Kawasaki versys 650 deel 4

Ik heb een Givi ruit die eigenlijk bedoeld is voor een Versys 1000 (kwam ik later pas achter, maar hij past wel). Die is 17 cm hoger dan de originele 650 ruit. Dat gaf echter weer veel turbulentie, dus uiteindelijk heb ik er nog een spoiler opgezet. Mooi is anders maar effectief is het wel.

20220604_124450.jpg
 
Eigenlijk is het wel gek dat Kawasaki dit niet voor elkaar krijgt. Geen idee hoe t met de 2022 uitvoering is, maar de meest gehoorde klacht over de Versys is t ruitje en de turbulentie, al jaren.
En niemand die een fatsoenlijke oplossing heeft, behalve voor een enkeling dan.
IK heb een Honda NC750x en ook hetzelfde probleem,. Krijg het niet voor elkaar om de turbulentie weg te krijgen
 
Ik heb een Givi ruit die eigenlijk bedoeld is voor een Versys 1000 (kwam ik later pas achter, maar hij past wel). Die is 17 cm hoger dan de originele 650 ruit. Dat gaf echter weer veel turbulentie, dus uiteindelijk heb ik er nog een spoiler opgezet. Mooi is anders maar effectief is het wel.

Bekijk bijlage 1768410
Als t maar werkt…

Met de originele ruit leek het alsof iemand elke keer met de hand klappen op m’n helm gaf, bizar.
Ben blij dat mijn Givi ruitje helpt, want dat verpestte toch echt wel mijn rijplezier.
 
IK heb een Honda NC750x en ook hetzelfde probleem,. Krijg het niet voor elkaar om de turbulentie weg te krijgen
Turbulentie krijg je niet weg. Je moet zorgen dat je de turbulentie niet op je helm krijgt. Dus of een laag ruitje dat je de turbulentie op je borst hebt, of een hoge ruit zodat de rijwind over je helm gaat. Alleen trekt een hoge ruit weer een soort van vacuüm waardoor je allerlei rare luchtstromen op de helm krijgt. Zo'n spoilertje helpt om de luchtstroom net over de helm te laten lopen en zo minder turbulentie te krijgen.

Mijn ruit kan nog een cm of 10 hoger dan hij nu staat. Dan had ik zonder spoiler geen rijwind op mijn helm. Maar wel allerlei andere luchtstromen waardoor mijn hoofd "rammelde". Ruitje lager en de spoiler was de oplossing. De spoiler hangt ook een eindje voor de ruit, hij geleidt echt de wind en dient niet om de ruit hoger te maken.
 
Sorry, maar dat ligt dan aan alle motorfabrikanten.
Bij elke motor hoor ik deze verhalen.

Allerlei mensen die aan het zoeken zijn naar een fijn ruitje om uit de turbulentie te zitten.

Eigenlijk zijn er twee opties: geen ruit (of een hele kleine) en vol in de rijwind zitten. Of een enorme ruit, waar je doorheen moet kijken in volledig uit de turbulentie te zitten.

Kies maar.
 
Ik heb de 2022 versie met standaard ruit (in hoogste stand). Na bijna 4000km gereden te hebben, waaronder een langere tijd touren op 160km/h, herken ik niet de turbulentie die hier genoemd wordt. Zou dus goed kunnen dat de ruit van het 2022 model een verbetering is.
187cm lang en gemiddeld postuur.
Er is wel veel windgeluid, iets wat je niet hebt als je op een motor zonder ruit rijdt.
 
2022 versie heeft inderdaad een andere vorm qua neus en ruit, wellicht dat dat net de wind anders beinvloed. Misschien heeft de vorm van de helm ook invloed. Op mijn naked bike (zr-7) heb ook wel wat last van de wind, maar klinkt dat anders, omdat je er vol in zit. ;-)
 
Heeft iemand ervaring met een nieuwe uitlaat (compleet systeem, geen slip-on) voor de Versys uit 2021 ?
Ik wilde een Mivv Oval carbon maar ondanks de info op de site past het niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met overgang naar Euro 5 in 2021. Weet iemand een compleet systeem dat wel past ?
 
Heeft iemand ervaring met een nieuwe uitlaat (compleet systeem, geen slip-on) voor de Versys uit 2021 ?
Ik wilde een Mivv Oval carbon maar ondanks de info op de site past het niet. Waarschijnlijk heeft het te maken met overgang naar Euro 5 in 2021. Weet iemand een compleet systeem dat wel past ?
Je zit er waarschijnlijk niet op te wachten, maar wil je echt veel geld aan een nieuw uitlaatsysteem uitgeven?
De motor wordt er niet beter van, gaat meer lawaai maken en je kunt het geld niet meer aan nuttigere dingen uitgeven.
 
Je zit er waarschijnlijk niet op te wachten, maar wil je echt veel geld aan een nieuw uitlaatsysteem uitgeven?
De motor wordt er niet beter van, gaat meer lawaai maken en je kunt het geld niet meer aan nuttigere dingen uitgeven.
Wel of niet is inderdaad niet de vraag. De Versys 650 is voor mij een ideale motor en ik wil gewoon een mooier geluid en dat het geld kost en dat de motor er niet beter van gaat rijden is helder. Ik heb er ook een led koplamp op gezet en daar gaat ie ook niet beter van rijden maar daar gaat het niet om. Svp niet de vraag ombuigen naar nut/noodzaak/'meer lawaai'/kosten van een andere uitlaat want iedereen heeft daar zijn eigen bekende mening over, maar graag de vraag op het technische vlak houden.

Is er iemand bekend met een compleet uitlaatsysteem voor de (Euro 5) Versys 650 uit 2021 ?
 
Wel of niet is inderdaad niet de vraag. De Versys 650 is voor mij een ideale motor en ik wil gewoon een mooier geluid en dat het geld kost en dat de motor er niet beter van gaat rijden is helder. Ik heb er ook een led koplamp op gezet en daar gaat ie ook niet beter van rijden maar daar gaat het niet om. Svp niet de vraag ombuigen naar nut/noodzaak/'meer lawaai'/kosten van een andere uitlaat want iedereen heeft daar zijn eigen bekende mening over, maar graag de vraag op het technische vlak houden.

Is er iemand bekend met een compleet uitlaatsysteem voor de (Euro 5) Versys 650 uit 2021 ?
Niet met Euro 5, wel met Euro 4: ik heb nog geen 2 maanden geleden mijn Versys uit 2018 voorzien van een Akrapovic full system. Tot op heden nog steeds blij met deze grote uitgave.

Het geluid is veel dieper, rijker ook. Het past veel beter bij een fiets van dit formaat.
Het grootste voordeel tot nu toe vind ik dat men je eerder opmerkt en daardoor ook adequater handelt.
Dat de Versys nu rond de 4500 toeren veel harde scheetjes laat is niet waarom ik 'm kocht, maar wel leuk meegenomen.

Ik had toentertijd gezegd een professionele audio opname te fabriceren, daar ben ik tot op heden nog niet aan toe gekomen.

Edit: ik rijd overigens MET db-killer, ben stiekem benieuwd hoe het zou zijn zonder, maar aangezien het nu al lekker klinkt durf ik het niet aan en vind ik een hoge boete en/of een WOK-status het simpelweg niet waard.
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg gewoon volgend , niet komen janken als men u stand houd in de belgische ardennen , heb het de laatste maand al 2 maal voor gehad , controle op papieren en geluid , ik rij geen versys (men zoon wel een 2021), de boetes zijn niet min tot mogelijkheid van in beslagname motor of uitlaat
 
Niet met Euro 5, wel met Euro 4: ik heb nog geen 2 maanden geleden mijn Versys uit 2018 voorzien van een Akrapovic full system. Tot op heden nog steeds blij met deze grote uitgave.

Het geluid is veel dieper, rijker ook. Het past veel beter bij een fiets van dit formaat.
Het grootste voordeel tot nu toe vind ik dat men je eerder opmerkt en daardoor ook adequater handelt.
Dat de Versys nu rond de 4500 toeren veel harde scheetjes laat is niet waarom ik 'm kocht, maar wel leuk meegenomen.

Ik had toentertijd gezegd een professionele audio opname te fabriceren, daar ben ik tot op heden nog niet aan toe gekomen.

Edit: ik rijd overigens MET db-killer, ben stiekem benieuwd hoe het zou zijn zonder, maar aangezien het nu al lekker klinkt durf ik het niet aan en vind ik een hoge boete en/of een WOK-status het simpelweg niet waard.
Leuk dat je zelf kan genieten van een mooi uitlaatgeluid, maar een db-killer zit er niet voor niks in. De boete is het überhaupt niet waard, maar daar gaat het in mijn ogen niet eens om. Zodra je andere mensen echt tot last wordt dan is het gewoon asociaal. Ik zet ook geen festival speakers voor je deur op straat 'omdat de muziek dan zo lekker klinkt'...
 
2010 met dus 19l tank.
En netjes, ik verbaas me hier heel hard over. Heb naast die 150km wel wat getourd, maar dat dat zoveel invloed zou hebben?

Ik ga dit proberen te rekken. Maar wanneer? Sinds mijn nieuwe baan, komt de Versys nauwelijks meer buiten. De trein is nu een slimmere keus.
 
Ik zal mezelf hier ook vast even melden :)
Aan het einde van de maand gaat wegens overstap naar een andere werkgever de lease energica eruit, dus was het tijd om te kijken voor een andere motor. Dat is dus zoals je inmiddels wel zult vermoeden een versys 650 geworden!

Moet helaas wel even geduld hebben want de motorzaak heeft pas volgende maand tijd om em netjes af te leveren.

20220618_113204.jpg
 
Ik zal mezelf hier ook vast even melden :)
Aan het einde van de maand gaat wegens overstap naar een andere werkgever de lease energica eruit, dus was het tijd om te kijken voor een andere motor. Dat is dus zoals je inmiddels wel zult vermoeden een versys 650 geworden!

Moet helaas wel even geduld hebben want de motorzaak heeft pas volgende maand tijd om em netjes af te leveren.

Bekijk bijlage 1774630
Gefeliciteerd! *O*
 
Gecondoleerd zul je bedoelen!
Van een elektrische Energica naar een benzine Versys. Ik weet wel, welke ik liever heb :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan