invoeren motor zonder kenteken

erik99

MF veteraan
15 mrt 2005
5.208
129
Cuijk
hallo,
Ik kan een motor uit belgie kopen. Hij is ex-overheid en zonder kenteken.
Ik ga hem met de aanhanger ophalen. Maar moet ik hem dan meteen bij de RDW op kenteken laten zetten of mag ik hem gewoon zonder kenteken in de garage zetten, opknappen en pas naar de RDW als hij klaar is?
op de site van de RDW kom ik daar niet uit.

Iemand ervaring hiermee?
 
Zou hem wel op kenteken laten zetten. Mocht dit een probleem worden, om wat voor reden ook, dan heb je er niet teveel in geïnvesteerd.

Direct laten schorsen en een goedkope wa verzekering d'r op als dat nodig is tijdens de schorsing.
 
Gewoon eerst opknappen enz.

Hoef je 'm ook nog niet te verzekeren en wegenbelasting te betalen.

full


Je zult hem dan uiteraard ook op de aanhanger naar de RDW moeten brengen om hem aan te melden en laten keuren, zodat hij na afgifte kenteken aangemeld wordt voor de belastingdienst en uiteraard voor je de weg op gaat verzekeren. Dan kun je er net zo lang als je wilt er aan werken. Scheelt aanmelden en gelijk laten schorsen.

Kijk anders ook hier even.
 
Laatst bewerkt:
Thanks!
Besluit is genomen. Hij wordt als de koop doorgaat op de aanhanger naar hier gehaald ne gaat zo de garage in. Als hij klaar is gaat ie pas naar de RDW voor een kenteken. Dat is het goedkoopst.
Bedankt voor de tips.
 
Ik heb in 2012 een motor gekocht zonder kenteken.......heeft nu nog steeds geen kenteken :)

full


krijgt ook geen kenteken.....ik zou gek zijn ,want dan moet ik betalen :/

:+
 
Als je hem officieel importeert gaat de belastingsdienst er ook naar kijken. De vraag is dan of ze naar de dagwaarde volgens het boekje gaan kijken of dat ze een inschatting of taxatie gaan gebruiken.

Ooit iets gehoord hierover bij het op kenteken zetten van een jaguar MK120 die het land binnen was gekomen als een roestig niet rijdend barrel en pas een kenteken werd aangevraagd nadat hij tot in de puntjes was gerestaureerd.

Iets in de richting tussen het verschil tussen bpm betalen over een voertuig van €150.000 of €10.000.

Ik weet niet precies waar de klepel hing maar het geluid van de klok ken ik nog wel.

db
 
Als je hem officieel importeert gaat de belastingsdienst er ook naar kijken. De vraag is dan of ze naar de dagwaarde volgens het boekje gaan kijken of dat ze een inschatting of taxatie gaan gebruiken.

Ooit iets gehoord hierover bij het op kenteken zetten van een jaguar MK120 die het land binnen was gekomen als een roestig niet rijdend barrel en pas een kenteken werd aangevraagd nadat hij tot in de puntjes was gerestaureerd.

Iets in de richting tussen het verschil tussen bpm betalen over een voertuig van €150.000 of €10.000.

Ik weet niet precies waar de klepel hing maar het geluid van de klok ken ik nog wel.

db


De belastingdienst vind je wel ja....

Ik kocht een frame, na overschrijven twee dagen later naar RDW voor export, dus vrijwaring gekregen. Krijg ik drie weken later twee belasting aanslagen; 2015 en ook alvast 2016 ! ! !
Dus bellen met de belastingdienst en ik mocht het vergeten.
 
Als je hem officieel importeert gaat de belastingsdienst er ook naar kijken. De vraag is dan of ze naar de dagwaarde volgens het boekje gaan kijken of dat ze een inschatting of taxatie gaan gebruiken.

Ooit iets gehoord hierover bij het op kenteken zetten van een jaguar MK120 die het land binnen was gekomen als een roestig niet rijdend barrel en pas een kenteken werd aangevraagd nadat hij tot in de puntjes was gerestaureerd.

Iets in de richting tussen het verschil tussen bpm betalen over een voertuig van €150.000 of €10.000.

Ik weet niet precies waar de klepel hing maar het geluid van de klok ken ik nog wel.

db

BPM over voertuigen ouder dan 10 jaar ? :+
Dat zakt dan echt behoorlijk hoor.
 
Laatst bewerkt:
Pas op met het aanvragen van kenteken. Een voertuig die voorheen geen eerste toelating heeft gehad moet dan voldoen aan de toelatingseisen van het jaar waarin de keuring wordt gedaan ongeacht het bouwjaar van fabrikant. Gebouwt in 1970 maar zonder eerste toelating moet voldoen aan de 2015 eisen.
 
da's leip, zeg....dan zou je dus die fiets uit 1970 zwaar moeten verbouwen naar de eisen van 2015.lijkt me een beetje onwaarschijnlijk, helemaal als je zou kunnen aantonen dat-ie in 1970 gebouwd is...BPM wordt overigens over een bepaalde periode afgeschreven. dus hoe ouder de motor/auto hoe minder BPM-naheffing. ik heb het met mijn huidige auto gehad: datum 1e toelating was in 1998, daardoor 37 euro BPM betaald. (overigens zonder vermelding van de extra's)

wat ik me afvraag: als je in 2012 een motor zonder kenteken koopt en die heeft 3 jaar later nog steeds geen kenteken, wat moet/doe je er dan mee?
 
Ergens een frame met Nederlands kenteken kopen scheelt je waarschijnlijk een hoop gedoe en frustratie.

wat ik me afvraag: als je in 2012 een motor zonder kenteken koopt en die heeft 3 jaar later nog steeds geen kenteken, wat moet/doe je er dan mee?

Alleen op het circuit rijden.
 
Ervaringen uit het verleden ( onthoudt wel dat regels regelmatig veranderen)

BPM is een vast bedrag op de huidige catalogusprijs ( of de laatst bekende) en daar gaat voor elke maand dat deze oud is 1% van af, bij geen catalogusprijs wordt ( afhankelijk van het voertuig) een schatting of expertieserapport aangehouden
Ja de staat is voor voertuigen jonger dan ...bepalend voor de BPM, een wrak wordt als wrak behandeld, een opgeknapte als een opgeknapte
Bij ontbreken kenteken wordt het voertuig ingevoerd als hij bekend is in de database, bestaat die niet dan doe zelf onderzoek naar fabrikant, bouwjaar, enz enz, is er niets over bekend, dan wordt hij gezien als nieuw, dus 2015...ook als je b.v. geen chassisnummer hebt maar dan krijg je ook 2015 als bouwjaar op je pasje
Je hebt een verklaring nodig van de verkoper
Je moet de BPM papieren al thuis downloaden en invullen

tip
wees altijd netjes en beleefd tegen RDW en Douane, zijn daar over het algemeen zeer gevoelig voor, en hoe meer je thuis hebt gedaan en klaargemaakt, des te makkelijker is de keuring/import
 
Terug
Bovenaan Onderaan