Kawasaki versys 650 deel 4

Ik heb het nu dus juist andersom gedaan.

Heb vorig jaar een versys 650 gekocht en deze vorige week na ruim 15.000 km ingeruild voor mijn droommotor, een KTM 1290 Super Adventure S. Geen spijt van!

De reden dat ik dit heb gedaan is dat het comfort van de versys en het rijden met duo begon tegen te staan.
Rij zelf ruim 85km per dag door weer en wind naar mn werk.

Daar buiten om is de versys 650 wel een hele fijne fiets voor de tourtjes en is zeer wendbaar vooral met files en rijden in de stad kwam hij goed tot z'n recht met manouvreren etc. Als je erop rijdt wordt hij pas wakker wat hoger in de toeren als je dat zoekt., snelweg rijden gaat meer dan prima. Voor de meeste zaken voldoende vermogen en een hele goede prijs/kwaliteit verhouding voor de 650!

Wat wil je er precies mee gaan doen?:
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het nu dus juist andersom gedaan.

Heb vorig jaar een versys 650 gekocht en deze vorige week na ruim 15.000 km ingeruild voor mijn droommotor, een KTM 1290 Super Adventure S. Geen spijt van!

De reden dat ik dit heb gedaan is dat het comfort van de versys en het rijden met duo begon tegen te staan.
Rij zelf ruim 85km per dag door weer en wind naar mn werk.

Daar buiten om is de versys 650 wel een hele fijne fiets voor de tourtjes en is zeer wendbaar vooral met files en rijden in de stad kwam hij goed tot z'n recht met manouvreren etc. Als je erop rijdt wordt hij pas wakker wat hoger in de toeren als je dat zoekt., snelweg rijden gaat meer dan prima. Voor de meeste zaken voldoende vermogen en een hele goede prijs/kwaliteit verhouding voor de 650!

Wat wil je er precies mee gaan doen?:

Ik begrijp je keuze en proficiat!

In de stad zal het hoge zwaartepunt van de KTM in den beginne wel wat wennen worden.

Zijn kracht is echter verslavend...
 
Een twin rijdt echt heel anders dan een 4 cilinder. Zeker tov een dikke 4 cilinder.
Toch ben ik altijd nog onder de indruk van wat het kleine 2 cilindertje presteert.

Ook kan je een GS van 25K niet vergelijken met een Versys 650 van 8,5K
Alleen de vering van de GS kost al meer dan een hele Versys en dus mag je deze niet met elkaar vergelijk.

Toch zal de gemiddelde rijder nooit in de problemen komen met de Versys.
De grenzen opzoekende kan de Versys ook prima op het achterwiel gaan of al spinnend uitbreken.
Hiervoor is er vermogen genoeg maar is het fietsje toch ook weer eenvoudig tot bedaren te brengen.

Acceleratie is i.i.g. zo snel dat alleen hele serieuze auto in de buurt komen en ook de wegligging en remmen zijn prima op hun taak berekend. Zijn er fietsen die snel, een betere wegligging hebben of betere remmen hebben, die fietsen zijn er zeker. De prijsklasse waar je echt het verschil gaat merken is dan alleen een Versys x2 of x3.

Ca. twee keer in de week neem ik de Versys naar de zaak en dat is 45km enkele reis waarvan ca. 35km snelweg. Ook op een 130km snelweg kan je zeker met het verhoogde ruitje prima rijden. Als je 120km rijdt en je hangt een paar sec. aan je gas gaat hij zonder terug te schakelen heel vlot naar de 170.
Is dat comfortabel, niet echt en daar is de fiets niet echt voor bedoeld.

Met twee personen kan je ook prima rijden met de 650 maar je het is natuurlijk een relatief klein fietsje en dus zal je minder ruimte hebben als op een toerbuffel. Het zadel is zeker achter wat dunner en dus zal je wellicht iets sneller zadelpijn hebben.

Het is gewoon een alle waar naar zijn geld en de 650 geeft relatie heel veel motor voor zijn geld. Een zwaardere motorfiets is niet alleen een stuk duurder in aanschaf maar ook het onderhoud en het verbruik wordt ineens een stuk duurder. Daar waar je op een 650 makkelijk rond de 1:22 rijdt kom je met een 1000cc misschien net weg met 1:16. De 650 rijdt dan ineens 25-30% zuiniger.
Als je geen of weinig snelweg rijdt, dan wordt het verschil nog groter.
 
Jep, bij aflevering werden de demping en de voorspanning van de voorvork reeds aangepast aan mijn veel forser gewicht.

Ook wat meer voorspanning achteraan.

De demping staat ex-fabriek sowieso te slap afgesteld.

Ik heb mijn tweedehandsje met Hyperpro vering voor en achter en dat rijdt prima met of zonder iemand achterop zonder dat ik moet gaan sleutelen.
 
Ik begrijp je keuze en proficiat!

In de stad zal het hoge zwaartepunt van de KTM in den beginne wel wat wennen worden.

Zijn kracht is echter verslavend...


Bedankt! Al helemaal aan gewend en zeer verslavende motor inderdaad.
Qua verbruik valt het ook reuze mee zit nu op de 1 op 18 in vegelijking tot de versys gemiddeld 1 op 20 reed met mijn vlotte rijstijl. Ben wel blij met de onderhoudsinterval van 15K nu want stond met de versy gemiddeld elke 3 maanden bij de dealer voor onderhoud.
 
Meer dan genoeg vermogen, ook op de snelweg hoor. Totaal ander karakter, 2 of 4 cilinder. Ik was na een proefrit ook “om” hoe lekker een lichte motor rijdt nadat ik van een Tenere 1200 kwam. Daar had ik een jaar op gereden, best log inderdaad. Middenbok hoeft niet, neem Eem Osco kettingsmeer systeem en klaar ben je.
 
Laatst bewerkt:
5ltgkx.jpg

Deze word het dus ;)
 
Laatst bewerkt:
Gefeliciteerd, ook een mooie kleur. Hou rekening met een wachttijd voor de kleurdelen van je koffers.
 
Laatst bewerkt:
normaal als je de kit koopt gelijk met de motor moeten deze toch direct meegeleverd worden :?

Dat zou je denken O-) O-)

Maar waarschijnlijk worden de koffers gewoon los besteld door de dealer, en moeten de juiste kleur delen dus nog op de koffers gezet worden. En dacht schijnt momenteel wat problematisch te zijn, maar ook weer niet bij iedereen :+
 
Gezellige drukte trouwens de laatste tijd in dit topic. Eens kijken of we dit deel een beetje vol kunnen krijgen, zodat we in een volgende deel een wat mooiere startpost kunnen maken, met een lijstje foto's enzo en wat extra info.
 
Dat zou je denken O-) O-)

Maar waarschijnlijk worden de koffers gewoon los besteld door de dealer, en moeten de juiste kleur delen dus nog op de koffers gezet worden. En dacht schijnt momenteel wat problematisch te zijn, maar ook weer niet bij iedereen :+

Ik heb vorige week een versys 1000 besteld met het nl edition pakket en bij de dealer werd me verteld dat het pakket misschien iets langer kan duren omdat kawasaki waarschijnlijk problemen heeft met het leveren met de pakketten vanwege de drukte
 
Heb jij er dan achteraf een middenbok laten plaatsen op je 650

Hoi Patrick, ik heb er inderdaad gelijk een Hepco & Becker middenbok onder laten zetten (H&B is een betere dan die van SW Mototech). Dat maakt kettingsmeren een stuk prettiger!
Tijdens de proefrit valt het duiken van de voorvork op als je net van een 1200GS komt, maar aan het einde van die proefrit vind je dat al niet vreemd en storend meer hoor. En de vering voor iemand van nog geen 60 kg zal zéker voldoen (ik ben helaas 115 kg ;( ).
Maar geen enkele spijt gehad van mijn overstap (en in de Dolomieten kun je heel goed meekomen met de 'grote' jongens, die verdwijnen uit zicht op de rechte stukken haha)!
 
Terug
Bovenaan Onderaan