is de smartphone alternatief voor je Garmin/TomTom?

Laatst bewerkt:
Hm.. beetje omslachtig inderdaad. Omdat ik routes niet aan de praat kreeg heb ik Navigon er meteen weer afgegooid. Wat zouden de voordelen zijn t.o.v. Sygic of Copilot Live?

Copilot werkt fijn, je kan je route zo in een mapje dumpen en hij staat er op, ook kan je de route nog makkelijk bewerken op de telefoon.
De route klopte ook met de voorrijder terwijl Navigon nog wel eens een andere afslag nam :?
Voorlopig hou ik ze er alle bij op Navigon voor de MOOIE route optie
 
Copilot werkt fijn, je kan je route zo in een mapje dumpen en hij staat er op, ook kan je de route nog makkelijk bewerken op de telefoon.
De route klopte ook met de voorrijder terwijl Navigon nog wel eens een andere afslag nam :?
Voorlopig hou ik ze er alle bij op Navigon voor de MOOIE route optie
Ja, die optie hebben copilot en sygic inderdaad niet. Werkt dat een beetje?

Ik heb laatst copilot gebruikt in sauerland. Werkt prima, maar de routeberekeningen zijn erg vaag. Zo maakt het uit welke vehicle type je selecteert ook al zet je alle opties ervan op neutraal. Ook werken de opties avoid/prefer townroads e.d. totaal niet.
Sygic draait ook 10x zo soepel. Inzoomen en door de map kijken gaat erg sloom met copilot
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik zelf de Zumo 550 voor de Motor.
Waarom geen smartphone:
- Niet waterdicht (geld voor veruit de meeste smartphones)
- Scherm slecht afleesbaar in zonlicht. De speciale hoesjes maken het er niet beter op.
- Mis de fijne Onroute Motorkaart (de belangrijkste reden).
- Ik ken de Zumo ondertussen redelijk goed en wil graag mijn routes ongestoord rijden.

Voor in de auto gebruik ik een Tomtom.
Daar is eigenlijk maar 1 reden voor. Geluidsniveau van smartphone t.o.v Tomtom.
Dataverbruik in buitenland is ook een reden maar daar kom ik vrijwel niet, dus geldt eigenlijk niet.


Qua navigeren zijn smartphones best goed. En zeker voor A naar B navigatie hebben de losse PNA een erg lastige toekomst.

Voor gebruik waar de Zumo's voor bedoeld zijn, heeft de Smartphone nog een veel langere weg te gaan. De smartphone zelf zal het wel kunnen maar de sleutel zit 'm in de software en wellicht meer waterdichte smartphones met een goed afleesbaar scherm in de zon.

Ik ben zelf 39 en ben redelijk goed thuis in de PC en aanverwante artikelen. In de afgelopen 10 jaar heb ik gemerkt dat ik steeds voor gemak kies, dan voor de vernieuwingen en de daarbij behorende ongemakken (als ik ze zo mag noemen)
 
Laatst bewerkt:
Ja, die optie hebben copilot en sygic inderdaad niet. Werkt dat een beetje?

Ik heb laatst copilot gebruikt in sauerland. Werkt prima, maar de routeberekeningen zijn erg vaag. Zo maakt het uit welke vehicle type je selecteert ook al zet je alle opties ervan op neutraal. Ook werken de opties avoid/prefer townroads e.d. totaal niet.
Sygic draait ook 10x zo soepel. Inzoomen en door de map kijken gaat erg sloom met copilot

De mooie route optie is leuk, gaat niet altijd over de mooiste routes hier in de buurt, maar kom wel op wegen waar ik nooit geweest ben.

Sygic gedownload, na de vakantie ook die maar eens proberen :P
Copiloten heeft wel een "track" optie, sygic ook ?
 
Zelf maak ik regelmatig gebruik van mijn HTC (google maps navigatie dus), die navigatie voldoet uitstekend enkel op het gehoor en met gebruik van dempende in-ear oordopjes is het lawaai van buitenaf ook binnen de perken, hoewel ik liever met normale dopen rijd.

enige nadeel is dat het geluid soms achterloopt wanneer je te hard rijd.

voor het buitenland pak ik gewoon de kaart, zorgt toch nog steeds voor de leukste dingen.
Hoewel de garmin ons in Luxemburg ook via gravelpaden stuurde erg grappig, en dat zonder dat de off road functie was ingeschakeld. (was ingesteld op vermijd hoofdwegen erg handige functie.)
 
Ik sta op het punt om een smartphone aan te schaffen en denk aan de HCT Desire C of iets in dezelfde prijsklasse, ik wil ook gaan navigeren ermee en denk aan Navigonmaar Sygic begint ook steeds meer in beeld te komen.
heeft iemand nog andere suggesties?

ik vind het laden van routes niet interessant, plannen doe ik gewoon met kaarten.
Ik gebruik de navigatie voornamelijk om een adres in een stad te vinden, of gewoon a naar B navigatie. Wat ik wel interessant vind is de mogelijkheid om kaartmateriaal van buiten Europa te kunnen inladen.

Voor mij geen losse Garmin meer of TomTom, gewoon teveel rotzooi om mee te nemen op reis. En ja...mijn Zumo is gejat en ik ben niet van plan om weer zoveel geld uit te geven aan zo'n ding dus vandaar de telefoon die alles kan.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een waterdichte samsung en daar draai ik navigon op (gedownload). Dat werkt erg goed om inderdaad adressen te vinden.

Daarnaast is het opensource alternatiev osmand ook erg goed.
 
Ik heb een waterdichte samsung en daar draai ik navigon op (gedownload). Dat werkt erg goed om inderdaad adressen te vinden.

Daarnaast is het opensource alternatiev osmand ook erg goed.
Maar dat is nou net het punt. Daarmee is het nog geen alternatief voor een Garmin/Tomtom
 
Ik sta op het punt om een smartphone aan te schaffen en denk aan de HCT Desire C of iets in dezelfde prijsklasse, ik wil ook gaan navigeren ermee en denk aan Navigonmaar Sygic begint ook steeds meer in beeld te komen.
heeft iemand nog andere suggesties?

ik vind het laden van routes niet interessant, plannen doe ik gewoon met kaarten.
Ik gebruik de navigatie voornamelijk om een adres in een stad te vinden, of gewoon a naar B navigatie. Wat ik wel interessant vind is de mogelijkheid om kaartmateriaal van buiten Europa te kunnen inladen.

Voor mij geen losse Garmin meer of TomTom, gewoon teveel rotzooi om mee te nemen op reis. En ja...mijn Zumo is gejat en ik ben niet van plan om weer zoveel geld uit te geven aan zo'n ding dus vandaar de telefoon die alles kan.

Als je van plan bent een smartphone aan te schaffen, kijk dan of er fabriek af al navigatie geïnstalleerd is. Bij Nokia zit het er standaard op, en bij Android ook. De navigatie van Nokia heb ik al een paar jaar geen ervaring meer mee (die zullen er ook wel aan gewerkt hebben) maar daar was ik altijd tevreden mee.
De navigatie software van Android is m.i. ook zeer compleet, brengt me altijd perfect naar de plaats van bestemming, met alle files up to date etc. Nadeel ervan is dan weer dat het; 1. geen flitspalen weergeeft, en 2. veel data verbruikt, en als je het in het buitenland wilt gebruiken, je ontzettend veel geld kwijt bent.

Weet niet precies wat je er mee wilt gaan doen, maar voor navigatie binnen Nederland is de standaard navigatie een goede optie!
 
Maar dat is nou net het punt. Daarmee is het nog geen alternatief voor een Garmin/Tomtom
Want? Wat doet het nog niet goed?

En wat is nou precies het punt? Want Ratman geeft aan dat hij een telefoon wil waarmee hij naar adressen kan navigeren. Ik zeg dat dat prima met dat navigon kan.
 
Laatst bewerkt:
water hoeft geen probleem te zijn voor een smartphone.
ik gebruik een samsung galaxy xcover, dat is een smartphone die stof,schok en waterbestendig is. kan een half uur onder water gehouden worden en is erg degelijk afgewerkt.
als je wat meer te besteden hebt is er ook nog de caterpillar b10 smartphone.
 
Tegenwoordig is de smarphone een zeer goed alternatief. Bij mij werkt het prima en ik kan me geen enkele reden verzinnen om een dure motornavigatie aan te schaffen.
 
btw voor diegene die zich zorgen maken over de kosten van navigatie in het buitenland. Ik heb een nieuw abbonement bij vodafone en daarmee mag ik 30dagen per jaar in het buitenland (binnne europa) data verbruiken. dus ook navigeren en kost me niks extra :)
 
Laatst bewerkt:
btw voor diegene die zich zorgen maken over de kosten van navigatie in het buitenland. Ik heb een nieuw abbonement bij vodafone en daarmee mag ik 30dagen per jaar in het buitenland (binnne europa) data verbruiken. dus ook navigeren en kost me niks extra :)
Ik heb de voorkeur voor offline gebruik, wel een handige optie trouwens met die 30 dagen.
 
Want? Wat doet het nog niet goed?

En wat is nou precies het punt? Want Ratman geeft aan dat hij een telefoon wil waarmee hij naar adressen kan navigeren. Ik zeg dat dat prima met dat navigon kan.
Voor Ratman is dat misschien goed genoeg, maar dat was de vraag niet. Het grote verschil is dat je met een Garmin/TomTom vooraf uitgezette routes kan rijden en tijdens het rijden via-punten en/of nuttige punten kunt toevoegen/wijzigen. Kortom, een complete route rijden. Een Smartphone die de mogelijkheden van 'echte' motornavigatie evenaart moet nog uitgevonden worden (zelfs Garmin is daar nog niet in geslaagd)
 
De vooraf uitgezette routes rijden gaat prima. Ik maak via google maps/ tyre op het werk een mooie route en als ik thuis kom even op mijn telefoon zetten en rijden maar. Het onderweg wijzigen van deze routepunten is inderdaad wat lastiger. Maar dat heb ik tot nog niet nodig gehad.
Wel een keer gehad dat mijn routepunt op een (ivm werkzaamheden) afgesloten straat lag en een routepunt overslaan kan gewoon. Dus gewoon lekker verder rijden.

Stel ik wil onderweg toch graag een routepunt toevoegen, (nogmaals ik heb die behoeft nog niet gehad) kan ik overschakelen naar google maps en die navigeert me prima naar mijn poi.

Volgens mij kun je met navigatie op je smartphone prima uit de voeten. Je levert wellicht iets in op gebruiksgemak maar dat kleine verschil is mij geen honderden euro's waard.
 
Laatst bewerkt:
De vooraf uitgezette routes rijden gaat prima. Ik maak via google maps/ tyre op het werk een mooie route en als ik thuis kom even op mijn telefoon zetten en rijden maar. Het onderweg wijzigen van deze routepunten is inderdaad wat lastiger. Maar dat heb ik tot nog niet nodig gehad.
Wel een keer gehad dat mijn routepunt op een (ivm werkzaamheden) afgesloten straat lag en een routepunt overslaan kan gewoon. Dus gewoon lekker verder rijden.

Stel ik wil onderweg toch graag een routepunt toevoegen, (nogmaals ik heb die behoeft nog niet gehad) kan ik overschakelen naar google maps en die navigeert me prima naar mijn poi.

Volgens mij kun je met navigatie op je smartphone prima uit de voeten. Je levert wellicht iets in op gebruiksgemak maar dat kleine verschil is mij geen honderden euro's waard.
welke navigatie software gebruik je? en welke Smartphone?
 
Op de motor gebruik ik de HTC desire. Ik gebruik google maps. Wanneer ik een echte route ga rijden gebruik ik Waypointer. Dit is door een mf lid gemaakt en is eigenlijk gewoon een soort aanvulling op google maps.
Waar google maps alleen van A naar B kan gaan zegt waypointer dat ie na B naar C, D etc moet gaan.

Vaak als ik ga rijden zet ik gewoon google maps aan om via de toch wel vrij gedetailleerde kaart de bochten te bekijken die op mijn weg liggen. Of om een beetje kijken of er op de route mooie wegen liggen die ik nog niet ken.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat klopt. Volgens mij kun je tegenwoordig ook de mappen downloaden en die daarna offline gebruiken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voor mij is dat niet zo belangrijk omdat ik toch onbeperkt internet heb en 30 dagen binnnen europa :)

Desire is trouwens een fijne telefoon hoor. Heb nu zelf een HTC one x. Maar de desire blijf ik gebruiken voor op de motor
 
Voor Ratman is dat misschien goed genoeg, maar dat was de vraag niet. Het grote verschil is dat je met een Garmin/TomTom vooraf uitgezette routes kan rijden en tijdens het rijden via-punten en/of nuttige punten kunt toevoegen/wijzigen. Kortom, een complete route rijden. Een Smartphone die de mogelijkheden van 'echte' motornavigatie evenaart moet nog uitgevonden worden (zelfs Garmin is daar nog niet in geslaagd)
Dat kan anders allemaal prima met navigon van garmin.
 
Ja dat klopt. Volgens mij kun je tegenwoordig ook de mappen downloaden en die daarna offline gebruiken maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Voor mij is dat niet zo belangrijk omdat ik toch onbeperkt internet heb en 30 dagen binnnen europa :)

Desire is trouwens een fijne telefoon hoor. Heb nu zelf een HTC one x. Maar de desire blijf ik gebruiken voor op de motor
?????

voor in de auto binnen NL toch mijn htc one x met google maps

op de motor de garmin.... want geen andere merk snapt wat wij motorrijders bedoelen met "een route vooraf bepalen"!!!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan