Kawasaki motorscooter J300

Kymco is mede door Honda opgericht voor het in elkaar zetten van Honda motoren i.v.m. voorkomen invoerrechten in Taiwan.
Kymco heeft ±25 jaar geleden het productieproces van de cilinderbussen verbeterd en daar was Honda zo tevreden over dat Kymco de cilinder fabrikant van Honda is geworden.
Kymco werd later zelfstandig en heeft om het "Honda 50cc" blok scooters ontwikkeld en heeft daarna heel veel geleerd.
Nu levert Kymco voor meedere merken cilinders, motorblokken, aandrijflijnen tot en met gehele frames.
Kawasaki maakt er geen geheim van dat de J300 bestaat uit frame en aandrijflijn van Kymco, omdat ontwikkelingskosten voor een nieuw product in een voor hun onbekend gedeelte in de markt [lees motorscooter] te hoog zijn voor de verwachte omzet.
BMW doet hier wat moeilijker over terwijl de introductiedatum een half jaar verlengd werd door dat de kwaliteit van een toelevrancier niet voldoende was en dat ging niet over Kymco.

Ongeveer hetzelfde heeft Suzuki jaren geleden gedaan met SYM [Thailand] wat ook al jaren op eigen benen staat.

Let wel, bijna alle Japanse motoren worden in Italië of Spanje gebouwd met zowel Japanse als ook Europese onderdelen.

Met auto's is het al niet anders o.a.;
Toyota's uit Engeland en Polen, Opels uit België en Spanje etc. etc.
De drieling Aygo, C1 en 107 hebben het benzine blok van Daihatsu [onderdeel Toyota], een dieselblok van Peugeot een chassi ontwerp van Toyota en worden gebouwd in Polen.
Laten we het maar niet hebben over Seat, Skoda, Audi en VW want dat komt allemaal uit de magazijnen van VAG.
 
Laatst bewerkt:
De BMW GT650 en C600 zijn naar de verkoop cijfers een regelrechte FLOP! De 'trotse' eigenaren willen er vaak al na een half jaartje weer af. Hoe denk je dat dit komt? Het hoogtoerental blokje joelt het uit, maar de scooter komt pas bij 4000 toeren in beweging. Dat werkt heel snel op de zenuwen.
De Downtown 700i heeft hetzelfde blok, maar een door Kymco zelf gemaakt frame en is gewoon 2500 euries goedkoper. Dit is de ECHTE 'waarde' van de scooter. BMW vraagt dus 2500 meer voor de badge, maar heeft wel alle kinderziektes 1 op 1 overgenomen!
dat noem ik SLECHT !!!
hoogtoerental blokje wat bedoel je daarmee ?
als er namelijk 1 blok niet op me zenuwen werkt is het dit blok
 
Laatst bewerkt:
BMW doet hier wat moeilijker over terwijl de introductiedatum een half jaar verlengd werd door dat de kwaliteit van een toeleverancier niet voldoende was en dat ging niet over Kymco.

Mooi uitgelegd door pvdniet en herken veel van jou uitleg als hoe de vork daadwerkelijk in de steel zit, vooral het gedeelte van 25 jaar terug t.a.z. van Honda & Kymco.

BMW is in dit verhaal idd. "de grote stiekemerd" die ons maar wat op de mouw heeft willen spelden door enkel en alleen over kymco's assemblage te praten, dit uiteraard voornamelijk om de prijs van de BMW's hoog te houden.
Daarom forza voor Kawasaki en hun van meet af aan openheid van zaken.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik hou niet van kale feiten. Die zijn koud en kil en geven niets weer van de rijbeleving van welke motorfiets dan ook. Veel mensen gaan veelste ver met feiten en folders lezen over motoren en scooters. Mijn devies is; eerst rijden en dan daar over lullen. ^_^
Dit ging dus over de Kawa motorscooter ja? Die straalt de Kawa sportiviteit uit, tot je erop gaat rijden. Dus niet over lezen, maar daadwerkelijk rijden! En dan vallen mijn opmerkingen snel op z'n plek.

En de c600 / gt650 kom je inderdaad weinig tegen op Marktplaats. Da's toch niet raar. Die worden hier gewoon haast niet verkocht! Veeeeeelste duur, zo'n BMW frame met een 450 euro Kymco motortje! En de alternatieven zijn aantrekkelijk en nog beter ook ...
 
Door persoonlijke berichtjes te sturen, gaan jullie reageren op wat er inhoudelijk geschreven wordt, ipv. de woordvoerder te lijf te gaan ^_^ , vandaar...

On Topic; ik vind een uitgebrachte scooter/motor geen eigen merk meer, als je er essencieele onderdelen (zoals het blok met gehele aandrijving) van een ander merk in zet. Met name niet, als dit andere merk zijn eigen versie (ook met dit blok) op de markt heeft, wat hetzelfde presteert en veel minder kost! Verder vind ik het vreemd dat jullie (als gebruikers / eigenaren) dit accepteren met die forse meerprijs ?!!? Hebben jullie niet liever een pittig Kawa blokje van 300cc? Daar hebben jullie feitelijk WEL voor betaald namelijk!

Dat bedoelde ik dus!
 
Maar het is waarschijnlijk de eerste grote scooter van kawasaki, en om die zelf helemaal te ontwikkelen, is niet te doen voor een verkoopbare prijs.
 
Neehee, nu doe je het toch weer. -O-

Bekijk het nu eens van de andere kant. Men kan een scooter kopen, technisch bijna gelijk en toch anders van uiterlijk. Als consument heb je dus meer keuze, mooi toch. :Y

Verder begrijp ik best dat je van Kawasaki liever iets anders had gezien, maar dat is een inkoppertje. Hier op het forum hebben we allang onze eigen ideale scooter samengesteld. Alleen die stomme fabrikanten verdommen het om 'm te bouwen. :+
 
Ik niet maar er staat er nog wel 1 voor de deur. Mag er alleen niet op rijden, alleen wassen. :)
 
Een witte zeker? ;)

Wat betreft het blok.
Ik had het wel vreselijk gaaf gevonden als ze er dat parallel twin ninja 300 blokje ingelepeld hadden met 40 pk.
 
Lekker volwassen stampertje 2
^_^
Wat is er met 1 gebeurd?

Gespierde spijker krijgt wel mee wat ik bedoel.
Blokjes zat om uit te kiezen lijkt me, maar nee het wordt een Kymco.
Mij om het even hoor ... ik rij Honda. (Met een Honda blok erin)

Happy rijden iedereen ...
 
Alle onderdelen van een auto of een motorfiets en dus ook motorblok komen van verschillende fabrikanten, ook bij Honda.
Electronica en dynamo [in blok] bv van Bosch.
Lagers bv van SKF.
Remmen bv Brembo
pakkingen bv BAC etc.etc.

Ik heb van mijn smart roadster de dashboard klok een keer uit elkaar gehad en daar zag ik dat de overkapping uit Spanje, de meters uit Duitsland, het doorzichtige deel uit Frankrijk en het binnendeel uit Polen kwamen.
Zelfs dus voor één ding zijn er al meerdere toeleveranciers gebruikt.
 
Wat voor Honda rij je eigenlijk?

Ik heb tussen de motoren al heeeel wat motorscooters gehad.
Yamaha Majesty 250, Piaggio Hexagon 125 2tact, 2x Honda Silverwing FJS600 (120k mee gereden samen), Piaggio Hexagon 180 2tact en laatste scooter was een GP800. Ik heb dus enige ervaring met motorscooters in het algemeen. *D
Meestal had ik er eentje naast m'n motor voor woon / werk verkeer.
Maar toen de motorscooters steeds sterker en sneller werden, vond ik dit eigenlijk leuker rijden dan een gewone motor en nu rij ik de ideale combinatie van de 2 ...

De Honda Integra dus :Y
Dat is een motor met scooter voordelen, of een scooter met motor voordelen.
De DCT is een volwaardige versnellingsbak, met een schakel automaat, die je ook 100% manueel bedienen kunt. Altijd power wanneer nodig dus. En heerlijk betrouwbaar.

*O* *O* *O*
 
Laatst bewerkt:
NC750D dus. (of 700?)

Voornaamste voordelen van een motorscooter t.o.v. een conventionele motorfiets:
Geen ketting :N
Veel bagageruimte onder het zadel :N
Automaat :?
Lage opstap :N

Technisch gelijk aan de N750X maar bij aanschaf + 2000 euro. -O-

Geeft allemaal niets hoor, maar zo zijn er dus ook mensen die een andere keus maken en bijvoorbeeld een Kawasaki aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Beste Scoot_020,

is dat alles wat je vinden kon? LOL _O-

full


Ketting is 100% gas responce, wat handig is in combinatie met de DCT. Een 'standaard' scooter aandrijving heeft dit niet en da's echt een gemis. Voordeel van de motor dus ^_^
Bagageruimte heb ik zoals je ziet zat en er zijn ook nog zijkoffers voor aanwezig.
Een scooter automaat is ten opzichte van de DCT een regelrechte afknapper.
En als een wijf (vrouw, sorry dames die meelezen) opstappen heb ik nooit gedaan.
En wat is er nu leuker dan er als 'underdog' alles en iedereen uit te trekken bij het stoplicht!

Maar je mist het 'punt' geheel Scoot_020.
De betrouwbaarheid van deze machine staat buiten kijf, de rij-kwaliteiten ook en deze machine kun je naar eigen wensen praktisch inrichten ipv. de standaard scooter lay-out. En je krijgt waar voor je geld, waar je bij de Kawa 300 alleen 1500 euries meer kwijt bent tov. de Kymco 300i Downtown, vanwege een ander smoeltje.

(Trouwens, je refereerde naar de NC750x zonder DCT en da's geen vergelijk, maar dat ter zake)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan