thundercat opknappen met 0 ervaring.

gieli0

MF'er
16 nov 2012
217
187
amersfoort
Ik wil graag leren sleutelen aan een motorfiets. ik vond op een thundercat een model dat ik altijd al leuk vond, die als donor fiets werd aangeboden.
bijna helemaal compleet. mist een blok deksel rechts en de schetsplaat met voetsteun rechts.
project.jpg
de bedoeling is om hem weer lopend te maken, dan veilig en dan rijdend.
waarschijnlijk kom is veel tegen wat er mis mee is. ik heb weinig info over deze motor.
orgineel was hij zwart, maar de vorige eigenaar heeft alle kappen omgezet.
het blok wat er onder dit zou een koppelings probleem hebben. ik heb er nog een blok bij dat een ratel heeft omdat er waarschijnlijk iets in de bak afgebroken is.
kortom een fantastische money sink.

aangezien ik geen idee heb waar ik mezelf instort kan ik al het advies gebruiken, mijn eerste idee is om de tank roestvrij te maken en een accu aan te sluiten. benzinefilter vervangen en lijken of hij wat wil doen.
 
Laatst bewerkt:
Leuk, zo ineens in het diepe. Maar ga er maar vanuit dat'ie het niet meteen gaat doen. Na tank maar voor startpoging de carburateurs eraf en goed schoon zien te krijgen.
 
Leuk dat je dit aandurft. Maar een klein tankje om de motor proberen te laten lopen. Dat lijkt mij logischer dan de tank roestvrij te krijgen.

Eerst zorgen dat het geheel zo ver is dat een startpoging gedaan kan worden.
 
Leuk dat je dit aandurft. Maar een klein tankje om de motor proberen te laten lopen. Dat lijkt mij logischer dan de tank roestvrij te krijgen.

Eerst zorgen dat het geheel zo ver is dat een startpoging gedaan kan worden.
die heb ik niet echt.
 
Hoe moeilijk is het ? 5 ltr dingen hebben ze bij de Action etc. Zonder gereedschap gaat het niks worden natuurlijk, je zult nog het nodige moeten aanschaffen dan.
 
Hoe moeilijk is het ? 5 ltr dingen hebben ze bij de Action etc. Zonder gereedschap gaat het niks worden natuurlijk, je zult nog het nodige moeten aanschaffen dan.
ja een jerrycan maar neem aan dat dmv zwaarte kracht benzine in je carb loopt en niet door een benzine slang in je jerrycan te hangen?
 
Als je zorgt dat de slang gevuld is (en blijft) met benzine zal dit door het hoogteverschil naar je carburateurs stromen. Het tankje moet wel hoger staan ja.
 
Misschien wat mosterd na een hoeveelheid informatie. Maar om proef te draaien heb je geen liters benzine nodig. Benzineslang trechter erin frotten, slang met trechter tijdelijk vastzetten. Dan zorgen dat de carburateurs voldoende peut hebben (anders gezegd vlotterbakken vullen). Dan de trechter voor de helft vol met benzine en je kan een start maken. En als de motor draait zie je vanzelf het benzineniveau dalen (en als je het blok lang wil laten draaien kun eventueel wat bijvullen).

Overigens verbaast het mij altijd als je dit soort dingen doet, dat bij stationair draaien je best lang doet van maar een beetje benzine.
 
Erg veel plezier!

Toffe projecten en leuk om te doen.
Mijn eerste tip:
Koop een Haynes (of andere, maar deze vind ik erg fijn) werkplaatshandboek. Staan aanhaalmomenten en eigenlijk alles in kwa monteren, procedures enz enz. Ook fijn als je vergeten bent hoe het zat of je het zelf niet uit elkaar hebt gehaald.

Kwa benzine. Ik snij de bodem van een colafles af. Boor een gaatje in de dop waar net wel/niet een dunne benzineslang in gaat welke net wel/niet in de originele brandstof slang past. Het zal je verbazen hoe lek dicht dit is. Je kunt in de dop nog even wat benzine bestendige lijm/kit doen, maar is eigenlijk niet nodig op een mooi strak gat.
Die colafles boor je nog even 2 kleine gaatjes in en hang je met een touwtje/ijzerdraadje oid aan het dak/stuur en starten maar. Gebruik ik met synchroniseren en proef draaien. Mooie is dat je een gat van zeg 15 cm hebt om snel bij te vullen indien nodig.

Edit:
Tank ontroesten nog even mee wachten, ik verwacht dat het niet zo erg is, maar er zit wel erg veel werk in.
Inderdaad carburateurs even reinigen, nieuwe bougies, luchtfilter schoon/nieuw en frisse olie en oliefilter er op. Het kan best zijn dat je olie water aan heeft getrokken. Dat ligt nu mooi onderin, met aftappen ben je dat dus kwijt en zit het niet verspreid over je hele blok.

Edit 2:
Kwa gereedschap.
Zorg dat je een complete set hebt. Het hoeft geen top spul te zijn, redelijk B spul doet de truuc echt wel hobbymatig.
Ik ben met de voorloper van deze kist begonnen. Oke er is hier en daar wel eens wat gesneuveld, maar ik gebruik 90% van het gereedschap nog steeds regelmatig. Erg veel er van mishandeld, de 1/2 doppen hebben allemaal wel eens een luchtsleutel gezien, allemaal wel eens flink belast. Ik heb over de afgelopen 13 jaar over de 120 AM6 blokken gereviseerd, meerdere motoren opgeknapt en vannalles er tussenin. Tot nu toe gesneuveld: Inbus 5 na het gebruik van een verlengpijp, de hamer toen die als wig gebruikt is bij een verbouwing, het ijzerzaagje is gewoon ruk, de 1/4 ratel is het balletje ooit uitgevallen na een jaar of 5, de 1/2 ratel is het handvat na een jaar of 10 van gebroken en na 8 jaar was de precisie van de schuifmaat wel wat weg.
Een andere set kan uiteraard ook, maar om even een beeld te geven van een B-merk bij intensief hobbygebruik toch nog doet.
 
Laatst bewerkt:
Erg veel plezier!

Toffe projecten en leuk om te doen.
Mijn eerste tip:
Koop een Haynes (of andere, maar deze vind ik erg fijn) werkplaatshandboek. Staan aanhaalmomenten en eigenlijk alles in kwa monteren, procedures enz enz. Ook fijn als je vergeten bent hoe het zat of je het zelf niet uit elkaar hebt gehaald.

Kwa benzine. Ik snij de bodem van een colafles af. Boor een gaatje in de dop waar net wel/niet een dunne benzineslang in gaat welke net wel/niet in de originele brandstof slang past. Het zal je verbazen hoe lek dicht dit is. Je kunt in de dop nog even wat benzine bestendige lijm/kit doen, maar is eigenlijk niet nodig op een mooi strak gat.
Die colafles boor je nog even 2 kleine gaatjes in en hang je met een touwtje/ijzerdraadje oid aan het dak/stuur en starten maar. Gebruik ik met synchroniseren en proef draaien. Mooie is dat je een gat van zeg 15 cm hebt om snel bij te vullen indien nodig.

Edit:
Tank ontroesten nog even mee wachten, ik verwacht dat het niet zo erg is, maar er zit wel erg veel werk in.
Inderdaad carburateurs even reinigen, nieuwe bougies, luchtfilter schoon/nieuw en frisse olie en oliefilter er op. Het kan best zijn dat je olie water aan heeft getrokken. Dat ligt nu mooi onderin, met aftappen ben je dat dus kwijt en zit het niet verspreid over je hele blok.

Edit 2:
Kwa gereedschap.
Zorg dat je een complete set hebt. Het hoeft geen top spul te zijn, redelijk B spul doet de truuc echt wel hobbymatig.
Ik ben met de voorloper van deze kist begonnen. Oke er is hier en daar wel eens wat gesneuveld, maar ik gebruik 90% van het gereedschap nog steeds regelmatig. Erg veel er van mishandeld, de 1/2 doppen hebben allemaal wel eens een luchtsleutel gezien, allemaal wel eens flink belast. Ik heb over de afgelopen 13 jaar over de 120 AM6 blokken gereviseerd, meerdere motoren opgeknapt en vannalles er tussenin. Tot nu toe gesneuveld: Inbus 5 na het gebruik van een verlengpijp, de hamer toen die als wig gebruikt is bij een verbouwing, het ijzerzaagje is gewoon ruk, de 1/4 ratel is het balletje ooit uitgevallen na een jaar of 5, de 1/2 ratel is het handvat na een jaar of 10 van gebroken en na 8 jaar was de precisie van de schuifmaat wel wat weg.
Een andere set kan uiteraard ook, maar om even een beeld te geven van een B-merk bij intensief hobbygebruik toch nog doet.
1. haynes manual is besteld, alleen de levertijd is 2 weken.
2. die tip ga ik gebruiken,
3. heb je tips waar in dan kan beginnen als het blok aan slaat?
4. kwa gereedschap heb ik best wel wat, de kwaliteit is misschien niet even goed. maar totnu toe koop ik als ik iets breek iets van kwaliteit terug, het enige wat ik nog echt wil hebben is een moment sleutel en Jis schroeven draaiers.
Leuk project, altijd zelf doen dan leer je het meest.

Blok is gelijk aan een FZR600R en die kan ik dromen, dus vraag maar raak.
hou ik je aan. :)
 
Moment sleutel zou ik er gelijk 2 halen. 1 van 10-60 en 1 van 40-200 of iets in die regionen. Heel veel moet tussen de 10 en 60, tot je bij blokbouten, achterbrugassen enz komt.

Iets om aan te beginnen is het (standaard) onderhoud. Als je dat uitvoert komt zo ongeveer alles langs. Hier een voorbeeld van de Transalp 600 die ik net gedaan heb:
1662375390418.png

Je begint gewoon met waar je makkelijk bij kunt. Sommige dingen zijn wat duur om zo direct te doen. Alle remslangen vervangen is vaak direct niet nodig. Dat kun je als het allemaal nog toonbaar is eerst overslaan. Sommige dingen kun je gewoon niet omdat je het gereedschap niet hebt. Je moet oa controleren dat de slag in je wielen niet meer is dan een bepaalde maat, ik kan me best voorstellen dat je geen balanseer bok hebt, maar 1 op oog controleren is eerst genoeg.
Maar als je zo ongeveer alles van deze lijst af gaat, veel is controleren en smeren, dan heb je bijna ieder onderdeel van de motor een keer in je handen gehad. Met andere woorden, heb je deze checks allemaal gedaan, dan moet hij is weze gewoon rijden.

Even een kopietje uitprinten, desnoods van een via wazige site verkregen kopie.

Voor jouw beeldvorming. Ik ben geen motorfiets monteur, meer een gevorderde beunhaas, maar bijna al deze punten heb ik binnen 3 ochtendjes klussen kunnen doen op de Transalp.
 
Als je een beetje kunt rekenen kun je hier ook heel wat momenten mee vastzetten.
Scheelt je eerst de aanschaf van de zwaardere 40-200 Nm. Kun je op een sleutel/ratel zetten, even uitrekenen wat het gewicht moet worden en onder haakse hoek op de sleutel trekken.

Kleinere momenten gebruik ik het minder graag voor, maar soms zit je onder zo'n achterlijke hoek of lage ruimte dat de momentsleutel niet past, dan is dit een prima alternatief.
 
Slecht nieuws, alles na gelopen, ketting gepoetst naar eigenlijk op. Remmen vast schijven op. Carbs vervuilt, benzine pomp lek startmotor stuk kabelboom niet compleet banden op. Koppelingsplaten en huis ingesleten. Blijkbaar. Kortom eigenlijk net te veel van het goed voor mij. Dus weer verkocht. Ik ga op zoek naar iets anders waarvan het blok in iedergeval loopt.
 
Uit het slechte nieuws haal ik toch nog iets goed, namelijk dat je toch redelijk kan sleutelen/onderzoeken.

Want wat jij opnoemt daar moet je wel wat voor gedaan hebben.

Dus succes met het zoeken naar een ander "slachtoffer" ;)
 
Ik ga op zoek naar iets anders waarvan het blok in iedergeval loopt.
Dat hoeft niet, maar ga op zoek naar iets wat in elk geval nog grotendeels in elkaar zit. Er zijn zat motoren die al gewoon knettertje lang in een garage staat te staan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan