is de smartphone alternatief voor je Garmin/TomTom?

Vandaag weer eens gereden met mapfactor navigator free. Je haalt een track als gpx naar binnen op de android telefoon en je maakt waypoints aan, die worden gebruikt door de app, om de route te bepalen. Geen visuele info, maar de telefoon oortjes in en je wordt goed geleid. Met de instelling kortste route wordt de oorspronkelijke route voor 99% gevolgd. Twee andere handige apps: itnconverter en routeconvertor. Met routeconvertor kun je de route printen om te delen met andere trip deelnemers. Met itnconvertor kun je een route maken en aanpassen.

Het stroom gebruik van Mapfactor Navigator is erg laag. Een hele dag rijden is geen probleem. Data gebruik is nul.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag weer eens gereden met mapfactor navigator free. Je haalt een track als gpx naar binnen op de android telefoon en je maakt waypoints aan, die worden gebruikt door de app, om de route te bepalen. Geen visuele info, maar de telefoon oortjes in en je wordt goed geleid. Met de instelling kortste route wordt de oorspronkelijke route voor 99% gevolgd. Twee andere handige apps: itnconverter en routeconvertor. Met routeconvertor kun je de route printen om te delen met andere trip deelnemers. Met itnconvertor kun je een route maken en aanpassen.

Het stroom gebruik van Mapfactor Navigator is erg laag. Een hele dag rijden is geen probleem. Data gebruik is nul.

Nieuwe ervaringen met Mapfactor Navigator.
In september 2015 een rit gemaakt naar Zwitserland. De rode lijntjes van geimporteerde gpx bestanden volgen in Navigator. De gpx bestanden gemaakt door bestaande rondrit routes te gebruiken als template en ze aan elkaar te knopen tot een mooie route die je ergens brengt. Vanuit Moordrecht via de Waal naar het gebied tussen Rijn en Maas en steeds verder afzakken naar de Hunsruckhohestrasse. Verder naar de Ballons des Vosges (Vogezen) en zo door naar Zwitserland. In Zwitserland raakte ik de gpx bestanden kwijt en gaf de ophanging van mijn cheapy telefoonhouder de geest. Nieuwe route gemaakt, maar de lol was er een beetje af en het werk riep. Volgende keer bestanden in een aparte folder als backup mee.

Na de vakantie bij motorkledingcentre voor mijn Interphone SM43
interphone.jpg

in garantie een nieuwe ophanging gekregen.

Nadeel van een cheapy telefoonhouder: de weerspiegeling is erg sterk. Nog op zoek naar een no glare folie. 3m heeft wel wat, maar ik zoek nog ervaringen van anderen.

December 2015 is mijn HTC Mobiel overleden. Nu met een Samsung Xcover 3 bezig. In het begin wat gedoe met Mapfactor Navigator. Door het instellen van de locatie op alleen gps en het uitzetten van de wifi zijn de problemen opgelost.

Update: na de installatie van de volgende android lijken de problemen opgelost.

Update 2:
itnconvertor en routeconvertor zijn te buggy.

Gebruik nu Kurviger Motoplaner om de routes te maken op de pc. Export naar gpx optie route.

ViaMichelin: routes, kaarten, verkeersinformatie, hotelreserveringen voor de groene weggetjes.

http://www.road-concept.eu/uebersicht-msd voor de leuke ritjes in Duitsland

14894 Motorcycle Rides and Motorcycle Roads voor de leuke routes internationaal.

Met twee powerpacks kan ik zeker 9 uur rijden.
 
Laatst bewerkt:
Nadeel van een cheapy telefoonhouder: de weerspiegeling is erg sterk. Nog op zoek naar een no glare folie. 3m heeft wel wat, maar ik zoek nog ervaringen van anderen.

Verwacht geen wonderen van no-glare. Wat zo'n folie feitelijk doet is dat het de reflectie minder scherp maakt door het licht binnen de folie te 'breken'. Maar het licht verdwijnt niet; het wordt verspreid. Als je bijvoorbeeld op je telefoon je email leest kan dat goed werken; in de zin dat je niet alsmaar naar je eigen spiegeling zit te kijken.

Het nadeel ervan is echter dat er een soort van witte waas voor in de plaats komt; waardoor je in de praktijk zelfs feitelijk minder ziet. Dan is het beter 'door de reflectie heen te kijken' (die ahw te negeren, er niet op te focussen). Ook kan het zinvol zijn te experimenteren met de positie van het toestel (zorg dat het zo verticaal mogelijk staat).
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook gereden met smartphone met tomtom, maar de trillingen van mn motor vond mn htc niet zo fijn.
Rammount met rubber kogel zal beter zijn.

Toch ben ik afgestapt van navigeren op de motor met n smartphone. Teveel dingen die een conflikt kunnen maken op je smartphone.
Bij mij begon de telefoon door de trillingen steeds te bellen (weg kaart navigatie) en mn muziek ging steeds naar andere songs hoppen.
Of kreeg in mn beeld dat er geen bereik was (bergen) en dan moest ik dat bericht wegklikken....rijdend

Daarom kocht ik n tweede hands auto tomtom, zo'n oudere want die kunnen gewoon itn routes aan.
Ik heb zelf n 730 gekocht omdat daar n sd kaart in kan (nieuwe kaarten zijn groot) en n audio out.

Maar ook die vierkante tomtom one kunnen itn routes aan.
Kan je met itn convertor werken, zijn houders rammount voor te krijgen en minder last van spiegelingen.
Kijk wel of er voor jouw belangrijke zaken opzitten.
Ik wil zelf bijvoorbeeld in 2d birdeyeview rijden en de automatische zoom uit kunnen zetten.

Ideaal, geen probleem met regen (nat wordt die ook niet achter ruitje)
 
Iemand ervaring met een Getnord Onyx telefoon.
Zit er hard aan te denken om deze ipv met note3 te doen. In combinatie met navigon.
Deze is dan tenminste zelf al versterkt. En in combi met een USB lader durf ik dat wel aan op de motor.

Gr Roy
 
Als echte "scrooge" had ik ook geen zin om €500 alleen voor de Motornavigatie uit te geven. Daarnaast vond ik dat auto en motor navigatie wel een gezamenlijke oplossing zou moeten kunnen zijn.

Mijn oplossing:
Sygic GPS Navigation Offline for Android (Europe) a €30,
Sygic staat zowel op mn 5,5 inch Samsung A7 die ik in de auto gebruik als mijn oude Motorola Moto E die ik nu voor op de motor gebruik.
De Moto E is mijn oude telefoon en heb ik gestript van alle overbodige zaken en gebruik ik zonder Sim card dus word ik niet gestoord door berichtjes en telefoontjes. Wel een browser en mail voor het contact met het thuisfront als ik wifi heb.
De Moto E zit in een GIVI 6L EA106 tanktas op Marktplaats €15 waar ik ook mijn waardevolle zaken in bewaar.
en deze wordt geladen met een USB stekkerdoos bij Louis €18
Geluid via Bluetooth hoofdsetje van Sony SBH20 bij Amazon €25

Totaal prijs van het setje €88 (en dan heb ik als bonus ook nog eens navigatie in de auto)

Gebruik:
Voordat ik een tour rijd zoek ik op het WWW naar routes. Deze neem ik over of bewerk ik naar eigen goeddunken. Belangrijkste tool (software) die ik gebruik is ITN converter. Hier kun je diverse formaten routes (bijv GPX) in importeren en dan in een kaart naar keuze plotten, zoals bijvoorbeeld ViaMichelin die geeft groene bezienswaardige routes aan. Andere tools en software die ik gebruik zijn Google maps, Tyre, Motoplaner.de etc.
Nadat de route klaar is sla ik deze op met ITN converter als ITF en plaats deze ITF in de daarvoor bestemde map van Sygic (Sygic/Res/itinerary).
Als je sygic opent kun je nu de routes openen en gaan volgen.

Hoe bevalt het:
Sygic als navigatie sec bevalt goed alhoewel ik de gebruikersinterface niet erg intuitief en gemakkelijk vind. Er zijn zeker beteren op de markt op dat vlak (bijv HERE, maar die heeft geen GPX import opties).
Qua routes is mijn laatste ervaring van 2014 (vorig jaar is het er helaas niet van gekomen).
+ routebegeleiding naar beginpunt route
+ herberekeing naar missen afslag
- als je een punt miste dan bleef Sygic je hardnekkig terug sturen
- zichtbaarheid niet altijd optimaal
- bediening (er moet gestopt worden om de smartphone te bedienen)

Conclusie:
Voor mij een budgetvriendelijke oplossing met extra voordeel dat ik ook in de auto navigatie heb.

PS. Zit in leeftijdsklasse C :)
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook gereden met smartphone met tomtom, maar de trillingen van mn motor vond mn htc niet zo fijn.
Rammount met rubber kogel zal beter zijn.

Ik gebruik een zwanenhals om de telefoon op mijn motor te monteren. Zuignap er af zagen en dan met tie-wraps aan je voorvork poot monteren. Werkt super, trillingsvrij en past gegarandeerd ook op een eventuele nieuwe motor.

Zo'n ding dus:
full



Telefoon in tanktas werkte bij mij niet echt lekker. Telefoon zit dan te dicht bij waardoor je te ver naar beneden moet kijken om je scherm te zien. Telefoon op een houder naast je contactslot werkt perfect. Bij regen blijft mijn tel daar ook droog door combinatie kuipruit en rijwind.



Routes maak ik met Google maps omdat het zover ik weet (na veel alternatieven geprobeerd te hebben) de enige planner is die aangeeft of je over afgesloten wegen planned.

Met deze tool kun je je google maps route omzetten naar GPX. Daarna naar de juiste map op je telefoon kopieren en de route openen in OsmAnd, en je de rest gaat vanzelf :] :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan