Nee, dat is een van de weinige foutjes wat de zed ingenieurs destijds hebben gemaakt /over het hoofd gezien,Vraag me af of dat scheuren van de koppen niet komt door het verkeert vastzetten zonder een momentsleutel.
En wat was dan dat foutje?verkeerde legering?Nee, dat is een van de weinige foutjes wat de zed ingenieurs destijds hebben gemaakt /over het hoofd gezien,
Bij de konstruktie van de cilinderkop.
Niemand is perfect
Dat komt er misschien bij/weet ik niet , maar de positie, kleppen - bougie schijnt net niet optimaal te zijn .En wat was dan dat foutje?verkeerde legering?
Precies, en dan hitte erbij en crackDat komt er misschien bij/weet ik niet , maar de positie, kleppen - bougie schijnt net niet optimaal te zijn .
Ik heb meerdere cilinderkoppen van de 650, ook bij mij 2 die ik heb, heb ik dat nooit gezien.
Hey Buys, je gaat me toch niet lui lopen noemen??? Ik had wel ff gegoogled maar de term “timeserts” over het hoofd gezien. Helder dus: ik laat de studs komende week oplassen, en meteen de klepgeleiders vervangen. Dan iemand in BE vinden die de inserts kan doen (Ali Baba is van hupsikadee en snel, die gaat die inserts gedoe om niets vinden).
En Buys, aangezien ik wel veul meer dan 500km per jaar op de Z Z (you see what I did there???) is goed beleid dus een reservekop zoeken voor wanneer één van de mijne de geest geeft. Dus mocht er iemand een nog goede kop teveel hebben (en andere Z motoronderdelen, ik wil een voorraadje gaan opbouwen) - roep maar, misschien komen we er dan wel uit…
Verder heb ik de boekenreeks Code Z hier nog niet eerder voorbij zien komen, maar ik doorbladerde afgelopen week Volume 1 (900 Super Four Z1) en Volume 8 (Il Elephantino) en dit ze zijn de moeite en het geld waard imo. Een goede aanvulling op Brooks’ boek. Afijn, ik ga er eentje bestellen en zal hier wat foto’s plempen, mocht je geinteresseerd zijn…
Ik heb hier een MK2 kop liggen, goed bruikbaar maar ook met scheurtjes. Ontwerp fout? Ik weet het niet! Hebben de andere Japanse merken uit die tijd het niet? Bv Honda 750?Neen ik ook niet en ik heb zo t idee dat er iets meer "vlees" tussen bougiegat en klepzittingen is?
Kan de warmte zich beter "verplaatsen"
Bekijk bijlage 1826420
Ook Z1000 kopjes die flink belast zijn hebben kleine scheurtjes hoor.
Het begint vanaf de uitlaatklep (de heetste kant dus)
Als voorbeeld een A1 kopje.
Bekijk bijlage 1826418
En hier een Z1R kopje die ook flink "gebruikt" is.
Bekijk bijlage 1826419
Niet dat het alarmerend is maar het gebeurt dus wel.
Misschien hadden ze bij t ontwerpen het bougiegat iets naar buiten moeten brengen maarja
om een beter vlamfront te krijgen moet het gat eigenlijk zo dicht mogelijk in t midden............
zoals de vierklepskoppen.
Hadden ze in de jaren 70 nog geen 10mm of 12mm bougies dan heb je weer wat meer "vlees" ?
Maar goed zoals gezegd is er gewoon mee te rijden...................................no worries....................
Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maarNeen ik ook niet en ik heb zo t idee dat er iets meer "vlees" tussen bougiegat en klepzittingen is?
Kan de warmte zich beter "verplaatsen"
Bekijk bijlage 1826420
Ook Z1000 kopjes die flink belast zijn hebben kleine scheurtjes hoor.
Het begint vanaf de uitlaatklep (de heetste kant dus)
Als voorbeeld een A1 kopje.
Bekijk bijlage 1826418
En hier een Z1R kopje die ook flink "gebruikt" is.
Bekijk bijlage 1826419
Niet dat het alarmerend is maar het gebeurt dus wel.
Misschien hadden ze bij t ontwerpen het bougiegat iets naar buiten moeten brengen maarja
om een beter vlamfront te krijgen moet het gat eigenlijk zo dicht mogelijk in t midden............
zoals de vierklepskoppen.
Hadden ze in de jaren 70 nog geen 10mm of 12mm bougies dan heb je weer wat meer "vlees" ?
Maar goed zoals gezegd is er gewoon mee te rijden...................................no worries....................
Duidelijk....................Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maar
zoals al ik al schreef had mijn 4 kleps cb900 er ook last van en die had standaard zelfs een oliekoeler,ding was
wel opgevoerd met een 1000cc kit van hrc,dus werd waarschijnlijk flink heet,maar er waren wel meer motoren die
er last van hadden zoals bv de XL600R met rfvc cilinderkop.
Ach heb vanalles meegemaakt in m,n carrière als monteur,de 1 nog erger als de andere,motoren,brommers,auto,s,landbouwvoertuigen,trekkers,En zo heeft elk merk of type voertuig zijn voor en nadelen.Tis niet anders. Zo blijven we lekker bezig........
Natuurlijk waren er toen al kleinere bougies, de cb750 had in 1969 al 12mm .Volgens mij waren er toen nog geen kleine bougies,ik kan me niet herinneren die toen gezien te hebben,maar
zoals al ik al schreef had mijn 4 kleps cb900 er ook last van en die had standaard zelfs een oliekoeler,ding was
wel opgevoerd met een 1000cc kit van hrc,dus werd waarschijnlijk flink heet,maar er waren wel meer motoren die
er last van hadden zoals bv de XL600R met rfvc cilinderkop.
Al sinds 1978 als motorfiets monteur bezig en heb natuurlijk ook het één en ander meegemaakt....Ach heb vanalles meegemaakt in m,n carrière als monteur,de 1 nog erger als de andere,motoren,brommers,auto,s,landbouwvoertuigen,trekkers,
noem het maar op, van bakken,aandrijvingen blokken.,van kapot tot heel erg kapot
Zo zie je maar weer hoe slecht m,n geheugen isNatuurlijk waren er toen al kleinere bougies, de cb750 had in 1969 al 12mm .
De latere CB500 en CB350F modellen ook.
Die kocht ik toen ik 14 was bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor f 19,95Bekijk bijlage 1827958≥ 1:8 Kawasaki 750 RS zeldzaam — Modelbouw | Auto's en Voertuigen — Marktplaats
Als nieuw, uit verzameling. Alle onderdelen en decals compleet en perfect.www.marktplaats.nl
Tja,ik heb vroeger een aantal Protar bouwdozen gehad,sommige zijn nu ook veel meer waard dan toen,zo ook met sommige MinichampsDie kocht ik toen ik 14 was bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor f 19,95
Een jaar of twee geleden ging er op Ebay één weg voor net geen € 200
Maar een bouwmodel met slechte details, zoals bv ketting en kettingwielBekijk bijlage 1827958≥ 1:8 Kawasaki 750 RS zeldzaam — Modelbouw | Auto's en Voertuigen — Marktplaats
Als nieuw, uit verzameling. Alle onderdelen en decals compleet en perfect.www.marktplaats.nl
Eind jaren 80 kocht je een Suzuki GT750 voor een gulden per cc. Een T500 zelfs voor minder en een Z900 kon je met je krantenwijk bij elkaar sparen. Man, als we toen wisten wat we nu weten had ik er een krantenwijk bij genomen.Die kocht ik toen ik 14 was bij de plaatselijke speelgoedwinkel voor f 19,95
Een jaar of twee geleden ging er op Ebay één weg voor net geen € 200
Ik kocht mijn T500 voor 350,- guldentjes,maat van mij kocht een nette GT 750 voor 150,- ,schoot alleen wel af en toe uit z,n 4e versnelling,Eind jaren 80 kocht je een Suzuki GT750 voor een gulden per cc. Een T500 zelfs voor minder en een Z900 kon je met je krantenwijk bij elkaar sparen. Man, als we toen wisten wat we nu weten had ik er een krantenwijk bij genomen.
Huibert, dat was toendertijd heel normaal en was mij als tiener eigenlijk niet zo belangrijk.Maar een bouwmodel met slechte details, zoals bv ketting en kettingwiel
Dan bekijk deze Tamiya modellen eens die ik heb staan , goed gefotografeerd met de juiste achtergrond niet van echt te onderscheiden.Huibert, dat was toendertijd heel normaal en was mij als tiener eigenlijk niet zo belangrijk.
Hoofdzaak een bouwdoos van mijn droom en was er toen dus zeer blij mee.
Natuurlijk zijn er ondertussen betere modellen te vinden maar niet als bouwdoos.
Heb er een jaartje of 10 geleden één gezien met 1500 onderdelen maar die was dan ook 1000 Dollar....