Is gehoorbescherming wel nodig?

Schubert staat idd bekend als een stille helm.
Sowieso maar zeker met 30k per jaar, zou ik iets doen aan goede oorbescherming.

Zelf bemerk ik, dat ik na een lange rit, bijv terugreis vakantie 1000+, in de avond , ondanks doppen, toch een ruis in mijn oren heb.
Ik denk dat ik ruim 100k met een C3 Pro gereden heb op verschillende motoren en daarna een C4 Pro. Het enige verschil tussen een stille helm en een niet stille helm is dat het langer duurt voordat je doof wordt. Stel een helm geeft 3db minder herrie (halvering van de geluidsdruk) dan doe je er twee keer zo lang over om doof te worden. Maakt niet uit, doof wordt je nog altijd zonder oordoppen.
 
Ik zeg gewoon niet doen.
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
Het gaat niet alleen om hard. Ook lang dezelfde toon kan gehoorschade opleveren. Langdurig aan windgeruis blootgesteld worden is schadelijk. Dus ja, wel gehoord bescherming gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
Welkom, Jarrie,

Konden we je inmiddels overtuigen van het nut van gehoorbescherming?
 
Ja, gewoon goede oordoppen aanschaffen. Als je het merkt ben je te laat, zo ook ik. Gelukkig is het bij mij maar een hele lichte pieptoon als het heel stil is merk ik het, maar er zijn mensen die compleet gestoord worden zowel fysiek als mentaal.
 
Dit lijkt me een goede plek om de gouden tip die ik zelf van M-F heb gehaald eens te herhalen:
Oordopjes pakket | Ontdek het oordopje dat bij u past!
:t
Een pakketje met allemaal verschillende oordoppen zodat je kunt uitproberen welke je het fijnste vind!
Zelf zweer ik inmiddels bij de Moldex Contours. Ik heb ook op-maat-gemaakte maar op de motor vind ik schuimpjes toch fijner. Maar… iedereen is anders. :)
 
2 jaar zonder doppen gereden, daarna 10 jaar met en toen kreeg ik tinnitus. Ondertussen alweer ruim 10 jaar een constante harde piep, dag en nacht. Dus beslis zelf maar of je oordoppen wil of niet, zo lang ik jouw piep er maar niet bij krijg.
 
Ik rij nu bijna 6 maanden op mijn Kawasaki Z650 en als ik op de snelweg rijd, dan heb ik eigenlijk geen last van mijn oren. Nu las ik dat het toch aangeraden wordt om gehoorbescherming te dragen, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?

Ik ben trouwens wel iemand die extra gevoelig is voor hard geluid dus het verbaast me wel dat als ik met 130 km/uur over de snelweg rij, ik geen last ervaar tijdens het rijden.
Gewoon doen. Als je het lekker vind om een muziekje aan te hebben hoor je dat ook meteen beter met je oortjes. Ik doe het zelf ook alleen op de snelweg.
 
Zelf bemerk ik, dat ik na een lange rit, bijv terugreis vakantie 1000+, in de avond , ondanks doppen, toch een ruis in mijn oren heb.

Had laatst na een ritje van ca. 400km vanuit Luxemburg naar Nederland na afloop ook ff een ruis in m'n oren, ondanks de doordoppen.
Daar zullen de vele snelwegkilometers ook wel aan hebben bijgedragen.
 
, maar als ik het niet als luid ervaar, waarom zou je het dan toch aanschaffen?
Dat je het niet als luid ervaar, komt doordat je al gehoorschade hebt? Het is in ieder geval heel zeker dat het echt een eenmalige gebeurtenis is, die definitief never nooit meer goed komt. En gehoorschade kondigt zich niet van tevoren aan. Dus misschien heb je al ooit gehoorschade opgelopen?
 
2 jaar zonder doppen gereden, daarna 10 jaar met en toen kreeg ik tinnitus. Ondertussen alweer ruim 10 jaar een constante harde piep, dag en nacht. Dus beslis zelf maar of je oordoppen wil of niet, zo lang ik jouw piep er maar niet bij krijg.
Conclusie: doppen veroorzaken tinnitus


:o :o :o :o












(Voor degenen die een slecht functionerende bovenkamer hebben: bovenstaand is dus een grapje)
 
Conclusie: doppen veroorzaken tinnitus

:o :o :o :o

(Voor degenen die een slecht functionerende bovenkamer hebben: bovenstaand is dus een grapje)

Dat zou je wel kunnen concluderen idd. :)
Het is of dat, of wat ik hier al eens eerder op het forum zei, de hond die hard in mijn oor blafte of van het stappen. Dan staat de muziek ook hard in discotheken (bestaan die nu nog?) en als je dan buiten stond, moesten de oren echt wennen.
Ik denk een combi van stappen en dat de eerste twee jaar op de motor het langzaam startte. Ik stapte ook weer niet elk weekend, maar oren die echt moesten wennen aan de stilte na het stappen 's nachts, kan ik me nog goed herinneren.
Nu stap ik helemaal niet meer. Kleine kinderen, op tijd naar bed want die staan zo rond 6 uur weer aan. Soms vroeger, soms ietsje later. Ik kan niet wachten om weer eens uit te slapen tot 7 uur of 8 uur.
 
Al 40 jaar doppen in tijdens het motorrijden. Uitlaatgeluid is het minst storend, het zijn juist de windgeluiden rond de helm die het verpesten. Na 10 minuten bij 80 dB of hoger is er al een reele kans op gehoorbeschadiging en net als andere tinitus is absoluut geen grap als je ernaast ook nog eens slechthorend bent
 
Dat zou je wel kunnen concluderen idd. :)
Het is of dat, of wat ik hier al eens eerder op het forum zei, de hond die hard in mijn oor blafte of van het stappen. Dan staat de muziek ook hard in discotheken (bestaan die nu nog?) en als je dan buiten stond, moesten de oren echt wennen.
Ik denk een combi van stappen en dat de eerste twee jaar op de motor het langzaam startte. Ik stapte ook weer niet elk weekend, maar oren die echt moesten wennen aan de stilte na het stappen 's nachts, kan ik me nog goed herinneren.
Nu stap ik helemaal niet meer. Kleine kinderen, op tijd naar bed want die staan zo rond 6 uur weer aan. Soms vroeger, soms ietsje later. Ik kan niet wachten om weer eens uit te slapen tot 7 uur of 8 uur.
In het uitgaansleven staat de muziek nog veel harder tegenwoordig.

Zijn al meerdere verzoeken over geweest vanuit oa KNO artsen om dat aan banden te leggen, maar helaas.

Altijd een zakje oordoppen mee dus, en als je ergens naar binnen gaat: in doen.
 
Ow en die helicopterhelmen, ik heb ze ook ook gehad, 2 ritten mee gereden en dienen nu als plantenbak, als er 1 type helm is die geluiden versterkt is het zo'n heli ding is mijn ervaring
 
In het uitgaansleven staat de muziek nog veel harder tegenwoordig.

Zijn al meerdere verzoeken over geweest vanuit oa KNO artsen om dat aan banden te leggen, maar helaas.

Altijd een zakje oordoppen mee dus, en als je ergens naar binnen gaat: in doen.
Telt ook voor concerten.
 
In het uitgaansleven staat de muziek nog veel harder tegenwoordig.

Zijn al meerdere verzoeken over geweest vanuit oa KNO artsen om dat aan banden te leggen, maar helaas.

Altijd een zakje oordoppen mee dus, en als je ergens naar binnen gaat: in doen.

Dat is wel slim ja, maar voor mij te laat. Al stond het toen al hard hoor, als je echt bijna een half uur moet acclimatiseren qua oren om weer te wennen aan de rust, dan is het niet goed. Soms als ik er geen last van heb en ik hoor ineens hard geluid (bijv een ballon die klapt of iemand die met een hamer wat spijkers ergens in slaat), dan triggert het meteen en heb ik er meer last van.
Anyway, doppen op de motor gewoon altijd doen, tenzij je echt alleen in de stad zou rijden en niet boven de 50 km/u komt. Maar dan nog steeds zijn doppen rustgevender met al het omgevingslawaai.
 
Dat is wel slim ja, maar voor mij te laat. Al stond het toen al hard hoor, als je echt bijna een half uur moet acclimatiseren qua oren om weer te wennen aan de rust, dan is het niet goed. Soms als ik er geen last van heb en ik hoor ineens hard geluid (bijv een ballon die klapt of iemand die met een hamer wat spijkers ergens in slaat), dan triggert het meteen en heb ik er meer last van.
Anyway, doppen op de motor gewoon altijd doen, tenzij je echt alleen in de stad zou rijden en niet boven de 50 km/u komt. Maar dan nog steeds zijn doppen rustgevender met al het omgevingslawaai.
In de stad sowieso altijd doppen in. Ook als je op een terrasje zit.

Hoor je al die vervelende mensen ook niet :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan