Jammer maar helaas

Zelfs naar Oom Agent, op Pliesie fiets doe ik :W

(soms reageren ze verbaasd, en vergeten ze te :W
maar regelmatig :W ze terug.
 
Heel eerlijk gezegd wou ik als eerste motor ook een motor scooter,
niet vanwege de look, al zitten er wel een paar mooie modellen tussen,
maar puur vanwege de praktische kant qua ruimte en een veilige plek voor
mijn dochter.
Uiteindelijk toch voor een sport-tour gegaan....maar wil toch nog wel eens
een motor scooter proberen, gewoon om te weten.....

Mooi om te lezen dat je het motorrijden niet opgegeven hebt.
 
Het zal deels persoonlijk zijn.
Maar heb zelf ooit een Yamaha T-max gehad.
Fijne motorscooter, maar ging saai worden.
Geen tank tussen de benen daardoor minder het motorgevoel van bochten rijden, en ging het schakelen missen.
Dat vol-automaat rijden is leuk als je saai en makkelijk wilt cruisen.
Kan het eerlijk gezegt niet aktief rijden noemen.
Vandaar dat ik niet snel meer een scooter zou rijden.
Maar als iemand al wat ouder is en toch wil blijven rijden dan is een scooter de uitkomst.
Vr Gr E
 
.....Voor de mindervaliden onder ons is het dan wel een mooie oplossing,
zodat ze toch nog kunnen rijden.....

Alsof conventionele motorfietsen toch eigenlijk superieur zijn, al het andere is minderwaardig; alleen ouderen en mindervaliden willen en nog op rijden omdat ze niet anders kunnen.... Toch?

Dat lees ik hier zo'n beetje.

Tja, zo'n conventionele motorfiets vergt ook wel een hoop van je. Schakelen, koppeling en gas tegelijk doseren, accellereren, klein stukje want dan moet je weer schakelen, gas en koppeling gelijktijdig doseren, klein stukje accelereren want verder gaat niet, dan weer ontkoppelen, schakelen.... Nou, wat een mooie bezigheid is dat toch, dat motorrijden.

Ik herinner me mijn vorige motor van een bekend Duits merk, reed verder wel goed hoor maar die versnellingsbak hadden ze rond 1930 toch echt in het museum moeten bijplaatsen.
Je hoeft mij echt niet vertellen hoe een versnellingbak werkt of hoe je ermee om moet gaan; het verwondert me dat ze in zo'n motor die verder toch redelijk doordacht is zo'n achterhaalde tandwielbak de overbrenging laten vormen tussen motor en achterwiel.
Achterhaald omdat er maar een paar overbrengingen zijn, die zijn vast en lopen niet in elkaar over, die kun je alleen wisselen door de aandrijving te onderbreken, daarvoor is weer een extra bedieningsorgaan nodig.
Omdat er maar een paar gangen zijn en de koppelkromme van de motor verre van ideaal is zit je dus een groot van de tijd in de verkeerde versnelling, de rest ben je bezig met schakelen.

Ik zie niet in wat hier zo superieur aan is. Ik verwonder me eigenlijk nog meer over de kritiekloze houding van de motorrijders in het algemeen dat ze dit accepteren, nee, dat ze dit zien als superieur...

In de autowereld is een automaat al lang niet meer voor bejaarden; de duurste wagens hebben allemaal een automaat omdat dat beter is, omdat die sneller schakelt (als dat al nodig is) en omdat een automaat altijd correct schakelt, heel anders dan verreweg de meeste rijders die vaak geen idee hebben wat ze aan het doen zijn met een schakelbak.

In de motorwereld lopen we gewoon een eind achter.
 
Laatst bewerkt:
In de autowereld is een automaat al lang niet meer voor bejaarden; de duurste wagens hebben allemaal een automaat omdat dat beter is, omdat die sneller schakelt (als dat al nodig is) en omdat een automaat altijd correct schakelt, heel anders dan verreweg de meeste rijders die vaak geen idee hebben wat ze aan het doen zijn met een schakelbak.

In de motorwereld lopen we gewoon een eind achter.

Dikke onzin natuurlijk. Het is waar dat bekrachtigd schakelen sneller gaat, maar de keuze welke versnelling er gekozen moet worden en in welke omstandigheden dat er geschakeld moet worden word nog altijd het best door een mens bepaald. Simpelweg omdat die daar het best over kan oordelen.

Moest automatisch schakelen inderdaad zoveel beter zijn dan zou je dat in elke gemotoriseerde sport allang tegen zijn gekomen.
 
Ik heb ook een auto met volautomaat, ik hoef echt niks anders. Ik ga mijn kleren toch ook niet met de hand wassen, daar heb ik ook een machine voor. Sta je in de file moet je constant met je koppeling spelen of in je versnellingsbak gaan zitten roeren, dat doet mij altijd ontzettend primitief aan.
Mijn automaat voelt feilloos aan wanneer hij moet schakelen. Afhankelijk van hoe hard je het gas in trapt, toerental etc weet hij of ik meer/minder koppel vraag. Dan laat hij het toerental wat verder oplopen voor het schakelen of schakelt er bij eentje terug. Boven de eerste trap schakelt hij zo soepel dat het een traploze automaat lijkt. De koppelomvormer gaat natuurlijk iets ten koste van het verbruik en remmen op de motor gebeurt minder dan bij een handgeschakelde bak maar wat geeft dat bij een verbruik van 1:17 voor een 16 jaar oude wagen.
Schakelen is leuk voor de racerij en de hobbyist maar waarom het gros van de burgerij nog rondrijdt met iets primitiefs als handgeschakelde bakken is beyond me.
 
Zit wat in natuurlijk. De moderne automatische bakken zijn verregaand geperfectioneerd. Maar misschien is het voor veel motorrijders ook wel onderdeel van de pret om zelf te schakelen. Het blijft een beetje een kwestie van je motor goed aanvoelen om zo vloeiend mogelijk te schakelen, beetje tussengas bij tikkie terug, soms snel schakelen, soms lui, alvast terugschakelen als je verwacht over een paar seconden extra vermogen nodig te hebben etc.(ok, met een automaat kan dat ook). Het is het hele samenspel van ogen, handen en voeten.
Toch sluit ik niet uit ooit een motor met automatische bak te rijden a la Honda DCT. Die rechtlijnige acceleratie zonder noemenswaardige haperingen lijkt me wel wat.
 
een handgeschakelde bak maar wat geeft dat bij een verbruik van 1:17 voor een 16 jaar oude wagen.
Schakelen is leuk voor de racerij en de hobbyist maar waarom het gros van de burgerij nog rondrijdt met iets primitiefs als handgeschakelde bakken is beyond me.
Misschien omdat oudere en of 'goedkope' auto's niet zo 1...2...3... verdwijnen. Schakelbak is oude techniek en dus goedkoper over het algemeen, automaat komt wel steeds meer, maar zal nog lang duren voordat de grotere groep met automaat rijdt... Ach en schakelen is het enige wat auto rijden leuk houd in mijn geval :+ En zo'n werk is het nou ook weer niet...
 
Laatst bewerkt:
Maand geleden zat ik in de dolomieten. In ons hotel zat een duitser van 72 jaar oud en hij reed op een honda cb nog wat uit 1973. Wij klaagden over de regen maar hij niet. De dagen dat het regende trok ie een ouderwets rubberen regenpak aan en groene tuinlaarzen. De laatste dan van onze vakantie zjn wij vanwege het slechte weer met de automde stelvio op,gereden :$ .. Het regende de hele dag, op de stelvio natte sneeuw en 1-3 graden. Komen we s avons terug in het hotel, bijpraten met die duitsers. Blijkt dat die ouwe diezelfee dag ook de stelvio heeft gedaan met zijn motor uit 73, ouderwets regenpak en tuinlaarzen :}
 
....Dikke onzin natuurlijk. Het is waar dat bekrachtigd schakelen sneller gaat, maar de keuze welke versnelling er gekozen moet worden en in welke omstandigheden dat er geschakeld moet worden word nog altijd het best door een mens bepaald. Simpelweg omdat die daar het best over kan oordelen.

Moest automatisch schakelen inderdaad zoveel beter zijn dan zou je dat in elke gemotoriseerde sport allang tegen zijn gekomen......

Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.

Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...

Dat imago ging later tegen het merk werken.


Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.

Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.
 
Laatst bewerkt:
Ach , ik heb ook een scoot,absoluut leuk :Y maar t heeft imo niet veel met motorrijden te maken,
t is gewoon een smalle auto ,lekker makkelijk dat wel *O*
 
Maand geleden zat ik in de dolomieten. In ons hotel zat een duitser van 72 jaar oud en hij reed op een honda cb nog wat uit 1973. Wij klaagden over de regen maar hij niet. De dagen dat het regende trok ie een ouderwets rubberen regenpak aan en groene tuinlaarzen. De laatste dan van onze vakantie zjn wij vanwege het slechte weer met de automde stelvio op,gereden :$ .. Het regende de hele dag, op de stelvio natte sneeuw en 1-3 graden. Komen we s avons terug in het hotel, bijpraten met die duitsers. Blijkt dat die ouwe diezelfee dag ook de stelvio heeft gedaan met zijn motor uit 73, ouderwets regenpak en tuinlaarzen :}

Mooi verhaal! Die man kan nog thuis komen met stoere verhalen ook :Y :}
 
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.

Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...

Dat imago ging later tegen het merk werken.


Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.

Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.

Ik heb ooit ergens gezien dat er in NL een fabriek zit die metalen CVT riemen maakt en deze exporteert naar een aantal grote autofabrikanten. Er zijn tegenwoordig volgens mij ook nog redelijk wat CVT automaten te krijgen.
 
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.

Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...

Dat imago ging later tegen het merk werken.


Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.

Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.

Grappig om het verhaal van Williams en de CVT hier terug te lezen. Heb het in het verleden wel eens in een ander topic geplaatst: Die Williams was erg snel :Y En de DAF formule bolide (niet de Williams) is nog te bewonderen in het DAF museum aan de Tongelresestraat in Eindhoven. Ik meen dat Gijs van Lennep hier nog mee gereden heeft.
 
Goh, ik ben nog druk lessende (AVB gehaald) en tijdens het lessen zwaai ik ook nagenoeg altijd naar andere motorrijders (motorscooters inclusief)... Hoor geregeld mn instructeur in mn oortje lachen.... _O- _O-
 
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.

Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...

Dat imago ging later tegen het merk werken.


Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.

Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.


En net zo hard achteruit als vooruit. :)
 
Zondagsmiddags met mooi weer kun je wel aan het zwaaien blijven. Ik zeg dan gewoon goedemiddag maar niemand zegt wat terug.
 
Goh, ik ben nog druk lessende (AVB gehaald) en tijdens het lessen zwaai ik ook nagenoeg altijd naar andere motorrijders (motorscooters inclusief)... Hoor geregeld mn instructeur in mn oortje lachen.... _O- _O-


Hier in de straat rijden vaak lessers, maar die zijn meestal te krampachtig en te zenuwachtig om terug te zwaaien. Vaak zwaait de instructeur dan wel lachend terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan