Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Ik ga trouwens niet naaf de meeting in België. Mijn zoon kan geen vrij krijgen dat weekend 😥
 
De naam komt mij inderdaad wel bekend voor, maar dat komt doordat ik het z650 topic ook wel eens volg.
 
Dat is wel jammer, maar het kan toch ook zonder zoon? ;)

Ik denk dat ik die zaterdag trouwens ook een uurtje ga kijken bij The Big Reunion bij Ride Just Ride - Ride, Just Ride - PREMIUM CAFERACERS & OLDTIMER SCOOTERS , is een uurtje rijden van houthalen vandaan.
Dat is ook een leuk evenement. Zonder mijn zoon kan inderdaad, maar met is leuker. Komt bij dat ik vreselijk pijnen mijn schouder/arm krijg van een motor met het stuur te hoog zoals de Z. Blessure gehad die heeeeel langzaam herstelde. 120 km op de Z is eigenlijk al te veel en zet mij maanden terug. Naar België is eigenlijk veel te ver. Als ik zou gaan zou ik zeker het M-stuur weer hebben gemonteerd in de hoop dat dat laag genoeg is.
 
Dat is ook een leuk evenement. Zonder mijn zoon kan inderdaad, maar met is leuker. Komt bij dat ik vreselijk pijnen mijn schouder/arm krijg van een motor met het stuur te hoog zoals de Z. Blessure gehad die heeeeel langzaam herstelde. 120 km op de Z is eigenlijk al te veel en zet mij maanden terug. Naar België is eigenlijk veel te ver. Als ik zou gaan zou ik zeker het M-stuur weer hebben gemonteerd in de hoop dat dat laag genoeg is.
Jammer Roger . jij maakt altijd zo`n Mooie foto reportage van ?
 
O ik heb wel eens iets geplaatst. Blader maar terug 😎
 
Afgelopen winter mijn Z1B uit 75 gerestaureerd. De cilinderkop had nog wel de aansluit punten maar niet meer de koperen pijpjes, zoals op de foto. Is dit altijd zo geweest bij een Z1B? Tony, jij hebt toch een Z1B, is dat bij jouw ook het geval?
Dat wist ik niet, van die vacuum aansluitingen op de kop. Heb het even nagekeken en volgens Brooks:
6DCB0116-D0B6-4EC4-AE20-AB1D5164131C.jpeg

Dan zou jouw kop een pre-Z1E02174 (want geboorde aansluiting) moeten zijn.

Heb ik even nagekeken bij mijn twee Z1B blokken (Z1E069XXX en Z1E083XXX), en beide koppen hebben zijn wel gegoten mét de uitstulping voor de aansluiting, maar zonder de boring.
B719088D-C7BE-4165-9AA1-77449707F043.jpeg

Volgens Brooks dus beide ouder dan Z1E02173 en jonger dan Z1E02539. Toeval, of vergist Brooks zich hier??! Lijkt me ook sterk dat men na amper 2539 koppen al een nieuwe mal zou maken voor zo’n kleine aanpassing… Raadselachtig misterie…
 
Net zoals Bad Kissingen graag weer wat foto's ? Daar kunnen we niet genoeg van krijgen. Zelf zitten we dan in Eeklo iets westelijker voor de sprintraces aldaar.
Hoi Ron, ik ben niet in Eeklo, want mijn frame blijkt krom te zijn. Dat moet eerst opgelost worden.
 
dat bedoel Ik . 2021 ga je met tromgeroffel naar Belgie Z 1000 treffen . je start een Z 1000 Topic en komt met legen handen ( foto`s ) Thuis ?
Zal 2019 geweest zijn hoor. In 2020 en 2021 zijn er niet zoveel evenementen geweest 🦠
 
Het staat er op wat kleine dingen na die nog in de tanktas gaan klaar voor.
Bekijk bijlage 1422924
Ja, nog even teruggezocht. Het was inderdaad in 2019 de laatste keer. Ik had toen het bagagerek voor de Z erop. De keer ervoor had ik het niet en kon ik maar op een manier zitten tussen dubbele tanktas en mijn zoon met bagage er ook nog opgeprutst. Na 5 km al pijn in mijn rug. Dat was echt afzien. Het volgende wat ik zal moeten doen om nog de wat langere afstanden te kunnen rijden op de Z is clipons monteren. Mijn schouder kan niet meer tegen een zitpositie met hoog stuur. Ik moet nog wel bedenken hoe. De lamporen wil ik absoluut niet verzagen. Waarschijnlijk clipons boven de kroonplaat. Dat zal laag genoeg zijn.
 
Waarom niet een plat superbike stuurtje net zoals Willem en ik hebben ? Zit je toch gewoon beetje voorovergebogen tegen de wind op te leunen ?
 
Ik heb wel eens zo’n M-stuur erop gehad. Dat was voordat mijn schouder ging protesten, maar ik heb laag altijd lekkerder vinden zitten en rijden. Dat stuur komt wb hoogte nagenoeg overeen met clipons. Superbikestuur is hoger. Ik heb nu al een buisstuur met vrij weinig rise. Het verschil tov superbike zal maar een paar cm zijn. Daar schiet ik niet zoveel mee op. Hoogstens een vlak stuur in de originele stuurkolommen nog te proberen. Het nadeel van het M-stuur was dat het maar nèt paste allemaal wb stuurschakelaars en tank. Met clipons kun je zelf de hoek bepalen, en wat minder backsweep is geen probleem. Ik ga eens kijken wat er te koop is. Met het huidige stuur laat ik de motor waarschijnlijk staan voor langere ritten. Da’s zonde.
 
Ik heb wel eens zo’n M-stuur erop gehad. Dat was voordat mijn schouder ging protesten, maar ik heb laag altijd lekkerder vinden zitten en rijden. Dat stuur komt wb hoogte nagenoeg overeen met clipons. Superbikestuur is hoger. Ik heb nu al een buisstuur met vrij weinig rise. Het verschil tov superbike zal maar een paar cm zijn. Daar schiet ik niet zoveel mee op. Hoogstens een vlak stuur in de originele stuurkolommen nog te proberen. Het nadeel van het M-stuur was dat het maar nèt paste allemaal wb stuurschakelaars en tank. Met clipons kun je zelf de hoek bepalen, en wat minder backsweep is geen probleem. Ik ga eens kijken wat er te koop is. Met het huidige stuur laat ik de motor waarschijnlijk staan voor langere ritten. Da’s zonde.
Ik had een omgekeerd M stuur op m,n GT zitten dat zat pas lekker,niet te laag en niet te hoog.
gt2.jpg
 
Ziet er mooi uit, maar is voor mij veel te hoog. Hoger dan ik nu heb. Ik moet echt laag. ‘Racy’ zeg maar. Mijn arm te ver omhoog en zeker igv een zware motor waar je best aan moet trekken levert mij langdurig pijn op. Tijdens het rijden al, al is het niet heel hevig. Het ergste is dat ik maanden terug wordt gezet in het herstel en het maar heel langzaam verbetert dan weer. Ik wil voorkomen dingen te doen waarvan ik inmiddels weet dat dit de consequentie gaat zijn. Mijn 390 heb ik ook voorzien van clipons. Kan eigenlijk niet, maar past net. Stuurt nog directer dan met het originele stuur.
Mooie waterbuffel. 🐃
 
Laatst bewerkt:
Dat wist ik niet, van die vacuum aansluitingen op de kop. Heb het even nagekeken en volgens Brooks:
Bekijk bijlage 1797423
Dan zou jouw kop een pre-Z1E02174 (want geboorde aansluiting) moeten zijn.

Heb ik even nagekeken bij mijn twee Z1B blokken (Z1E069XXX en Z1E083XXX), en beide koppen hebben zijn wel gegoten mét de uitstulping voor de aansluiting, maar zonder de boring.

Volgens Brooks dus beide ouder dan Z1E02173 en jonger dan Z1E02539. Toeval, of vergist Brooks zich hier??! Lijkt me ook sterk dat men na amper 2539 koppen al een nieuwe mal zou maken voor zo’n kleine aanpassing… Raadselachtig misterie…


Ff wat kopjes opgezocht en bekeken ?

01.JPG

met een 137xx nr (koppakking uit 1xstuk)
137xx.JPG

met 269xx nr
269xx.JPG

met 837xx nr
837xx.JPG

Ik heb zo t idee dat alle 900 kopjes zo zijn uitgevoerd ? en dat de modificatie bij de 1000 pas is ingegaan ?
Maar ik ben geen kenner dus wie t beter weet.......................???
Trouwens: gaatje boren,M6 tappen en er een oer uitvoering van maken ?
Vond nog wel de artikelen terug van mijn oer blok,gebruik deze om de spruitstukken van een XS650 te voorzien van meet nippels.
20220827_173652.jpg
 
Ff wat kopjes opgezocht en bekeken ?

Bekijk bijlage 1797661
met een 137xx nr (koppakking uit 1xstuk)
Bekijk bijlage 1797665
met 269xx nr
Bekijk bijlage 1797666
met 837xx nr
Bekijk bijlage 1797667
Ik heb zo t idee dat alle 900 kopjes zo zijn uitgevoerd ? en dat de modificatie bij de 1000 pas is ingegaan ?
Maar ik ben geen kenner dus wie t beter weet.......................???
Trouwens: gaatje boren,M6 tappen en er een oer uitvoering van maken ?
Vond nog wel de artikelen terug van mijn oer blok,gebruik deze om de spruitstukken van een XS650 te voorzien van meet nippels.
Bekijk bijlage 1797668
Of 76 inlaatrubbers dan hoeft er niet geboord te worden pijpjes zitten in de rubbers.
 
Terug
Bovenaan Onderaan