ook nog ff om een reserve strot vragen aangezien je oorspronkelijke hoogst waarschijnlijk in twee stukjes is gesneden. :X

jij bent zo iemand die ook niet op vrijdagavond in Amsterdam durft te komen ??
 
Meer dan 700 km zou ik niet in één dag rijden.
Het ligt natuurlijk ook aan het weer. Ben vorige zomer naar Kroatië gereden en tot in Beieren reed ik in de gietende regen met bliksemschichten :( Je zag praktisch geen hand voor ogen meer. Ik heb reeds meer dan 100000km met de moto gereden, maar zo'n slecht weer als toen, op de eerste vakantiedag heb ik nog nooit meegemaakt.
Toen toch nog 789 km gereden, een ongeval gehad op de koop toe. Er waren monsterfiles op de duitse autowegen (onder andere door wegenwerken) Tijdens het tussen de files rijden vond zo'n loser met een BMW jeep dat ik er niet tussen mocht. Ben er dan achter gaan rijden, waarop ie plots op de rem ging staan.
:(

Ik moest op tijd in Zagreb zijn om mijn vriendin van het vliegveld te halen.
Wijze les: rij relaxed en maak liefst geen afspraken op voorhand om ergens op een bepaalde dag of uur te zijn. ;)
Succes :]
 
Ga door Duitsland. De stuk op jouw route door Belgie en Luxembourg zuigt, Frankrijk is niet veel beter. Je maak meer kms, maar de autobahn kost niks,navigatie is makkelijker, en je heb veel meer (en beter) rustplaatsen/wegrestaurants. En je kan lekker knallen....
Altijd leuk die verschillende meningen! Ik ben juist van mening dat de navigatie door Frankrijk veel beter is dan door Duitsland, te meer omdat je van Luik tot Lyon eigenlijk maar 1 snelweg hebt, met slechts een paar aftakkingen naar Parijs. Verder is de kwaliteit van de Franse snelwegen een stuk beter dan de Duitse hobbeldebobbel-snelwegen en zijn de Franse ook wat minder druk.
De Franse wegrestaurants zijn over het algemeen erg goed, alleen staan ze wat verder uit elkaar. En in Frankrijk heb je de F1-hotels, en die zijn zeer ideaal, zeker als je met z'n 2'en bent.
En trouwens, je verkijkt je behoorlijk op de extra kilometers als je pas bij Mulhouse Frankrijk in gaat. Ik ben er zelf ook al wel 's ingetrapt... :X

PS Waarom moet je altijd zo vroeg vertrekken? In het donker een tentje opzetten is toch ook niet zo moeilijk? Je blijft dan wel een stuk beter in je normale ritme als je om 10 uur vertrekt dan als je om 5 uur vertrekt... En zo heb je nog een langere pauze met goed avondeten in de route ook nog. Ga je lekker uitgerust de bergen in.
 
Nou dan ook nog mijn 2 cts. 1100 km op een dag is goed te doen als je maar niet als een maniak los gaat. Ik ben ook wel eens in een dag naar Bretagne gereden (ruim 1200 km) en 's morgens vroeg vertokken. Flink door gejakkerd en aan het eind van de middag zat ik er flink door heen. Bovendien blijkt dat je heel hard moet rijden om het gemiddelde aantal km/uur wat om hoog te krijgen en dat is heel vermoeiend en levert dus uiteindelijk weinig op. Dat lees je hier ook terug in sommige reacties. Normaal met het verkeer meerijden is veel ontspannender dan steeds achter een auto zitten douwen en kost dus weining extra tijd. Als je door het oosten van Frankrijk rijdt begin je pas op de hoogte van Parijs met tol betalen. Overigens is het daarvoor erg handig om een creditcard bij je te hebben i.p. van geklooi met geld en handschoenen enz. Een F1 hotel kost voor 1 persoon maar plm €31.- per nacht dus wel een overweging waard.
Veel plezier en doen! :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan