Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Na een geweldig leuk ritje op de Honda tussen de akkerlanden en een uur lullen over klassieke of oude auto’s, motoren en brommers heb ik een setje clipons gekocht waarmee ik eens ga proberen hoe dat zit en gaat op de Z. Gewoon marktplaats en echt niet mooi, maar voor een prijs waarvoor je eens iets kunt proberen. Aan de hand van de bevindingen kan ik wel bepalen wat ik er definitief op wil hebben.
image.jpg

Daarna kopen wat ik mooi vind en wat lekker zit en dan weer gaan rijden op die Z.
Mijn plan is montage boven de kroonplaat, dus de vork zal iets meer moeite doorgestoken dan nu. Ik heb nooit meer kùnnen proberen dan de plmn 15 mm die ik nu heb aangezien het buisstuur meer doorsteek verhindert, maar nu dus wel. En het zal wel moeten ook om de clipons te kunnen klemmen.
 
Tomaselli heeft het verstelbare "M" stuur blijkbaar weer in het assortiment en zo te zien beter dan vroeger...
Kost een paar centen (€ 160)...
Even Googelen dan vindt je 'm zeker.
Misschien op M Lenker Tomaselli zoeken....
 
Tomaselli heeft het verstelbare "M" stuur blijkbaar weer in het assortiment en zo te zien beter dan vroeger...
Kost een paar centen (€ 160)...
Even Googelen dan vindt je 'm zeker.
Misschien op M Lenker Tomaselli zoeken....
Dat heb ik. Ik geloof dat dat net paste, maar dat de positie van het stuur nogal voorover gedraaid is om te voorkomen dat de duimen geplet worden tussen stuurhelft en tank. De polsen moeten hierbij naar binnen gedraaid worden en dat was niet de neutrale positie voor de polsen. De Z heeft een redelijk brede tank op de positie van het stuur. Ik zal het er nog eens opzetten en lijken hoe het gaat. Het werkte wel, maar er was eerder toch een reden het er weer af te halen. Ik denk dat het de niet neutrale positie van de polsen is geweest. Verder is het wel een heel slim en mooi stuur.
 
Na een geweldig leuk ritje op de Honda tussen de akkerlanden en een uur lullen over klassieke of oude auto’s, motoren en brommers heb ik een setje clipons gekocht waarmee ik eens ga proberen hoe dat zit en gaat op de Z. Gewoon marktplaats en echt niet mooi, maar voor een prijs waarvoor je eens iets kunt proberen. Aan de hand van de bevindingen kan ik wel bepalen wat ik er definitief op wil hebben.

H*nda ??? wat voor stuur zit daar dan op ?
 
Of 76 inlaatrubbers dan hoeft er niet geboord te worden pijpjes zitten in de rubbers.
Natuurlijk gebruik ik deze ook. Maar als ik een oud kopje aanpas en verkoop als UNIEK,NOS,"de laatste der Mohikanen" is er altijd wel iemand die erin trapt ? Maar dat is natuurlijk fraude.............................(ik lees ook je andere topic waar van alles wordt aangeboden maar niet is wat het eigenlijk moet voorstellen waar dan wel weer een knotje interesse in heeft) ?
 
Wel een beetje off-topic, maar het is een CB50. Een kort licht 'motortje' met origineel een stuur dat blijkbaar al laag genoeg zit. Scheelt ook dat het een licht machientje is natuurlijk waarbij weinig kracht nodig is om 'm van richting te veranderen. Het tegenovergestelde van een Z1000 ;)
Op mijn Puch Maxi met origineel hoog stuur krijg ik ondanks het lage gewicht van de 50cc-klassieker toch last van mijn arm en zit dat stuur voor mij toch te hoog. Wel minder belastend dan dat op de Z1000, maar dat komt waarschijnlijk mede door het gewicht van de Z. Flink 'werken' met de arm in een voor mij niet optimale positie. Op de 390 Duke wat op zich helemaal geen zware motor is had ik exact hetzelfde, dus ook daarvan het stuur aangepast. Het zal moeten op alle voertuigen waarop ik meer dan een rondje om de kerk zal willen maken ...
IMG-9867.PNG

ps. De oplettende kijker zal zien dat ie best een lekker geluidje zal maken zo. ;)
Dit is één van de twee foto's die ik had gemaakt voor het bepalen van de mooiste positie van de uitlaatdemper. Deze 'Engelse' positie of de wat meer 'Japanse' stand waarbij die wat oploopt. De huidige is het uiteindelijk toch geworden. Origineel is ie toch al niet en is ook niet mijn doel voor deze Honda.. Het staat grappig zo horizontaal en mede zo gedaan omdat ie dan wat dichter naar de vork kan aangezien er zoals bij de originele demper wel het geval is in deze aftermarketsigaar geen 'deuk' in de demper zit ter hoogte van het onderste schokdempermontagepunt. Inmiddels linkpijpje ertussen hoor. ;)
 
Laatst bewerkt:
Kom op Xavier, gewoon gaan met die banaan..._O-_O-_O-:+
Met 160 pk op het achterwiel en bij volgas in 1 keer de koppeling los wil ik niet de gedachte hebben dat mijn frame krom is. Het verklaart wel dat ik bijna altijd moest corrigeren in het begin van een run.
 
Verhalen uit het leven v/e motorrijder. (Samen een straatje om (met dank aan Rudi Carrell ))


Zoooooooooooooo,huize Buys begint weer uit het lichamelijke,geestelijke,financiële dip te komen.
Er gloort weer licht aan de horizon..............ook mede door het mooie weer de laatste tijd.
Tjonge wat een mooie zomer hebben we eigenlijk !
Elke kans aangrijpen om ff de motoren uit te laten en het hoofd leeg te blazen.
Therapie en nog leuk ook.
Tis wel ff oppassen want soms ga ik als ik bij een stoplicht sta bijna van mijn graat omdat die valhelm wel erg warm is op mijn pan,dus flesje water mee voor verkoeling en ter voorkoming van uitdroging.
Met de motor dit jaar een lange rit maken op bv. vakantie zit er ff niet in met die benzineprijzen maar een stukje rondcrossen in Olland is net nog te financieren.

Moest een paar weken geleden naar een motorzaak in Breezand (HD gerelativeerd dus niet interessant voor jullie) dus meteen maar ff doorrijden naar Den Helder om bij de haven een frisse neus te halen.
01.jpg

Sorry foto met motor is mislukt dus dan maar ff zonder Zedje.
Terug rijden via via via via via om maar net op tijd terug te zijn voor t eten.
Tank bijna leeg.................mmmMmmm ff weer sparen voor een volle ?

Ook afgelopen Vrijdag was het ietsje koeler dan normaal dus mooie dag om boodschappen te doen.
Van Haarlem richting Rijnsburg via via om wat kleine onderdelen af te leveren maar via Hillegom om ff een vraagje te stellen en rond te kijken daarna verder naar Rijnsburg.
02.jpg

Bakkie koffie,ff wat slap lullen en daarna naar Uithoorn om wat kleine HD spullen te halen.
Ook weer binnendoor want ik wil wel wat genieten van omgeving en ritje.
Weer bakkie koffie en wat geleuter en we kunnen richting A'dam.
[sorry weer geen goede foto,er is iets met mijn SD kaart ?
SD kaart eruit,schoongemaakt,alles weer opstarten en de kaart wordt niet herkent ? W.T.F. !
Opnieuw de procedure en nu doet alles t weer ? …......... (het zal allemaal wel) ]

Tijdje niet in A'dam geweest en de laatste keer was met de vrachtauto om voor een werkgever elektrische materialen af te leveren.
Toen liep ik me al te ergeren aan de bouwputten en afgesloten straten en de wanorde die daar heerst.
En nu met de milieu zones en afgesloten “wandelgebieden” zal t wel zo goed als onmogelijk zijn om in de buurt te komen van de Reguliersdwars straat waar ik een klein pakketje ga afleveren aan iemand die daar werkt.
Maar op de motor moet dat toch mogelijk zijn ?
Na gebruik kruip door,sluip door weggetjes kom ik later aan bij de hoek Vijzelstraat/Herengracht en daar kan ik mooi naast een boom mijn motor parkeren.
In de schaduw en op slot zoals ik gewend ben te doen.
03.jpg

Nou,tis heeeeeeeeeeeel druk in A'dam want ik hoor in een korte tijd wel 27x verschillende talen etc.
Dus doen ze goede zaken nu met het mooie weer en vele toeristen.
Maar goed pakje afleveren,weer bakkie koffie en wat ouwehoeren en we gaan weer verder.
Denk dat ik via de havens,langs het kanaal en IJmuiden maar terug rijd want ik heb nog tijd zat.

Terug bij de motor zit er een meneer op zijn hurken mijn motor te bestuderen ?
“hey Joh wel kijken en niet aankomen” zeg ik............maar hij staat lachend op en zegt:
“leuke fiets meneer,en een oudje” “ik heb ook Kawa gereden,vandaar”
Praatje maken....Blijkt dat hij GT550 en later een Z650 gereden heeft maar nu aan HD is blijven hangen (ja man die fout heb ik ook gemaakt).
Zo zie je maar,je komt van allelei pluimage tegen onderweg.............de mazzel........hij gaat zijn pakketje afleveren en ik ga weer verder de chaos tegemoet.

Tegen beter weten in ga ik toch hier wat side seeing doen dus kom uiteindelijk uit in de buurt bij het Centraal station en er moet gezegd worden dat je geen haast moet hebben want het is hier in A'dam nog steeds DRUK !!! dus stukje rijden stoplicht,stukje rijden,opstopping,stukje rijden wegomligging etc...............maar dat heb je in Rome,Parijs,London etc ook hoor (ben niet anders gewend).
04.jpg

Sta ik wat foto's te maken bij het scheepvaart museum wordt er op mijn schouder getikt.
Staat een jongedame met lichtblauw/roze scooterhelmpje me vragend aan te kijken ?
“Meneer ik zoek een goedkoop ritje van A naar B” zegt ze ?
“oooh en daar wil je mij voor misbruiken” ….............mmmMmm jazeker ?....”waar moet je naar toe” ?
Slotermeer.....???...............”nou je hebt geluk daar moet ik langs”...............zei blij.
“je hebt wel eens achterop een motor gezeten,neem ik aan” vraag ik ?
“ja meneer,geen probleem,ik kan wel tegen een stootje” zegt ze giechelend en stapt achterop.

Ook zei vind A'dam er niet mooier op geworden met al die nieuwe gebouwen zoals Rotterdam ook heeft,maarja wat doe je eraan ?
Via het havengebied komen we later aan bij haar bestemming waar pa in de tuin staat te werken en ik zie m denken : wat heeft ze nu weer voor oude knar aan de haak geslagen ?
Krijg twee dikke zoenen als dank van haar en de vraag koppie koffie ?
Neen dank je,ik heb al genoeg koffie op vandaag en ik zie ook je pa kwaad naar me kijken !
Pa komt aanschuifelen en we maken een praatje en wat blijkt : pa heeft Eliminator ZL900 gereden !
Ala tis geen Zedje maar tenminste wel een Kawa.

Ik ga weer op weg via Westpoort,het kanaal,richting IJmuiden en Haarlem als eindpunt.
Pakweg 173km ….......t was een leuk ritje.
Stijve rug,pijnlijke bovenarmen,een zweet reet,maar wel weer geheel ZEN.
En weer van alles meegemaakt en zo vliegt de dag snel voorbij.
Motor in de garage zetten en wat zie ik daar ?
05.jpg

Er heeft iets gelekt ? Benzine uit de overloop ? Lekker belangrijk,vet doekje erover heen en van de winter maar eens van dichtbij bekijken,lijkt mij...................nu even niet !
Mannen de mazzel en geniet van het mooie weer en jullie Zedjes.
Voor je t weet is er weer K*T weer en de winterperiode...................
 
Mooi verhaal. Genoeg beleefd weer dankzij de Z (met een beetje dank aan HD). 👍🏻
 
Dat wist ik niet, van die vacuum aansluitingen op de kop. Heb het even nagekeken en volgens Brooks:
Bekijk bijlage 1797423
Dan zou jouw kop een pre-Z1E02174 (want geboorde aansluiting) moeten zijn.

Heb ik even nagekeken bij mijn twee Z1B blokken (Z1E069XXX en Z1E083XXX), en beide koppen hebben zijn wel gegoten mét de uitstulping voor de aansluiting, maar zonder de boring.
Bekijk bijlage 1797431
Volgens Brooks dus beide ouder dan Z1E02173 en jonger dan Z1E02539. Toeval, of vergist Brooks zich hier??! Lijkt me ook sterk dat men na amper 2539 koppen al een nieuwe mal zou maken voor zo’n kleine aanpassing… Raadselachtig misterie…
Brooks zit er dus naast, mijn Z1B (1975) heeft de uitstulpingen zonder boringen ook en het is de originele knar.
 
Brooks zit er dus naast, mijn Z1B (1975) heeft de uitstulpingen zonder boringen ook en het is de originele knar.
Ach je kan daar zo verschrikkelijk de mist mee ingaan,preproductie modellen,nieuwe modellen per jaartal,speciale importeur uitvoeringen,
uitvoeringen verschillend per land,enzzz,niemand die alle dingen zeker weet,zelfs in Japan niet,en die het wisten zijn allang met pensioen.
 
Misschien leest Ton mee....! En kan ons uit de droom helpen.
Op Rob's Z1-B zaten ze zeker niet....
Dat had ik gezien een jaartje of wat geleden toen ik zijn blok nieuw gemaakt heb na zijn velgenreiniger foutje (bedankt)
 
Ja, ga daar maar eens zoeken .....
De spreekwoordelijke speld in de hooiberg
 
Als je niet een specifiek stuk zinssnede weet te herinneren (dan kan het via Google) en weet wanneer het ongeveer geweest zal zijn is het zowat onbegonnen werk.
 
zag deze net staan op marktplaats.
hij heeft dit kontje Z750 en de zijkappen Z750 vorige week van mij overgenomen voor 25 euro ex verzendkosten.
Tsja Ron, zoiets heb ik dus ook gehad met de c3 die ik van je overgenomen had, samen met de b2.
Dacht hem aan een liefhebber te verkopen, dus een nette prijs ervoor gevraagd.. Bleek ie ineens op Marktplaats te staan voor veel meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan