Mijn vraag is eigenlijk hoe ontstaat een ingeslagen klep(zitting).
Je had met euro 95 gereden toch? lijkt me een goede veroorzaker.
Mee eens !!Ik betwijfel of brandstoffen die beide niet van lood voorzien zijn onderling verschillen in het inslaan van kleppen.
Zoals Chevy al aangeeft hameren de kleppen met een hoge frequentie op de zittingen.
Zie het als continue met een hamer op een stuk staal slaan; er ontstaat vermoeiing/inklinking.
Daarom roteren kleppen ook op hun zittingen,zodat een punt nooit twee keer op hetzelfde vlak slaat.
Wat kun je doen om het te voorkomen?
Simpelweg niets,het is nu eenmaal een metallurgisch effect.
Vertragen kun je wel,dat werd vroeger door toevoeging van lood gedaan,tegenwoordig worden klepzittingen op een betere manier geproduceerd en gehard.
Het feit dat jouw zittingen al na zo'n betrekkelijk korte tijd waren ingeslagen geeft volgens mij aan dat je minder goed geharde zittingen hebt gehad.
Eigenlijk een 'fabrieksfoutje' dus...
Als je dat hard speelt valt dit onder garantie en vergoedt BMNEE dit allemaal.
Neem eens contact op met een goede dealer of importeur en leg je probleem daar nog eens voor.
Misschien treffen ze een regeling (sam-sam ofzo).
Succes!
Even voor de duidelijkheid dit is geen BMW kit en de motor is van 1995 dus garantie is n.v.t.
Loodvervanger is mischien wel een optie.
De gebruite materialen zijn wel goed denk ik anders hadden er wel veel meer klachten.
@P.H.C.Ritzen de koolaanslag van de inlaatklep zat aan de carburateur zijde.
Waarschijnlijk een oorzaak van hoge olie verbruik.
Mischien combinatie schrale afstelling met detoneren dat de inwendige temperatuur erg hoog geworden is.
Bel morgen even naar de Duitse leverancier even informeren.
Henk
@4strokerules,
100% goed.
Henk
@P.H.C.Ritzen de koolaanslag van de inlaatklep zat aan de carburateur zijde.
Waarschijnlijk een oorzaak van hoge olie verbruik.
Henk
Henk, 't was me al duidelijk dat het aan carburator zijde was, daarom was ik juist ook een beetje bezorgd.
Als de brandstof namenlijk nog achter je klep zit (mengsel te rijk) verbrandt die tegen de klepschotel, waardoor de aanslag ontstaat.
Ook kan het zo zijn dat een gedeelte van het uitlaatgasmengsel terug vloeit in je inlaatkanaal (slechte timing), waardoor er aanslag ontstaat, en de inl.klep temp. toeneemt (verbranding inlaatgassen zie bovenstaande uitleg), hierdoor krijg je dus dubbel kans op koolvorming aan de inlaatzijde van je klepschotel.
Tevens slaat je klep ook sneller in omdat hij gewoonweg heter wordt, en de inlaatkleppen van minder kwalitatief staal gemaakt zijn dan de uitlaten, die de hogere temp. wel aan moeten kunnen.
Hoe dan ook, er is iets flink misgegaan.
BTW: Hoi paul
Heej chevy, nog gezellig laat aan 't netten