Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
.....Voor de mindervaliden onder ons is het dan wel een mooie oplossing,
zodat ze toch nog kunnen rijden.....
Alsof conventionele motorfietsen toch eigenlijk superieur zijn, al het andere is minderwaardig; alleen ouderen en mindervaliden willen en nog op rijden omdat ze niet anders kunnen.... Toch?
In de autowereld is een automaat al lang niet meer voor bejaarden; de duurste wagens hebben allemaal een automaat omdat dat beter is, omdat die sneller schakelt (als dat al nodig is) en omdat een automaat altijd correct schakelt, heel anders dan verreweg de meeste rijders die vaak geen idee hebben wat ze aan het doen zijn met een schakelbak.
In de motorwereld lopen we gewoon een eind achter.
Misschien omdat oudere en of 'goedkope' auto's niet zo 1...2...3... verdwijnen. Schakelbak is oude techniek en dus goedkoper over het algemeen, automaat komt wel steeds meer, maar zal nog lang duren voordat de grotere groep met automaat rijdt... Ach en schakelen is het enige wat auto rijden leuk houd in mijn geval En zo'n werk is het nou ook weer niet...een handgeschakelde bak maar wat geeft dat bij een verbruik van 1:17 voor een 16 jaar oude wagen.
Schakelen is leuk voor de racerij en de hobbyist maar waarom het gros van de burgerij nog rondrijdt met iets primitiefs als handgeschakelde bakken is beyond me.
....Dikke onzin natuurlijk. Het is waar dat bekrachtigd schakelen sneller gaat, maar de keuze welke versnelling er gekozen moet worden en in welke omstandigheden dat er geschakeld moet worden word nog altijd het best door een mens bepaald. Simpelweg omdat die daar het best over kan oordelen.
Moest automatisch schakelen inderdaad zoveel beter zijn dan zou je dat in elke gemotoriseerde sport allang tegen zijn gekomen......
Maand geleden zat ik in de dolomieten. In ons hotel zat een duitser van 72 jaar oud en hij reed op een honda cb nog wat uit 1973. Wij klaagden over de regen maar hij niet. De dagen dat het regende trok ie een ouderwets rubberen regenpak aan en groene tuinlaarzen. De laatste dan van onze vakantie zjn wij vanwege het slechte weer met de automde stelvio op,gereden .. Het regende de hele dag, op de stelvio natte sneeuw en 1-3 graden. Komen we s avons terug in het hotel, bijpraten met die duitsers. Blijkt dat die ouwe diezelfee dag ook de stelvio heeft gedaan met zijn motor uit 73, ouderwets regenpak en tuinlaarzen
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.
Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...
Dat imago ging later tegen het merk werken.
Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.
Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.
Ik heb ooit ergens gezien dat er in NL een fabriek zit die metalen CVT riemen maakt en deze exporteert naar een aantal grote autofabrikanten. Er zijn tegenwoordig volgens mij ook nog redelijk wat CVT automaten te krijgen.
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.
Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...
Dat imago ging later tegen het merk werken.
Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.
Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.
Een echt zwaai topic.. das al weer even geleden
ik heb zoiets : [afbeelding]
men zwaait af en toe als je op een weg rijd waar het haast geen brommer KAN zijn ...
Geniet er maar van hoor, je kan er zoveel lol aan beleven
owja
Het kan zijn dat je het niet hebt meegemaakt, het bejaarden en automaten imago komt van de Daf.
Ken je de DAF nog, met het pientere pookje ? Die auto werd uitgerust met de transmissie van Huub van Doorne, de variomatic. Dat was toen nog een groot ding onder de achterbank.
Wilde je vroeger een betaalbare automaat dan kwam je uit bij Daf.
Dankzij de traploze transmissie was de auto niet alleen snel, hij was ook eenvoudig te rijden en werd daarom aangeprezen als zeer geschikt voor invaliden en bejaarden.
Er was met je Renaultje of Kadettje niet tegenop te schakelen, zo hard gingen die Dafjes van hun plek; en dan zat je weer achter zo'n bejaarde met z'n gleufhoed die vervolgens niet harder ging rijden dan 70...
Dat imago ging later tegen het merk werken.
Hier een korte video over de CVT in de Formule 1, komt uit 1992.
Een jonge David Coulthard was destijds testrijder bij Williams, luister vooral naar zijn commentaar over het gedrag van de racewagen. Williams F1 met CVT
De reglementen werden daarna meteen aangepast, de CVT werd direct verboden in de F1 en dat was vast niet omdat ie te langzaam was.
Dat is de reden dat ze in de F1 nog steeds ouderwets schakelen, weliswaar met de nodige elektronica.
Zondagsmiddags met mooi weer kun je wel aan het zwaaien blijven. Ik zeg dan gewoon goedemiddag maar niemand zegt wat terug.
Goh, ik ben nog druk lessende (AVB gehaald) en tijdens het lessen zwaai ik ook nagenoeg altijd naar andere motorrijders (motorscooters inclusief)... Hoor geregeld mn instructeur in mn oortje lachen....