Is 50pk ´leuk´?

50pk kan heel erg leuk zijn! Ik heb een ZRX 1100, die heeft 127pk, maar ook een z650 met 68pk, tenminste dat gaf men destijds op toen ie nieuw was, in 1978.
Met beide kan je normaal vlot inhalen op de snelweg, met de ZRX wel sneller, maar echt snel rijden wat ie kan doe je toch niet op de snelweg. Je bent zo je rijbewijs kwijt..
Maar beide motoren bevallen me prima, de 1 heeft een wat vriendelijker karakter, de andere gaat er vandoor alsof ie door de duivel achtervolgt word als je het gas open trekt, maar ook de z650 is vrij vlot met accelereren.
Geen ball of fire natuurlijk, maar komt goed mee. Eigenlijk is de z650 een leukere gooi en smijtfiets, ondanks zijn leeftijd, de ZRX wat logger.
Je kan dus veel lol hebben met 50pk.
 
Is zatv ind ik, een enfield 650 twin met lekker koppel onderin 👍
Niks te klagen, 140 op de snelweg met voldoende over. eifel, luxemburg in elk geval geen probleem.
Mooi zuinig, en mocht he willen dan kun je in nokkenassen zuigers big bore kits etc duiken voor de fun.
 
Ik rij een transalp700 met 60pk en een CB500 met 50 of 60pk (carburateur, met een echte choke!!!).
Dikke prima. Heel veel plezier mee. Ook een keer met de CB door de Franse Alpen gereden met kampeerbagage. Gewoon 1 lange dag op tolwegen en hup, je bent er. Die handelbaarheid is super. Opstappen, manouvreren, keren, draaien, rijden en parkeren is super-easy.
Ik hoef geen zwaardere motoren meer. Al gehad en genezen zeg maar.
(Oké, geen 50pk maar ietsje meer hebben mijn motorfietsen).
 
Ligt nogal aan de motor.

Een honda shadow met 50pk lijkt me geen reet aan, mijn KTM EXC is erg leuk met 50 pk.
 
Mijn eerste motor had ongeveer 40 pk:
1989_honda_vin-1-interceptor-vtr-250_dsc_0058-copy-66006.jpg


Megaveel lol mee gehad, maar dat was ook omdat ik eindelijk zelf kon rijden. ongeveer 20 jaar daarna een CB500 gehad als pekelfiets, die zijn enorm capabel. Hoe een motor rijdt is lang niet alleen afhankelijk van het vermogen.

Maar goed, @MotorrijderMetKorteBenen , na het stellen van je vraag heb je niet meer bijgedragen of toegelicht. Wat overweeg je te gaan rijden?
 
Voor mij zit de lol er altijd in om het 'maximale' uit een motor te halen. Met de tiger 800 zat ik op goede alpenwegen op enig moment op de max (ja, rossi zal het beter kunnen, maar voor mijn gevoel kon er niet meer). Toen overgestapt naar de 1090, die krijg ik denk ik nooit op de max :P .

Mijn 1e motor was een cbr600 '98 met begrenzer naar 25kW, was ook zoiets; maximale er uit halen gaf de lol.
 
Ja, een fiets naar de max trekken deed ik vroeger ook. Die VTR liep ongeveer 100 mijl per uur, dan was het wel tof om dat ook echt te proberen. De GSX-F daarna kon 210, dat moest dan ook echt een keer. Toen kwam er een Blackbird en besloot ik op een gegeven moment op te houden met gas geven.

Topsnelheid is ook triviaal. Ik vond het één van de tofste ervaringen om op Oostenrijkse bergwegen een Fireblade te kunnen bijhouden met mijn Blackbird. Of om met de Speed Triple bocht na bocht te verslinden in de Eifel, in de tweede versnelling. Maximaal wendbaar, genoeg vermogen onder de rechterpols, en dan de bevrediging van een paar bochten achter elkaar precies lekker kunnen pakken.

Ik denk dat 50 pk daarvoor zat is, "peak performance" ligt denk ik rond de 80 pk. Laatst een paar keer proefgereden met een Triumph Tiger Sport 660, als je die van een Hyperpro verenset en een quickshifter voorziet heb je daar de perfecte alleskunner aan.
 
Zit m bij mij niet in topsnelheid, maar meer de bochtige wegen zo goed mogelijk aansnijden, zo vroeg mogelijk weer op t gas en lekker uitaccelereren naar de volgende bocht.

Helaas, als je eenmaal de alpen e.d. gewend bent, is NL maar saai.... ik rijd eigenlijk zelden nog een rondje voor de lol hier.
 
Toen hoorde je nooit meer wat van de man met de korte benen,die is door al dat advies knettergek geworden
 
Ik geniet niet van een trage moderne motoren. Als ik bochten kan nemen met vol gas dan is het net een kermisattractie voor mij. Het liever de uitdaging nodig dat ik moet bepalen hoeveel gas ik moet geven. ipv constant vol gas te moeten rijden.
Heb ooit de MT07 gereden en dat was best een geinige motor die je zo op het achterwiel kan trekken. Dat is dan het uiterst minimale voor mij met 75pk.

Vorig jaar op een Z125 en daarbij stelde ik bij mezelf de vraag hoe dit ooit straat legaal op de markt is gebracht toen een vrachtwagen mij ging inhalen.
 
Ik heb in t verleden een Ducati Monster 620ie gehad. Ding had volgens mij ook iets van 58 pk ofzo. Is leuk op de dijkjes enzo maar ik vond t toch te weinig hoor. Zeker als je in de bergen gaat rijden en uit haarspeldbochten ook nog een beetje rap omhoog wilt. En ikzelf vind t daarna ook lekker om zo nu en dan op de snelweg t gas eens open te trekken…. Na wat passen in de dolomieten even de autostrada op en ff doortrekken tot de 220 ofzo heerlijk. Haal ik t maximale uit mn motor met 132pk en 94nn nope bij lange na niet maar tis wel verdomde fijn al vraag je t mij om lekker wat extra power te hebben. En dan is de mijne nog niet eens zo heel gek en heb je natuurlijk fietsen met nog veul meer vermogen en koppel dan de mijne.
 
50 pk zegt niets zonder koppel en eigenlijk ook is het gewicht nog belangrijk.
Hoe meer koppel, hoe beter. Dus eigenlijk moet je veel cc's hebben, daar krijg je veel koppel bij en een relatief laag gewicht en dan is 50 pk leuk. Zelfs geknepen kan het erg leuk rijden.. een MT-09 met A2-begrenzing op 48 pk is bijvoorbeeld enorm leuk sturen en dat gaat nog steeds hard binnendoor. Van het koppel blijft nog 77 Nm over. Meer dus dan wat jij op het oog hebt. Alleen de snelweg is wat saai vanaf 160+ met A2-begrenzing.

Zelfde geldt voor veel andere A2-motoren. 50 Nm koppel is niet zo spannend als je het dubbele bent gewend, maar wellicht maakt een lager gewicht dan die VS1400 nog veel goed.
Maak gewoon een proefrit.
 
Hallo Lars,

Je hebt al twee pagina’s reacties gekregen op je openingspost.
Wat is inmiddels je mening c.q. standpunt t.a.v. je vraag?
Het is leuk om te lezen wat ieders ervaring is met een 50pk, 100pk of 30pk motor.

''Leuk'' blijft natuurlijk subjectief en is voor iedereen verschillend.
Was vooral benieuwd naar jullie ervaringen en/of referentiemateriaal.

Hopelijk kan ik jullie volgende week meer vertellen nadat ik een proefritje heb gemaakt.
 
Het is leuk om te lezen wat ieders ervaring is met een 50pk, 100pk of 30pk motor.

''Leuk'' blijft natuurlijk subjectief en is voor iedereen verschillend.
Was vooral benieuwd naar jullie ervaringen en/of referentiemateriaal.

Hopelijk kan ik jullie volgende week meer vertellen nadat ik een proefritje heb gemaakt.
Proefritje staan met een KTM SuperAdventure R ook? Dan kan je een goed beeld vormen :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan