Met Tinnitus toch motor kunnen blijven rijden.

Met exxuses voor herhaling:
Ruit schuiner zetten (meer laminaire flow), en voldoende lucht *onder* de ruit door om het vacuum op te vullen. Mijn Tracer met Givi tourruit is nu buffeting vrij. Dat was hij std zeker niet. Ook niet met een opzet deflector.
 
Ik heb niet heel veel te stellen.
Flow onder de ruit is behoorlijk.
Ga dus eerst het opzet ruitje proberen en als dat niet werkt de volgende stap.
Dan zet ik de zaag in de ruit, waardoor ie zo een beetje gezegd steeds 'schuiner' wordt en in verhouding de flow van onder meer.
 
Hoe meer een fabrikant over zijn helm nadenkt hoe voordeliger dat kan zijn.
Daar zit een compromis tussen geluidsdichtheid en ventilatie. Zo had mijn eerste helm geen ventilatie
openingen en was toen voor mij een prima ding.
Ik was echter veel jonger en boven de 100 km was ik niet vaak te vinden.

Ook de de onderkant van de helm mag je niet vergeten. Zo had GPA een helm zonder riemsluiting,


Maar op dat gebied zijn er ook 'nekstukken' te verkrijgen die zelfs aan de helm te bevestigen zijn.
Maar een sjaal oid kan ook al op dat gebied functioneel zijn.
Zo zag ik laatst nog wel een GPA Storm DS voorbijkomen en het uiterlijk zag er robuust uit.
Maar GPA is over gestapt naar helmen van twee wielers naar helmen voor 4 beners.
Omdat ik een vervolg idee had mbt mijn pilot helm, was ik op zoek naar zo'n meer 'robuuste' helm.
Een GPA valt dan toch af ivm hun techniek ontwikkeling en ik er amper info over terug kon vinden mbt
gebruikte materialen schaal etc.

Maar op dit moment zijn er aardig wat fabrikanten die 'vintage' helm vormen weer uitbrengen en daar heb
ik er nu een van aangeschaft en ga daar wat mee prutsen en dat zal het voor velen ook zijn, dus plaats ik
over een langere tijd wel een kleine opmerking.

Maar je helm kan nog zo goed zijn, als je motor dan alles in de verkeerde wind gooit dan is alle inzet van
een helmfabrikant voor de katse kop.
Nu had ik ook al het eea opgezocht mbt ANC systemen, maar die staan blijkbaar nog in de kinderschoenen.
Dat betekend voor mij dat ik het nog in de richting van gehoorkappen blijf zoeken.
Maar kwam dit filmpje tegen, wat in eerdere zoekacties niet naar voren was gekomen:


7 jaar geleden en veel is er blijkbaar niet gebeurt. ANC is dus blijkbaar nog niet ver genoeg ontwikkeld om
dit soort helmen op de markt te zetten. Als je kijkt naar de tabel die ze in het filmpje hebben gezet zijn de getallen
voorde frequentie wel aangegeven, maar voor het aantal dB'lls niet. Dat geeft al te bedenken, immers waar praten
we dan nu over. 5, 10 of 15 dB reductie? Met de grootste oorkappen kan ik richting de 37 dB.
Maar door de booming markt van earpods zou ANC nu wel eens (betaalbaar) een vlucht kunnen gaan maken.
Dat de volgende stap in helmtechniek, dit soort elektronische aanvullingen zal brengen.
Wie weet?

Wat betreft tot mijn gehoorgang problemen heb ik voor mij een oplossing gevonden.
Door mijn leeftijd blijkt mijn lichaam meer alkalisch te zijn geworden en dat geeft ook wat maag problemen.
De arts gaat je 'helpen' door je nog meer alkalisch te maken (maagzuurremmers).
Toen ik daar achter kwam heb ik dat omgegooid door juist meer zuur te gaan eten en drinken.
Natuur appelazijn (with the mother), zure bommen (augurken) en granaten (uien;-). Ik had al van alles in mijn oren gesmeerd
met verschillende gevolgen.
Toen ik ook het zuur uit de bommen en granaten potten ging drinken kwam het volgende idee in mijn op.
Ook dat in het oor en bleek het 'sap' van de augurken te zuur (dus evt mixen met wat water), maar het 'sap' van
de zure uitjes bleek uit de pot meteen goed te helpen. aanbrengen dmv pink of oorstaafjes.

Maar de zoektocht voor een oplossing mbt mijn tinnitus zet ik voorlopig nog even voort met behoorlijk wat
extra zaag en plakwerk aan helmen tot gevolg.
 
Laatst bewerkt:
Er zijn veel soorten en gradaties aan tinnitus. Dus we kunnen niet oordelen over hoe de TS zijn tinnitus ervaart. Zelf heb ik al bijna dertig jaar een lichte hoogfrequente piep (denk aan de piep van de beeldbuis-tv's van vroeger) in mijn oren, en dat zelfs door een lang weekend per motor rond te rijden met slecht zittende oordopjes. Die dingen zaten daardoor urenlang luidruchtig te resoneren. De toen gegenereerde piep is nooit meer overgegaan. Maar gelukkig heb ik er erg weinig last van. Van zodra er wat omgevingslawaai is, is het al weggefilterd. Hopelijk vind je een oplossing. Noise cancelling is een hot item tegenwoordig, veel merken maken erg goede hoofdtelefoons. Bose is de beste (en duurste) maar past absoluut niet in een motorhelm natuurlijk. Je zou haast die technologie moeten kunnen overzetten naar een helm.
Heb je trouwens al eens met een naked bike gereden? Dan wel eentje waar je vrij rechtop zit. De wind komt dan mooi laminair tegen je aan en dan heb je nulkommaniks van turbulenties. Je zit dus letterlijk vol in de wind, en vanaf 120km/u is er dan ook geen lol meer aan ;-)
 
Op de motor kan 2 storende invloeden ondervinden: windruis en buffeting (turbulentie, doet hoofd bewegen)
Mijn ervaring is, dat windruis niet rendabel is op te lossen met speciale helmen, nekstukken, deflectors etc.
Een oorplug die absoluut maximaal dempt (dus zonder fancy filters etc) is (voor mij) een totaal dominante oplossing.
De anti-intuïtieve conclusie is dat je in optimale stilte *meer* hoort van de omgeving (en van mijn helm speakertjes).

Nadeel is dat ik mijn tinnitus ook beter hoor in de relatieve stilte. Niettemin het beste van de beschikbare kwaden.

Turbulentie is op te heffen door enige kennis van aerodynamica toe te passen. iets wat motor- en ruitfabrikanten volgens mij niet heel erg doen.

Ruithoek, grenslaag- en negatieve airflow spelen hier een rol, vaak veel beter als het toepassen dan allerlei deflectors en andere flappertjes die de luchtstroom alleen maar opbreken. Maar dat is OT. Voor mij werkt het.
 
Boven de 80 km uur ontstaan de meeste problemen.
Daarom is dat ook de snelheid waarmee je het beste onderweg kan zijn met een kamper/vrachtwagen, daarboven gaat
aerodynamica heel snel tellen.
Vroeger reed ik alleen naked (motor wel te verstaan ;-)
Nu ben ik blijkbaar door mijn gehoor type tinnitus gevoelig, want ik heb nooit vaak in herrie omgeving gestaan.
Wel heb ik op jonge leeftijd regelmatig gedoken, misschien dat hierin ook wat steekt?
Maar heb ook die zware ziekte mbt mijn evenwichtsorgaan gehad.

Ik had een naked Honda en vond zo'n kuip wel stoer en wilde die een keer proberen, te samen met een toch wel
hele slechte HJC systeemhelm is dat een moment gewest waarop mijn tinnitus een nog meer negatieve vlucht gemaakt heeft.
Immers raak je redelijk gewend aan een lage tinnitus toon. Maar vanaf een bepaald gebied begin je het wel degelijk te merken
hoe zwaar die impact kan worden.
.
Wel wilde ik mijn verhaal delen om zo te kijken of er meerdere zijn mbt dit gehoorprobleem, al is de vraag hoeveel er dan nog op een
motorforum komen en het motorrijden al lang opgegeven hebben.
Vroeger reed men meestal zonder oordoppen, verder dan een bolletje wax was niet echt bekend.
Maar men reed altijd naked en helmen hadden niet al die rare ventilatie openingen van tegenwoordig?
Werd men vroeger gewoon eerder doof ipv het hele tinnitus gedoe, tja??
 
Laatst bewerkt:
Nadeel is dat ik mijn tinnitus ook beter hoor in de relatieve stilte. Niettemin het beste van de beschikbare kwaden.

Dat heb ik dus ook en werken oordoppen voor mij niet, of ik moet er muziek mee kunnen afspelen.
Maar muziek mag natuurlijk ook niet te hard staan. Daarbij komt nog het probleem van gehoorgang irritatie.
 
Laatst bewerkt:
Dat heb ik dus ook en werken oordoppen voor mij niet, of ik moet er muziek mee kunnen afspelen.
Maar muziek mag natuurlijk ook niet te hard staan. Daarbij komt nog het probleem van gehoorgang irritatie.
Ik gebruik mijn "absolute" oordoppen, icm de Cardo BT speakers in de helm. Dat werkt.
Ik kan rustig podcasts luisteren op mijn WW tocht op de snelweg, zonder dat het volume achterlijk hard moet.
Oordoppen met geluid (of ook ANC) dempen lang niet genoeg voor mij, en passen niet in mijn helm.

Irritatie van de gehoorgang is natuurlijk een ander probleem.
 
Van de week kwam de nieuwe helm binnen, daar maar even mee gaan stoeien.
 
Laatst bewerkt:
Rare is dat de meeste bedrijven het dempings niveau niet aangeven per 'test' frequentie.
Die tabellen hebben ze wel, staan immers op de doos. Zijn alleen niet op het internet te vinden.
3M doet dat wel netjes, maar is een van de weinigen.

Was nog wat info aan het zoeken en kwam een publicatie tegen van Hyundai mbt Sunroof Buffeting:

Hyundai Sunroof Buffeting

Met mooi grafiekje erbij.
De meeste ellende zit onder de 50 Hz, maar bij 30 Hz werd al snel 130 dB gemeten.
Maar voor het gehoor maakt het niet zoveel uit waar de ellende vandaan komt, je wordt 'eerder' dover
rond het belangrijkste (spraak) gebied.
 
Ik heb ook een lichte piep in m'n rechteroor waar ik weinig last van heb maar op de motor met oordoppen hoorde ik hem natuurlijk een stuk beter en dat was altijd knap irritant...sinds kort rijd ik met muziek in de helm en dat werkt fantastisch..kan het iedereen aanraden!
Ik rij niet met iets van demping of geluid maar dat muziek een wondermiddel is kan ik beamen, ook als je geen tinnitus hebt. Ik heb geen supergoed gehoor maar om te voorkomen dat ik bijvoorbeeld 'snachts alles hoor heb ik ook snachts, de hele nacht, muziek aan, heel zacht maar het overstemt omgevingsgeluiden, kan me voorstellen dat een muziekje ook de tinnitus overstemt, afhankelijk van de gradatie daarvan natuurlijk. Anders kan je alleen nog maar bij een concert van Ramstein rondjes rijden in het olympisch stadion.
 
@PetervM
Jij hebt het (maar) in een oor?
Ik luister wel eens naar tinnitus 'muziek' (ruis, regen, waterval etc.), dat neemt de directe irritatie weg.
Bij films kijken verdwijnt het vaak naar de achtergrond.
Laatst las ik een stukje dat een gehoorapparaat soms ook kan werken omdat de hersenen een gedeelte van het
geluidsspectrum missen en vervolgens zelf gaan 'invullen'.
Bij jou wordt er dus versterkt en ook ruis toegevoegd?

Tegen geluid moet je zien als twee gelijke golven die in de zee tegen elkaar botsen, dan wordt het water vlak.
Idem met geluid, zo werken ook die ANC oortjes die steeds meer in de mode komen.
Nu kun je voor 100 euro al een set kopen waar een verrekte goed ANC in verwerkt zit.
Benieuwd wat zo'n ding achter die kappen doet. Daarbij kun je dan muziek of eventueel tinnitus 'muziek' laten afspelen.

Voor tinnitus zijn ze er ook mee bezig geweest, maar er is geen microfoon die jou tinnitus hoort (grote uitzonderingen
mbt tinnitus daar geladen), dus moet jij dat geluid als het ware laten 'gokken' (data ingeven) door het apparaat.
Zou bij sommige verlichting kunnen geven.
Tegengeluid ( 1 woord ) moet je geloof ik zo zien...
Een geluidsgolf zoals van een piep heeft een lengte en die golf wordt een x aantal keer in een seconde herhaald waardoor je een constante piep hoort. Het aantal keer dat die golf wordt herhaald per seconde is de frequentie.
In mijn geval, ik hoor een hoge piep in de buurt van 15.000 Hz opgelopen tijdens een spanje-rit en zingende banden onder mijn GS.
Om een frequentie van 15.000 Hz "weg te werken" zou de sinusgolf in tegenfase gezet moeten worden die je dan weer afspeelt via je headset. Hierdoor verdwijnt het geluid. Tenminste dat is de theorie, maar omdat het geluid wordt geproduceerd door je hersenen werkt dit niet.

Om te ontdekken op welke frequentie jouw piep zit zou je overigens een tone generator kunnen gebruiken en proberen jouw piep te matchen wat op zich wel weer grappig is...
 
Terug
Bovenaan Onderaan