kans op een productie HONDA V5 ??

Das geen echte v5 hoor.
Wa dan?? :? Volgens www.honda-wgp.com wel....
Specifications RC211V

Overall Length(mm) 2,050
Overall Width(mm) 600
Overall Height(mm) 1,130
Wheelbase(mm) 1,440
Road Clearance(mm) 130
Weight(kg) Over 145

Engine Type Liquid-cooled
Four-stroke
DOHC 4 Valve
V-5
Displacement(cc) 990
Max power(PS) Over 200 })

Frame Type Twin-tube
Tyre size(inch) F17,R16.5
Suspention Front:Telescopic
Rear:Unit Pro-link
Fuel Tank Capacity(L) 24

Please correct me if I'm wrong!


 

Plaatje? Ik heb tot nu toe niks realistisch gezien tussen de 'voorproefjes'. Met een paar weken zullen we het al wel weten denk ik. Ik gok op een vier in lijn. Als er wel een v-5 komt dan zal ik mijn kin van de grond moeten rapen van verbazing.
 
Ook die specials van honda zijn altijd aan de prijs geweest.

Ik heb er 2 gehad

Cb1100R 21.000 Gulden in 1983
Vf1000R 24.500 Gulden in 1985

De rc's die daarna kwamen waren nog duurder.

Jammer dat ze de sportive v4 een beetje los gelaten hebben, de vf1000r leverde in 1983 al 120 pk.
 
Waarom zou je een exclusieve vijfcylinder gaan maken en er een paar van verkopen als je ook een viercylinder 'replica' kan maken in grote aantallen en die ook goed kunt verkopen?

Er ligt imo voor Honda geen enkele echte reden om het anders te doen.
Ik denk dat er inderdaad echt wel een markt is voor deze 'replica'! Het lijkt mij in elk geval :9~
 
Waarom zou je een exclusieve vijfcylinder gaan maken en er een paar van verkopen als je ook een viercylinder 'replica' kan maken in grote aantallen en die ook goed kunt verkopen?

Er ligt imo voor Honda geen enkele echte reden om het anders te doen.

De nr 750 was een ander verhaal ,een v5 producer is het zelfde als een 3 of 4 cilinder. de nr had ovale zuigers en daarbij was het probleem de segementen, die waren imens duur om te produceren.
 
Weet niet zo wat ik er van moet denken. Maar een ding is zeker als ze voortborduren op de huidige Fireblade lopen ze volgens mij achter.
De huidige blade laat het toch een beetje afweten bij de R1 laten we staan de GSXR.
Dus zal die nieuwe blade ook uit een ander vaatje moeten tappen. Dus dat vergt poen ! En styling zal het geen 2 keer doen. Ik denk dat ze bij Yamaha ook niet stil zitten ;)
 
De nr 750 was een ander verhaal ,een v5 producer is het zelfde als een 3 of 4 cilinder. de nr had ovale zuigers en daarbij was het probleem de segementen, die waren imens duur om te produceren.

Ik ben enigszins bekend met de techniek en achtergrond van de NR.

Een v-5 blijft toch ook nog altijd minstens iets duurder om te produceren.

Mijn punt is gewoon: Er is voor Honda geen reden om een dure motor te gaan ontwikkelen waarvan ze er ook nog eens minder kunnen verkopen vanwege de hogere prijs. Zeker niet gezien het feit dat ze met een wat simpeler concept, het vernieuwen van de blade tot een soort rcv kopie, veel meer kunnen verkopen en veel minder ontwikkelings en productie kosten hebben.
 
Ik ben enigszins bekend met de techniek en achtergrond van de NR.

Een v-5 blijft toch ook nog altijd minstens iets duurder om te produceren.

Mijn punt is gewoon: Er is voor Honda geen reden om een dure motor te gaan ontwikkelen waarvan ze er ook nog eens minder kunnen verkopen vanwege de hogere prijs. Zeker niet gezien het feit dat ze met een wat simpeler concept, het vernieuwen van de blade tot een soort rcv kopie, veel meer kunnen verkopen en veel minder ontwikkelings en productie kosten hebben.

point *D
 
wat is zo n 750nr toch een MOOIE fiets om te zien...ik heb toen ik nog allemaal honda spullen spaarde (toen was ik 16) een demo video band van de NR750. gehad van honda nederland...

de sound van die nr750 ...echt super gaaf jankend! woeiiiww...
 
Ik weet niet of het verstandig is om veel geld in de ontwikkeling van een nieuw motorblok te stoppen alleen maar omdat Rossi er (nog) op rijdt. Als je ziet hoeveel pk's de V4 Duc eruit perst dan kan tegen de tijd dat de V5 op de markt komt het animo om zo'n blok te willen hebben wel ingekakt zijn. Zo'n V4 lijkt me commercieel veel interessanter en die hebben ze al... Ik denk dat zo'n 4-cilinder zich ook beter leent om er een mooie vlakke koppelcurve uit te krijgen en dat een V5 eerder piekerig wordt.
 
Weet niet zo wat ik er van moet denken. Maar een ding is zeker als ze voortborduren op de huidige Fireblade lopen ze volgens mij achter.
De huidige blade laat het toch een beetje afweten bij de R1 laten we staan de GSXR.
Dus zal die nieuwe blade ook uit een ander vaatje moeten tappen. Dus dat vergt poen !

Dan heb je toch niet alle testen gelezen, er zijn namelijk diverse testen waar de blade het beter doet dan de r1 kijk bijv maar eens in het duitse blad motorrad.
Maar het is natuurlijk wel zo dat de r1 en de blade aan zet zijn, de gsx 1000 is natuurlijk veel sneller al vraag ik me af of een normale sterveling hier iets aan heeft.
 
de nr750 staat nog altijd te bezichtigen in 't automobielmuseum autoworld in brussel tegenover 't legermuseum geloof ik. ik vond 'm in ieder geval niet mooi
 
Arie Molenaar heeft er trouwens ook 1.

Behalve de techniek vind ik de NR750 trouwens nix bijzonders.
Vermogen 120 pK
gewicht 240 kg.

Niet bepaald waarden van een superkanon.
Vergeet niet dat Honda de NR heeft gebouwd puur als prestige project. In de jaren '80 heeft Honda geprobeerd met een NR500 het tegen de 2takten op te nemen in de 500cc, maar het project kreeg al snel de bijnaam Never Ready.
Honda heeft met de NR750 puur en alleen aan willen tonen dat het WEL in staat was om een motor met ovale cilinders te fabriceren.
 
General information
Model: Honda NR 750
Year: 1992
Category: Sport
Engine/transmission
Displacement: 748.00 ccm (45.64 cubic inches)
Engine type: V4
Stroke: 4
HP (kW): 125.00 (91.2) @ 14000
Compression: 11.7:1
Bore x stroke: 101.2 x 42.0 mm (4.0 x 1.7 inches)
Valves per cylinder: 8
Fuel control: DOHC
Cooling system: Liquid
Gears: 6
Transmission type/final drive: Chain
Physical measures
Weight (incl. oil and gas): 234.0 kg (515.9 pounds)
Chassis/dimensions
Front tyre dimensions: 130/70-16
Rear tyre dimensions: 180/55-17
Front brake(s): Dual disc
Rear brake(s): Single disc
Speed/acceleration
Top speed: 263.0 km/h (163.4 mph)
Other specifications
Fuel capacity: 17.00 litres (4.49 gallons)

is idd niet erg extreem, maar het is toch een zeer gaafe exclusiefe bike!
 
wat is zo n 750nr toch een MOOIE fiets om te zien...ik heb toen ik nog allemaal honda spullen spaarde (toen was ik 16) een demo video band van de NR750. gehad van honda nederland...

de sound van die nr750 ...echt super gaaf jankend! woeiiiww...



Uploaden????
 
Het enige wat naar mijn mening mooi was aan de NR was de techniek van de ovale zuigers, verder was het maar een lompe motor. Zeker als je hem naast de Fireblade neerzette, welke toen ook uitkwam.
 
zo, zo daar heb je goed je best op gedaan.

zeker kunnen ze wel hun V5 in hun productie fiets gebruiken, nee de materialen, en de precieze blok specs. zullen ze niet gebruiken.

en in principe hoeft een 5 cyl. niet duurder te zijn dan een 4 pitter.

kijk naar de div. twins zijn die allemaal goedkoper dan!

Op maandag 18 augustus 2003 12:50 schreef NTV het volgende:Een blade met 'rcv look' verkoopt net zo goed, kijk maar naar de 600rr. En een vier in lijn is goedkoper. Ook zonder een echte v-5 erin verkoopt het wel.Inderdaad dus, maar om ofwel genoeg winst te kunnen maken of de prijs niet te hoog te laten worden komt er hoogst waarschijnlijk geen v-5 in te hangen dus. Exclusief en ontzettend duur is niet echt iets voor Honda, tenzij ze straatfietsen moeten maken vanwege de spelregels en toch iets bijzonders willen. Zoals de rc-30 en rc-45. Maar zulke regels zijn er nu niet.Ze hebben een v-5 raceblok op gp niveau wat ontworpen is om snel te zijn, verder niks(bouwkosten en levensduur zijn veel en veel minder belangrijk dan bij een straatblokontwerp) , en wat maar in kleine series gemaakt wordt, het is bijna stukproductie te noemen denk ik. Hiermee heb je nog geen bruikbaar straatblok en al helemaal geen productielijn.Ja dat blok zal nieuw zijn, maar het blijft bekende techniek voor ze en elk nieuw ontwikkeld blok profiteert van de ontwikkeling en ervaring van de vorige generaties.
Een v-5 is een ander soort blok dan de vier in lijn, dus de ervaring van de blade of vfr straat blokken is voor honda iets minder bruikbaar bij een volledige v-5 motorfiets. Bovendien is die v-5 ook nog gewoon duurder om te maken. Er is immers een cylinder meer en er zijn 2 cylinderrijen.

Een viercylinder (in lijn ook nog denk ik) is dus veel waarschijnlijker. Met waarschijnlijk wel flink wat andere techniek die geleend is van/geinspireerd op de rcv en de 600rr, zoals het uiterlijk, de opbouw en onderdelen zoals die schokbreker.


Kleine kans dus. Jammer, maar helaas.
 
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:40 schreef ivh het volgende:
zo, zo daar heb je goed je best op gedaan.
Valt wel mee. Zo veel denkwerk is t niet. ;)
zeker kunnen ze wel hun V5 in hun productie fiets gebruiken, nee de materialen, en de precieze blok specs. zullen ze niet gebruiken.
Wees daar maar niet al té zeker van. Een blok wat puur met het oogpunt op racen is ontworpen kan wel eens niet voldoen voor de straat. Denk maar eens aan regelgeving, hufterproofheid en levensduur en het gemak waarmee je het blok produceren kan. Een productietechnisch gezien logische lay-out of fabricageproces kan wel eens niet ideaal zijn om mee te racen en andersom geldt hetzelfde, een racetechnisch logische ontwerpkeuze kan wel eens voor veel hogere productiekosten zorgen. Zo is er wel meer te bedenken dat er voor zorgt dat het ontwerp wat er ligt niet te gebruiken is.
en in principe hoeft een 5 cyl. niet duurder te zijn dan een 4 pitter.

kijk naar de div. twins zijn die allemaal goedkoper dan!
Nee, maar als je nou blokken wilt gaan maken, dan is het echt wel zo dat elk onderdeeltje meer, ook meer kost. Elke bewerking voor een stuk kop etc, je ook meer kost in tijd en materiaal en arbeid. En ga zo maar door. Of dat veel is, dat durf ik niet te zeggen. Misschien valt het wel mee idd, Zeker als je het afzet tegen ontwikkelingskosten zou daqt best kunnen. Ik weet t ook niet.

Twins zijn niet goedkoper nee. Een blok is niet allesbepalend qua prijs, dus dat zegt nog niet veel, en bovendien zijn nagenoeg alle twins van nu v-twins. Die cylinderrij extra zorgt dan weer voor wat hogere kosten denk ik dan maar. :P

Ik vind het ook jammer, maar ik blijf er bij: Ik zie voor Honda nu veel meer reden om gewoon een vier in lijn te gaan bouwen met wat 'rcv' inspiratie en zo flink te produceren en te flink te verkopen, veel meer dan om een duurder te maken en in zijn geheel nog te ontwikkelen 'echte' straat rcv te gaan maken. (Kijk maar naar het 600rr succes, dat doen ze graag nog eens over in de 1000cc klasse.)

Laten we maar hopen dat ik geen gelijk heb. :9
 


Behalve de techniek vind ik de NR750 trouwens nix bijzonders.
Vermogen 120 pK
gewicht 240 kg.

Niet bepaald waarden van een superkanon.
Vergeet niet dat Honda de NR heeft gebouwd puur als prestige project. In de jaren '80 heeft Honda geprobeerd met een NR500 het tegen de 2takten op te nemen in de 500cc, maar het project kreeg al snel de bijnaam Never Ready.
Honda heeft met de NR750 puur en alleen aan willen tonen dat het WEL in staat was om een motor met ovale cilinders te fabriceren.


Ik denk dat het wel iets bijzonders is, en ben er ook niet mee eens dat het een project was om aan te tonen dat Honda een motor met ovale zuigers kon bouwen.

Ik heb een tijdje terug een artikel, in het techniek gedeelte van de Moto73 gelezen, die helemaal over de ovale zuigers ging.
Helaas kan ik hem zo niet terug vinden, maar wat ik nog weet is dat de motor is ontwikkeld voor de GP's maar door regelementswijzigingen niet (meer) mee mocht doen.
De NR750 motor heeft standaard 125 PK, maar kon verder getuned worden, en kon zeker voor die tijd een behoorlijke toerental halen.
In die tijd was 125 PK uit een 750 cc blok behoorlijk (de blade had dacht ik 123 uit 899cc en was toen ook een monster).
De MV F4 haalt uit 750 cc ook niet veel meer.
 
Uhm, is het niet zo dat de MotoGP klassen uitsluitend motorfietsen mag bevatten die niet voor straatgebruik geschikt (ik bedoel dus dat er geen street-legal versie van mag bestaan, i.t.t. de WSB) |(
 
Op dinsdag 19 augustus 2003 17:40 schreef ivh het volgende:
en in principe hoeft een 5 cyl. niet duurder te zijn dan een 4 pitter.

kijk naar de div. twins zijn die allemaal goedkoper dan!

Een lijn-twin is zeker goedkoper om te bouwen dan een lijn-4, een V-twin daarentegen is relatief duur tov. een lijn-4 omdat je 2 aparte koppen hebt en 2 distributie + nokken as sets. Een V-4 is om dezelfde reden weer duurder dan een lijn-4. Een V-5 zal dus veel duurder zijn dan een lijn-4 en ook duurder dan een v-4 vanwege:

* veel complexere krukas
* 2 verschillende (!) cilinderkoppen
* 2 verschillende nokkenas systemen
* duurder uitlaat systeem
* complexer ontstekings + injectiesysteem
 
Arie Molenaar heeft er trouwens ook 1.

Behalve de techniek vind ik de NR750 trouwens nix bijzonders.
Vermogen 120 pK
gewicht 240 kg.

Niet bepaald waarden van een superkanon.
Vergeet niet dat Honda de NR heeft gebouwd puur als prestige project. In de jaren '80 heeft Honda geprobeerd met een NR500 het tegen de 2takten op te nemen in de 500cc, maar het project kreeg al snel de bijnaam Never Ready.
Honda heeft met de NR750 puur en alleen aan willen tonen dat het WEL in staat was om een motor met ovale cilinders te fabriceren.
Voor de straat ja. En toen was 125pk uit een 750 helemaal niet verkeerd, en het gewicht was ook meer dan normaal. Maar met chip, had dat ding zomaar ineens 150+pk.
 
Honda%20RCV%201000.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan