40 kW powerrr
MF veteraan
- 21 sep 2010
- 1.612
- 376
In autoland gaan de milieubeleidsmaatregelen nu serieus worden. Het ene na het andere land schrijft voor dat over pakweg een decennium geen auto's met verbrandingsmotoren meer mogen worden verkocht. Die termijn ligt zo ver weg om automobilisten (en fabrikanten) alvast te laten wennen aan de gedachte dat hun nieuwe aankoop snel zal afschrijven (en de fabrikanten zich moeten 'omscholen'). Ik heb 3 jaar geleden een nieuwe auto gekocht, dus die kan nog wel even mee (normaliter doe ik er 10 jaar/ 250.000 km mee). Tegen die tijd kan ik me verheugen op een riante keuze aan elektrische auto's met een flinke actieradius en een Europees dekkend net van oplaadstations.
Voor mijn motor komt die termijn al in beeld, dus heb ik al wat proefritjes gemaakt. Maar nu bekruipt mij het gevoel dat ik gek ben als ik een nieuwe aanschaf en die in 10 jaar volledig afschrijf, omdat de plofmotor dan wordt verbannen. Zal ik een minder dure gebruikte kopen of doorrijden op mijn huidige tot er genoeg elektrisch aanbod is, of toch een nieuwe kopen?
Zo lang de actieradius niet verbeterd, is de elektrische auto geen echt alternatief. Gisteren naar Zuid Bretagne gereden, zie ik me op een motor met 160 km actieradius nog niet doen. Met een auto die 400 km haalt ook niet en in Frankrijk geen laadpaal gezien. En voorlopig zijn er ook niet genoeg grondstoffen beschikbaar om alle auto's elektrisch te maken. Ambities zijn leuk, maar het moet wel haalbaar zijn. Ik zie ons nog eerder op waterstof rijden.
Man` koop een motorfiets die je leuk vindt ! , dat gedoe met die wittekat batterijen duurt veel langer dan jij denkt .
En daarbij kun je morgen ook gewoon omvallen ... Leef in het nu ! ..
De Nederlander die zich weer aan alle kanten wil indekken, dus zuinig en rijk gaat sterven .
Voorlopig geen zorg maken over tzt verplicht zero-uitstoot.
De soep wordt niet zo heet gegeten als dat die wordt opgediend.
Per 2040 geen auto's met verbrandingsmotoren meer verkocht in diverse landen.
Maw tot 31-12-2039 nog wel. Dan komt er nog dispensatie voor aanwezige voorraden.
Vervolgens blijven onderdelen-voorziening en infra-structuur nog 20jaar in leven.
Als je het goed bekijkt dan vanaf ca 2060 komen er werkelijke problemen om met een verbrandingsmotor te kunnen rijden. Mensen die nu net hun RBW hebben gehaald, gaan tegen die tijd al met pensioen. Geen zorg: Een scootmobiel is nu al electrisch!!
...
Conclusie: Meerdere jaren kan je nog gewoon een kool-waterstof-machine aanschaffen. Geen Paniek!
Hebben we het nog niet eens over de schaarse grondstoffen voor de accu`s die nodig zijn ..
Klopt helemaal.Iedereen gaat nog even voorbij aan de allergrootste uitdaging:
Ons distributie (elektriciteitsnet) net kan al die electrische autos ( EN het toegenomen eletrische verbruik omdat we gas af willen schaffen, vlak die ook niet uit) bijlange na niet aan.
Eer dat we dat op rit hebben.......hebben we nog wel effe
Dat denk ik ook........maar aan de andere kant kan ik mij nog heel goed een vloekende collega herinneren die net een splinternieuwe Transit had aangeschaft op grijs kenteken. En dat werd vervolgens vrij radicaal afgeschaft. Maar daar zaten natuurlijk geen auto en oliemaatschappijen achter met een lobby.
Klopt helemaal.
Ik heb ergens gelezen dat we hier in Nederland 2 (kern)energiecentrales extra nodig hebben als we al het vervoer electrisch gaan doen.
Electrisch rijden is leuk maar dan wel in combinatie met milieuvriendelijke duurzame energiewinning.
Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?
Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.
HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...
Stof genoeg tot nadenken
Iedere parkeerplaats krijgr een draadloze oplaadzender, iedere elektrische auto een oplaadontvanger en een teller voor de stroomrekening.Er staan in de straat 20 autos buiten.
De bewoners hebben geen garage.
Mogen er dan 20 verlengsnoeren over het voetpad van hun huizen naar hun wagens? Of komen er 20 laadpalen voor die straat?
Batterijen gaan misschien een uitdaging zijn maar dat hele oplaad-gedoe en het elektrisch net ook.
HOTEL met 20 kamers....20 laadpunten voorzien voor hun gasten?? enz...
Stof genoeg tot nadenken