Inrijden, Boekje volgen of de dealer volgen?

Yalmarr

MF'er
9 jun 2015
116
0
Rotterdam
Hoi mensen,

Ben vrijdag geslaagd voor mijn avd en verwacht deze week mijn pasje en dan mag ik eindelijk rijden.
Deze vraag zal al wel vaker gesteld zijn maar kon het zo gouw even niet vinden..

De winkel waar ik de motor kocht (Motoport wateringen) zei dat ik veel moest schakelen en niet boven de helft van de mogelijke toeren moest komen de 1e 1000km.
En na 300km is langskomen dat ze laten zien hoe ik de ketting kan smeren.

In het boekje van de motor staat echter de eerste 800 km niet boven de 4000 toeren, en van 8000 - 1600 km niet boven de 6000..

Waar kan ik nu van uitgaan? Max toeren op de teller is 15000.

Heb hier en daar al wel wat gelezen op t forum over inrijden, maar omdat ik er niet heel veel verstand van heb wil ik het graag zeker weten.. :)

Is het trouwens een probleem als ik met iemand achterop rij? zolang ik me dus maar aan de aangegeven toeren hou? Staat niks over in t boekie en winkel had er ook niets over vermeld..

Het gaat trouwens om een Kawasaki Z300. :9

Alvast bedankt! *O*
 
Laatst bewerkt:
In het begin de motor niet teveel thermisch belasten.
Dus niet met een duopassagier van 100 kilo rijden.
Je koppeling moet je dan ook langer laten slippen en slijt meer.

Gewoon starten, minuutje 10-15 seconden met niet teveel of te weinig(!) toeren warmdraaien, lekker gaan rijden en geen (koude) stoplichtsprintjes maken.
Ik zou het advies van de dealer volgen. Het is geen rocketscience. :P

Onderstaand verhaal heb ik van dichtbij meegemaakt.
Klant met een gereviseerd blok en olieverbruik / roken.
laat hem dan maar eens flink in toeren trekken / dan dichten de zuigerveren wel. :Y
Vaarde daarvoor bijna alleen maar stationair, wilde hem rustig invaren. (slechter dan stevig)

Break In Secrets--How To Break In New Motorcycle and Car Engines For More Power
 
Laatst bewerkt:
Ervaring met mijn eerste nieuwe motor:
- Uurtje rijden met gematigde wisselende toerentallen.
laten afkoelen voor een half uur.
- Uurtje rijden met iets hogere wisselende toerentallen.
Reed al psychologisch lekkerder. Laten afkoelen voor een half uur.
- Uurtje rijden met iets hogere wisselende toerentallen.
Vooral een beetje laten trekken vanuit onderuit zonder thermisch te belasten.
De motor moet het makkelijk trekken en niet afgeknepen aanvoelen.
Opvallend: voelde nu al soepeler dan het eerste uur.

Na de derde keer tanken af en toe een lekker sprintje tot de toerenbegrenzer. :9
En gelijk weer helemaal uit laten lopen tot normale toerentallen.

Olieverversen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb in het verleden voor een grote motorzaak redelijk wat demo's ingereden. Wat wij altijd hanteerden was de eerste 1000km niet langdurig boven de helft van het maximum aantal toeren. Het kan helemaal geen kwaad om hem af en toe eens door te trekken, als je maar niet langdurig hoge toeren gaat rijden. Daarnaast ook uiteraard altijd zorgen dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is, maar dat is altijd raadzaam, niet alleen bij nieuwe motor. Richtlijn voor bedrijfstemperatuur is 15 minuten of 15 kilometer. Motor niet stationair warm laten draaien, dat heeft geen enkele zin. Verder zoals je zegt regelmatig schakelen, dan slijt alles lekker op elkaar in. Beste is dus lekker binnendoor inrijden.

Maar er zijn meerdere meningen, de een zegt 1x volgas in de begrenzer en klaar, de ander volgt het boekje, weer een ander heeft een eigen idee.
 
Laatst bewerkt:
Over stationair warmdraaien (voor zover je dat zo kan noemen met een seconde of twintig tot een minuut) , dat doe ik niet in de eerste plaats voor de smering of de oliedruk, maar voor de klepspeling. Motortje schrikt zoals ik als de wekker gaat. Even wakker worden. :+
 
Wat word er precies verstaan onder thermisch belasten ? :9
Dat de motor meer moet trekken dan hij eigenlijk aan kan bij die toerentallen.
Dus dat hij een beetje gaat smoren.

20 km/u in zijn zes is een extreem voorbeeld. ;)

Hij moet gewoon lekker soepel lopen.
Wel laten werken met optrekken van laag naar hoger, maar niet overdrijven.
En vooral weer op tijd terug schakelen dus als de snelheid veel zakt.
Gewoon een beetje aanvoelen hoe het loopt en of het blokje zich prettig voelt.
 
Dat de motor meer moet trekken dan hij eigenlijk aan kan bij die toerentallen.
Dus dat hij een beetje gaat smoren.

20 km/u in zijn zes is een extreem voorbeeld. ;)

Hij moet gewoon lekker soepel lopen.
Wel laten werken met optrekken van laag naar hoger, maar niet overdrijven.
En vooral weer op tijd terug schakelen dus als de snelheid veel zakt.
Gewoon een beetje aanvoelen hoe het loopt en of het blokje zich prettig voelt.

Hier kan ik iets mee! Bedankt :)
 
Of een variatie op deze uitleg..
Nee, je neemt nog niemand achterop, zolang je aan het inrijden bent.

Je motor krijgt het voorlopig nog lekker makkelijk.

Je moet je motor het zo makkelijk mogelijk zien te maken: hij moet zo weinig mogelijk hoeven te "werken".

Dat betekent ook dat je hem nog niet steil omhoog laat rijden, wat in Nederland gelukkig niet zo moeilijk is.

Je motor laten rijden met (te) weinig toeren betekent dat je 'm zwaar belast. Op de fiets is op gang komen of versnellen in de hoogste versnelling is tenslotte ook een stuk zwaarder dan in een kleinere versnelling.
http://www.luiemotorfiets.nl/techniek/inrijden/

Soms een beetje mierenneuken2, maar je moet ergens beginnen met lezen. ;)
 
Het lastige van inrijden is dat je flink gas moet geven, maar niet teveel toeren moet draaien.

En aangezien een motor flink optrekt als je goed gas geeft moet je ook schakelen als een malloot. En remmen, terugschakelen, weer opnieuw gas erop enz. Alsof je steeds maar weer de Stelvio op rijdt, haarspeld, gas, schakel, gas, schakel, gas, remmen, terugschakelen, haarspeld, enz enz.
 
In dat minuutje kan je ook rustig de wijk uitrijden, vinden de buren wel zo fijn en de motor warmt sneller op als tie iets belast wordt.
Het gaat dus niet alleen om de olie.. maar een minuut is ook wat ruim.
Zodra de motor start telt elke seconde drie keer zo snel. :+
 
:+ klopt, ik moet altijd poepen als tie gestart is ....
_O-

Ik ging gisteren bijna tellen hoe lang ik hem laat lopen voordat de koppeling gelost wordt. :$

En vijftien kilometer warm rijden... na elf kilometer kwam ik zo vast te zitten in de file.. 108°C was de motor al. Met warmtewisselaar, dus de olie wil ook wel. ;)

Vroeger wel een luchtgekoelde motor gehad, die werd in de winter nooit warm.
Gelijk de snelweg op... O-)
 
Daarnaast ook uiteraard altijd zorgen dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is, maar dat is altijd raadzaam, niet alleen bij nieuwe motor. Richtlijn voor bedrijfstemperatuur is 15 minuten of 15 kilometer.

Echt op bedrijfstemperatuur zal zeker 30 kilometer duren. Met 15km is het blok warm genoeg om 'm open te draaien. Bij mij mag het na 10km rijden al, om dat vlotter aan het gas te hangen. Maar echt op bedrijfstemperatuur is bij 30km.

Met mijn 125cc inrijden heb ik mij tot 500km ofzo redelijk aan het boekje gehouden, daarna toch wel wat harder gaan rijden, omdat het onverantwoord was. Anders mocht je 'm inrijden met max 60km/u. Leuk op 80km/u wegen. :+

Met 500km is al redelijk wat op elkaar ingesleten hoor. Ik krijg wel eens demo's van importeurs mee met niet heel veel op de klok (bijv. 500-1000km) en ik zorg dat zo'n blok echt goed warm is voor ik er mee ga spelen.
 
ben benieuwd hoe jullie een scooter inrijden
 
Scooters gewoon koud met vol het gas er op en de oliepomp blokkeren. :+

 
Ik heb in het verleden voor een grote motorzaak redelijk wat demo's ingereden. Wat wij altijd hanteerden was de eerste 1000km niet langdurig boven de helft van het maximum aantal toeren. Het kan helemaal geen kwaad om hem af en toe eens door te trekken, als je maar niet langdurig hoge toeren gaat rijden. Daarnaast ook uiteraard altijd zorgen dat de motor goed op bedrijfstemperatuur is, maar dat is altijd raadzaam, niet alleen bij nieuwe motor. Richtlijn voor bedrijfstemperatuur is 15 minuten of 15 kilometer. Motor niet stationair warm laten draaien, dat heeft geen enkele zin. Verder zoals je zegt regelmatig schakelen, dan slijt alles lekker op elkaar in. Beste is dus lekker binnendoor inrijden.

Maar er zijn meerdere meningen, de een zegt 1x volgas in de begrenzer en klaar, de ander volgt het boekje, weer een ander heeft een eigen idee.
Richtlijnen voor bedrijfstemperatuur 15 minuten of 15 kilometer?? maak daar maar 5-10 minuten of 5 kilometer van.

1000km is wel een beetje aan de lange kant. Gewoon de eerste 3 ritten niet te hoog in toeren rijden en geen lange tijd vol gas. (wel de ritten zolang maken dat de motor goed op temperatuur kan komen) Daarna kan het gas erop naar mijn idee.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik met mijn R3 heb gedaan (ong. zelfde blok) is:
* rijd de eerste 10 minuten rustig zodat het blok goed warm is
* zorg dat je de snelweg vermijd (langduurig 7-9k toeren is funest)
* tot 1000 km op de teller niet bovem de 8500 touren komen.

Zo heb ik t gedaan en bij de eerste beurt zag alles er keurig uit. Kom je uit Regio Den Haag? Grt
 
Wat ik met mijn R3 heb gedaan (ong. zelfde blok) is:
* rijd de eerste 10 minuten rustig zodat het blok goed warm is
* zorg dat je de snelweg vermijd (langduurig 7-9k toeren is funest)
* tot 1000 km op de teller niet bovem de 8500 touren komen.

Zo heb ik t gedaan en bij de eerste beurt zag alles er keurig uit. Kom je uit Regio Den Haag? Grt


Moet al opbiechten dat ik hem al wel 2x lekker opengetrokken heb.. :$

Kom uit Berkel en Rodenrijs, tussen Den haag en Rotterdam in, werk in Delft :]
 
Laatst bewerkt:
Iedereen hier heeft het steeds over 10 a 15 minuten warmrijden..
Nu is mijn werk een minuut of 12 rijden.. Is dit slecht voor mn motor ?
Dat ik hem wanneer die net een beetje op temp is al weer stilzet?
 
Laatst bewerkt:
Iedereen hier heeft het steeds over 10 a 15 minuten warmrijden..
Nu is mijn werk een minuut of 12 rijden.. Is dit slecht voor mn motor ?
Dat ik hem wanneer die net een beetje op temp is al weer stilzet?
Punt is denk ik meer dat de kans klein is dat jouw motor in die 12 minuten ooit op bedrijfstemperatuur komt, al zal dat een klein beetje afhangen van het traject dat je in die 12 minuten te rijden hebt. Motoren zijn niet gemaakt voor ritjes van 12 minuten; het ding zal er niet spontaan door uit elkaar vallen, maar wel sneller slijten dan gebruikelijk.
 
Moet al opbiechten dat ik hem al wel 2x lekker opengetrokken heb.. :$

Kom uit Berkel en Rodenrijs, tussen Den haag en Rotterdam in, werk in Delft :]
Dat kan je fietsen man. :P _O- ;)
Iedereen hier heeft het steeds over 10 a 15 minuten warmrijden..
Nu is mijn werk een minuut of 12 rijden.. Is dit slecht voor mn motor ?
Dat ik hem wanneer die net een beetje op temp is al weer stilzet?
Toen ik net een nieuwe baan had reed ik dagelijks zeven kilometer met de auto.
Na enkele maanden had ik mayonaise onder de olievuldop.
En de olie was niet eens zo oud...... :? <-- zo keek ik ook echt.

Ik ben toen overgestapt naar een volsynthetische olie en het probleem verdween als sneeuw voor de zon. :9

Nu is het geen test van honderd voertuigen met de ene olie en honderd met de andere olie.
Maar voor mij was het zeer overtuigend. *O*

Na het eerste jaar ging ik iedere dag op de fiets. Tenzij ècht een plensbui.
Auto stond daarna vaak vier tot zes weken stil. Dan weer eens een ritje van zeven kilometer..
Olie nog steeds goed trouwens. :9
Na drie jaar de auto de deur uit gedaan in maart, pas in december een opvolger gekocht.

(had een trekhaak nodig wegens circuitrijden in Zuid Spanje in januari *O* )
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan