kans op slagen

8u les en daarna examen. Haalbaar of niet?

  • Mag geen probleem zijn.

    Stemmen: 5 25,0%
  • Mits een eventuele herkansing doenbaar.

    Stemmen: 0 0,0%
  • Niet aan te raden.

    Stemmen: 15 75,0%
  • Zeker niet doen!

    Stemmen: 0 0,0%

  • Totaal aantal stemmers
    20

d.u.d.e

Rookie
30 jan 2004
6
0
belgië
Ik ben van plan om voor mijn rijbewijs te gaan, maar twijfel nog welke formule ik zou nemen.
Formule 1: 6u rijles, daarna een voorlopig rijbewijs 1-12maanden.
Formule 2: 8u rijles, daarna examen zonder voorlopig rijbewijs.

Liefst zou ik formule 2 nemen, maar vroeg mij af wat de kans op slagen zou zijn. Je moet weten dat ik geen ervaring heb met schakelbrommers of wat dan ook en nog nooit met een moto heb gereden en ik heb ook niet de pretentie om te zeggen dat ik een natuurtalent ben. Zouden jullie kiezen voor Formule 2 of niet en waarom? Iemand ervaring ermee?
 
Is lastig advies geven als niet duidelijk is hoe de belgische examens zijn. 6u of 8u les lijkt mij wat aan de lage kant (voor nl. begrippen dan). Ennuh, echt leren rijden doe je toch pas nadat je je rijbewijs hebt..
 
Is idd wel ff anders hier ja.........

Na ongeveer zo'n les of 30 en tweede keer examen waren ze op het CBR nog steeds niet overuitgd van mij rijkunsten....... :( :(

Ik ga denk ik maar in Belgie om mijn rijbewijs.............
 
Ik zou voor de eerste gaan denk ik.
je mag dan toch rijden wat maakt het nu uit of je een voorlopig rijbewijs hebt of een 'vaste'.
 
Ik zou ook voor het eerste gaan. Ik vond het examen zelfs na 1 jaar nog niet eenvoudig. Zeker de balk en de 12 seconden. Ik zou eerst die 6 uur lessen nemen, dan zoveel mogelijk oefenen. (En niet de 12 sec voor het rood licht uitproberen, da helpt toch ni). En dan na een maand of 10 mijn examen doen. Hou altijd een reserve periode in gedachten, want als uw voorlopig rijbewijs afloopt, dan mag je NIET meer op de openbare weg rijden!!! En bij mijn weten kan je je voorlopig niet verlengen.

Tenzij je natuurlijk geld te veel hebt, dan kan je meteen na je 6 uur nog 2 uur extra nemen, en je rijbewijs behalen. Als het dan niet lukt, dan heb je toch je voorlopig al. Maar luister naar de slagingskansen die je rijinstructeur je geeft. Die gasten hebben ervaring, twijfel daar ni aan.

Succes ;)
 
Formule 1, is natuurlijk beter, maar dan moet je al wel een moto hebben. Ik had graag nog een jaartje doorgespaard voor een iets deftigere moto, maar had toch al wel graag mijn rijbewijs gehad zodat ik rustig kan zoeken naar een geschikte moto en ik ten minste al weet waarop ik moet letten bij de keuze en een testritjes kan maken.
 
Tenzij je natuurlijk geld te veel hebt, dan kan je meteen na je 6 uur nog 2 uur extra nemen, en je rijbewijs behalen. Als het dan niet lukt, dan heb je toch je voorlopig al. Maar luister naar de slagingskansen die je rijinstructeur je geeft. Die gasten hebben ervaring, twijfel daar ni aan.

Succes ;)

:? Wat kosten lessen in België dan wel niet :? ... ik betaalde iets van 35 euro per uur les (is ook niet weinig, maar niet iets om een beslissing van af te laten hangen :X )...

Trouwens, ik vind 6 en 8 uur nog steeds als erg weinig klinken. Zelf heb ik (ok dat is dan wel weer extreem) 40 lessen gehad van een uur (en 3 examens :r ) maar als je het zo hoort ligt het gemiddelde hier toch ook wel op 20 uur les ofzo...

Is het systeem in NL met examens nou zo verrot of... :?
 
ik ben ook belgje

ik heb gekozen voor de eerste methode

ik heb m'n lessen gehad, nu nog theorie-examen, binnen een maandje ofzo een motor kopen en m'n voorlopig rijbewijs gaan halen

dan kan ik nog een 10-tal maanden zelf ervaring opdoen voordat ik praktijkexamen ga doen.
 
Hoi,

ik heb begin vorig jaar ook mijn rijbewijs gehaald op 8 uur.

Ik had ook geen voorgaande brommer of moto -ervaring.

Het is in 1 keer gelukt. Het is wel lastig geweest en heeft heel wat concentratie vereist, maar moeilijk gaat ook.

Ik heb wel gezien dat sommige deelnemers wat extra lessen namen op aanraden van de rij-instructeur om bvb te werken aan de 8-tjes.

Eigenlijk begint het leren rijden na het behalen van het rijbewijs.
 
Ik ben ook na 8u les direct mijn examen gaan doen. Van de 2e keer gelukt. De reden was dat toen nog geen motor had. En geloof mij, ik kon (natuurlijk) na 8u les nog geen zak met de moto rijden, dus het examen was meer gericht op geluk dan op kunnen. Als je al over een motor beschikt zou ik aanraden om een tijdje met het voorlopige rijbewijs te rijden om ervaring op te doen (die je natuurlijk na 8u rijden nog niet hebt). Als je denkt er klaar voor te zijn nog 2 lessen de maneuvers oefenen en dan examen doen. Dat heeft volgens mij de meeste kans op slagen.

iig veel succes!!!

Ik zou voor de eerste gaan denk ik.
je mag dan toch rijden wat maakt het nu uit of je een voorlopig rijbewijs hebt of een 'vaste'.

Met een voorlopig rijbewijs enkel niet in het buitenland!!

 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook voor het eerste gaan. Ik vond het examen zelfs na 1 jaar nog niet eenvoudig. Zeker de balk en de 12 seconden. Ik zou eerst die 6 uur lessen nemen, dan zoveel mogelijk oefenen. (En niet de 12 sec voor het rood licht uitproberen, da helpt toch ni). En dan na een maand of 10 mijn examen doen. Hou altijd een reserve periode in gedachten, want als uw voorlopig rijbewijs afloopt, dan mag je NIET meer op de openbare weg rijden!!! En bij mijn weten kan je je voorlopig niet verlengen.

Tenzij je natuurlijk geld te veel hebt, dan kan je meteen na je 6 uur nog 2 uur extra nemen, en je rijbewijs behalen. Als het dan niet lukt, dan heb je toch je voorlopig al. Maar luister naar de slagingskansen die je rijinstructeur je geeft. Die gasten hebben ervaring, twijfel daar ni aan.

Succes ;)

Zou iemand mij uit kunnen leggen wat precies "de balk" en "de 12 seconden" inhouden?
Ik heb trouwens voor mijn motorrijbewijs 15 lessen van 1 uur gehad. Wel had ik op dat moment al mijn autorijbewijs.

ELF 76
 
Zou iemand mij uit kunnen leggen wat precies "de balk" en "de 12 seconden" inhouden?
Ik heb trouwens voor mijn motorrijbewijs 15 lessen van 1 uur gehad. Wel had ik op dat moment al mijn autorijbewijs.

ELF 76

ken niet meer de juiste afmetingen, maar om te verduidelijken:
De balk is een plank van 10m lang (dacht ik) en 20?cm breed, waar je over moet rijden (in de lengte wel te verstaan :+ ).
Bij de tweede proef moet je de motor tegen zeer lage snelheid onder controle houden, dus 12 seconden tussen 2 evenwijdige lijnen rijden die ong. 1m uit elkaar liggen over een afstand van een 10tal meter.
Of zo iets in die aard :)
 
ken niet meer de juiste afmetingen, maar om te verduidelijken:
De balk is een plank van 10m lang (dacht ik) en 20?cm breed, waar je over moet rijden (in de lengte wel te verstaan :+ ).
Bij de tweede proef moet je de motor tegen zeer lage snelheid onder controle houden, dus 12 seconden tussen 2 evenwijdige lijnen rijden die ong. 1m uit elkaar liggen over een afstand van een 10tal meter.
Of zo iets in die aard :)
*D

Oefening 1: gewoon snel aan komen rijden en dan hopen dat je op de balk zit.. }) (maar even tussendoor: moet dat ook met een bepaalde snelheid oid?)
Oefening 2: is zelfde als stapvoets rijden dus..(misschien iets langer)

Ik heb trouwens 22 uur les gehad en in 1x geslaagd, verder geen rijbewijzen/schakelbrommer/oid alleen scooter. Maar dit is wel NL..(zonder balkjes.. :9 )
 
Laatst bewerkt:
@ Dude :

het is nogal onmogelijk om op je vraag te antwoorden. Niemand kan zo maar ff voorspellen hoe snel jij je op een motorfiets zal thuisvoelen.
Laat je instructeur oordelen na 6 uur. Als die vindt dat je slagingskansen voldoende zijn, dan kan je die extra uren nog altijd bijnemen.

PS : de balk is in België 6 meter lang en 15cm breed. Je mag er niet met een rotvaart oversjezen, integendeel, je moet zelfs vrij traag gaan (vrijloop in eerste bvb).
 
Krijgen jullie in belgie dan niet ook de nieuwe regels in april? Hoort toch ook bij europa?

In dat geval zou ik hem in een keer proberen te halen, anders wordt het een stuk duurder volgens mij!
 
Ik heb voor het systeem van 8 uur les + 2 uur les/examen gekozen vorige zomer.
Ik was van de eerste keer door :)

Heb wel een uurtje extra genomen voor de bijzondere verrichtingen.
 
Laatst bewerkt:
waar heb ik toch gehoord dat die nieuwe examens per april ingevoerd worden om de opleiding meer in lijn te brengen met de opleidingen in de omliggende landen?
 
Ik heb ook onlangs gekozen voor de 6 uur.. Vond ik al duur genoeg trouwens.
Ik heb er niet echt spijt van deze formule genomen te hebben ondanks het feit dat ik nog geen eigen motor heb. Ik rijd gewoon met m'n vaders motor ondertussen *D

Ik vraag me trouwens af of jullie met een L rijden of niet?
Ik heb dat persoonlijk nog niet gedaan, hoewel het moet.
Weet iemand wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-met-een-L-rijden?
Mijn vader vind het namelijk niet zo fijn.. en misschien wel terecht?
 
Tiens, die L - sticker moet er bij mij nogal vlug zijn afgewaaid. Kan gebeuren hé :+

Trouwens, waar moet je die vanachter ophangen. Buiten je uitlaatpijpjes, en je kenteken is er toch geen plaats. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan