je motor en zn olie poll

welk merk verbruikt de meeste olie volgens jou ervaring ?

  • Aprillia

    Stemmen: 3 3,6%
  • BMW

    Stemmen: 9 10,8%
  • Ducati

    Stemmen: 3 3,6%
  • Honda

    Stemmen: 5 6,0%
  • Kawasaki

    Stemmen: 13 15,7%
  • Suzuki

    Stemmen: 7 8,4%
  • Yamaha

    Stemmen: 37 44,6%
  • overig

    Stemmen: 6 7,2%

  • Totaal aantal stemmers
    83
Waar wordt de olie eigenlijk aan 'verbruikt'? :?

Lekker zeg, dat olie verbruik hierboven ergens. Per aantal tankbuurten olie bijvullen B| Dure hobby :+

ik had vroeger 2 kawa,s...geen olie verbruik...toen een vfr..geen verbruik..toen een vtr[firestorm] veel verbruik! na 50.000 km zelfs 0.2-0.3 liter per 1000km,hetzelfde voor mijn maat,had ook een vtr.. same shit..nu een ducati en geen verbruik :+ een motor vriend had ooit een trx..[yamaha] die nam standaard een busje olie mee onder zijn zitje...
 
tdm 850
bouwjaar 2001
gekocht eind september 2004, 10 000 km

nu bijna 8000 km verder
vanmiddag nog gepeild, bijvullen is nog niet nodig.
 
ik heb een ouwe laverda van 73 gebruikt niks ik hoef nooit te kijken tussen verversen alleen maar :]
 
M'n VFR ('97 met nu 64.000 km op de teller) twee weken geleden een grote beurt gegeven na 20.000 km (en maar uitstellen en uitstellen...) en in de tussentijd nooit bij hoeven te vullen. Wel 1x per week oliepeil controleren, ik rij 900 km per week woon-werk.
Het olieverbruik (als de motor 2e-hands is gekocht) ligt zeker voor een groot deel aan hoe de vorige eigenaar(en) er mee om zijn gegaan.
 
Kawasaki gestemt. M'n KLX 650 C verbruikte afgelopen week 0,3 liter olie op 200 km :X
Soms is het wat hoger, soms is het wat lager. Ik rij overigens heel rustig op de KLX en ik trek er nooit z'n longen uit O-)

Ik rij 'm overigens wel redelijk warm voordat ik gek ga doen, maar m'n probleem met de Kawa is dat ik er altijd gek mee doe. Gaat geen dag voorbij dat ik op dat ding zit en ik niet minimaal 3 keer met het voorwiel in de lucht heb gezeten :P
Overigens verdwijnt er ook wel redelijk olie naar de overloop (hoe zou dat nou toch komen :? O-) ), het is dus niet alleen maar het pure stoken van olie :P

KM-stand van de KLX is ca 20.000 km

M'n SV verbruikt overigens geen olie (KM-stand is 4.800 km). Zou met de KM-stand ook niet gezond zijn, 't is tenslotte geen BMW :P :+
 
Mijn GSje neemt nu zo'n halve liter op 1000km denk ik, en das niet veel voor een luchtgekoelde twin van 15 jaar oud(en met mijn rijstijl :X ).

De Diversion die ik te leen had zoop veeeel meer, denk zo'n liter per 400/500km :X
 
mijn VFR750F met nu 101.000Km op de klok verbruikt geen druppel olie.
Tussen de beurten vul ik nooit olie bij en het pijl zakt ook niet van max naar min :} :}
 
Mwuhaha, leuk topic!
Maar het antwoord is kraakhelder: Yamaha natuurlijk. B|
De series FZ, FZR en YZF (750's), TDM & TRX staan bekend om olieboterij. Kán, het hoeft niet persé.
In de poll komt Kawasaki ook naar voren, maar ik zou niet weten bij welke types dat dan vooral zou zijn? :?

Bij mijn eigen motor (FZR600) hangt het erg af van de toerentallen. Bij hogere toerentallen loopt het olieverbruik soms opeens behoorlijk op, dan giet ik er zo een literflesje in één weekendje doorheen.
Edït: Behalve als ik daar op gerekend heb en twee liter olie bij me heb... die dan vervolgens het hele weekend als extra ballast in de bagage blijft zitten. -O-
Bij woon-werk (praktisch nooit boven de 6.000 tpm) blijft het verbruik dan weer nihil.

Mijn ZX6R 1999 Zuipt Olie
Maar kan ook ergens anders aan leggen
LuchtFilter,25kw kitje(continue hoogtoeren bij 130),vuil blok :?

Wie het weet mag het zeggen!!!
 
Ik heb misschien wel een tip.
Gebruik eens een andere olie, ik bedoel dan een ander merk.
Ik gebruik Eurol (10W40 vol syn.) voor onze XJ600's en weinig verbruik.
In mijn BMW zit Castrol 10W60 (vol syn.) en ook weinig gebruik, al is deze nog niet volledig ingelopen. De VX van vriendin draait op 10W40 (half syn.) van Castrol en verbruikt niet. :Y

Let vooral op als je vol synthetische in een wat oudere motor giet, deze -kan- dan wat meer verbruiken, maar als je de interval tussen verversen langer maakt wordt het verbruik minder. Als de fabriekant van een 10 jaar oude motor beveelt elke 6000 km de olie te verversen, kun je tegenwoordig met een goede kwaliteit olie wel wat langer doen. Maar ook het gebruik van de motor speelt mee. Met koude motor direct vol op het gas of rustig warm rijden heeft ook invloed op het olieverbruik. En alleen kortje ritjes of lange afstanden maakt ook verschil.
 
mijn thundercat: geen meetbaar olie-verbruik
mijn XJ750: kleine liter op 2500 km. Niet slegt voor een motor van 21 jaar oud (met maar 42500 op de teller :X )
 
volgens mij verbruikt kawa het meest, 0.2 l per±1000 ml, maar ik heb dan ook geen vergelijkings materiaal. (eerste fiets ;) )
 
Mijn R1 uit 2000, 0,0 olie verbruik.

Mijn zzr600 uit 94 mucho olie verbruik. Daar moest ik regelmatig olie bijgooien. Ligt ook een beetje aan rijstijl. Mijn vrouw rijdt er nu op en die hoeft lang niet zovaak olie bij te vullen.
 
Volgens mij verbruiken de meeste BMW's vrij veel olie.
Toen we vorig jaar een weekje in de Dolomieten rondgetoerd hadden, moesten de clubleden die met BMW rijden allemaal dagelijks oliepeilen, en ze hebben verschillende malen olie bijgevuld.
Mijn Bandit 1200, met toen zo'n 130.000km op de teller, heb ik niet moeten bijvullen tijdens die reis :] .

bewijsmateriaal:
3546uw.jpg
 
Ik heb misschien wel een tip.
Gebruik eens een andere olie, ik bedoel dan een ander merk.
Ik gebruik Eurol (10W40 vol syn.) voor onze XJ600's en weinig verbruik.
In mijn BMW zit Castrol 10W60 (vol syn.) en ook weinig gebruik, al is deze nog niet volledig ingelopen. De VX van vriendin draait op 10W40 (half syn.) van Castrol en verbruikt niet. :Y

Let vooral op als je vol synthetische in een wat oudere motor giet, deze -kan- dan wat meer verbruiken, maar als je de interval tussen verversen langer maakt wordt het verbruik minder. Als de fabriekant van een 10 jaar oude motor beveelt elke 6000 km de olie te verversen, kun je tegenwoordig met een goede kwaliteit olie wel wat langer doen. Maar ook het gebruik van de motor speelt mee. Met koude motor direct vol op het gas of rustig warm rijden heeft ook invloed op het olieverbruik. En alleen kortje ritjes of lange afstanden maakt ook verschil.
Dat vanb semi en full synt. scheelt inderdaad :Y maar echt goed zal Yamaha het niet gaan doen in de POLL :N
 
Volgens mij verbruiken de meeste BMW's vrij veel olie.]

Tot ze ingereden zijn in ieder geval. Zeker die boxers, die kunnen rustig beginnen met 1:2000 en als ze dan écht goed ingereden raken (pak 'm beet, bij 50000 km) dan is het verbruik wel gezakt naar 1:15000 tot 1:20000.

Daarbij zullen luchtgekoelde motoren eerder olie verbruiken dan watergekoelde, vanwege de wat ruimere spelingen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan