Opknappen Suzuki T500J

geleijnse04

MF'er
2 aug 2020
86
86
Hoi liefhebbers!

Samen met mijn vader ben ik enige tijd geleden met het reviseren van zijn Suzuki T500J.
Deze heeft 15 jaar achter in de schuur gestaan, waarna 10 jaar geleden uit elkaar geschroefd.
EINDELIJK gaat dit project van start!

We zijn 2 weken bezig geweest met lijsten maken van het controleren van alle onderdelen.
Hierbij gekeken of deze opnieuw besteld moeten worden, zelf gerepareerd moeten worden ofwel door derden zullen worden gereviseerd.

Hierbij het onderscheid tussen spuiten (kleur en/of zwart) of coaten (zwart), verchromen en tot slot alu waterstralen (geen foto)

WhatsApp Image 2020-08-21 at 15.10.11 (6).jpegWhatsApp Image 2020-08-21 at 15.10.11 (4).jpegWhatsApp Image 2020-08-21 at 15.10.11 (1).jpegWhatsApp Image 2020-08-21 at 15.10.11 (3).jpegWhatsApp Image 2020-08-21 at 15.10.11 (2).jpeg

Sinds vorige week mochten we eindelijk vieze handen krijgen en hebben we het blok uit elkaar gehaald.
Na wat eekhoornhuisjes en eikeltjes te hebben verwijdert kon het blok gemakkelijk worden gedemonteerd (1 schroef dolgedraaid).

Helaas hebben wij niet de materialen om zelf het blok te reviseren.
Dus zoveel mogelijk demonteren, schoonmaken en naar de expert sturen.
Hopelijk komt er niet veel geks uit.
Het leek of dat de meeste lagers (vooral die dure krukaslagers) nog in goede staat waren,
De cilinder en zuiger hadden lichte krassen, dus waarschijnlijk uithonen en nieuwe zuigers.
maar dit laten we maar aan de expert over...

WhatsApp Image 2020-09-23 at 20.01.43 (5).jpegWhatsApp Image 2020-09-23 at 20.01.43 (6).jpegWhatsApp Image 2020-09-23 at 20.01.42.jpegWhatsApp Image 2020-09-23 at 20.01.43 (6).jpeg

Waarschijnlijk laten we het blok reviseren bij Classic Suzukiparts.
Ook alle ALU zichtdelen willen we bij hem neerleggen om te bewerken, remhendels en dergelijke.
Aankomende vrijdag verder schoonmaken en alles klaar maken.
 
Laatst bewerkt:
Pure nostalgie. Als je een werkplaatsboek hebt pas dan op over de hoeveelheid olie dat je in het carter moet stoppen. Het boek dat ik ooit had gaf een halve liter te weinig op. Regelmatig om het half jaar nieuwe tandwielen moeten plaatsen.

Succes met de revisie. Ga jullie stilzwijgend volgen.
 
Leuk ding, 👍daar zit nog veel werk in.
Hoe zijn de 5e versnelling tandwielen?
Sommige blokken missen het schotje dat deze van olie voorziet.
Ga je de krukaskeerringen ook vervangen, dat kan bij Marcel van Vlaanderen mocht je die nog niet kennen = een kenner die je nog veel meer kan vertellen.
 
Pure nostalgie. Als je een werkplaatsboek hebt pas dan op over de hoeveelheid olie dat je in het carter moet stoppen. Het boek dat ik ooit had gaf een halve liter te weinig op. Regelmatig om het half jaar nieuwe tandwielen moeten plaatsen.

Succes met de revisie. Ga jullie stilzwijgend volgen.

Dit is al een goede tip, dankje! en stilwijgend hoeft zeker niet hoor!
 
Leuk ding, 👍daar zit nog veel werk in.
Hoe zijn de 5e versnelling tandwielen?
Sommige blokken missen het schotje dat deze van olie voorziet.
Ga je de krukaskeerringen ook vervangen, dat kan bij Marcel van Vlaanderen mocht je die nog niet kennen = een kenner die je nog veel meer kan vertellen.

Het schotje is nog aanwezig gelukkig. We gaan inderdaad volgende week naar Marcel. Goede verhalen over gehoord.
 
Mooi project! Gaat wel een paar knaken kosten om er weer wat moois van te maken.
 
Marcel heeft mijn blok ook gereviseerd. Grote voordeel hiervan is dat hij, naast de nodige kennis, ook de onderdelen in huis heeft.
 
Afgelopen week hebben we het spuitwerk (zwart) weggebracht en gister zijn we inderdaad naar Marcel geweest.
En inderdaad enkele mooie 2ehands spullen gevonden om de prijs iets te drukken.

WhatsApp Image 2020-09-30 at 13.52.00 (1).jpegWhatsApp Image 2020-09-30 at 13.52.00.jpeg

Op het eerste zicht leek het blok nog in goede staat dus hopelijk scheelt dit ook een paar centjes.
Buiten om het blok reviseren heeft Marcel ook contacten voor het galvaniseren van de bouten en dergelijke.
Verheug mij op het moment dat we alle spullen als nieuw op kunnen halen!

Vrijdag gaan we opzoek naar een verchroombedrijf om de laatste spullen weg te brengen.

Hierna even geduld hebben om alles weer terug te krijgen.
Gelukkig kan ik mij dan vermaken met de zoektocht naar het kopen van nieuwe onderdelen.
 
Ik weet niet waar jullie vandaan komen maar Tolenaar en Galvame in Rotterdam zijn goede verchromerijen,de laatste helemaal alleen vrij prijzig
als je het echt duurzaam wil hebben.
Deze lijkt me ook wel een goede,
 
Laatst bewerkt:
Mooie update. De blok delen worden ook gestraald? Met (hoog glans- kan ook in mat glans) verdichten krijg je een mooi resultaat. Beter dan polijsten in mijn optiek.
 
Mooie update. De blok delen worden ook gestraald? Met (hoog glans- kan ook in mat glans) verdichten krijg je een mooi resultaat. Beter dan polijsten in mijn optiek.

Blokdelen en overige zoals carburateur en naaf doen ze waterstralen en glasstralen. dit zorgt inderdaad voor de matte uitstraling.
2 buitenkappen van het blok doen ze polijsten.
 
Mooi project. Ben zelf ook bezig met een Suzuki tweetakt (GT750)


en ben ook tevreden over de service van Marcel Vlaandere. Voor wat verchromen betreft, ik heb er diverse aangeschreven voor een offerte en ga vandaag eens langs met mijn spullen bij Jansen Chroom in Enschede.
 
Mooi project. Ben zelf ook bezig met een Suzuki tweetakt (GT750)


en ben ook tevreden over de service van Marcel Vlaandere. Voor wat verchromen betreft, ik heb er diverse aangeschreven voor een offerte en ga vandaag eens langs met mijn spullen bij Jansen Chroom in Enschede.

Hey! ik zit nu ongeveer in dezelfde fase, veel offertes aangevraagd maar de meeste zitten toch wat ver weg. Woon in omgeving Utrecht.
Ben benieuwd waar jij aanvragen hebt gedaan en wat je van Jansen Chroom vindt. Thanks alvast.
 
Eerder vermelde ik dat we 2ehands spullen bij Marcel konden vinden, hieronder ook velgen gevonden.
Vandaag een poetsdag gehad om deze mooi te laten glimmen.
De binnenkant voorzien van een beschermcoating zodat ze voorlopig niet wegroesten, ziet er netjes uit!

Ook aan het schudden geweest met de benzinetank. Deze is aan de binnenzijde verroest.
Met diesel en stenen komen gelukkig een heel eind. veel schudden, draaien en rollen (zie foto).
WhatsApp Image 2020-10-02 at 18.19.43.jpeg
Wanneer we alles hebben gaat er een zuurgoedje in om de laatste roest eruit te krijgen.
Tot slot laten drogen en dekken met een beschermlaag. Dit zuur- en beschermlaagsetje komt trouwens ook bij Marcel vandaan!
 
Ik zou vandaag naar Jansen zijn gegaan maar wilde mijn voorspatbord eerst nog tectyl vrij maken, wat langer duurde dan ik had voorzien. Ga er nu, zoals het er naar uitziet maandag heen. Ik heb bij diverse verchroombedrijven offertes opgevraagd gebaseerd op een lijst met foto's van mijn onderdelen. De prijzen liepen echt heel erg uiteen. Jansen was de goedkoopste en deed ook niet moeilijk over het verchromen van tweetakt uitlaten (mits schoongebrand, wat ik inmiddels heb gedaan), meest prijzige offerte was van een bedrijf in Brabant (www.verchromen.nl) welke echter wel een gespecificeerde offerte per onderdeel stuurde, ipv van een totaal prijs. Deze doen echter geen uitlaten en de prijzen die ze vragen kun je de onderdelen, indien nog leverbaar, gewoon nieuw voor kopen. Bijvoorbeeld voorspatbord komt op €350,= koop je bij Marcel ook een nieuwe voor. Velgen kwamen op €260,= per stuk. Dus die wordt het denk ik niet. Jansen in Enschede bestaat al meer dan 90 jaar volgens hun site dus denk dat ik kan aannemen dat ze wel iets goed doen. Desalniettemin blijf ik het verschil in prijs eigenlijk verdacht veel vinden. Vandaar dat ik maandag de spullen zelf ga langs brengen om eens te kunnen praten en kijken wat voor gevoel ik hierbij krijg.

Het blijft echter een afweging, verchromen of nieuw kopen. Bij nieuw kopen heb je altijd nog de mogelijkheid om je eigen onderdeel reserve te houden of te verkopen en zo de kosten te drukken.
 
Heel lang geleden gingen we naar latour in Nijmegen om onze yamaha brommer onderdelen te laten verchromen. Chroompie was hun bijnaam ;)
Ze bestaan nog steeds............
 
Ik zou vandaag naar Jansen zijn gegaan maar wilde mijn voorspatbord eerst nog tectyl vrij maken, wat langer duurde dan ik had voorzien. Ga er nu, zoals het er naar uitziet maandag heen. Ik heb bij diverse verchroombedrijven offertes opgevraagd gebaseerd op een lijst met foto's van mijn onderdelen. De prijzen liepen echt heel erg uiteen. Jansen was de goedkoopste en deed ook niet moeilijk over het verchromen van tweetakt uitlaten (mits schoongebrand, wat ik inmiddels heb gedaan), meest prijzige offerte was van een bedrijf in Brabant (www.verchromen.nl) welke echter wel een gespecificeerde offerte per onderdeel stuurde, ipv van een totaal prijs. Deze doen echter geen uitlaten en de prijzen die ze vragen kun je de onderdelen, indien nog leverbaar, gewoon nieuw voor kopen. Bijvoorbeeld voorspatbord komt op €350,= koop je bij Marcel ook een nieuwe voor. Velgen kwamen op €260,= per stuk. Dus die wordt het denk ik niet. Jansen in Enschede bestaat al meer dan 90 jaar volgens hun site dus denk dat ik kan aannemen dat ze wel iets goed doen. Desalniettemin blijf ik het verschil in prijs eigenlijk verdacht veel vinden. Vandaar dat ik maandag de spullen zelf ga langs brengen om eens te kunnen praten en kijken wat voor gevoel ik hierbij krijg.

Het blijft echter een afweging, verchromen of nieuw kopen. Bij nieuw kopen heb je altijd nog de mogelijkheid om je eigen onderdeel reserve te houden of te verkopen en zo de kosten te drukken.
Bij een klein prijsverschil zou ik altijd nieuw kopen als het tenminste origineel Suzuki is,die kwaliteit chroom is gewoon het beste
wat er is.Prijs verschillen van verchromen kunnen ook zitten in de voorbehandelingen,alleen een laagje chroom er overheen pleuren kost
minder dan verkoperen en vernikkelen,wat ook nog in meerdere lagen kan.
 
Ik heb ervaring met verchromen.nl, maar is al een paar jaar geleden. Erg mooie kwaliteit: ontchromen, schuren, verkoperen, schuren, polijsten, vernikkelen en verchromen. Zeer arbeidsintensief. Het werk werd toen door hen uitbesteed aan een bedrijf in Slowakije. De velgen heb ik niet laten doen, dat was echt te gek. Desondanks was het een behoorlijk bedrag bij elkaar, wie mooi wil zijn moet pijn lijden.:X.
 
Allebei Jansen Chroom. Niks mis mee.
En velgen...Verchromen is heel arbeidsintensief. ( en dus reteduur)Beter nieuw en/of replica bij HaanWheels.
 

Bijlagen

  • 100_8411.JPG
    100_8411.JPG
    599,6 KB · Weergaven: 39
  • IMG_2606.JPG
    IMG_2606.JPG
    1,8 MB · Weergaven: 40
Het was even stil maar we hebben zeker niet stil gezeten.

We hebben ons even boos gemaakt met de tank, en met resultaat.
WhatsApp Image 2020-10-15 at 20.25.26.jpegWhatsApp Image 2020-10-15 at 20.25.26 (1).jpeg
Zoals de foto laat zien kwam er wel wat bagger uit, daarna ontvet, ontroest en een beschermlaag toegevoegd.
De tank is verzonden naar de spuiter en zien we hopelijk over een paar weken weer terug.

Nu even tijd steken in het zoeken en bestellen van alle andere onderdelen.
Over een paar weken zullen de meeste spullen wel binnen zijn en gaan we beginnen met bouwen!
 
Het was even stil maar we hebben zeker niet stil gezeten.

We hebben ons even boos gemaakt met de tank, en met resultaat.
Bekijk bijlage 1553822Bekijk bijlage 1553823
Zoals de foto laat zien kwam er wel wat bagger uit, daarna ontvet, ontroest en een beschermlaag toegevoegd.
De tank is verzonden naar de spuiter en zien we hopelijk over een paar weken weer terug.

Nu even tijd steken in het zoeken en bestellen van alle andere onderdelen.
Over een paar weken zullen de meeste spullen wel binnen zijn en gaan we beginnen met bouwen!
Bonen schotel uitgekotst?
 
Terug
Bovenaan Onderaan