Kawasaki ZR750C1 loopt op 2 cilinders

kramsnomis

Rookie
19 apr 2021
1
0
Goedenavond (en tevens eerste post),
Ik ben sinds kort de eigenaar van een Kawasaki Zephyr 750 (ZR750C1).
Deze motor heeft 10 jaar stil gestaan en heb de motor voor de eerste start een grote beurt (bougies, filters, olie) gegeven.
Helaas bleek de motor uiteindelijk slechts op 2 cilinders te lopen (1 en 4). Cilinder 2 en 3 willen niet meedoen om het plaatje compleet te maken. Daarnaast is het zo dat toevalligerwijs cilinder 1/4 door bobine links de vonk krijgen en 2/3 door de bobine rechts.
Hij start meteen met de choke dicht, maar als ik ook maar een mm aan de choke beweeg valt hij uit en hetzelfde geldt voor de gashendel.
Na controle van alle elektro componenten kan ik nergens een fout vinden. Tevens zijn de carburateurs volledig uit elkaar geweest en elk onderdeel ultrasoon gereinigd, daarna zijn de carburateurs ook voorzien van alle nieuwe verslijt delen. Dit geldt ook voor de tank kraan.
Ook met de tankdop op de tank open is er geen verschil. En de ontsteking puls generator is doorgemeten en gaf juiste waarde.
Het enige verschil met de service manual was dat de bobines aan de primaire kant beide 3.6/3.7 ohm aangaven terwijl in het boek een waarde tussen 2.61 en 3.15 ohm gewenst is. De secundaire kant zaten binnen de marge die gevraagd wordt.
Ondanks de bevinding aan de primaire kant geven alle bougies netjes een mooie blauwe vonk.
Het vacuum van de carburateurs is ook bekeken en ook daar was niks geks op te merken. (toevalligerwijs zijn cilinder 2/3 doorverbonden en dienen als onderdruk voor het tankslot)

Heeft er iemand nog voorstellen wat er nog bekeken kan worden om de motor eventueel toch nog aan de praat te krijgen, maar dan op 4 cilinders?

Alvast hartelijk dank!
Mvg,
Mark
 
Draai de bobines eens om, als dan 1 & 4 het niet doen, dan weet je dat je richting de bobines moet denken.

En kijk eens bij de How-to in de techniek topic.

Maar voor hetzelfde geld zijn de carburateurs verstopt.
 
Doorverbinding tussen 2 en 3 er uit halen. Kraanslot hoeft maar op 1 carb aansluiting.
Zijn de mengselschroeven er ook uit geweest?
Vermoed dat er toch nog kanaaltjes in de carbs dicht zitten
 
Terug
Bovenaan Onderaan