Is 50000 KM veel voor een tourmotor?

50000km lijkt me in principe geen probleem. Wel vragen of de kleppen al gesteld zijn, dat is meestal een vrij dure grap. Je zult zien dat de meesten een motor weg doen vlak voor de hele dure grote beurt. Bij de dealer krijgt hij in plaats daarvan dan een 'afleverbeurt'. Dat is helaas een zeer rekbaar begrip.
 
Juist niet kleppen gesteld je zoekt iemand op die het voor je doet en je bent voor een schijntje klaar liefst nog een dikke kras op de ruit en de prijs keldert probeer door de dingen heen te kijken.
Een ander ruitje of afgebroken knipperlicht kan iedereen wel vervangen met een Action schroevedraaier set om maar wat te noemen.
 
Bedankt voor alle feedback. Als ik het dus goed begrijp is zelfs een motor als deze met zo'n 77k kilometers dus ook nog wel te doen.
Ik zou wat verder zoeken voor een wat nieuwere met wat minder kilometers, er zijn er genoeg, ook bij Suzuki merkdealers voor nauwelijks meer geld met wat garantie.
 
Maar die garantie zegt niet zoveel hoor.
ja wel voor een kapot achterlampje maar een set versleten koppelingsplaten dat kan al knap lastig worden.
en als je dat niet zelf kunt
 
Zou willen dat ik iemand in mijn omgeving had die voor een schijntje kleppen wil stellen (liefst zonder shim in het blok te laten vallen).
 
Ik zou wat verder zoeken voor een wat nieuwere met wat minder kilometers, er zijn er genoeg, ook bij Suzuki merkdealers voor nauwelijks meer geld met wat garantie.
Heb je nog tips waar te zoeken? Kijk nu vooral zelf op marktplaats en Autoscout maar heb het gevoel dat veel dealer daar niet op zitten. Ben zelf woonachtig in het oosten van het land.
 
Er zijn veel motorzaken maar hier zijn een paar voorbeelden van merkdealers, bij Motor Oost lijkt een 2009 met abs te staan , ken de zaak verder niet maar klinkt in het oosten. Lijstje komt van de link uit de vorige post.
dl650.png
 
Die Versys mag hij zelf zoeken, ik geef wat alternatieven voor zijn eerdere voorbeeld van een vstrom. En hij wilde toeren.
 
Ik ben nu met mijn derde Deauville bezig. De vorige is met 160.000 weggegaan en toen zaten er inderdaad kosten aan te komen. Bij 50kkm zou ik bij een goed onderhouden toerfiets geen gekke dingen verwachten (pech kun je altijd hebben).
 
Als de gewenste fiets is onderhouden dan ben je met 50k nog aan het inrijden.
Zoals al gemeld kan je wel net tegen een (dure) grote beurt aan lopen.
Mijn Blackbird heeft zojuist een halve ton gedraaid. Heeft idd onlangs een beurt gehad.
Ik heb geen zorg over slijtage, want alles aan deze motor voelt nog als nieuw.

Met mijn Yamaha ben ik al een paar keer de 'klok rond'. Dan kijk je niet meer op 10.000km meer of minder.
De FZ750 heeft al half Europa onder de wielen gehad. De rest is nog 'in de planning'.

Na flink winter-onderhoud is de FZ weer klaar voor vervolg van de rit naar Roemenië / Bulgarije van vorig jaar.
Was vorig jaar al in Ro, toen brak de achter-schokbreker af. Ach, een kleinigheid houd je altijd.
 
Volgens mij zijn er wel specifieke kilometer standen waarbij het onderhoud iets hoger kan uitvallen dan gebruikelijk.
Op 25.000, 50.000, 75.000,enz.
Denk dan aan je ketting, kleppen stellen, en schokdemper revisie.
Boven een ton zou ik zelf niks meer kopen, tenzij je houdt van sleutelen, en het is niet je enige motor.
Peanuts.
Je ketting is dan vaak al meerdere keren vervangen. Net als je tandwielen
Voorpoten kost je 150,- revisie
En klepspeling is vaak controle en niet stellen.
Uiteindelijk is het gewoon onderhoud.

Nieuwe motor heb je ook kans op lekkende poten door zand enz
Ketting slijt net zo snel als op een oude motor.
Remblokjes beurtjes is allemaal routine.
Koppeling is vaak ook 1x 100.000km en kost je ook niet de wereld. Vaak in 30min vervangen. Aanschaf 150,-

Kijk als je echt blok slijtage hebt dan is het andere koek. En remschijven kunnen ook wel 200,- ps kosten.
 
Peanuts.
Je ketting is dan vaak al meerdere keren vervangen. Net als je tandwielen
Voorpoten kost je 150,- revisie
En klepspeling is vaak controle en niet stellen.
Uiteindelijk is het gewoon onderhoud.
Afhankelijk van de motor en wat je ermee hebt gedaan.
Kettingset gaat bij mij 40-45k mee. Dus bij 50k zit je aan 2e set die nog een tijdje mee kan.
Maar zelfs dat kost niet heel veel. Voor 200 euries heb je een nwe kettingset en dan nog een uurtje sleutelen.

Voorpoot-revisie? Je bedoelt wrs nwe keerringen.
Voor 2 tientjes heb je weer nieuwe. Effe sleutelen en klaar is ie weer.

Bij mijn FZ heb ik onlangs de 20 kleppen weer gesteld. (na 40k) Ongeveer helft aanpassen was nodig.
Als de nokkenassen er dan toch naast liggen dan gelijk alle shims naar optimale maat.
Shims kosten ca €10/st. Gelukkig heb ik veel verschillende maten op voorraad.
Dat is wel veel sleutelwerk. Wrs bij de dealer is dat een duur geintje.
 
..maar, voor een paar knaken heb je een pan european en die dingen zullen ook geen moeite hebben met een ton?
 
..maar, voor een paar knaken heb je een pan european en die dingen zullen ook geen moeite hebben met een ton?
Heb ik laatst ook naar gekeken, die hebben vaak toch wel al 70k tot 100k op de klok staan. Zou vast prima kunnen, Honda toerfietsen staan er om bekend dat ze erg lang meegaan, maar ik heb toch een jongere Deauville gekocht met 37k.

Ieder z'n ding.
 
..maar, voor een paar knaken heb je een pan european en die dingen zullen ook geen moeite hebben met een ton?
Die krijgen dan wel het vervangen van de distributieriem en dat is een vrij kostbare zaak (been there, done that). Maar als je dat gewoon op tijd doet kan dat blok vele tonnen aan denk ik.

Ik heb de mijne eruit gedaan bij 160.000km, toen zat een nieuwe koppeling er aan te komen en wilde ik naar een allroad motor omdat de Pan voor mij eigenlijk iets te klein was.
 
Heb ik laatst ook naar gekeken, die hebben vaak toch wel al 70k tot 100k op de klok staan. Zou vast prima kunnen, Honda toerfietsen staan er om bekend dat ze erg lang meegaan, maar ik heb toch een jongere Deauville gekocht met 37k.

Ieder z'n ding.
Waar hebben we het over?
Met 70-100k (net ingereden) dan is er nog een heel motor-leven te gaan.

Mijn Honda Blackbird nu met 50k voelt nog als "nieuw".

De Yamaha FZ750 zit boven de 3ton en gaat nog als de brandweer.
Onlangs had ik het idee dat ie nog nooit eerder zo goed heeft gelopen als nu. (wel met eea aan sleutelwerk door de jaren)
Oke, er is wel eens wat, maar niets om je echt zorgen over te maken. Romania: Here we come!

Ach en de genoemde distributie-riem van een PAN is ook wel oplosbaar.
In december trek je 'm los en dan heb je een zee van tijd om te vervangen. Dan weer goed voor 100k (?)
 
Als je 3 keer de wereld rond wilt met een motor moet je er niet een kopen die dat al gedaan heeft.
 
Terug
Bovenaan Onderaan