is zout nou echt zo slecht voor je fiets?

Brrollo

MF'er
24 jun 2004
126
0
diemen
*zucht* het is winter, maar dat heeft iedereen inmiddels wel door, denk ik.
Dus hier het ultieme winter-topic.
Mijn tien staat ongeduldig in z'n hok tottie weer mag gááán -O-

Alleen z'n baasje is wat ongeduldiger. Nou roept iedereen dat dat zout op de weg zo slecht is voor je fiets, maar ís dat nou ook zo?
Dus: 'doorrijders zonder te spuiten' (sorry :+ ), 'doorrijders die wel de hogedruk spuit erop zetten', 'poetsers', de 'principieel niet-rijders want er ligt zout op de weg', de 'deskundigen'... uw mening aub!
 
t zout vreet in op de blanke metalen delen.
Minst erge is dat het gaat oxxideren, maar op moeilijke hoekjes waar wij nooit bij komen heb je op den duur kans op roest en doorrotten
 
t zout vreet in op de blanke metalen delen.
Minst erge is dat het gaat oxxideren, maar op moeilijke hoekjes waar wij nooit bij komen heb je op den duur kans op roest en doorrotten


Kijk, ik begrijp wat het doet... maar overdrijven we het gewoon niet met z'n allen?
 
weet t niet, maar ik rij als t droog is gewoon lekker een rondje, voor stalling ff emmertje water er overheen, klaar. Doe t al sinds ik m heb, en hij blinkt nog alsof ie uit de showroom komt. :Y

Maar tis natuurlijk wel een Honda he, weet niet of die kwaak van jou van de zelfde kwaliteit is :P ;)
 
Stappenplan:
1. motor goed poetsen.
2. blanke metalen delen flink inspuiten met Tectyl of vaseline,
vooral de moeilijke plekjes niet vergeten.
3. rijden.

simpel eigenlijk :)
 
Zout vreet ook in op de remmen (schijven en zuigers). De roest die het veroorzaakt zorgt dat bewegende delen minder goed bewegen en ook sneller slijten.
Aluminium wordt ook aangetast, je krijgt er van die "bloemkolen" door en het wordt uiteindelijk errug lelijk.

Zout is dus gewoon niet goed voor je fietsie. Kan het boeien? Nee..... al doe ik er alles aan om de schade te beperken.
 
Kijk, ik begrijp wat het doet... maar overdrijven we het gewoon niet met z'n allen?
tis maar net hoe zuinig je dr op bent, de 1 poets elk weekeind en daar zal je geen vingerdruk op vinden, de ander rijdt er elk weekeind op en die zal wat viezer zijn.
 
Maar tis natuurlijk wel een Honda he, weet niet of die kwaak van jou van de zelfde kwaliteit is :P ;)

:^ _O- _O-



Kawa...??

Gewoon binnen laten staan tot juni, is ECHT de beste oplossing :Y

Yep en in juli de winterstalling weer in O-) :X

[serieuze mode]
Je kunt best wel rijden, vooral bij een mooie droge dag, maar je moet natuurlijk wel je fiets goed schoonmaken en dat laatste is meestal het probleem.

Er zit wel een hoop tuppeware op dus het meeste zout komt niet direct op het metaal.
Net wat je wilt, het is niet echt goed aan de andere kant stilstaan is ook niet goed.
 
Ik ben geen poetser en rij al wat jaartjes in de winter door. (vooral woon/werk)

Als de eerste pekel gestrooid wordt, spuit ik hem helemaal in met van alles en nogwat: teflonspray/siliconenspray/vaselinespray en dit hou ik ook tussendoor bij.

En toch kom je bij de grote voorjaarsschoonmaak ;) altijd weer plekjes tegen die aangetast zijn...
Vooral aluminiumdelen verchroomde delen en gegalvaniseerde delen moeten het ontgelden zoals je banjoboutjes van de remmen e.d.

Maar zoals gezegd: ik ben geen poetser, en het boeit mij ook niet superveel....

Ik beschouw hem meer als een gebruiksvoorwep en hij moet het gewoon doen, uiterlijk vind ik niet superbelangrijk.
Hij moet uiteraard wel mooi zijn, zoals een ZX10 bijv. :P , maar hij hoeft niet dagelijks te glimmen..

Ik zou met jouw fiets gewoon ff wachten, de winter is bijna voorbij.. ;)
 
Stappenplan:
1. motor goed poetsen.
2. blanke metalen delen flink inspuiten met Tectyl of vaseline,
vooral de moeilijke plekjes niet vergeten.
3. rijden.

simpel eigenlijk :)

Je vergeet een toevoeging ;)

Pas in het voorjaar weer de smurrie eraf halen, en dan is er niks aan het handje, maar wat al eerder in dit topic aangehaald is, vergeet dan ook niet de hoekjes en gaatjes waar je niet makkelijk bij komt, dus ook in jouw geval onder het kuipwerk duiken met je schoonmaak beurt :)

Suc6!
 
Hij moet uiteraard wel mooi zijn, zoals een ZX10 bijv. :P , maar hij hoeft niet dagelijks te glimmen..

Ik zou met jouw fiets gewoon ff wachten, de winter is bijna voorbij.. ;)


Afgezien van het feit dattie gewoon verschrikkelijk mooi is, is het ook voor mij natuurlijk een ding om op te rijden. Misschien dus inderdaad maar gewoon doen: goed schoonmaken, goed (voor en na-) behandelen en alleen op droog wegdek...
 
Zelfs ik met mijn brik sta nog er nog van te kijken hoe ver hij erop achteruit gaat, allemaal corrosie en shit....heb helemaal geen zin meer om hem als pekelbike te gebruiken
 
lekker belangrijk allemaal z'n zx10 (and the like) ruilen ze toch altijd in onder de 20K. Dat rij ik in ruim een half jaar.
Een ander doet er wellicht wat langer over. Maar doe eens maf, je houdt dat ding 3 jaar. Dan is ie echt nog niet weggerot, zelfs geen Kawasaki (denk ik :? ) ;)


kortom ... boeie :z
 
Afgezien van het feit dattie gewoon verschrikkelijk mooi is, is het ook voor mij natuurlijk een ding om op te rijden. Misschien dus inderdaad maar gewoon doen: goed schoonmaken, goed (voor en na-) behandelen en alleen op droog wegdek...
altijd met koud water poetsen (voor het geval je het niet wist) anders help je het alleen maar invreten.
kan me wel voorstellen dat je boutjes het niet heel leuk vinden en dat ze misschien een beetje vastkoeken. Dusals je je kuipo dr af haalt van de lente/zomer dan kan het misschien wat rot gaan
 
Afgezien van het feit dattie gewoon verschrikkelijk mooi is, is het ook voor mij natuurlijk een ding om op te rijden. Misschien dus inderdaad maar gewoon doen: goed schoonmaken, goed (voor en na-) behandelen en alleen op droog wegdek...
Als je hem inderdaad op droog wegdek gebruikt en ervoor inspuit en daarna (met koud water i.d.d.)weer helemaal schoonmaakt is er weinig aan de hand.
 
Je vergeet een toevoeging ;)

Pas in het voorjaar weer de smurrie eraf halen, en dan is er niks aan het handje, maar wat al eerder in dit topic aangehaald is, vergeet dan ook niet de hoekjes en gaatjes waar je niet makkelijk bij komt, dus ook in jouw geval onder het kuipwerk duiken met je schoonmaak beurt :)

Suc6!


In mijn geval ben ik ongeveer 60 schroeven verder voordat ik
het kuipwerk er af heb -O-

Maar inderdaad: pas na de winter weer verwijderen dat beschermspul.
Nou ja, dat geldt voor Tectyl,
Vaseline blijft toch iets minder goed zitten.
WD40 is zo weg.
 
Afgezien van het feit dattie gewoon verschrikkelijk mooi is, is het ook voor mij natuurlijk een ding om op te rijden. Misschien dus inderdaad maar gewoon doen: goed schoonmaken, goed (voor en na-) behandelen en alleen op droog wegdek...

Nope :N

Als je hem echt mooi wilt houden zit er maar een ding op: wachten tot de pekel van de straat af is. Ook al is het droog, dan nog krijg je in de winter smurrie en zout op je fiets. Tectyl, vaseline, afspoelen enzovoort helpt allemaal, maar als je hem echt mooi wilt houden is er maar een oplossing: niet rijden over wegen waar pekel is gestrooid totdat de voorjaarsregens het allemaal hebben weggespoeld.
 
Eerlijk gezegd snap ik zelf ook al die vragen niet zo.

Ik heb een aantal weken geleden mijn Big T(Ace)ty gekocht (een Thunderace dus), rijd hier elke dag mee naar mijn werk, heb hem wel ingespoten met een siliconenspray, maar heb nergens last van.

Omdat mijn motor (voor mij) splinternieuw is, kijk ik hem regelmatig na, maar ik kan geen enkele "bloemkool", oid vinden.

Moet ik wel zeggen dat ik bij mij om de hoek een taxistandplaats heb met een wasplaats. Hier kan ik voor 50 euriecent mijn motor reinigen, met koud en warm water met zeep.

Dus voor mij geldt: :]
 
Kijk, ik begrijp wat het doet... maar overdrijven we het gewoon niet met z'n allen?

nee..wij overdrijven niet! hoe vaak heb jij in de pekel gereden,en later moeten sleutelen? [en dan vooral op plekken waar je nooit bij komt?] dat zout is echt BAGGERSLECHT voor je mooie fietsie!! mijn advies?? niet rijden :N
laatst heb ik nog even gereden met mijn nieuwe bmw,1 keer door de pekel,daarna gelijk wassen [geen hoge druk] moet je nu eens tussen mijn mooie boxer blok kijken :( :( :( gvd..4 maanden oud ;(
 
nee..wij overdrijven niet! hoe vaak heb jij in de pekel gereden,en later moeten sleutelen? [en dan vooral op plekken waar je nooit bij komt?] dat zout is echt BAGGERSLECHT voor je mooie fietsie!!

:^

Er zijn volgens mij twee opties:
1. Je wilt je fiets in nieuwstaat houden: dan rij je dus niet door de pekel, droog of nat.
2. Je wilt rijden: dan bescherm je je fiets zo goed mogelijk en miept niet over plekjes na de winter.
 
Terug
Bovenaan Onderaan