Routes rijden met de iPhone gaat prima (al dan niet i.c.m. een scala rider). Inmiddels 2 motorvakanties gedaan zonder problemen. Beide vakanties meerdere dagen routes van 200+ km gereden. Belangrijkste is vooraf de routes goed plannen en opdelen in stukken van stop naar stop. Dat reduceert het aantal waypoints per bestand. Zodoende heb ik de routes van 200+ km niet als geheel geladen, maar in 2, 3 of 4 stukken van elke max. 24 waypoints (ik gebruik navigon).
Ik verkies Navigon dus boven Copilot. Sygic heb ik niet geprobeerd, TomTom kan geen vooraf geplande routes aan.
Voordeel van Copilot zijn de 50 waypoints per route. Dus gewoon te TomTom files (ook max 50 waypoints) van een website downloaden, omzetten naar Copilot format en gaan.
Copilot is echter vervelend omdat die de hele route opnieuw berekend zodra je een waypoint passeert, of een afslag mist. Dat laatste gebeurt ook makkelijk met Copilot omdat die geen gesproken instructies geeft zodra je een route met meerdere waypoints rijd. Hij registreert wel goed dat je in de buurt van een waypoint komt (straal van zo'n 300 meter). Maar laatst op vakantie een route van 200+ km ingeladen, passeer een waypoint en 1,5 minuten niets meer op het scherm (iPhone 4) omdat hij alle 200+ km opnieuw aan het berekenen was. Dan ga je afslagen missen. Dubbel onhandig, want als je daardoor een afslag mist, is hij meteen nogmaals 1,5 minuten aan het rekenen. (Toen ik dat doorhad meteen gestopt langs de weg, handmatig de helft van de waypoints verwijderd, maar nog steeds een wachttijd van 45 sec. na een waypoint te hebben gepasseerd. Dat is niet handig)
Navigon daarintegen kan maar 24 waypoints aan en beschouwd elk waypoint als een eindpunt. Tijdens het rijden hoor je dan ook met enige regelmaat 'bestemming bereikt'. Maar, dat nadeel weegt in mijn ogen niet op tegen de voordelen t.o.v. Copilot. Namelijk het daadwerkelijk navigeren, gesproken instructies dus, (ipv continu op het scherm te moeten kijken waar je heen moet rijden, zoals bij Copilot) En razendsnel het volgende stukje route berekenen. Dat is vaak ook maar 3 of 4 kilometer dus dat duurt überhaupt niet lang. Dus na het 'bestemming bereikt' volgt vaak meteen een 'na 500 rechtsaf slaan', daarom vind ik dat niet hinderlijk.
Wat ook handig is, is als je een waypoint mist (om wat voor reden dan ook) je in het submenu (knopje rechtbovenin) kunt kiezen voor actuele bestemming overslaan, en dan navigeert hij gewoon naar het volgende waypoint.
Geconverteerde routes in .route format op de telefoon zetten kan, met bv. iFunbox, in de map 'User Applications'\Navigon\Documents\StoredRoutes
Let bij Navigon er wel op dat er geen waypoints midden op een kruising staan. Anders rij je een kruising op zonder te weten waar je kruising af moet rijden. Omdat Navigon tijdens het rijden op het scherm alleen de route tot het eerstvolgende waypoint laat zien. Pas na het passeren daarvan en het berekenen van het nieuwe stukje route zie je die op je scherm.