Kawasaki ZN700 LTD 1984, opknappen, ombouwen, of onderdelenbank?

Hawkmoon

MF'er
17 apr 2022
94
158
Hoorn
Goedenavond allen,

Een paar weken geleden heb ik een Kawasaki ZN700 LTD aangeschaft. Dit is een goedlopende en originele motor uit 1984.
De vorige eigenaar had een aantal jaar ervoor eenzelfde motor aangeschaft die opgeknapt moest worden, maar door tijdgebrek kwam hij daar nooit aan toe.
Dus heeft hij gewoon een andere, goedlopende en originele motor aangeschaft. Deze heeft hij wegens aanschaf van een Harley te koop gezet, vervolgens heb ik hem gekocht.
Daarbij kreeg ik gratis en voor niets dus een 2e exemplaar van exact dezelfde motor. In aanmerkelijk mindere staat weliswaar, maar op het oog nagenoeg compleet.
Carbs had hij al gereinigd, zien er brandschoon uit.
Afgelopen week heb ik wat aandachtiger gekeken naar deze motor, een en ander geinventariseerd wat er aan kosten aan zou zitten om deze op te knappen.
Tot zover is het lijstje:
-Tank reinigen en coaten
-Nieuw bougies inclusief de kabels en pluggen
-Accu
-Gashendel/remklauw/koppelingshendel/handvaten/richtingaanwijzerschakelaars
-Remmen voor en achter vervangen/nazien/reviseren
-Nieuwe rubbers rondom carburateur in/uit

Toen ik de oude rubbers van het blok los ging halen zag ik tot mijn grote verbazing dat de NAKS ontbrak...
Nou heb ik er niet heel veel verstand van, maar ik weet dat ronddraaien van het blok zonder NAKS nou niet heel bevorderlijk is voor de ketting en de timing .
Als ik het goed begrijp zou voor controle het hele blok van onder tot boven uit elkaar moeten.
En ik ben best handig, heb een WPH en enig technisch inzicht, maar daar zie ik toch wel een beetje tegenop...
Dus voor ik straks een heleboel losse onderdelen naar de schroothoop breng, aan jullie de simpele vraag of het openhalen, demonteren en weer in elkaar zetten van een compleet motorblok voor een enthousiaste maar beginnend sleutelaar niet een iets te grote opgave is?
 
Hier kun je niet veel aan vernaggelen, aan beginnen zou ik zeggen, je hebt het wpl boek.
Maak foto's, berg alles goed beschreven op en steek bouten in een kartonnen kaart oid, weet je met terugzetten waar welke komt.
Maak foto's ( voor alles langer gaat duren.😉) , en post hier waar je mee bezig bent
Krijg je gegarandeerd tips en trucs.
 
Misschien kun je al een goeie inschatting maken van de situatie door het kleppendeksel te verwijderen.

Als je zorgvuldig bent en geduld hebt kom je een heel eind. Regelmatig een stapje terug doen en je afvragen of je het terug in elkaar krijgt, evt notities en foto’s maakt..
 
Hier kun je niet veel aan vernaggelen, aan beginnen zou ik zeggen, je hebt het wpl boek.
Dat is waar. En kan er natuurlijk een hele hoop van leren. Mocht het fout gaan weet ik in ieder geval hoe het niet moet, dat is ook wat waard
Maak foto's, berg alles goed beschreven op en steek bouten in een kartonnen kaart oid, weet je met terugzetten waar welke komt.
Maak foto's ( voor alles langer gaat duren.😉) , en post hier waar je mee bezig bent
Krijg je gegarandeerd tips en trucs.
Als je zorgvuldig bent en geduld hebt kom je een heel eind. Regelmatig een stapje terug doen en je afvragen of je het terug in elkaar krijgt, evt notities en foto’s maakt..
Goede tips, foto's zijn altijd handig. Notities en omschrijvingen ga ik ook zeker nodig hebben.

Misschien kun je al een goeie inschatting maken van de situatie door het kleppendeksel te verwijderen.
Die heb ik er al af gehad vanmiddag. Wat ik zag was de reden tot het openen van dit draadje. Het zag er mooi schoon uit vond ik, maar verder kon ik er niet veel van zeggen. Ben me nu aan het verdiepen in het WPH waaraan ik zou kunnen afleiden hoe het zou moeten zitten vs hoe het op dit moment zit.


Gaat wel een winterproject worden. Heb al gezien dat originele onderdelen vrij prijzig zijn. Dit model is slechts 2 jaar gebouwd, en volgens mij voornamelijk in Amerika uitgebracht. Het is een chopperachtige versie van een KZ750 Shaft. Omdat ik al een complete goedlopende originele heb staan, denk ik dat (indien het blok weer goed lopend te krijgen is) deze maar een soort van ratbike gaat worden. Dan kan ik eventueel originele onderdelen overzetten en vervangen voor whatever er voorhanden is.

Maar eerst maar eens dat blok aan de praat krijgen dan. Ik zal vermoedelijk regelmatig foto's gaan plaatsen en vragen stellen, Alle hints, tips, trucs, en kritiek is welkom!
 
Nou heb ik er niet heel veel verstand van, maar ik weet dat ronddraaien van het blok zonder NAKS nou niet heel bevorderlijk is voor de ketting en de timing .
Als ik het goed begrijp zou voor controle het hele blok van onder tot boven uit elkaar moeten.

Dat hoeft niet persé. Je kan er ook een NAKS in zetten en de timing volgens het WPHB weer controleren. In de tussentijd het blok niet op een startmotor rond laten draaien maar alleen met de hand en veel gevoel rond tornen. Als de timing helemaal weg is, dan voel je met de hand rond tornen of de zuiger de kleppen wil gaan raken. Met een startmotor draait het blok gewoon door en zijn de kleppen krom.

Als alles goed staat, dan kan je het blok op de startmotor rond laten draaien en de compressie meten. Als de compressie nog in orde is, dan heb je een aardige indicatie van dat de klep gewoon nog recht zijn en afsluiten. Dit is een middagje werk en vertelt je meteen veel over de mogelijke staat van het blok.
 
Dat hoeft niet persé. Je kan er ook een NAKS in zetten en de timing volgens het WPHB weer controleren. In de tussentijd het blok niet op een startmotor rond laten draaien maar alleen met de hand en veel gevoel rond tornen. Als de timing helemaal weg is, dan voel je met de hand rond tornen of de zuiger de kleppen wil gaan raken. Met een startmotor draait het blok gewoon door en zijn de kleppen krom.

Als alles goed staat, dan kan je het blok op de startmotor rond laten draaien en de compressie meten. Als de compressie nog in orde is, dan heb je een aardige indicatie van dat de klep gewoon nog recht zijn en afsluiten. Dit is een middagje werk en vertelt je meteen veel over de mogelijke staat van het blok.
Da's een fijne tip! Dat ga ik dan eerst eens proberen. NAKS is al gevonden en besteld. Zal in de loop van volgende week wel arriveren, moet uit Engeland komen.
Ik heb ook in het WPH uitgevogeld hoe de timing moet zijn.
Starten zal nog wel een stap verder zijn, 3 van de 4 bougiekabels ontbreken, blok was weggezet zonder bougies en carburateur er in, met de gaten gewoon open. Maar wat ik zo kan zien via de carb ingang en de bougiegaten is alles wel mooi schoon. Geen vuil of roest, en zelfs nog wat mooie blanke olie hier en daar. De buitenkant ziet er niet uit, maar zal morgenmiddag na het werk een paar foto's plaatsen.
 
Da's een fijne tip! Dat ga ik dan eerst eens proberen. NAKS is al gevonden en besteld. Zal in de loop van volgende week wel arriveren, moet uit Engeland komen.
Ik heb ook in het WPH uitgevogeld hoe de timing moet zijn.
Starten zal nog wel een stap verder zijn, 3 van de 4 bougiekabels ontbreken, blok was weggezet zonder bougies en carburateur er in, met de gaten gewoon open. Maar wat ik zo kan zien via de carb ingang en de bougiegaten is alles wel mooi schoon. Geen vuil of roest, en zelfs nog wat mooie blanke olie hier en daar. De buitenkant ziet er niet uit, maar zal morgenmiddag na het werk een paar foto's plaatsen.
Kruipolie er in, en met de hand tornen
 
Iets later dan gepland, maar toch even een update. Kleppendeksel er weer afgehaald en de nokkenassen gedemonteerd. Tandwielen en ketting gecontroleerd, zien er goed uit. Geen beschadigingen gezien. Wel flink van de timing af zag ik. Weet niet of het te zien is op de foto. Voor zover ik weet is de motor al 5 jaar niet gestart, dus heb goede hoop dat er verder niet veel aan de hand is. Alsik de ketting met de hand strak hou, kan ik hem gemakkelijk rond draaien zonder gekraak of geschraap.
20220723_171103.jpg

Dinsdag komt als het goed is de naks binnen, dan kan ik de timing goed gaan zetten.
 
Overigens ziet de goede motor er zo uit. De scheur in het zadel heb ik al hersteld.
IMG-20220622-WA0001.jpeg


Z'n lelijke broertje:
20220723_170512.jpg

20220723_170527.jpg
 
NAKS is binnen, na proefmontage alles op juiste timing gezet en alles draait mooi soepel rond. Komt een mooie stoot lucht uit de bougiegaten. Wel de indruk dat nr 3 iets minder is. Maar natte-vinger test zegt natuurlijk niet alles. Voor de zekerheid maar even een compressiemeter er op zetten.... indien goed is de volgende stap klepspeling meten en indien nodig bijstellen.
Pakkingen voor kleppendeksel en NAKS zijn besteld, als de compressie goed is en de kleppen juist gesteld zijn kan de boel dicht!

Helaas missen 3 van de 4 bougiekabels, op zich geen probleem, maar deze zitten normaal gesproken aan de bobine bevestigd met een uit 2 delen bestaand rubber klemmetje en een kunststof schroefdop. Bougiekabels zijn makkelijk te krijgen, maar die rubbertjes en schroefdoppen ontbreken dus ook. En laat ik die nou nergens kunnen vinden.....
20220801_105222.jpg


Weet iemand toevallig of deze los te koop zijn? Of een alternatief? Een hele ochtend speuren heeft nog niets opgeleverd helaas, alleen met complete bobines.

EDIT: inmiddels gevonden!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan