jawa mengsmering en meer gezelligheid

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik moet bekennen dat ik niet elke forum van MF in detail volg. Eigelijk alleen het off road en het brikken forum. We zullen er eens een avondje aan wagen.
 
Toen ik destijds MZ reed, was er een club inclusief een clubblad. Ik weet echter niet of deze nog bestaat. Van de Jawa weet ik het wel, daarvan is een club eveneens met clubblad en deze houden jaarlijks verschillende toertochten. Naast mijn Jawa, ben ik daar ook welkom met mijn bejaard DT-tje. Het lijk me stug dat een MZ daar wordt gewijgerd.
Verder natuurlijk de jaarlijkse tweetaktdag in Moergestel, kortom mogelijkheden te over.
 
Niet bekent met de ENFIELD TAURUS?
1 cilinder (300 cc?) diesel fiets uit india?

Geniale fiets!

Eigenlijk zouden we eens een JAWA/MZ/CZ treffen moeten houden

groet
Bas

mja, maar de top van 70km/h vond ik een beetje weinig. Nu kun je dit blokje nog opfokken maar een 10 pk blokje er in duwen leek me beter dan die 6.5 pk..
 
Het is al weer een behoorlijke tijd geleden dat ik een Jawatoertocht gereden heb. Toen lag de snelheid niet zo hoog. Er reden meer motoren met een beperkt vermogen.
De toertocht bij de tweetaktdag heb ik recentelijk wel gereden en ook daar ligt de snelheid laag. De tocht wordt ook door brommers gereden en, hoewel sommige een behoorlijke snelheid kunnen ontwikkelen, liggen de snelheden niet zo hoog.
Je kunt evt. tochten met de 640 rijden. Ik heb met mijn 639 meerdere lange toertochten gereden, solo of met meerdere motoren, m.u.v. gemopper over de uitlaatwalmen geen problemen. Sterker nog, sommige stonden ervan te kijken dat de Jawa goed mee kon komen. Enige relativatie is wel op z´n plaats, gezien de 23 Tsjechische pk´s waren dit natuurlijk geen supersport-toertochten.

De toertochten van de Jawaclub kun je hieronder vinden.
http://www.jawaczclub.nl/nederlands2.htm
 
Ik vind anders dat het ding, wellicht mede door het geringe gewicht, erg vlot van z'n plek komt!
je bent vele malen vlugger dan de koekblikkers *O*
 
Dan zie ik geen enkele reden meer om niet aan een toertocht deel te nemen.
 
FF spam natuurlijk: www.mzch.nl en het clubblad heet de Pruttelpot. Bij treffens is men niet erg gefocust op 1 merk ...misschien wel de helft komt met een andere motor maar tweetakten van een ander merk zijn bijzonder welkom..
Oh ja de club bestaat al een tijdje:paar maandjes geleden 30 jarig jubileumtreffen gehad!
Maar een leuk MF treffen is natuurlijk best leuk want er zitten toch nog wel wat tweetakt liefhebbers hier...
MZllss,Rob.
 
Wij zoeken met onze DT-site nog wel eens mogelijkheden voor het maken van een toertochtje. Ik ben zo vrij de MZ agenda als link op de site plaatsen. Voor Jawa-toertochten hebben wij eveneens groen licht gekregen. Kleine complicatie is misschien dat we, buiten 2x een erg gezellige tweetaktdag, nog niet veel van de grond hebben gekregen.
 
FF spam natuurlijk: www.mzch.nl en het clubblad heet de Pruttelpot. Bij treffens is men niet erg gefocust op 1 merk ...misschien wel de helft komt met een andere motor maar tweetakten van een ander merk zijn bijzonder welkom..
Oh ja de club bestaat al een tijdje:paar maandjes geleden 30 jarig jubileumtreffen gehad!
Maar een leuk MF treffen is natuurlijk best leuk want er zitten toch nog wel wat tweetakt liefhebbers hier...
MZllss,Rob.

Erg leuke foto's, vooral de zandpadentochten.
 
Toevallig vd week nog m'n uitlaten eraf gehad, zag wel wat koolvorming zitten ondanks dat ik vol synthetische olie gebruik (valvoline), ik smeer 1:40 en heb een grotere hoofdsproeier erin (ivm expansie uitlaten).

Van het voorjaar zal ik eens een paar keer een flinke rit maken en de jawa eens goed opentrekken dat alles goed heet wordt want de laatste tijd waren het vooral stukjes van 15km dat ik heb gereden :(

Als ik deze tank heb leeggereden ga ik op andere olie rijden, ik heb een 25L vat bardahl olie gekocht vol synthetisch kijken of dat bevalt :) als ik daarmee minder aanslag heb in de uitlaten verander ik niets aan de afstelling, anders ga ik misschien iets schraler smeren, lucht/brandstof verhouding doe ik niks meer aan want die staat perfect.
Misschien voor de toekomst even sparen voor een mikuni carburateur want die schijnt het beter te doen dan de originele Jikov

Ik kwam er gister trouwens ook achter dat ik misschien maar eens m'n dempwol moet vervangen want binnen in de schuur klonk hij toch wel erg hard :P
 
Owja over die tourtochten, ik heb eens met zo'n obt (ouwe brikkers tour) meegereden maar dat kon ik samen met m'n maatje (die had een gt250 x7) prima bijhouden, zo'n tourtocht is overgens alleen leuk binnendoor maar dat laatste hoef ik natuurlijk niemand meer te vertellen ;)
 
25 ltr tweetaktolie, daar kun je een tijdje mee vooruit. Ik verbruik iets van 1 ltr op de 1000km, kun je dus de halve wereld mee rond.
Mijn Jawa spuugde met de orginele sproeier de helft van de olie er weer uit, resulterend in een grote vette bende aan de achterzijde van motor. Zelfs duopassagiers kwamen niet ongeschonden uit de strijd. Daarbij had ik de mengverhouding al teruggebracht naar 1 op 65. Gelukkig is het gespetter nu voorbij.
In het Jawa clubblad al regelmatig iets gelezen over Mikuni carburateurs, waarbij de verhalen altijd positief gestemd zijn.
Voordat je de gehele uitlaat demonteerd, zou ik een geluidstest in het open veld doen. Binnen klinkt een motor geheel anders dan buiten.
Vind de Jawa-metamorfose erg geslaagd. Aanpassingen misstaan de motor geenszins.
 
Afgelopen donderdagavond voor het eerst dit jaar weer met de Jawa gereden. Dat was niet helemaal van harte en kreeg de indruk dat de Jawa midden in de winterslaap gewekt was. Banden slap, tank leeg, koppeling slipte door, koppelingshandle kreeg ineens 1cm meer speling (voorbode van een geknakte kabel) en om gelijke trend met de vierwielers te houden, bleef de gasschuif hangen. Ik heb echter nog niets gelezen over een terugroepactie van Jawas 639 met bouwjaar 1991.
Vandaag dus tijd om de Jawa eens wat te verwennen. Carburateur schoongemaakt, gaskabel gesmeerd, nieuwe koppelingskabel gemonteerd, banden opgepompt en 12ltr verse benzine.
De reden van schrijven is echter de rechter uitlaat. (de smerigste). Daarvan zat het chromen einddeksel los en om die vast te zetten moet je even het binnenwerk eruit trekken. Het eruit trekken was geen probleem, echter het binnenwerk was een partij smerig, vet en aangekoekt en bij het naar buiten trekken kwam er diverse klodders olie-kool mee naar buiten. Mijn extra aangebrachte sleuven en gaten zitten alweer voor de helft dicht. Ik heb het binnenwerk wat schoongekrabd en terug gemonteerd, echter ben wel van plan om het demperbinnenwerk een keer grondig schoon te maken.
Nu weet ik dat je uitlaten kunt schoonbranden, maar dat zou voor mij de eerste keer worden. Is dit gewoon, zoals het woord schoonbranden zegt, de zaak in de hens zetten en hoe brand zo´n uitlaat? Heb ik zometeen de gehele buurt in een zwarte rook gedompeld? Zijn er nog andere mogelijkheden om de kool- en olieresten te verwijderen en zit dan te denken aan een of ander agressief goedje in de uitlaat kieperen, even een nachtje laten inwerken en vervolgens leeggieten.
 
De dempers die je er uit hebt gehaald kun je wel insprayen met ovenreiniger.
uitbranden van de pijpen heb ik eens gedaan door er wasbenzine in te doen en rond te wentelen zodat het goed intrekken en dan van buitenaf met een brander rondom goed heet te stoken. (het gekke is dat ik recent zo'n brandertje heb gekocht- niet de goedkoopste- maar was na 5 min. leeg-
je kan aan een uiteinde de gassen aansteken.
De rookontw. valt mee, de buren zullen er geen last van hebben.
Daarna met een onstopdinges de binnenkant van de uitlaten flink los raggen, rond kloppen met en rubber hamer en alle losse zooi komt er uit!
 
vandaag toevallig ook weer op de jawa gereden, hij ging als een spreekwoordelijke tsjechoslowaakse raket 8-)

als jeje uitlaat wil schoonmaken kan je dat het best doen door de 2 uiteinden van een km teller kabel of dikkere staalkabel bij elkaar te pakken en deze vast te zetten in de kop van de boormachine en dan de 'boog' je uitlaat instoppen en de boormachine aan.
zodoende wordt alles aan de binnenkant 'schoongeschraapt'.

wat ook goed schijnt te helpen is hem afdoppen en volgooien met een gootsteenontstopper mengsel, zelf nooit geprobeert maar t schijnt goed te helpen maar je moet het alleen doen als er geen alu of andere lichte metalen in je uitlaat verwerkt zijn want die worden erdoor opgevreten
 
De boormachine met draad methode gaat niet omdat het achterste deel van de uitlaat, daar waar alle schotjes en gaten zitten, vol zit met rotzooi. Metname dit deel wil ik schoonmaken. De bocht heb ik nog niet gecontroleerd.
De ontstopper-methode spreekt mij wel aan, daarbij geloof ik niet dat er aluminium of i.d. in de Jawa uitlaat verwerkt is.
Ik heb destijds de gaten in het demperwerk vergroot en voorzien van de nodige sleuven. Dit had, voor mijn gevoel weinig effect op de geluidsproductie. Vanmiddag even zonder demperwerk gestart. Met zo´n open uitlaat weet de Jawa toch een berg herrie te produceren.
 
Zijn er nog andere mogelijkheden om de kool- en olieresten te verwijderen en zit dan te denken aan een of ander agressief goedje in de uitlaat kieperen, even een nachtje laten inwerken en vervolgens leeggieten.


uitlaten aan één zijde dicht maken en vol laten lopen met thinner gemengt met een kwart liter verfafbijt.
flink schudden.
nachtje laten staan, half leeg laten lopen, weer filnk schudden en dan een paar maal spoelen met schone thinner..

kost wel wat maar heb er zelf heel positieve ervaring mee.
 
Had ik net toch (weer)iets vaags met de jawa..
Ik sta voor een stoplicht, slaat de motor af..
Vlug in de berm geduwd, kijk naar benzine in het aanvoerslangetje.. tjek!
controlelampjes branden// tjek
terk de benzinedop er fa, geen plop/zuig-geluid- ..tjek.
Probeer weer te starten.. doet 't gewoon...
gek ding..
 
Had ik net toch (weer)iets vaags met de jawa..
Ik sta voor een stoplicht, slaat de motor af..
Vlug in de berm geduwd, kijk naar benzine in het aanvoerslangetje.. tjek!
controlelampjes branden// tjek
terk de benzinedop er fa, geen plop/zuig-geluid- ..tjek.
Probeer weer te starten.. doet 't gewoon...
gek ding..

Praat je wel genoeg tegen dr/hem?
Aan het begin draaide ik nooit het benzine kraantje dicht voor kleine stops wat wel eens resulteerde in +/- 50x kicken voordat hij het weer deed :X

Tegenwoordig draai ik altijd t kraantje dicht als is t maar voor een 5min stop, starten doet hij meestal in 2 trapjes maar als die z'n zin niet heeft kunnen dat er ook 15 zijn :? moet dr meer dicipline aanleren
 
of mischien toch je accu niet helemaal goed meer...
Zijn ze gevoelig voor..

Ik heb trouwens mezelf een mz zijspan cadeaux gedaan :)
Een ETZ 250 uit '86
Rijdt eigenlijk nog best prima!
Hij wil niet harder dan 100 op de teller, maar dit is prima :)

De bedoeling is om er mee op vakantie te gaan, richting oost duitsland.

Ik heb van het weekend ook nog effe getuft, maar het was wel goed koud.. naar dat mocht de pret niet drukken.
Natuurlijk is het motorblok weer zo lek als een mandje...
Hebben alle jawa's dat?

groet
Bas
 
Had ik net toch (weer)iets vaags met de jawa..
Ik sta voor een stoplicht, slaat de motor af..
Vlug in de berm geduwd, kijk naar benzine in het aanvoerslangetje.. tjek!
controlelampjes branden// tjek
terk de benzinedop er fa, geen plop/zuig-geluid- ..tjek.
Probeer weer te starten.. doet 't gewoon...
gek ding..

Mijn Jawa heeft een binaire benzinekraan en dat is zwaar irritant en soms zelfs levensgevaarlijk. Is de normale benzinevoorraad op, is er geen overgangsfase waarin de Jawa wat zou kunnen hikken en proesten, maar stopt hij in een keer en resoluut. Met het omzetten van de benzinekraan naar reserve, zelfs als de motor door de snelheid nog uitdrijft, ben je dan te laat, want de motor komt geheel tot stilstand, waarna je nog een minuut of tien moet prullen om de Jawa weer aan de praat te krijgen. Opendraaien van de benzinetank heeft geen resultaat. Hierbij houdt de Jawa totaal geen rekening met het overige verkeer en/of verkeersomstandigheden. Sterker nog, ik heb de indruk dat dit alleen gebeurt als er een dikke Scania V8 in je rug zit. Om deze reden heb ik een fietstellertje gemonteerd zodat ik een beetje indruk wanneer het omschakelpunt is. Bij situaties waarin motorstilstand gevaarlijk is, zet ik op voorhand de kraan op reserve.
Ik begrijp niet waarom de Jawa zo abrupt stopt als de normale benzinevoorraad op. Benzine klotst en beweegt in de tank en daardoor verwacht je een overgangsfase tussen normale en reserve benzinevoorraad.
Een lang verhaal, maar zou bovenstaand euvel hebben kunnen opgetreden. Heb je na de stop de benzinekraan in een andere positie gezet en/of nog ver gereden?

Graag ook mensen reageren die een oplossing weten voor bovenstaand probleem en mijn Jawa lekker even laat hikken en proesten als we door de normale benzinevoorraad heen zijn.

@Kamikaze-raiders: Het is mij niet helemaal duidelijk, is het nu een MZ of een Jawa?
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat er weinig aan te doen is.. ik hou zelf altijd m'n benzinepijl goed in de gaten en heb thuis een grote jerrycan met mengsmering staan. Als m'n tank halfvol is als ik wegga gooi ik die eerst nog even vol.
Ik heb het pas 1x gehad in 2,5jaar dat ik zonder peut kwam te staan, maar een dagtellertje is inderdaad het makkelijkst denk ik om zo'n situatie te voorkomen.
Als je handig bent zou je zelfs een soort vlotter in je tank kunnen maken :)
 
Ik denk dat er weinig aan te doen is.. ik hou zelf altijd m'n benzinepijl goed in de gaten en heb thuis een grote jerrycan met mengsmering staan. Als m'n tank halfvol is als ik wegga gooi ik die eerst nog even vol.
Ik heb het pas 1x gehad in 2,5jaar dat ik zonder peut kwam te staan, maar een dagtellertje is inderdaad het makkelijkst denk ik om zo'n situatie te voorkomen.
Als je handig bent zou je zelfs een soort vlotter in je tank kunnen maken :)


Of je koopt op aanraden van Sebas een nieuwe benzinekraan en je kent je motor niet meer terug,..niet meer inhouden lekker doortrekken enz,... Heb ik ook gedaan,...tenminste mijn broertje want die heeft hem weer rijklaar gemaakt.
 
Laatst bewerkt:
FF beetje off-topic maar leuke site die DTsite..heb tijdje geleden nog een 125lc gehad voor de opknap..heb nog een TZR125 blok staan wat ik erin wilde bouwen...blijf toch weer in de MZ's steken ;)
Verder met de Jawa's :]
MZlllss,Rob.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan