Kawasaki W650 en W800 topic

Zeg Eddy, moet jij je kleppen niet eens laten stellen? Sjaak weet nog wel een adresje voor je!😲😲😲
En waarom zou ik dat moeten laten doen , ik controleer eerst zelf wel en als het dan nodig is breng ik hem wel weg ,en dan vraag ik Karel wel ,of Karel moet nu al willen delen. *O* O-)
 
Zeg Eddy, moet jij je kleppen niet eens laten stellen? Sjaak weet nog wel een adresje voor je!😲😲😲

Ja hoor aardige opmerking gooi nog maar wat zout in de wond;(;(
 
Dus dit nog even, ben weer van de party.

roodman..
Welkom bij onze club. Je motor ziet er op de foto in eider geval keurig uit. Je kan zo weer de weg op. Wij wensen je veel veilige :] :] :] kilometers toe en hopelijk treffen we elkaar in de toekomst. Kun je misschien nog iets meer vertellen over je zelf.
 
Zeg Eddy, moet jij je kleppen niet eens laten stellen? Sjaak weet nog wel een adresje voor je!😲😲😲

Ja hoor aardige opmerking gooi nog maar wat zout in de wond;(;(
Ja Sjaak dit is een dure les voor je. En ik vindt het bedrag voor arbeid extreem hoog. Uitgaande van een normaal uurloon (€.55,=) heeft hij dan 13 uren besteed aan jou motor voor een normaal service beurtje. Dit is belachelijk veel natuurlijk en ik zou Nol daar toch echt nog eens over aanspreken. Op deze manier houd hij geen klant over.
 
En waarom zou ik dat moeten laten doen , ik controleer eerst zelf wel en als het dan nodig is breng ik hem wel weg ,en dan vraag ik Karel wel ,of Karel moet nu al willen delen. *O* O-)
ik heb verkeerd gelezen 8)78)7
Maar nu even wat anders , laat ik voorop stellen dat ik zeer wantrouwend ben richting de overheid maar wat nu als de 100km/u regeling helemaal niets met het klimaat te maken heeft maar alles met het feit dat het brandstof gebruik van benzine motoren sinds de e10 invoering met ongeveer 10 % is toegenomen gemiddeld maar op deze manier wordt onderdrukt om elke vorm van discussie tegen te gaan .:?B|B|
 
ik heb verkeerd gelezen 8)78)7
Maar nu even wat anders , laat ik voorop stellen dat ik zeer wantrouwend ben richting de overheid maar wat nu als de 100km/u regeling helemaal niets met het klimaat te maken heeft maar alles met het feit dat het brandstof gebruik van benzine motoren sinds de e10 invoering met ongeveer 10 % is toegenomen gemiddeld maar op deze manier wordt onderdrukt om elke vorm van discussie tegen te gaan .:?B|B|
Ach het is je vergeven. Je wordt ook al wat ouder toch! Even naar het benzine verbruik. Ik ben dat een beetje aan het volgen en heb daarbij het volgende vastgesteld; Het verbruik van mijn auto (Audi Q3) was op E10: 12.17 km/ltr. Ik heb nu 2 maal V power getankt (2x50ltr) en bij de eerste tank was het verbruik 12.07 km/ltr en bij de tweede tankbeurt 12.92 km/ltr. Probleem is nu dat ik niet meer in België mag tanken, dus ik betaal mij blauw aan die V power maar ik blijf het verder onderzoeken
 
Hallo mensen, mijn motorfiets-historie gaat terug tot mijn 15e jaar toen ik met straatmotoren naar de crossbaan ging.
Daarna op 18e jaar wat gaan racen, op het asfalt dus bij de NMB en de KNMV. Ging redelijk goed en niks gebroken..
Na mijn race periode de straat op met motoren en heden bijna 50 jaar op de motor vanaf mijn cross avontuur begin.

De W650 leent zich prima voor het rustigere werk, dus wil de motor voorlopig behouden want rijd echt geweldig imo.

Over 12.000 km het verbruik getest en zit tussen 25/33 km - 1 l. Tijdens de vorige winterstop ( 19.000 ) de ketting vervangen want waren enkele schakels met te veel speling, vreemd maar waar.! dat was de ori. EK ketting.
De nw. set heb ik 15/38 T gemonteerd voor iets langere gearing, koppel zat onderin en rijd prima. Hierdoor geven de meters ook correct aan ipv. overdrijven.

Technisch vraagje; hebben jullie ook dat de klepspeling ruimer word.?
Bij mijn kawa alles tot max. enkele honderdste te ruim op 1 inlaatklep na.
Dit betekent dus dat het overbrenging mechanisme van nokkenas naar klepsteel ( plaatje ) iets slijt.
Met dit in ogenschouw genomen de kleppen op de minimum maat afgesteld = uit - 0.14 en in -0.08.

Naar aanleiding hiervan vroeg ik me af als techneut (?) wat de minimum maat is dat je problemen krijgt, vooral bij de uitlaatklep.
Weet iemand dit toevallig? De fabriek houd natuurlijk een zekere veilige tolerantie aan..

Voor nu laatste; tip van mij is - monteer de Iridium bougies, werkelijk top en gaan lang mee.

Ajeto..
 
En waarom zou ik dat moeten laten doen , ik controleer eerst zelf wel en als het dan nodig is breng ik hem wel weg ,en dan vraag ik Karel wel ,of Karel moet nu al willen delen. *O* O-)
Had je bericht even gemist Eddy. Inderdaad dat stellen van de kleppen is helemaal niet moeilijk. Je moet alleen rustig en nauwkeurig werken. Het werkplaatshandboek legt het goed uit, de tabellen voor de klepspeling zijn duidelijk. Het hele proces is binnen een paar uurtjes te doen en je hebt geen speciaal gereedschap nodig behalve een magneetje aan een stokje om de shims uit hun zitting te halen. In essentie is het tank eraf, "carterventilatie slangetjes" eraf, kleppendeksel verwijderen (voorzichtig met de pakking, die kan je gewoon opnieuw gebruiken). Het binnenwerk ziet er prachtig uit. Je heoft geen kettingen of iets anders te verwijderen om de shims te bereiken. Je kunt eenvoudig de tuimelaars opzij schuiven om ze eruit te halen met een magneetje. Voelermaatje gebruiken om de spelingen op te meten, vergelijken met de tabellen in het werkplaatshandboek en dan met shims aan de gang. Die dingen slijten niet volgens mij, dus als je ergens een te grote speling hebt en elders een te krap, dan kan je ze soms omruilen van plaats. Ik heb indertijd losse shims gekocht bij Hans van wijk in Zoetermeer en betaalde meen ik 4 a 5 Euro per shim. Je kunt op Aliexpres ook hele dozen met een assortiment kopen, maar aangezien je maar een keer in de 12.000 km je kleppen hoeft na te lopen lijkt mij dat wat veel van het goed. Het opmeten van de shims gaat prima met een goede schuifmaat. Er is ook een filmpje op Youtube over de werkwijze, maar dat is in het Italiaans en mijn technisch Italiaans is niet zo goed. Toch even naar kijken van te voren, kan nooit kwaad.
Als alles klaar is de zaak in omgekeerde volgorde weer opbouwen. Je hebt links en rechts op de pakking een beetje siliconenafdichting nodig tegen het lekken. O ja, nog 1 ding: kleppen meten en stellen dient bij koude motor te gebeuren. Ik heb het inmiddels twee keer gedaan en vond het een leuk en voldoening gevend klusje en je ziet nog eens een wat minder bekend deel van je W'tje, namelijk de binnenkant.
Voor wie ermee aan de slag gaat, veel plezier en laat maar horen als je nog vragen hebt.\
Groeten,
Karel
 
Had je bericht even gemist Eddy. Inderdaad dat stellen van de kleppen is helemaal niet moeilijk. Je moet alleen rustig en nauwkeurig werken. Het werkplaatshandboek legt het goed uit, de tabellen voor de klepspeling zijn duidelijk. Het hele proces is binnen een paar uurtjes te doen en je hebt geen speciaal gereedschap nodig behalve een magneetje aan een stokje om de shims uit hun zitting te halen. In essentie is het tank eraf, "carterventilatie slangetjes" eraf, kleppendeksel verwijderen (voorzichtig met de pakking, die kan je gewoon opnieuw gebruiken). Het binnenwerk ziet er prachtig uit. Je heoft geen kettingen of iets anders te verwijderen om de shims te bereiken. Je kunt eenvoudig de tuimelaars opzij schuiven om ze eruit te halen met een magneetje. Voelermaatje gebruiken om de spelingen op te meten, vergelijken met de tabellen in het werkplaatshandboek en dan met shims aan de gang. Die dingen slijten niet volgens mij, dus als je ergens een te grote speling hebt en elders een te krap, dan kan je ze soms omruilen van plaats. Ik heb indertijd losse shims gekocht bij Hans van wijk in Zoetermeer en betaalde meen ik 4 a 5 Euro per shim. Je kunt op Aliexpres ook hele dozen met een assortiment kopen, maar aangezien je maar een keer in de 12.000 km je kleppen hoeft na te lopen lijkt mij dat wat veel van het goed. Het opmeten van de shims gaat prima met een goede schuifmaat. Er is ook een filmpje op Youtube over de werkwijze, maar dat is in het Italiaans en mijn technisch Italiaans is niet zo goed. Toch even naar kijken van te voren, kan nooit kwaad.
Als alles klaar is de zaak in omgekeerde volgorde weer opbouwen. Je hebt links en rechts op de pakking een beetje siliconenafdichting nodig tegen het lekken. O ja, nog 1 ding: kleppen meten en stellen dient bij koude motor te gebeuren. Ik heb het inmiddels twee keer gedaan en vond het een leuk en voldoening gevend klusje en je ziet nog eens een wat minder bekend deel van je W'tje, namelijk de binnenkant.
Voor wie ermee aan de slag gaat, veel plezier en laat maar horen als je nog vragen hebt.\
Groeten,
Karel
Dank je Karel, hier kunnen we iets mee. Je kan dus niet simpelweg afwachten totdat de kleppen beginnen te ratelen zoals vroeger bij die Engelse motoren maar je moet van tijd tot tijd de klepspeling checken. Dit doe je met koude motor?
 
Dank je Karel, hier kunnen we iets mee. Je kan dus niet simpelweg afwachten totdat de kleppen beginnen te ratelen zoals vroeger bij die Engelse motoren maar je moet van tijd tot tijd de klepspeling checken. Dit doe je met koude motor?
Ha Jan, inderdaad bij koude motor volgens het werkplaatshandboek.
Nog een ding schoot me te binnen: alvorens je de zaak weer dichtmaakt heel goed controleren of de tuimelaars weer recht boven de shims staan !
 
Karel dank voor het verhaal maar daar gaat het niet om maar je hebt wel gemeld waar ik om verlegen ben namelijk waar ik losse shims op de kop kan tikken en dat is dus bij Hans van Wijk ! ;)
 
Ik weet dat het hier al eens eerder is besproken maar kan het zo gauw niet vinden.

Ik wil het motorblok gaan polijsten, is nu nog origineel met gedeeltelijk lelijke plekken door afgebladderde blanke lak.


Iemand ervaring met onderstaande set en moet je de blanke lak eerst nog verwijderen met afbijt of door schuren voordat je hiermee aan de gang gaat ?



 
Ik weet dat het hier al eens eerder is besproken maar kan het zo gauw niet vinden.

Ik wil het motorblok gaan polijsten, is nu nog origineel met gedeeltelijk lelijke plekken door afgebladderde blanke lak.


Iemand ervaring met onderstaande set en moet je de blanke lak eerst nog verwijderen met afbijt of door schuren voordat je hiermee aan de gang gaat ?



Ja, daar heb ik ervaring mee. Ik heb enkele jaren geleden mijn gehele motorblok gepolijst. Ik heb de blanke lak allereerst met waterproof schuurpapier verwijderd en daarna gepolijst. Ik behandel het blok een maal per jaar met speciale wax, perfect. Blinkt als chroom. Ik heb het blok netjes afgeplakt zodat de zwarte lak van het carter niet beschadigd.
 

Bijlagen

  • DSC01444.JPG
    DSC01444.JPG
    375,3 KB · Weergaven: 12
  • DSC01442.JPG
    DSC01442.JPG
    267,6 KB · Weergaven: 13
Ja, daar heb ik ervaring mee. Ik heb enkele jaren geleden mijn gehele motorblok gepolijst. Ik heb de blanke lak allereerst met waterproof schuurpapier verwijderd en daarna gepolijst. Ik behandel het blok een maal per jaar met speciale wax, perfect. Blinkt als chroom. Ik heb het blok netjes afgeplakt zodat de zwarte lak van het carter niet beschadigd.
Dat ziet er werkelijk prachtig uit! Mag ik weten wat voor speciale wax dat is?
 
Jan, is 1 set genoeg voor het hele blok of kan ik beter gelijk extra pasta en/of schijven meebestellen ?

Geen idee wat het verbruik/slijtage is namelijk
 
Dat komt goed, als ik niks hoor van je stel ik hem nog een keer. Ik heb zelf ook wat polijst werk te doen, en ben op zoek naar iets om het netjes te houden.
Aan een wat oudere Kawa. :t
 
Jan, is 1 set genoeg voor het hele blok of kan ik beter gelijk extra pasta en/of schijven meebestellen ?

Geen idee wat het verbruik/slijtage is namelijk
Ik woon in Kaatsheuvel en dat is schoenmakers land. Ik heb van een kennis een flinke polijst borstel gekregen diameter 25 cm. Dan heb ik ooit op een motorbeurs twee blokken polijst pasta gekocht. Voorpolijst en een napolijst en die zijn nog steeds niet op. Als ik het retour krijg mag je het lenen maar ik wil het wel gegarandeerd terug.
 
Ik ben ook aardig thuis in het polijsten van metalen (zie de motor in mijn avatar).
Ik heb zelf een professionele polijstmachine staan die, laat ons zeggen, goed gebruikt is ;)
Bij polijst pasta geldt : less is more. Dus niet een dikke laag op de polijstschijven zetten, maar liever tussentijds meermaals herhalen.
En gebruik de juiste schijf bij de juiste kleur pasta - ook niet onbelangrijk, net als tussen elke verschillende pasta goed ontvetten.

Het polijsten van slechte verweerde of gekraste/beschadigde stukken gaat trouwens beter als je eerst schuurt.
Afhankelijk van de diepte van de krassen grof beginnen en in kleine stappen naar steeds fijner. Meestal begin ik met korrel 600 en eindig met 3000.
Horizontaal en verticaal schuren om de krassen gelijkmatig weg te halen. Werken met watervast schuurpapier.

Maar voor de carterdeksels zullen de in schijven die in een boormachine gebruikt worden, prima voldoen.

En gebruik handschoenen. Ik draag zelf altijd handschoenen, een bril en mondkapje. Want je wordt zo zwart als roet van polijsten...
 
Ik ben ook aardig thuis in het polijsten van metalen (zie de motor in mijn avatar).
Ik heb zelf een professionele polijstmachine staan die, laat ons zeggen, goed gebruikt is ;)
Bij polijst pasta geldt : less is more. Dus niet een dikke laag op de polijstschijven zetten, maar liever tussentijds meermaals herhalen.
En gebruik de juiste schijf bij de juiste kleur pasta - ook niet onbelangrijk, net als tussen elke verschillende pasta goed ontvetten.

Het polijsten van slechte verweerde of gekraste/beschadigde stukken gaat trouwens beter als je eerst schuurt.
Afhankelijk van de diepte van de krassen grof beginnen en in kleine stappen naar steeds fijner. Meestal begin ik met korrel 600 en eindig met 3000.
Horizontaal en verticaal schuren om de krassen gelijkmatig weg te halen. Werken met watervast schuurpapier.

Maar voor de carterdeksels zullen de in schijven die in een boormachine gebruikt worden, prima voldoen.

En gebruik handschoenen. Ik draag zelf altijd handschoenen, een bril en mondkapje. Want je wordt zo zwart als roet van polijsten...
Goed verhaal Pieter, ik deel jouw ervaring volledig.
 
Na al dat rumoer over een en ander 👨‍🔧🤑 Nol Bikker rekening, zal ik dan mijn voorgenomen bezoek voor nieuwe banden maar cancelen🤔
Ik kader van die mooie herinneringen an de Kawa dagen bij NB, deze foto uit oude doos 😉
Groeten Iwan
13329535_1308030259210407_2684602336169034340_o.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan